Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 186 van de 324 [ 8080 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189 ... 324  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Ik heb ook de oude versie, dus geen progamma. Wel ook water dat neersloeg. I had ergens gelezen dat ze dan niet diep genoeg inademen? Maar als iedereen het heeft zal het wel normaal zijn. Het was hier een extra obstakel, want dat water gaat verplaatsen als ze bewegen en ze vond het al zo eng en dat hielp niet.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 13:31 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Ik heb ook de oude versie, dus geen progamma. Wel ook water dat neersloeg. I had ergens gelezen dat ze dan niet diep genoeg inademen? Maar als iedereen het heeft zal het wel normaal zijn. Het was hier een extra obstakel, want dat water gaat verplaatsen als ze bewegen en ze vond het al zo eng en dat hielp niet.


Water is bij mij echt maar heel klein beetje...net een bodempje in de buis, ...evt af en toe hoofd naar boven doen en dan water via luchtklep in masker weg laten lopen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 14:14 



 
Profiel   

Het is inderdaad niet veel hoor. Goed om te horen dat ik niet de enige ben. Haha

Mij benieuwen wat het de komende dagen gaat doen.
De temperatuur gaat omhoog.
Ik duim dat hij niet weer klachten krijgt van pollen.
Hooi word sowieso gestoomd natuurlijk dus dat zou niet kunnen triggeren.

Ik twijfel of ik preventief de DA moet vragen om medicatie om te vernevelen mocht hij een allergische reactie krijgen

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 14:22 



 
Profiel   

Ik twijfel of ik preventief de DA moet vragen om medicatie om te vernevelen mocht hij een allergische reactie krijgen[/quote]


Ik heb nu standaard atrovent liggen...mocht hij heel benauwd zijn heeft hij na vernevelen binnen een kwartier meer lucht( uiteraard geen wondermiddel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 16:10 



 
Profiel   

Eergister hoorde ik mn ruin kort hoesten, maar dacht; er zit iets dwars.

Gister lag ie te rollen, hoesten, proesten en klaar.

Vandaag hoorde ik hem hoesten, dus keer extra balsamic air gegeven. Het is ook wel echt bedrukkend weer zo af en toe.

Ik kan wel gaan vernevelen weer, maar er zit niks vast, dus zoutoplossing werkt minimaal.

Het liefst geef ik zo min mogelijk medicatie en hij heeft pas een hele tijd achter elkaar gehad. Maar aan de andere kant zouden we nu lager kunnen beginnen, zo heel in het begin om erger te voorkomen. Hij is 22 en al opgegeven, dus 10jr gaat hij niet meer mee. Ging nu goed en de tijd die hem rest, moet goed zijn.

Baal wel een beetje en hoop dat het echt het weer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 17:04 



 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Tancreda4 schreef
Ik heb ook de oude versie, dus geen progamma. Wel ook water dat neersloeg. I had ergens gelezen dat ze dan niet diep genoeg inademen? Maar als iedereen het heeft zal het wel normaal zijn. Het was hier een extra obstakel, want dat water gaat verplaatsen als ze bewegen en ze vond het al zo eng en dat hielp niet.


Water is bij mij echt maar heel klein beetje...net een bodempje in de buis, ...evt af en toe hoofd naar boven doen en dan water via luchtklep in masker weg laten lopen?


Dat werkte iig bij die van mij niet, maar die durfde er niet mee te bewegen en als ze dan weer schrok en dr kop omhoog gooide, spetterde het water ook nog eens en was het helemaal drama :=

Still uit een filmpje qua hvh
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 21:08 



 
Profiel   

superpony schreef
Eergister hoorde ik mn ruin kort hoesten, maar dacht; er zit iets dwars.

Gister lag ie te rollen, hoesten, proesten en klaar.

Vandaag hoorde ik hem hoesten, dus keer extra balsamic air gegeven. Het is ook wel echt bedrukkend weer zo af en toe.

Ik kan wel gaan vernevelen weer, maar er zit niks vast, dus zoutoplossing werkt minimaal.

Het liefst geef ik zo min mogelijk medicatie en hij heeft pas een hele tijd achter elkaar gehad. Maar aan de andere kant zouden we nu lager kunnen beginnen, zo heel in het begin om erger te voorkomen. Hij is 22 en al opgegeven, dus 10jr gaat hij niet meer mee. Ging nu goed en de tijd die hem rest, moet goed zijn.

Baal wel een beetje en hoop dat het echt het weer is.


Knuff. Vervelend dat hij toch weer meer gaat hoesten....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 21:09 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Dat werkte iig bij die van mij niet, maar die durfde er niet mee te bewegen en als ze dan weer schrok en dr kop omhoog gooide, spetterde het water ook nog eens en was het helemaal drama :=

Still uit een filmpje qua hvh
[ [url=m/Dp27ex.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja zoiets had ik ook erin.
Gelukkig vind Ami het helemaal prima om mee te stappen tot nu toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 23:25 



 
Profiel   

superpony schreef
Eergister hoorde ik mn ruin kort hoesten, maar dacht; er zit iets dwars.

Gister lag ie te rollen, hoesten, proesten en klaar.

Vandaag hoorde ik hem hoesten, dus keer extra balsamic air gegeven. Het is ook wel echt bedrukkend weer zo af en toe.

Ik kan wel gaan vernevelen weer, maar er zit niks vast, dus zoutoplossing werkt minimaal.

Het liefst geef ik zo min mogelijk medicatie en hij heeft pas een hele tijd achter elkaar gehad. Maar aan de andere kant zouden we nu lager kunnen beginnen, zo heel in het begin om erger te voorkomen. Hij is 22 en al opgegeven, dus 10jr gaat hij niet meer mee. Ging nu goed en de tijd die hem rest, moet goed zijn.

Baal wel een beetje en hoop dat het echt het weer is.


Gets!
Geen idee wat het getriggert heeft dus...

Misschien toch preventief vernevelen met zout.
Mocht er dan diep wel iets zitten....

Overigens zag ik dit net online:
https://www.equinebreathing.com/free-in ... ons-for-1n

Iemand hier wel eens van gehoord???

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-09-20 23:27 



 
Profiel   

Dank jullie wel!

Hij was vanavond weer rustig. Ik denk toch dat het drukkende weer een rol speelt.

Bij de ruin die overleden is, was luchtvochtigheid echt een ding.

Dat stuk ga ik morgen rustig lezen. Heb nu plaatjes gekeken en 1 neusgat dichthouden deed ik bij de babyhaler bij dat andere paard ook. Maar moet het dus lezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 00:59 



 
Profiel   

fluffyfox schreef
Overigens zag ik dit net online:
https://www.equinebreathing.com/free-in ... ons-for-1n

Iemand hier wel eens van gehoord???

Ik had dit op facebook ook al langs zien komen inderdaad. Wat ik een beetje mis in het verhaal is het waarom. Waarom zou je paard hier dan minder van gaan hoesten...? Het zou dus het extreme ademen tegen gaan en het helpt tegen zomerexceem, maagzweren, etc. Je kan effect zien over enkele weken of jaren, dat vind ik ook nogal ruim.

Geen idee, ik ben nogal sceptisch iig

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-20 07:01 



 
Profiel   

Hoi,

Ik ben hier een tijd niet geweest want het ging heel goed met mijn merrie.

Helaas is ze nu weer aan het hoesten nadat er een hele beschimmelde baal hooi gevoerd is geworden. Dit werd wel nat gemaakt voor mijn merrie. Maar ondanks dat toch hoesten. Denk dat de schimmels toch irritatie in de neus veroorzaken ook al is het nat, ze stond er toch met haar neus boven. Ook veel wit slijm dat zij ophoest en proest.

Inmiddels heb ik een andere baal open kunnen maken en ben ik dit gaan voeren (altijd nat) maar deze is ook stoffig. Het lijkt vooral modder te zijn, maarja zal ook wel wat schimmel tussen zitten, het is gewoon slechte kwaliteit hooi. Ik sta in pension dus ben hierin wat beperkt (waar ik in overleg over ben aangezien ik deze kwaliteit niet tolereer).

Bij de vorige, vieze beschimmelde baal trof ik mijn merrie sochtends met een neus met snot aan (wit). Nu met de nieuwe baal is dit niet meer zo, echter het hoesten blijft aanhouden. Ik denk en hoop door irritatie van haar luchtpijp die ze heeft opgelopen door de vorige baal en nog restjes slijm.

Helaas nu mijn mini shet vanmorgen ook met een neusje met snot gevonden! Ook wit slijm, dus ik geef hieraan herkenning omdat mijn merrie ook altijd wit slijm heeft = allergie / irritatie. Er gaat vanalles door mijn hoofd en vind het echt kwalijk. Hebben beide geen koorts en snot is echt mooi wit.

Mijn vraag aan jullie: Schatten jullie dat deze (nieuwe) baal van ook mindere kwaliteit dit veroorzaakt bij mijn shet? Of kan dit komen van de vorige beschimmelde baal die gevoerd is geworden (die niet meer aan mijn paarden gevoerd wordt inmiddels), dat dit slijm nu los komt bij hem? Hij hoest (nog) niet.
Ik voer de nieuwe baal sinds vrijdagavond, dus hebben 3 nachten van dit hooi gegeten (staan overdag op de wei).

Ik wil eigenlijk op safe spelen en bij de Aveve wat pakjes horse dinner kopen en dat enkele dagen gaan voeren zodat ik zeker weet dat er geen schimmel / stof een rol kan spelen. Kijken hoe het zich ontwikkeld en dan misschien nogmaals deze huidige baal terug gaan voeren.

Niet dat ik straks aan beide pony's een hele boel kosten heb ivm een heftige allergische reactie op deze slechte kwaliteit balen.

Hier is het laatste woord richting mijn stalbaas in ieder geval nog niet gezegd..

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-20 11:06 



 
Profiel   

Slechte balen moet je niet voeren.
Nooit. Maar zeker niet met paarden met luchtweg klachten.
Die zijn nou eenmaal extra gevoelig...

Dus even iets beters voeren en dan terug naar een baal die niet goed is lijkt mij nou niet echt verstandig (of begrijp ik je nou verkeerd)

Heel lastig dat je zit met de grillen van de pension eigenaar, hooi is zo belangrijk, dat moet goed zijn.
Hopelijk kan je dit bespreekbaar maken.


Hoe doen jullie paarden het met het warme weer?
Ik doe een vreugde dansje. Want die van mij lijkt het aardig vol te houden tot nu toe!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-09-20 06:49 



 
Profiel   

Hebben jullie paarden ook last dat ze zodra ze in vlotte voorwaartse beweging komen al heel snel vergrote neusgaten hebben?
Die van mij als ik hem flink voorwaarts laat stappen zie je het een beetje maar als we flink door draven dan worden z’n neusgaten echt groot en zie ik zelfs het rode slijmvlies.
Zodra hij dan weer stapt trekt het direct weg en als hij dan stilstaat is het binnen 10 seconden niet meer te zien en ademt hij eigenlijk weer normaal.
Dit is eigenlijk echt het geval sinds hij terug is uit Utrecht. En het valt mij zo op.
Verder is hij wel voorwaarts en lijkt het echt wel goed vol te houden. Maar toch vind ik het apart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-09-20 21:21 



 
Profiel   

Even vraagje

Staan jullie astma paarden allemaal onder een deken nu?

Ik twijfel wat te doen. Hele zomer niets aan de hand en sinds vorige week maandag vieze neus en hoest. Longen en luchtpijp klinken schoon. Staat 24/7 buiten met nat hooi en een schuilhok (deze is leeg)
Zou ze dan toch vast hebben bij een deken? Komt daar dan nu de problemen vandaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 12:31 



 
Profiel   

Nee, van mij staat bloot en blijft bloot. Ook 24/7 buiten met schuilstal (waar hij zelden onder staat).
Voelt je paard ook koud en hoe is de temperatuur?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 12:38 



 
Profiel   

Nee, mijn ruin staat al jaren bloot. Hij loopt 24/7 rond en we hebben genoeg schuilmogelijkheid. Hij kan ook overal eten, dus zich goed warm houden.

Het is een New Forest en maakt een nette vacht aan. Het weer is zo wisselend en zonder deken kan hij het veel beter zelf regelen.

Mijn merrie van 27 had wel weer een deken op gekregen voor de nacht, maar stond vorige week een ochtend te zweten eronder, dus dat wil je echt niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 13:31 



 
Profiel   

Bedankt voor jullie antwoorden :)

Haar temperatuur is goed en vandaag voelde ze niet koud. Ook zo goed als droog toen ik aankwam, terwijl het wel regende. Dus ze maakt volgens mij wel echt gebruik van de stal. In de zomer stonden ze er ook vaak

Voor nu houd ik haar nog even zonder deken denk ik

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 20:50 



 
Profiel   

Geef je ruwvoer ook onbeperkt? Zodat ze dat zelf kunnen regulieren als t kouder of warmer wordt.
Die van mij viel op (langdurig) geweekt hooi erg af en kon zichzelf daardoor niet warm houden. Wellicht ook goed om daarom alleen te dompelen. Maar misschien doe je dat al.

Wel heel vervelend dat er gehoest wordt. Welke kleur heeft de snot?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-20 22:01 



 
Profiel   

Ja zo goed als onbeperkt +-1 of 2 uurtjes zonder. Wel heel arm hooi ivm de andere paardjes die er staan. Het wordt nu nog 2 weekjes geweekt ivm gebit problemen ander paard, daarna alleen nat gemaakt.

Snot is wit.

Gister weer met de Flexineb kunnen werken want het motortje was stuk. En gister geen snot en hoest met rijden *\%/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 12:51 



 
Profiel   

Mijn is voor het tweede jaar geschoren en staat dus onder deken. Ze is echt een pieperd en met wintervacht stond ze altijd te kleumen en werd ze dus ook stijf. Met deken is haar algehele gezondheid beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-20 13:29 



 
Profiel   

Hoi allemaal,

Ik heb met veel interesse en belangstelling grote delen van het topic gelezen. Ik heb een merrie van 24 jaar oud. Ze heeft al jaren een stofallergie en ze staat al meer dan 14 jaar op vlas en krijgt geweekt hooi. We zijn twee maanden geleden verhuisd van stal, en de eerste maand was er niets aan de hand. Ze stond op zaagsel, krijgt nat hooi, heeft een buitenluik en komt elke dag een groot dagdeel buiten. Helaas is het sinds een paar weken mis. Het begon met een kleine benauwdheid en hoesten. Toen zijn we begonnen met een kuur ventipulmin. Na een week was het nog niet over, sterker nog het werd erger. De benauwdheid verdween, maar de hoest bleef. Na onderzoek bleek dat haar strottenhoofd enorm geïrriteerd was. Toen zijn we begonnen aan een kuur prednison en weer een kuur ventipulmin. En weer... niet over. Nu hebben we de Aservo Equihaler om 10 dagen te gebruiken. Als dit niet werkt vindt de dierenarts dat we naar andere huisvesting moeten kijken voor haar. Super jammer, want ze staat er net zo lekker en ze heeft het enorm naar haar zin. Maar ja, we willen geen ziek/benauwd paard.

Ik las hier wat slechte ervaringen over de Aservo Equihaler, zijn er ook mensen met een goede ervaring?
En hebben jullie na verhuizingen ook slechte(re) periodes meegemaakt met jullie paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:22 



 
Profiel   

Dat ligt eraan.

Hoe laat en wanneer gooit de stal er vlas bij? Wanneer gooien ze er hooi in bij de rest van de paarden? Overal op de grond?

Wanneer vegen ze?

Hoeveel uren is werkelijk; ze komen er uit?

Al die reguliere middelen deden hier niks. Alleen ene te hoge dosis prednison heeft geholpen, maar met afbouwen was het weer mis.
Wij hebben de laatste keer verneveld 2x daags en dat was dan een deel medicatie en een deel balsamic air. Ben daarna weer balsamic air direct in de mond blijven geven en dat houdt mn ruin stabiel. Mn merrie van 27 die toen wat begon te hoesten was er toen compleet vanaf. Maar de ruin van 22 hoest al jaren chronisch.

Ze staan hier 24/7 buiten. Sowieso vanwege hun leeftijd.

Maar als een stal veegt als paarden op stal staan, de buren nog stoffig hooi krijgen of stro, is het echt zonde van al je inspanning om je hooi nat te maken, op vlas te zetten etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 10:44 



 
Profiel   

fluffyfox schreef
Hebben jullie paarden ook last dat ze zodra ze in vlotte voorwaartse beweging komen al heel snel vergrote neusgaten hebben?
Die van mij als ik hem flink voorwaarts laat stappen zie je het een beetje maar als we flink door draven dan worden z’n neusgaten echt groot en zie ik zelfs het rode slijmvlies.
Zodra hij dan weer stapt trekt het direct weg en als hij dan stilstaat is het binnen 10 seconden niet meer te zien en ademt hij eigenlijk weer normaal.
Dit is eigenlijk echt het geval sinds hij terug is uit Utrecht. En het valt mij zo op.
Verder is hij wel voorwaarts en lijkt het echt wel goed vol te houden. Maar toch vind ik het apart.


Mijn merrie heeft hetzelfde....
Maar mijn vriend heeft ook nog steeds last van hooikoorts, en dus dacht ik gisteren: eureka! Dat is het!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-10-20 11:45 



 
Profiel   

Ninx schreef
fluffyfox schreef
Hebben jullie paarden ook last dat ze zodra ze in vlotte voorwaartse beweging komen al heel snel vergrote neusgaten hebben?
Die van mij als ik hem flink voorwaarts laat stappen zie je het een beetje maar als we flink door draven dan worden z’n neusgaten echt groot en zie ik zelfs het rode slijmvlies.
Zodra hij dan weer stapt trekt het direct weg en als hij dan stilstaat is het binnen 10 seconden niet meer te zien en ademt hij eigenlijk weer normaal.
Dit is eigenlijk echt het geval sinds hij terug is uit Utrecht. En het valt mij zo op.
Verder is hij wel voorwaarts en lijkt het echt wel goed vol te houden. Maar toch vind ik het apart.


Mijn merrie heeft hetzelfde....
Maar mijn vriend heeft ook nog steeds last van hooikoorts, en dus dacht ik gisteren: eureka! Dat is het!


Dat meen je. Nu nog hooikoorts!
Hmm dat stemt mij ergens wel positief dan.
Gisteren ochtend ging het best goed.
Maar gisteravond had hij echt geen puf.
Verschillen zijn soms heel groot.
Zo apart
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-10-20 07:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 186 van de 324 [ 8080 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 183, 184, 185, 186, 187, 188, 189 ... 324  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen