[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-20 11:50

ElCid dank je wel die bedoelde ik

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-20 07:01

M’n flexineb is binnen
Gisteren in de kliniek al even geoefend met neusje erin.
Dat vind hij wel interessant.
Vandaag gesprek met de DA.
Nog even en hij mag naar huis!

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 12:49

wij hebben sinds een week of 5 een haflinger met astma. reageert op stof en schimmels zoals de dierenarts aangeeft. met ventipulmin ingespoten en dexamethason eenmalig en vervolgens 10 dagen ventipulmin siroop erdoor gekomen.
hooi gaan weken en van het stro af. Inmiddels gaat het goed.
OM het fijner te maken zijn we sinds vandaag hooi gaan stomen. ben erg benieuwd. Bij de 1e kuch is het klaar en gaan we weer weken

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 15:03

Zowel dexamethason als ventipulmin zijn symptoombestrijders; soms ontkom je er niet aan. Wij hebben allebei standaard in huis voor als het weer misgaat. Daarnaast dus inderdaad gestoomd hooi ( stomen doodt de schimmels, nat maken plakt ze vast en spoelt wat weg; nooit urenlang weken dat geeft weer bacterie groei ( bijv, botulisme). Geen stro maar vlas of wat dan ook.
Wij puffen ons paard, in het pollenseizoen, met flixotide. Overigens kan een paard allergisch zijn voor de schimmels uit hooi maar ook voor pollen of in het ergste geval voor allebei. Die van ons is dan minder allergisch voor schimmels dan voor pollen ( voorjaar is altijd een drama en erg warm weer ook). Het blijft puzzelen.
Probleem is een beetje dat een paard met een allergie/ overgevoeligheid voor schimmels in hooi en stro zoveel mogelijk naar buiten moet maar een paard met een fikse pollenallergie ( dus grassen) zo weinig mogelijk naar buiten/ op het gras in het pollenseizoen. Ons paard is allergisch voor een aantal grassoorten maar we zetten hem wel buiten maar dan puffen we dagelijks met flixotide in het seizoen.

Je kan laten testen op allergie, zowel regulier als holistisch, dan weet je in ieder geval een beetje waar je tegen aan het vechten bent en kan je desensibiliseren. Dat laatste doen we nu en hij lijkt beter te worden maar om dat zeker te weten moeten we het voorjaar afwachten..........

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:13

Omdat m'n merrie weer iets dikkere neusuitvloeiing had aan 1 neusgat ben ik broomhexine gaan geven. Gisteren en vandaag was de neusvloeiing vermengd met bloed (datzelfde neusgat, maar aan 1 kant). Ik las in m'n vorige berichten dat dit vorig jaar ook was rond deze tijd, tijdens voeren van broomhexine. Ik twijfel daarom of ik er wel mee moet doorgaan. Ze krijgt het sinds vrijdag en wilde het een week geven. We hebben in 2016 ren jaar bij Utrecht gelopen en ze heeft chronisch taaislijm in (iig) de voorste luchtwegen.

Wat denken jullie? Of is dit dierenarts waardig?

Na arbeid (draf en galop) gisteravond
Afbeelding

Vanmorgen op de wei

Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:14

fluffyfox schreef:
M’n flexineb is binnen
Gisteren in de kliniek al even geoefend met neusje erin.
Dat vind hij wel interessant.
Vandaag gesprek met de DA.
Nog even en hij mag naar huis!


Heb je al meer nieuws weer?

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:22

Tancreda4 schreef:
Omdat m'n merrie weer iets dikkere neusuitvloeiing had aan 1 neusgat ben ik broomhexine gaan geven. Gisteren en vandaag was de neusvloeiing vermengd met bloed (datzelfde neusgat, maar aan 1 kant). Ik las in m'n vorige berichten dat dit vorig jaar ook was rond deze tijd, tijdens voeren van broomhexine. Ik twijfel daarom of ik er wel mee moet doorgaan. Ze krijgt het sinds vrijdag en wilde het een week geven. We hebben in 2016 ren jaar bij Utrecht gelopen en ze heeft chronisch taaislijm in (iig) de voorste luchtwegen.

Wat denken jullie? Of is dit dierenarts waardig?

Na arbeid (draf en galop) gisteravond
[ [url=m/I71Hqn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanmorgen op de wei

[ [url=m/bE0LaT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Daar zou ik dan toch een dierenarts naar laten kijken/ contact opnemen. Het kan een klein vaatje zijn wat in de neus gesprongen is door bijv. hoesten/ inspanning. Maar een belletje kan nooit kwaad. Doe je de broomhexine ook in overleg met de dierenarts? Geen idee of dat bloedinkjes kan veroorzaken.

Ik geef zo nu en dan een kuur met acetyl cysteine dat is ook slijmverdunner. Ook wel de broom gegeven maar daar merkte ik minder effect van ( kan natuurlijk weer per paard verschillen).

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 13:33

Nee op eigen initiatief ipv equimucin. En eigenlijk tegen beter weten in want ze wordt toch nooit schoon. Maar in de hoop ventipulmin buiten de deur te houden. En dat heeft ze ook al even niet gehad *klopt af*

Ik ga ze even bellen voor advies!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 14:38

Tancreda4 schreef:
Omdat m'n merrie weer iets dikkere neusuitvloeiing had aan 1 neusgat ben ik broomhexine gaan geven. Gisteren en vandaag was de neusvloeiing vermengd met bloed (datzelfde neusgat, maar aan 1 kant). Ik las in m'n vorige berichten dat dit vorig jaar ook was rond deze tijd, tijdens voeren van broomhexine. Ik twijfel daarom of ik er wel mee moet doorgaan. Ze krijgt het sinds vrijdag en wilde het een week geven. We hebben in 2016 ren jaar bij Utrecht gelopen en ze heeft chronisch taaislijm in (iig) de voorste luchtwegen.

Wat denken jullie? Of is dit dierenarts waardig?

Na arbeid (draf en galop) gisteravond
[ [url=m/I71Hqn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanmorgen op de wei

[ [url=m/bE0LaT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Je kan ook sportpaardenarts eventueel bellen voor advies. Die schrijven wel ook over bloedneuzen in de drafsport en luchtwegen etc.

Ik gebruik overigens nu al een paar weken als onderhoud balsamic air en het gaat behoorlijk goed. Een tijd geleden ook, dus maar mee door blijven gaan na de kuur met de flexineb. Spuit het alleen nu in de mond.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 23:39

Tancreda4 schreef:
fluffyfox schreef:
M’n flexineb is binnen
Gisteren in de kliniek al even geoefend met neusje erin.
Dat vind hij wel interessant.
Vandaag gesprek met de DA.
Nog even en hij mag naar huis!


Heb je al meer nieuws weer?


Nou poe. Drukke dagen. Want gisteren m’n pony op mogen halen uit Utrecht!!
Zo blij maar ook spannend.
Hij staat nu tot onze verhuizing (want helaas kan ik niet blijven waar we stonden) apart van de groep zodat ik hem nat hooi kan geven.

Ben mij nu ook maar aan t verdiepen in een hooistomer.
Wat jullie, echte haygain of home made stomer?

Flexineb ga ik morgen voor t eerst echt gebruiken is t plan.
Puur met zoutoplossing.
Als onderhoud dacht ik.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:10


Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 09:19

Ik heb een echte haygain, puur omdat ik hem vlug nodig had en geen tijd om zelf te knutselen. Ik geloof dat hier wel een topic had gemaakt over zelf een hooistomer bouwen. Als je een beetje handig bent zou ik dat wel doen, want eerlijk, een haygain is wel echt overpriced duur...
Maargoed, mn paarden vinden het gestoomde hooi heerlijk en ik vind het ideaal dat ik niet meer hoef te weken, nu zet ik de stomer aan en kan ik ondertussen mesten oid.

Edit: zelfbouwtopic opgezocht
[VS] Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

Ook nog eens de equisteam vna hierboven bekeken. De haygain heeft wel echt 'spikes' die in het hooi gaan om te stomen. Ook bij zelfbouw zou ik dit wel doen, zodat het goed binnenin de plakken ook gestoomd wordt. Hier zou ik bij de equisteam aan twijfelen. Maar ik heb hem nog nooit gezien oid, dus misschien werkt het wel goed, dat is gewoon wat ik denk als ik hem zo van de foto vergelijk met de haygain.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 11:38

Die equisteamn vind ik ook interessant. Ook wat vriendelijker geprijst. Maar waar ik tegen aan zou lopen is de hvh hooi die er hier in gaat. Die kleine stomers 'voor 1 paard' zijn naar mijn idee nog gericht op oude gedachtes dat paarden amper ruwvoer moeten hebben. Hier gaat makkelijk 20 kilo er doorheen. Daar valt niet tegenop te stomen. Zo'n kleine stomer voldoet dan niet.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:22

Je kan er twee aan elkaar koppelen.
Op mijn vorige stal werd 4x per dag ruwvoer gegeven, dan kan je toe met 2x stomen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:34

Ik heb de Haygain. Tijdlang met een zelfgeknutseld ding gestoomd maar uiteindelijk toch de Haygain aangeschaft. En eerlijk, ik vind 'm z'n geld zeker waard. Het is zoveel makkelijker en sneller. Ik heb drie kleine pony's en de grootste Haygain, daarmee hoef ik maar 1 keer per dag te stomen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 12:46

Bij zelf knutselen moet je echt zeker weten dat ie tot diep kan stomen en de juiste temperatuur bereikt.

Ik heb er ergens mee gewerkt en stoomde 2x per dag. Steeds vooruit stomen voor onbeperkt hooi binnen en buiten. 1x stomen op 24uur vonden ze daar te weinig en ook niet fris qua houdbaarheid.

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:00

Ik heb de haygain one en stoom daarmee 2x daags, bij echt koud weer 3x daags want dan eten ze meer. Hier eten een haflinger + shetlander onbeperkt van (wel in slowfeedernetten). Met 3x daags stomen zit ik ongeveer aan 20 kg hooi (1 klein baaltje).
In de zomer voldoet de One prima, dan is het niet zo koud en staan ze overdag in de wei. In de winter had de middenmaat handiger geweest. Ik denk dat het bij een groot paard krap is, die equisteam. En verdeeld de stoom goed en gelijk over de 2 vatten?

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 17:34

Ja. Op fb zijn ervaringen te lezen. Heb ook mensen uit Nederland benadert doe ze hebben. Ik zou geen moment twijfelen.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 18:01

Ik heb denet een haygain one opgehaald voor huur (om te testen)
Wow. Ben nu al fan.
Hoe ideaal is dit!!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:06

Nou. Ik moet bekennen dat ik er nog niet echt uit kom met die flexineb.
Hoeveel naci moet ik in die standaard cup doen?
Die handleiding is bestwel ruk naar mijn idee en op internet vind ik helaas niet iets beters...
Help

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 19:22

In de kleine standaard cup kan max 10 cc..je kan dat andere cupje er op klemmen en dan max 30 cc

Maar 10 cc is ip voldoende...30 cc is eigenlijk bedoeld als je bv medicatie toe wil voegen( of bv balsamic air) dan heb je meer nodig om te mengen..

Ik doe de standaard cup gewoon vol met nacl en meet verder niet af... zonder medicatie maakt precieze hoeveelheid die je geeft niet zoveel uit hoor...

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:03

wij gaan weer terug op nat hooi. hoeste vanavond meer en qua ademhaling hoorde je hem meer.
of graszaadhooi is door het stokkerige, niet geschikt om te stomen of paard reageert toch op de nog dwarrelende deeltjes.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-20 21:07

Vleddertje1 schreef:
In de kleine standaard cup kan max 10 cc..je kan dat andere cupje er op klemmen en dan max 30 cc

Maar 10 cc is ip voldoende...30 cc is eigenlijk bedoeld als je bv medicatie toe wil voegen( of bv balsamic air) dan heb je meer nodig om te mengen..

Ik doe de standaard cup gewoon vol met nacl en meet verder niet af... zonder medicatie maakt precieze hoeveelheid die je geeft niet zoveel uit hoor...


A super!! Hier ben ik onwijs mee geholpen. Dankjewel.
Die hooi stomer is super simpel. Flexineb merk ik dat ik het echt niet verkeerd wil doen.
Bedoel t zit toch om z’n hoofd enzo

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 00:43

fluffyfox schreef:
Nou. Ik moet bekennen dat ik er nog niet echt uit kom met die flexineb.
Hoeveel naci moet ik in die standaard cup doen?
Die handleiding is bestwel ruk naar mijn idee en op internet vind ik helaas niet iets beters...
Help


De standaard cup weet ik niet, maar met dat opzet cupje deden wij; 1ml nacl met 1ml medicatie en als die leeg was 1ml nacl met 2ml balsamic air.

Er zijn wel verschillende batterij type's. Bij de een kan je wel goed standen kiezen en bij de ander niet.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 06:41

Ik heb flexineb 3 gekocht. Ik kan idd standen kiezen.
Verder ziet het er allemaal echt makkelijk en goed uit. Maar die hoeveelheden enzo...
Niet te vinden.

Service van flexineb is ook top. Je kan ze ook whatsappen en reageren vet snel!