[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:29

En hoe lang weken jullie het? Ik hoor verschillende verhalen, kort of juist minstens 12u..?

Nyaleti

Berichten: 6136
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:32

Heb verder niet bijgelegen maar misschien een bruikbare tip voor andere. Pony hoest niet meer maar is wel snel benauwd, lichte COPD. Deze afgelopen weken waren dus drama en hebben amper gewerkt.
Ik heb hem de NAF respirator booster gegeven (10 dagen 45ml) en, oké het weer zit ook mee, maar het heeft echt effect gehad! Vandaag voor het eerst weer flinke KM kunnen rijden!

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 20:37

Raamzicht schreef:
En hoe lang weken jullie het? Ik hoor verschillende verhalen, kort of juist minstens 12u..?


Weken voor stof is alleen kwestie van nat maken zei de dierenarts. Vanaf een uur weken verlies je suikers ect uit het ruwvoer. Ik gebruik een kruiwagen voor het hooi. Maak het met de sproeier helemaal nat. Giet het overtollige water eruit en stop het terug in haar slowfeeder.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:53

Saaams schreef:
Raamzicht schreef:
En hoe lang weken jullie het? Ik hoor verschillende verhalen, kort of juist minstens 12u..?


Weken voor stof is alleen kwestie van nat maken zei de dierenarts. Vanaf een uur weken verlies je suikers ect uit het ruwvoer. Ik gebruik een kruiwagen voor het hooi. Maak het met de sproeier helemaal nat. Giet het overtollige water eruit en stop het terug in haar slowfeeder.


Dank! Nu ik wat rond Google lees ik ook steeds dat onderdompelen beter is dan uren weken. Mijn da zei minstens 10u weken.. Nou dat lijkt dus toch niet zo gewenst. Ik ga het met onderdompelen proberen, dank!

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 21:54

casperzazoe schreef:
Heb verder niet bijgelegen maar misschien een bruikbare tip voor andere. Pony hoest niet meer maar is wel snel benauwd, lichte COPD. Deze afgelopen weken waren dus drama en hebben amper gewerkt.
Ik heb hem de NAF respirator booster gegeven (10 dagen 45ml) en, oké het weer zit ook mee, maar het heeft echt effect gehad! Vandaag voor het eerst weer flinke KM kunnen rijden!


Wat goed! Fijn hoor!

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 23:23

Mijn paard zn hoest was ook kurkdroog. En kwam van heel diep. Snot was zeldzaam. Wel flanken knijpen en grote neusgaten.
Vanaf de broomhexine was hij stil, maar nooit snot gezien.
Pas bij de acupunctuur (weken later) ineens weer hoesten en toen kwam er wat snot uit de neus lopen en verder zag je hem ineens gaan slikken.

Hooi zou ik zo kort mogelijk weken. Maar wel zorgen dat het binnen in ook nat is.
Hier werd het te lang geweekt, dat ging erin en aan de achterkant weer uit en niets werd er nog opgenomen aan voedingsstoffen. Het ging ook stinken en hij at het erg slecht.
Maar ja, bij een pensionstal kan je niet alles naar eigen hand zetten.

Ben nu voordroog testen. Komt eindelijk weer aan, heeft energie máár heel af en toe een hoestje met slijm bij de eerste keer aandraven.
Even aankijken en anders wordt het toch stomen vrees ik.

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 10:37

Raamzicht schreef:
Degenen die hun hooi weken, waar doen jullie dat in? Nog goede tips?


Wij hebben een zwarte speciekuip waar wij water in doen en het hooi, hier doen wij een speciekuip opzetten die allemaal gaatjes heeft (Waar het water doorheen kan). Zo blijft het hooi onderwater.
Als het hooi lang genoeg geweekt heeft, halen wij die bak met gaatjes eraf en kiepen daar de bak met hooi in: Het water loopt weg en kan zo eventjes uitdruppelen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-19 14:21

MenteamJoey schreef:
Raamzicht schreef:
Degenen die hun hooi weken, waar doen jullie dat in? Nog goede tips?


Wij hebben een zwarte speciekuip waar wij water in doen en het hooi, hier doen wij een speciekuip opzetten die allemaal gaatjes heeft (Waar het water doorheen kan). Zo blijft het hooi onderwater.
Als het hooi lang genoeg geweekt heeft, halen wij die bak met gaatjes eraf en kiepen daar de bak met hooi in: Het water loopt weg en kan zo eventjes uitdruppelen.


Dank je! Klinkt goed! Hoe lang week jij?

MenteamJoey

Berichten: 105
Geregistreerd: 25-09-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-19 09:05

Wij weken 3 tot 4 uur en dit systeem met die bakken werkt voor ons prima! Pony´s staan wel aan huis, dat maakt het makkelijker om om de 4uur ander hooi erin te doen om te weken..

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 20:09

Heeft iemand van jullie wel eens breeze van silverlinde geprobeerd of eucalyptus vermengd met water over het hooi ipv. weken?
Mijne reageert echt puur alleen op het stof van het hooi. DA zegt lage weerstand waardoor hij reageert maar voor als nog geen idee waar ik het moet zoeken om zgn de weerstand te verhogen aantal dingen ingezet maar niet het gewenste resultaat.
Ja hooi nat maken helpt alleen toch benieuwd of misschien insprayen ook voldoende is.
Zeker omdat paardlief in een gemengde kudde staat en deze winter het dan een uitdaging wordt kwa hooi.
Ben wel al begonnen aan projectje hooistomer bouwen maar voor als nog hopen op makkelijkere alternatieven.
Ook zit er een zoutbox-therapie om de hoek en wil ik ook aankomende periode gaan proberen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 00:11

Wij doen een baal in een XL net en sproeien het een tijd goed nat. Gewoon om stof te voorkomen, maar baaltjes zijn niet echt stoffig.
En voeren dus uit netten, zodat hij niet met zijn neus in het hooi gaat zitten.

Ik las prednison, maar dat kan je niet altijd maar blijven geven. Het is fijn als het een keer bij hevige hoest helpt misschien, maar maakt echt wel behoorlijk wat kapot en heeft de nodige risico's zoals bij paarden die snel hb zijn.
We waren het laatst in Emmeloord en die schrijft dat ondanks hevige hoest niet graag en zeker niet snel voor. Die benoemde ook de nadelen. En gelukkig maar, want ik wil ze zelf ook niet volgooien.
Heb zelf jaren prednison geslikt en daar 13jr later nog de nadelen van. Het nadeel is ook als je het te vaak krijgt/geeft, het omhoog moet om nog effect te gaan krijgen.

Weerstand is je nr 1 en dan zou ik na prednison of een ab kuur bijv gelijk daar wel iets aan doen.

Bij mn oude ruin werkte de balsamic air goed. Daarna hoest hij weer ietsjes, maar eigenlijk na het rollen of rennen/gek doen.

Sanniej_ onze jonge ruin staat ook nog steeds in zouttherapie bij Equisana stables en ik zie de afgelopen maanden veel goede resultaten bij de paarden die daar binnen komen. Onze is vanwege onze aanstaande verhuizing even tot die tijd blijven staan.
Niet alle zouttherapieen zijn hetzelfde. Dus een beetje kijken waar je gaat.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 07:22

superpony schreef:
Sanniej_ onze jonge ruin staat ook nog steeds in zouttherapie bij Equisana stables en ik zie de afgelopen maanden veel goede resultaten bij de paarden die daar binnen komen. Onze is vanwege onze aanstaande verhuizing even tot die tijd blijven staan.
Niet alle zouttherapieen zijn hetzelfde. Dus een beetje kijken waar je gaat.

Klopt was ik van op de hoogte. Deze zout therapie is echt op stap afstand van mijn huidige stal. En paardlief zit nog midden in het trailer laad proces wat ik dus niet wil gaan koppelen aan zoiets als uitje.
Hier kan ik onder de man heen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 09:45

Als ze maar echt een goed apparaat hebben en je paard stappen na de behandeling. Teveel zout of te grote deeltjes kan een probleem zijn en mis je het doel.

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-19 17:56

superpony schreef:
Als ze maar echt een goed apparaat hebben en je paard stappen na de behandeling. Teveel zout of te grote deeltjes kan een probleem zijn en mis je het doel.

Ik ga er binnenkort eerst eens even kennis maken. En ik moet inderdaad na de behandeling stappen.
Maar dit wordt gewoon een staprit naar stal terug.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 11:16

Ik zit in een soort van "dilemma" en misschien dat jullie advies kunnen geven en misschien dat dat advies doorslaggevend is B-)
Eind mei dit jaar is mijn ruin met chronische bronchitis 24/7 de wei op gegaan. Ik merkte binnen de eerste 2 weken enorme verbetering. Hij staat niet meer te pompen na een sprintje, heeft geen snot meer en is echt zienderogen opgeknapt *\o/*
Sinds eind juni zijn wij trotse eigenaar van een stuk grond met schuilstal en zandpaddock. Sinds de eerste week van juli staat mijn paard dus 24/7 buiten op het zand, gedeelte hard en een schuilstal met stro. Ook hier doet hij het super! Hield eigenlijk mijn hart vast met de droogte en dus de stof die het zand dan geeft, maar ook nu trekt hij een sprintje zonder te pompen, heeft geen snot en doet het dus gewoon echt super!
Echt 100% verbetering tegenover alleen overdag buiten en de nachten op stal.
Hij krijgt nog wel ondergedompeld hooi, want daar durf ik dan niet vanaf te stappen.
Nu heb ik dus een flexineb liggen, augustus vorig jaar gekocht. Ik ben toen gaan vernevelen, begonnen met silvaplex, daarna af en toe een kuurtje met zoutoplossing. De zoutoplossing werkte uiteindelijk gewoon op momenten dat hij het moeilijk had vanwege de nachten op stal. Ik heb op mijn huidige plek nog 2 keer verneveld met zoutoplossing, eigenlijk met de reden we zijn verhuisd en dat geeft stress en dat kan een trigger zijn. Achteraf gezien heeft niks hem getriggerd :+
Nu denk ik erover na om de flexineb te verkopen, aangezien hij het zo goed doet nu dat hij 24/7 buiten staat. Zelfs met de droge dagen en al dat stof van t zand wat opstuifde.
Ik weet dat hij een stofallergie heeft wat betreft het hooi, dat kwam toen uit de baltest.
Wat zouden jullie doen in dit geval? Flexineb verkopen of houden?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:18

HOe oud is je paard?

Ik zelf zou hem houden. Heb een ander apparaat, maar die pak ik echt eerder dan weer medicijnen. Mocht je een paard hebben dat hoest, krijg je eerst het hele riedeltje medicatie, terwijl meteen een kuurtje zoutoplossing vaak veel effect heeft en je dan minder rotzooi erin hebt hoeven gooien.

Ons ene paard staat nog steeds te herstellen van de flixotide, meerdere ab kuren etc.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 12:41

Mijn paard is 12 jaar, toen ik het traject met m in ging kreeg hij idd ook medicijnen, eerst ventipulmin maar dat hielp niet en toen de bal test en bloed test en toen heeft hij 2 potten prednison gekregen en daarna op en af kuurtjes prednison pillen via mijn eigen da. Maar omdat hij nu 100% is omgedraaid vind ik het zonde dat de flesineb stof ligt te happen

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 13:51

Ja, ik denk dat verkopen ook niet een ramp is. Hij zakt dan wat in waarde, maar denk niet meer dan dat je hem had moeten huren.

Als je 2 maanden wacht, wil ik hem wel. Maar moet even verhuizen en is een snelle, pittige verhuizing.

Popstra
Berichten: 13742
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:05

Ik zou hem ook houden. Kan altijd weer goed van pas komen.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 17:34

Ik zou hem aanhouden al snap ik je twijfels. Ik heb mijne nu ook al een jaar niet gebruikt maar weg doen durf ik niet. Wat als ik hem toch weer nodig heb, Nieuw aanschaffen doe je niet snel. Daarom heb 8i zelf besloten hem aan te houden.

Wel fijn dat het zoveel beter gaat!!

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-19 20:13

Ja ik twijfel dus enorm, mijn vader zegt dat ik m moet houden omdat het een behoorlijke uitgaven is geweest en je inderdaad niet zomaar weer een nieuwe aanschaft en het ligt niet in de weg. Misschien dat ik dan nog een winter aankijk of m gewoon hou of verkoop hahaha :+ ohhh zo in dubio

sophianemo

Berichten: 796
Geregistreerd: 31-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 20:41

Stille meelezer hier :o Ik heb een vraag over de spliterwten. Mijn paard heeft een stofallergie en hoest daarbij erg veel. Op dit moment gelukkig iets minder.. Ik ben ook aan het kijken naar een vernevelaar of hooistomer. Spliterwten wil ik ook wel proberen, las alleen in een ander topic dat ze hier koliek van kunnen krijgen omdat het uitzet in de buik. Ook stond er dat het giftig zou zijn. Hoe weet ik wat waar is en wat niet? Nergens op internet kan ik er iets over vinden, alleen maar op bokt. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!!

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 00:54

sophianemo schreef:
Stille meelezer hier :o Ik heb een vraag over de spliterwten. Mijn paard heeft een stofallergie en hoest daarbij erg veel. Op dit moment gelukkig iets minder.. Ik ben ook aan het kijken naar een vernevelaar of hooistomer. Spliterwten wil ik ook wel proberen, las alleen in een ander topic dat ze hier koliek van kunnen krijgen omdat het uitzet in de buik. Ook stond er dat het giftig zou zijn. Hoe weet ik wat waar is en wat niet? Nergens op internet kan ik er iets over vinden, alleen maar op bokt. Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen!!

Been there done that.
Hier hier heeft het niet geholpen.

Is sowieso om weerstand te verhogen als je zeker weet dat het een stof allergie is, zul je alleen resultaat hebben door stomen/weken/vernevelen idd.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 11:03

Ben hier al even niet meer geweest. Iemand tips voor nat hooi in een grote kudde?
Hoe doen jullie het, zodat je niet iedere dag met rugpijn op de bank zit ....

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 19:33

Nandos schreef:
Ben hier al even niet meer geweest. Iemand tips voor nat hooi in een grote kudde?
Hoe doen jullie het, zodat je niet iedere dag met rugpijn op de bank zit ....

Tuinslang er over heen?
Ik ben zelf nog bezig met een hooistomer te maken mocht het toch weer terug komen kan ik het stomen en ook klaar zetten.