[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:12

Ik zou het nog even aan kijken. Een hoest prikkel is vaak een vicieuze cirkel. De hoest ( die het paard 5 weken terug doormaakte door het virus) irriteerd de keel en maakt deze gevoelig, beetje stuk van binnen. Hierdoor is het paard ( gebeurt ook bij de mens) nog best gevoelig en zal hoesten als deze plek in de keel geprikkeld blijft worden.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:42

Ik zou ooo voorlopig nat voeren en nog even aankijken. Eventueel kan je nog een siroop geven om de keel rustig te maken als bv bronchofort. Mijn pony was ook door virus gaan hoesten en dat heeft lang doorgeebt ondanks dat ze beter was. Nat hooi en siroop hebben haar wat geholpen. Door veke hoesten was het toch wat rauw en geïrriteerd waardoor ze bleef kuchen en hooi en stof extra irriteerde.

Ik heb broomhexine tijdje gegeven nu maar weinig los zien of horen komen. Nu paar dagen niet gegeven. Ze had paar dagen terug wel een bloedneus en een snotje. Maar verder niets gemerkt. Heb nu even een stop ingelast. Ademhalingsgeluid is ook hetzelfde, klinkt nog vol.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:06

Welke kruiden geef je?

Sputolysin en Vemtipulmin hebben wel goed gewerkt?? Is er ook veel uit gekomen of los gekomen??

Zoals met alle medicijnen, werken ze even voor de kwaal, maar zijn ze vaak ook een aanslag op de weerstand.
Je zou even iets van probiotica kunnen geven.

Hooi maken wij tegenwoordig standaard nat en scheelde bij mn ruin de helft. Wanneer hij echt weer hoest, vernevelen wij altijd meteen een 2 weken.
Pas kwam er onwijs veel uit en bleef daarna droog hoesten. Ik had nog balsamic air en daar doet hij het echt heel goed op.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:02

Tancreda4 schreef:
Ik zou ooo voorlopig nat voeren en nog even aankijken. Eventueel kan je nog een siroop geven om de keel rustig te maken als bv bronchofort. Mijn pony was ook door virus gaan hoesten en dat heeft lang doorgeebt ondanks dat ze beter was. Nat hooi en siroop hebben haar wat geholpen. Door veke hoesten was het toch wat rauw en geïrriteerd waardoor ze bleef kuchen en hooi en stof extra irriteerde.

Ik heb broomhexine tijdje gegeven nu maar weinig los zien of horen komen. Nu paar dagen niet gegeven. Ze had paar dagen terug wel een bloedneus en een snotje. Maar verder niets gemerkt. Heb nu even een stop ingelast. Ademhalingsgeluid is ook hetzelfde, klinkt nog vol.


Hoe lang is het bij jou doorgeebt en is het ook echt helemaal weggegaan?

Broomhexine voor mensen of paarden? Waar haal je dat?

Ik zal kijken naar een nieuwe siroop, dank! Had wel iets van tijm siroop oid gegeven.
Laatst bijgewerkt door Raamzicht op 19-08-19 16:06, in het totaal 2 keer bewerkt

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:03

superpony schreef:
Welke kruiden geef je?

Sputolysin en Vemtipulmin hebben wel goed gewerkt?? Is er ook veel uit gekomen of los gekomen??

Zoals met alle medicijnen, werken ze even voor de kwaal, maar zijn ze vaak ook een aanslag op de weerstand.
Je zou even iets van probiotica kunnen geven.

Hooi maken wij tegenwoordig standaard nat en scheelde bij mn ruin de helft. Wanneer hij echt weer hoest, vernevelen wij altijd meteen een 2 weken.
Pas kwam er onwijs veel uit en bleef daarna droog hoesten. Ik had nog balsamic air en daar doet hij het echt heel goed op.


Luchtwegkruiden, zou het even op moeten zoeken, weet het niet uit hoofd..

Pre en probiotics krijgt ze idd. En weerstand druppels.

Er kwam veel taai slijm uit. Dus het deed wel iets. Nu is het slechts nog een droog kuchje.

Vernevel je de balsamic air of over het voer?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:19

Weet je zeker dat alles eruit is?

Onze jonge ruin kregen we met luchtweg problemen. Die hoestte amper. Hij kreeg een erge aanval en bij ene broncho bleek hij echt compleet vol te zitten. Hij is naar zouttherapie gegaan en daar kwam na een aantal dagen echt heel erg taai slijm uit.

Ik heb balsamic air vernevelt, maar vond het geen meerwaarde. Ik vernevel alstijd met zoutoplossing en daarna bewegen. Dit is bij mijn oude ruin.
Er kwam veel vrij en daarna een droge hoest. de balsamic air zo gegeven en helpt hem goed. Hij mankeert wel wat meer dingetjes, dus kan hem niet volop in beweging. Loopt wel 24/7 buiten.
Ik spuit het met een spuit direct in zijn mond.

Darmflora en weerstand is wel belangrijkste en bewegen. Ik zou kijken of je niet teveel geeft misschien.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:52

Raamzicht schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik zou ooo voorlopig nat voeren en nog even aankijken. Eventueel kan je nog een siroop geven om de keel rustig te maken als bv bronchofort. Mijn pony was ook door virus gaan hoesten en dat heeft lang doorgeebt ondanks dat ze beter was. Nat hooi en siroop hebben haar wat geholpen. Door veke hoesten was het toch wat rauw en geïrriteerd waardoor ze bleef kuchen en hooi en stof extra irriteerde.

Ik heb broomhexine tijdje gegeven nu maar weinig los zien of horen komen. Nu paar dagen niet gegeven. Ze had paar dagen terug wel een bloedneus en een snotje. Maar verder niets gemerkt. Heb nu even een stop ingelast. Ademhalingsgeluid is ook hetzelfde, klinkt nog vol.


Hoe lang is het bij jou doorgeebt en is het ook echt helemaal weggegaan?

Broomhexine voor mensen of paarden? Waar haal je dat?

Ik zal kijken naar een nieuwe siroop, dank! Had wel iets van tijm siroop oid gegeven.


Ging echt wel over weken bij mijn pony. Ze bleef een heel tijd gevoelig op de keel en heb daar ook de DA nog bij gehad en die zei smeren. Het is bij haar wel weggegaan.

Broomhexine heb ik mijn pony niet gegeven, wel mijn paard. Bij de dierapotheker gekocht

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:34

superpony schreef:
Weet je zeker dat alles eruit is?

Onze jonge ruin kregen we met luchtweg problemen. Die hoestte amper. Hij kreeg een erge aanval en bij ene broncho bleek hij echt compleet vol te zitten. Hij is naar zouttherapie gegaan en daar kwam na een aantal dagen echt heel erg taai slijm uit.

Ik heb balsamic air vernevelt, maar vond het geen meerwaarde. Ik vernevel alstijd met zoutoplossing en daarna bewegen. Dit is bij mijn oude ruin.
Er kwam veel vrij en daarna een droge hoest. de balsamic air zo gegeven en helpt hem goed. Hij mankeert wel wat meer dingetjes, dus kan hem niet volop in beweging. Loopt wel 24/7 buiten.
Ik spuit het met een spuit direct in zijn mond.

Darmflora en weerstand is wel belangrijkste en bewegen. Ik zou kijken of je niet teveel geeft misschien.


Nee, hoe kun je dat zeker weten, alleen door een scopie toch? Daarom vroeg ik idd of jullie dat aanraden.

De darm flora krijgt ze, de balsamic control en de luchtwegkruiden. Weerstand was kuur van een week en al even op.

Ze staat op de wei en paddock. Ze is drie en kent nog niks. Bovendien stond ze met een dik been 3 weken terug. Dus wel vrije beweging maar geen arbeid. Zou dat voldoende zijn?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:36

Tancreda4 schreef:
Tancreda4 schreef:
Ik zou ooo voorlopig nat voeren en nog even aankijken. Eventueel kan je nog een siroop geven om de keel rustig te maken als bv bronchofort. Mijn pony was ook door virus gaan hoesten en dat heeft lang doorgeebt ondanks dat ze beter was. Nat hooi en siroop hebben haar wat geholpen. Door veke hoesten was het toch wat rauw en geïrriteerd waardoor ze bleef kuchen en hooi en stof extra irriteerde.

Ik heb broomhexine tijdje gegeven nu maar weinig los zien of horen komen. Nu paar dagen niet gegeven. Ze had paar dagen terug wel een bloedneus en een snotje. Maar verder niets gemerkt. Heb nu even een stop ingelast. Ademhalingsgeluid is ook hetzelfde, klinkt nog vol.


Hoe lang is het bij jou doorgeebt en is het ook echt helemaal weggegaan?

Broomhexine voor mensen of paarden? Waar haal je dat?

Ik zal kijken naar een nieuwe siroop, dank! Had wel iets van tijm siroop oid gegeven.


Ging echt wel over weken bij mijn pony. Ze bleef een heel tijd gevoelig op de keel en heb daar ook de DA nog bij gehad en die zei smeren. Het is bij haar wel weggegaan.

Broomhexine heb ik mijn pony niet gegeven, wel mijn paard. Bij de dierapotheker gekocht[/quote]

Dank je! Dus meer dan 8 weken wel? En inmiddels eet je paard weer droog hooi? Sorry wellicht overheen gelezen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:37

Ja, in principe wel. Maar de een hoest veel en zit er amper wat en de ander hoest niet en zat vol. Zo taai was het ook gewoon.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:37

superpony schreef:
Ja, in principe wel. Maar de een hoest veel en zit er amper wat en de ander hoest niet en zat vol. Zo taai was het ook gewoon.


Ja dus toch maar de scopie doen?
Ik probeer het nog 2 weken met nat hooi en anders ga ik voor scopie denk ik

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:59

Net arts gesproken. Die denkt aan prednison evt met vernevelaar. Wat is jullie ervaring daarmee?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 19:12

Vraag er acetylceistine poeders bij ipv vernevelaar. Mijn pony was met behulp daarvan in 10 dagen hersteld (als in snot en hoestvrij) icm de prednisolon. Wel voeren voor 8u ivm risico hoefbevangen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:11

Saaams schreef:
Vraag er acetylceistine poeders bij ipv vernevelaar. Mijn pony was met behulp daarvan in 10 dagen hersteld (als in snot en hoestvrij) icm de prednisolon. Wel voeren voor 8u ivm risico hoefbevangen.


Wat doet dat poeder?
Kan het niet prednison met de vernevelaar en daarnaast het poeder?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 20:29

Raamzicht schreef:
Saaams schreef:
Vraag er acetylceistine poeders bij ipv vernevelaar. Mijn pony was met behulp daarvan in 10 dagen hersteld (als in snot en hoestvrij) icm de prednisolon. Wel voeren voor 8u ivm risico hoefbevangen.


Wat doet dat poeder?
Kan het niet prednison met de vernevelaar en daarnaast het poeder?


Poeder lost het slijm op wat in de luchtwegen zit.
Weet ik niet. Mijn dierenarts was tegen vernevelaars. Dus dat is echt heel persoonlijk.

Acetylceistine zit bijv ook in fluimicil. Slijmoplosser voor mensen. Ik zweer erbij.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 23:28

Raamzicht schreef:
Net arts gesproken. Die denkt aan prednison evt met vernevelaar. Wat is jullie ervaring daarmee?


Prednison moet je echt niet willen.

Zelfs met ernstig geval schreven meerdere veeartsen geen prednison voor vanwege de nadelige effecten, oa Emmeloord, dus een vrij grote kliniek.

Vernevelaar vind ik ook goed, want wij hebben er zelf eentje aangeschaft. Pak die altijd gelijk bij een eerste hoestje, omdat mijn oude ruin wel chronisch is.

Maar zelf vind ik de zouttherapie nog beter werken.

Slijmoplossers werken deels. Ze moeten het ook wel kwijt kunnen. Ik heb ze allemaal gebruikt en gegeven, maar vind het resultaat maar deels werkend.
Het grote voordeel van vernevelen en zouttherapie is dat je daarna gaat stappen of licht draven als het goed gaat en ze echt hun snot kwijt kunnen.

Ik weet inmiddels hoeveel er nog in zit bij paarden als ze niet alles kwijtraken.

En ik ben echt inmiddels heilig overtuigd dat alle medicijnen zo dicht op elkaar worden gegeven en veel te weinig doen, amar wel negatief effect hebben. Het gaat toch allemaal via maag/darm stelsel en daar begint je weerstand en gezondheid.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 07:54

Ik heb goede ervaringen met prednisolon. Mijn merrie is na een kuur prednisolon gevolgd door twee maanden flixotide puffen al een paar weken volledig hoestvrij en loopt weer volop. Haar jaarling dochter had ook een aanhoudende kuch die we maar niet wegkregen. Uiteindelijk in overleg met de kliniek ook haar prednisolon gegeven en ook zij is nu volledig van haar hoest af. Het is zeker troep, maar ik heb nu na bijna 3 jaar eindelijk mijn pony terug.

Edit: de prednisolon was in combinatie met acetylcysteine. Beide in poedervorm, flixotide in puf.

Popstra
Berichten: 13731
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 08:57

Hier ook goede ervaring met prednison bij mijn paard. Het gaf destijds net het laatste zetje om weer o.k te zijn. Hij kreeg het samen met Ventipulmin. Moest het 30 dagen slikken. Waren pilletjes.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:30

En bij degenen waarbij prednison goed werkte, wat was de oorzaak van de hoest bij jullie? En hoe lang en hoeveel werd er nog gehoest?

Kwam er nog slijm vrij?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:33

Een allergie voor iets. Begonnen na een schimmel in het hooi en door dracht en veulen veel te lang niet goed aan kunnen pakken. Ergens dit voorjaar begon ze weer erger te hoesten en slijm te proesten. Eerst twee weken slijmoplossers en prednisolon en daarna dus flixotide puffen tot ze niet meer hoestte.
Slijm zie je eigenlijk heel weinig omdat ze het meestal doorslikken. Mijn merrie zat helemaal vol maar je zag het verder nooit eruitkomen.

Slmt9

Berichten: 4798
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:36

Maar ze kunnen het ook doorslikken he? Het hoeft er niet allemaal via de neus uit te komen.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:39

LinSa schreef:
Een allergie voor iets. Begonnen na een schimmel in het hooi en door dracht en veulen veel te lang niet goed aan kunnen pakken. Ergens dit voorjaar begon ze weer erger te hoesten en slijm te proesten. Eerst twee weken slijmoplossers en prednisolon en daarna dus flixotide puffen tot ze niet meer hoestte.
Slijm zie je eigenlijk heel weinig omdat ze het meestal doorslikken. Mijn merrie zat helemaal vol maar je zag het verder nooit eruitkomen.


En nu is ze ok? Eet ze weer gewoon droog hooi?

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 14:40

Slmt9 schreef:
Maar ze kunnen het ook doorslikken he? Het hoeft er niet allemaal via de neus uit te komen.


Ah via de longen omhoog gekucht en dan doorslikken?
Hier alleen droog kuchje, geloof niet dat er slijm vrij komt. Of het nog in de longen aanwezig is weet ik natuurlijk niet

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 15:17

Raamzicht schreef:
LinSa schreef:
Een allergie voor iets. Begonnen na een schimmel in het hooi en door dracht en veulen veel te lang niet goed aan kunnen pakken. Ergens dit voorjaar begon ze weer erger te hoesten en slijm te proesten. Eerst twee weken slijmoplossers en prednisolon en daarna dus flixotide puffen tot ze niet meer hoestte.
Slijm zie je eigenlijk heel weinig omdat ze het meestal doorslikken. Mijn merrie zat helemaal vol maar je zag het verder nooit eruitkomen.


En nu is ze ok? Eet ze weer gewoon droog hooi?


Nee, ik heb een haygain. Vorige week had ze perongeluk het verkeerde hooi gehad, maar daar heeft ze niet op gereageerd gelukkig.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-19 17:19

Degenen die hun hooi weken, waar doen jullie dat in? Nog goede tips?