Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 289 van de 322 [ 8047 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292 ... 322  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Februari is een maand waarin de weerstand wel wat minder kan zijn en zwakke plekken (luchtwegen) het weer even lastig hebben.

Ik ben nu al een poos bezig met het protocol van Eqinful en erg tevreden.
Het gaat absoluut beter.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 10:49 



 
Profiel   

Ja ze hebben 't nu extra lastig. Merk ook dat m'n oude wat terug komt in gewicht nu. Ik denk dat 't hier is begonnen doordat december weer een heel slechte maand was. M'n pony at toen erg weinig door de stress (vuurwerk). M'n grote is er sowieso erg gevoelig voor helaas.... Ze krijgen altijd al weerstand ondersteuning, ik heb nu wat anders gehaald. En heb bokashi besteld voor de darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 10:59 



 
Profiel   

Ik heb ook een vermoeden dat de mijne hoest omdat het borsttuig op zijn luchtpijp drukt. Afgelopen zaterdag moest ik korte wendingen draaien en de eerste 2 keren dat ik dat in draf deed dan deed hij een droge kuch daarna net of prikkelde dat zijn luchtpijp even. Verder hoor ik hem heel sporadisch eens als ze spelen en eerste keer aandraven 2 kuchjes, veel briesen en dan is hij de rest van de rit gelukkig goed. Ik kan ook niet veel meer aan zijn management doen helaas. Hij zat afgelopen woensdag op dag 10 ventipulmin en sputolysin krijgt hij vandaag voor het laatst, die heeft hij dan 15 dagen gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 11:58 



 
Profiel   

Ninx schreef
Februari is een maand waarin de weerstand wel wat minder kan zijn en zwakke plekken (luchtwegen) het weer even lastig hebben.

Ik ben nu al een poos bezig met het protocol van Eqinful en erg tevreden.
Het gaat absoluut beter.


Dus je geeft KPU kruiden, vernevel je ook nog?

Hier gaat het onverwacht ook beter, moet een maand zonder medicatie voordat een uitgebreid allergie onderzoek plaats kan vinden - nog een week. Ik was hier heel bang voor maar het gaat eigenlijk best goed. Voor de eerste week kreeg ik natriumcromoglycaat mee om te vernevelen, daarnaast moest ik van de kliniek dagelijk 30 gram vitamine C geven. HIj staat ipv 95% nu 100% buiten, krijgt gestoomd hooi en niet op advies van de kliniek maar eigen aanvulling KPU kruiden, zinkchelaat en bitterkruiden. Homeopatische druppeltjes tegen hooistof en 2x daags 20 minuten NaCl vernevelen. Ik heb nu een verdwaalde kuch, af en toe een klein beetje slijm maar verder lijkt hij stabiel. Stabieler dan de afgelopen 12 maanden! Ook rijd ik hem gewoon, denk wel dat zijn megavacht een probleem is wanneer het net wat warmer is, dus nu een blote borst.
Hoop doet leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 15:12 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Ninx schreef
Februari is een maand waarin de weerstand wel wat minder kan zijn en zwakke plekken (luchtwegen) het weer even lastig hebben.

Ik ben nu al een poos bezig met het protocol van Eqinful en erg tevreden.
Het gaat absoluut beter.


Dus je geeft KPU kruiden, vernevel je ook nog?

Hier gaat het onverwacht ook beter, moet een maand zonder medicatie voordat een uitgebreid allergie onderzoek plaats kan vinden - nog een week. Ik was hier heel bang voor maar het gaat eigenlijk best goed. Voor de eerste week kreeg ik natriumcromoglycaat mee om te vernevelen, daarnaast moest ik van de kliniek dagelijk 30 gram vitamine C geven. HIj staat ipv 95% nu 100% buiten, krijgt gestoomd hooi en niet op advies van de kliniek maar eigen aanvulling KPU kruiden, zinkchelaat en bitterkruiden. Homeopatische druppeltjes tegen hooistof en 2x daags 20 minuten NaCl vernevelen. Ik heb nu een verdwaalde kuch, af en toe een klein beetje slijm maar verder lijkt hij stabiel. Stabieler dan de afgelopen 12 maanden! Ook rijd ik hem gewoon, denk wel dat zijn megavacht een probleem is wanneer het net wat warmer is, dus nu een blote borst.
Hoop doet leven.


Hieperdepiep!!! Dat klinkt goed zeg. Heel fijn.... je pakt het heel grondig aan. *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 15:43 



 
Profiel   

Geeft iemand (wel eens) propolis aan haar paard? Ik kwam dit artikel tegen over propolis bij humane astma. Ik heb een propolis hoest siroop gekocht bij een imker die ik aan mijn astma paard wilde gaan geven, maar ik las ook ergens dat juist paarden met astma geen propolis mogen. Dus nu zit ik in dubio wat te doen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7885004/

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 11:38 



 
Profiel   

Bij mij deed die natriumcromoglycaat echt wonderen - denk ik - ben een maand zonder medicatie heel goed door gekomen. Hij mag nog niet binnen, dus nu maar zwemvliezen aan gegeven en een snorkelbrilletje op. Allergie onderzoek is afgerond, ik wacht nu op de definitieve uitslag. Ze had het over diverse soorten schimmels waar hij heftig op reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 12:08 



 
Profiel   

Mijn shet heeft vrijdag een scopie gehad. Die had geen slijm (meer), maar door een afgeplatte trachea is het allemaal wel wat lastiger en gevoeliger. Nu de bal afwachten.

Heeft het zin om met NaCl te vernevelen bij geen slijm? Ik heb niet echt het idee dat het bij haar iets doet. Maar dat komt wellicht ook omdat ik mijn andere (met taai slijm) als vergelijking heb, en daar kom het allemaal zichtbaar los door de Flexineb, qua snottebellen etc. Bij mijn shet nooit neusvloeiiing of iets, maar dat klopt dus ook omdat ze geen slijm heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-03-23 21:41 



 
Profiel   

NaCl is om taai slijm te verdunnen dus lijkt mij ... geen slijm geen NaCl...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 09:20 



 
Profiel   

Thanks, dat was ook mijn idee....

Ik had gisteren plots 2 enorm benauwde dames die maar bleven hoesten en er nooit meer uitkwamen. De da moest ze helpen en ze hebben corticosteroïden gespoten gekregen geloof ik. Ze knapte direct op.... Maar wat nu de trigger was???? Bizar ook beide tegelijk, het gebeurde ook op hetzelfde moment (ik was de hele dag op stal en er was hele middag niets aan de hand tot op 1 moment na 't soezen) en ik kan er m'n vinger niet opleggen.

Ik overweeg nu radicaal m'n hooi te wisselen, ondanks dat ze hetzelfde hooi krijgen als een aantal anderen, die er niet op reageren....

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 06:58 



 
Profiel   

Er gaat een luchtweginfectie rond veel paarden hebben daar momenteel last van. Van één op andere moment hoesten en benauwd en koorts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 07:29 



 
Profiel   

Toevallig zag ik dat ook inderdaad bij feline (Youtuber)

Amme 4 haar paarden hebben luchtwegproblemen, waarbij haar astma pony het ergst. (Koorts).

Ik hoop dat het ons over slaat. Maar je doet er niks aan.

Hoop dat jouw dames weer op knappen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 09:01 



 
Profiel   

Ze hadden wel verhoging maar waarschijnlijk door de inspanning. Ze waren ruim een uur benauwd voor de da kwam en ochtends was de temp oké. Vanmorgen gelukkig ook gewone temperatuur. Iets snelle adem, maar oké genoeg en ze waren blij en alert (en hadden veelte veel gegeten).

Wel goed om te weten van die infectie! Nu is elke trigger al too much Voor Ze. Ik ondersteun de weerstand en ze staan nu weer beiden op medicatie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 09:27 



 
Profiel   

Immunotherapie: het onderzoek is gedaan, mijn paardje is overgevoelig voor een hele boel inclusief huismijt, allerlei schimmels, pollen van o.a. brandnetels en een boel meer. We gaan binnenkort immunotherapie opstarten en daarnaast moet het hooi gestoomd (geen voordroog!), extra lijnzaadolie (100 ml per dag!), stal 1x per week desinfecteren, ontstofte krullen op de grond (ik heb matten in mijn inloopstal dus ik denk... dat ik daarmee ook al een boel onder controle kan houden) enzovoort. Hopelijk slaat de therapie aan, duimen jullie mee? Kan wel 6 - 9 maanden duren voor het optimale effect zeggen ze, ik hoop van sneller!

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 18:19 



 
Profiel   

Jeetje wat heftig en spannend.

Waarom de 100ml olie als ik vragen mag?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 18:29 



 
Profiel   

- Omega 3/6 supplementatie kan het allergie mechanisme op cellulair niveau op lange termijn
veranderen, gebruik lijnzaadolie (100ml/dag)
- Vermijden van schimmel en stof in de omgeving van uw paard (voedsel, stal, box): wekelijks de
stal reinigen en ontsmetten incl. wanden en plafond. Aanbevolen product (Steri-7,
www.steri-7.com, niet na te spoelen, heeft nog een nawerking)
- hooi stomen ( Haygain (www.haygain.com)
- geen voordroog
- box op schavelingen (Clean Box Shavings aangeraden)

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 20:42 



 
Profiel   

Dat is best een heftig beleid. Heb je het in eigen beheer of pensionstal?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-03-23 22:14 



 
Profiel   

Deze week mijn merrie los gehad in de binnenbak. Daar heeft ze aardig wat gegaloppeerd en was daarna toch wel een half uur wat kortademig naar mijn idee. Het is niet stoffig in de bak.

Wat vinden jullie?

https://youtu.be/8taSxpFWXyg
https://youtube.com/shorts/WQHuaTfaH-k?feature=share

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 01:40 



 
Profiel   

Saaams schreef
Dat is best een heftig beleid. Heb je het in eigen beheer of pensionstal?


eigen beheer anders denk ik dat ik hem al echt niet meer had kunnen handhaven... Maar dus zelfs in eigen beheer blijft het een uitdaging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 08:56 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Immunotherapie: het onderzoek is gedaan, mijn paardje is overgevoelig voor een hele boel inclusief huismijt, allerlei schimmels, pollen van o.a. brandnetels en een boel meer. We gaan binnenkort immunotherapie opstarten en daarnaast moet het hooi gestoomd (geen voordroog!), extra lijnzaadolie (100 ml per dag!), stal 1x per week desinfecteren, ontstofte krullen op de grond (ik heb matten in mijn inloopstal dus ik denk... dat ik daarmee ook al een boel onder controle kan houden) enzovoort. Hopelijk slaat de therapie aan, duimen jullie mee? Kan wel 6 - 9 maanden duren voor het optimale effect zeggen ze, ik hoop van sneller!

Succes! Ken meerdere die dit helaas zonder enig effect gedaan hebben. Voor mij reden het niet meer te doen. Hopelijk slaat het voor jou wel aan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 08:59 



 
Profiel   

Spenk schreef
sunny43 schreef
Immunotherapie: het onderzoek is gedaan, mijn paardje is overgevoelig voor een hele boel inclusief huismijt, allerlei schimmels, pollen van o.a. brandnetels en een boel meer. We gaan binnenkort immunotherapie opstarten en daarnaast moet het hooi gestoomd (geen voordroog!), extra lijnzaadolie (100 ml per dag!), stal 1x per week desinfecteren, ontstofte krullen op de grond (ik heb matten in mijn inloopstal dus ik denk... dat ik daarmee ook al een boel onder controle kan houden) enzovoort. Hopelijk slaat de therapie aan, duimen jullie mee? Kan wel 6 - 9 maanden duren voor het optimale effect zeggen ze, ik hoop van sneller!

Succes! Ken meerdere die dit helaas zonder enig effect gedaan hebben. Voor mij reden het niet meer te doen. Hopelijk slaat het voor jou wel aan!


Ik begrijp van de dierenarts dat zij het alleen bij paarden doet, die veel kans op verbetering hebben. Daardoor is haar succesniveau heel hoog. Nu maar hopen dat wij daarbij horen. Anders is het einde verhaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 09:08 



 
Profiel   

Is er hier ook iemand die overgestapt is op voordroog/ingepakt hooi waarna alles echt veel meer verbeterde?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 19:31 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Saaams schreef
Dat is best een heftig beleid. Heb je het in eigen beheer of pensionstal?


eigen beheer anders denk ik dat ik hem al echt niet meer had kunnen handhaven... Maar dus zelfs in eigen beheer blijft het een uitdaging.


Kun je hem niet handiger gewoon buiten laten dan? Dat scheelt toch een hoop gedoe, en echt stof en schimmelvrij is een stal eigenlijk niet te krijgen…..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 19:37 



 
Profiel   

Hij staat nu 24/7 buiten, hij stond altijd al 95% van de tijd buiten. Maar als het dagen regent - of heel warm is... dan gun ik hem toch een droge of koele insectarme plek. Voor nu... staat ie buiten alleen is dat dus nog niet afdoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 07:44 



 
Profiel   

amyblub schreef
Is er hier ook iemand die overgestapt is op voordroog/ingepakt hooi waarna alles echt veel meer verbeterde?


Yes hier!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-03-23 09:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 289 van de 322 [ 8047 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 286, 287, 288, 289, 290, 291, 292 ... 322  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen