[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:41

Scheren en in de dekens. Ik scheer alles behalve hoofd en benen.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 10:59

Mijn tinker heeft een rallystreep gekregen. Gedeelte hals en een stuk in haar lies weg laten scheren ca 2 maand geleden....
Het was zo warm in combinatie met al een dikke wintervacht, dat het echt nodig was.
In rust stond ze al te zweten.

Daarna ging het echt direct stukken beter.
Nu voor de winter heeft ze wel een regendeken op, bucas 50 gram en op echte regendagen krijgt ze een hals erbij op.
Regen of naja een langere tijd natte vacht triggert bij haar meer slijmproductie/verkoudheid

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:26

Ik scheer niet ivm de keuring, maar mijne staat niet echt dik in de vacht. Ik wissel wel sochtends en savonds de dekens. Tijdens het rijden (vooral lessen in de binnenbak) zweet hij wel, maar goed uitstappen tot hij helemaal op adem is, zweetdeken op de trailer en dan thuis evt nog zweetdeken wisselen en even op stal uit de wind tot hij droog is. Gaat prima zo.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:29

Fangio schreef:
Ik scheer niet ivm de keuring, maar mijne staat niet echt dik in de vacht. Ik wissel wel sochtends en savonds de dekens. Tijdens het rijden (vooral lessen in de binnenbak) zweet hij wel, maar goed uitstappen tot hij helemaal op adem is, zweetdeken op de trailer en dan thuis evt nog zweetdeken wisselen en even op stal uit de wind tot hij droog is. Gaat prima zo.

Wat voor keuring moet je heen je niet scheert dan? Haflingers worden vaak zat geschoren.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:41

hagelslag schreef:
Mijn tinker heeft een rallystreep gekregen. Gedeelte hals en een stuk in haar lies weg laten scheren ca 2 maand geleden....
Het was zo warm in combinatie met al een dikke wintervacht, dat het echt nodig was.
In rust stond ze al te zweten.

Daarna ging het echt direct stukken beter.
Nu voor de winter heeft ze wel een regendeken op, bucas 50 gram en op echte regendagen krijgt ze een hals erbij op.
Regen of naja een langere tijd natte vacht triggert bij haar meer slijmproductie/verkoudheid



Heb je een foto?
Mijn tinker staat nu ook alweer te zweten. Dus ga toch ook maar de onderkant hals eruit halen.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:48

Is er een reden waarom je niet zou willen scheren of niet meer zou willen scheren? Ik ben er ook geen fan van ik heb een hekel aan scheren maar ik merk wel hij er gigantisch van opknapt.. Ook veel meer dan van alleen de hals eruit scheren.

En dan heb ik een warmbloed in mijn ervaring met mijn haflingers/fjorden hadden die het altijd nog veel sneller warm.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:52

Hij staat nu eigenlijk zonder deken.
En mijn plan was om hem zonder deken te laten.

Maar ik moet nu in ieder geval wel iets doen inderdaad.
Dus mijn eerste idee is om een deel van zijn hals eruit te scheren.
Dan kan hij gewoon zonder deken blijven.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 11:54

In mijn ervaring helpt dat eigenlijk niks. Maar je kunt het natuurlijk eerst proberen :)

Maar mijn paard knapt pas op als ik echt een heel stuk meer scheer.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 12:11

Spenk schreef:
Scheren en in de dekens. Ik scheer alles behalve hoofd en benen.


Mijn merrie ben ik nu aan het behandelen met cortico's, vernevelen met de flexineb.

Maar ze staat met de hogere temperaturen en hoge luchtvochtigheid echt drijfnat in de wei. Ik voelde net aan haar, en ze is helemaal warm, klam en vochtig.
Heeft verder geen koorts.
Maar goed, ze is altijd al zweterig... vanaf veulen.

Het is IJslander en ik heb haar in okt half geschoren, maar dus alweer veel haar terug en nog steeds erg warm. Volgende week wordt het frisser, maar ik wil ook tamelijk frequent gaan stappen nu... juist dat lichaam en die longen aan het werk zetten. Maar alleen daarvan wordt ze heel nat. Dus jeetje, toch maar alles eraf dan denk ik..... en dan misschien de buik met de haargroei-richting mee... dan heeft ze wel voldoende vacht om op te liggen.

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:10

Zerena schreef:
hagelslag schreef:
Mijn tinker heeft een rallystreep gekregen. Gedeelte hals en een stuk in haar lies weg laten scheren ca 2 maand geleden....
Het was zo warm in combinatie met al een dikke wintervacht, dat het echt nodig was.
In rust stond ze al te zweten.

Daarna ging het echt direct stukken beter.
Nu voor de winter heeft ze wel een regendeken op, bucas 50 gram en op echte regendagen krijgt ze een hals erbij op.
Regen of naja een langere tijd natte vacht triggert bij haar meer slijmproductie/verkoudheid



Heb je een foto?
Mijn tinker staat nu ook alweer te zweten. Dus ga toch ook maar de onderkant hals eruit halen.



Bij mijn stinker heeft het in zoverre geholpen zodat ze niet meer in stap zweet.
In draf etc zweet ze uiteindelijk wel.
Maar daar heb ik geen probleem mee.
Max 2 maanden dan begint ze alweer met verharen


Ik heb geen foto van nu... En ik ben te lui om even naar buiten te lopen _O-

Het oranje stuk is dus geschoren.
En daar is het haar ook alweer goed nagegroeid dat ik niet bang ben voor de winter ivm kou


Afbeelding

1 Foto half van opzij. Daar zie je het verschil qua lengte

Afbeelding
In de witte vacht vlak voor t zadel

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:40

Mocht iemand interesse hebben. Mijn pony is afgelopen donderdag ingeslapen. Daarom verkoop ik mijn flexineb. Stuur gerust een pb

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 14:44

koetjeboe schreef:
Mocht iemand interesse hebben. Mijn pony is afgelopen donderdag ingeslapen. Daarom verkoop ik mijn flexineb. Stuur gerust een pb



Aahhh sterkte :knuffel:
Das flink rot

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:46

koetjeboe schreef:
Mocht iemand interesse hebben. Mijn pony is afgelopen donderdag ingeslapen. Daarom verkoop ik mijn flexineb. Stuur gerust een pb


He bah wat naar.
Heel veel sterkte!

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:48

Spenk schreef:
In mijn ervaring helpt dat eigenlijk niks. Maar je kunt het natuurlijk eerst proberen :)

Maar mijn paard knapt pas op als ik echt een heel stuk meer scheer.


Wat voor dekens heb je dan op?
Ook met hals?

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:51

Sterkte Koetjeboe!

Ik heb een Bucas Atlantic medium op liggen ja met hals :j , maar zonder hals kan vaak ook wel ik vind het zelf alleen bij regen en wind wel fijner.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:54

Spenk schreef:
Sterkte Koetjeboe!

Ik heb een Bucas Atlantic medium op liggen ja met hals :j , maar zonder hals kan vaak ook wel ik vind het zelf alleen bij regen en wind wel fijner.


Heb zelf ook bucas alleen dan zonder hals. Maar die kunnen er dan wel gewoon aan volgens mij.

Enige wat ik echt lastig vind met dekens is wanneer je wat op doet. O:)

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 15:58

Is het ook! Maar met bucas kan je best redelijk de temperatuurrange aanhouden die ze aangeven. Welke bucas heb je :) ?

Voor jou beeldvorming de atlantic medium kan van +8 tot -12. Dus die heb ik opgedaan na het scheren in het weekend dat het zo koud werd vorige week. Heb toen nog een onderdekentje eronder gedaan (dunne 50 grams bucas) maar dat bleek eigenlijk helemaal niet nodig onder die medium deken stond die prima.

En dan hebben we het wel over een warmbloed :j koudbloeden kunnen vaak sowieso wel met minder toe.

Zerena

Berichten: 3882
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:33

Ik heb de bucas met stay dry voering.
En nog een onderdeken daarvoor.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 16:34

Zerena schreef:
Ik heb de bucas met stay dry voering.
En nog een onderdeken daarvoor.

oooh daar red jij de de winter dan zat mee hoor!

Die buitendeken is denk ik de ongevoerde met stay dry? Die kan tot 0 graden. En met een onderdeken met stay dray kan je tot -20.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:22

Die van mij is aan de onderhals een stukje weggeschoren maar dan weer niet op de schouders.

Verder heb ik nu een 300 gr deken opliggen met een dunnere hals.
Ja dat is best veel maar hij zit dun in zijn vacht. En ik ervaar dat blij flinke regenbuien de dunnere dekens toch klam worden.
De niet astma patiënte op stal zijn aan het hoesten en die van mij niet. Hem uit de regen houden en warm houden werkt voor ons. Ook als ik rij dan leg ik een uitrijdeken op. We hebben geen binnenbaan. En wij zitten midden in de velden hier waait het altijd en is het meestal kouder.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-22 22:30

Als je dekens klam worden heb je gewoon geen goede dekens :o

Mijn bucas dekens en vroeger horseware zijn echt nooit klam. Mijn paard is compleet kaal geschoren op 3mm en staat hier op de vlakte buiten waar het altijd waait die is echt warm genoeg onder zijn 200 grams. Maar dat zal per paard verschillen! En bovendien zeggen gramsen ook niet zo veel. Kan best jou 300 grams net zo warm is als mijn 200 grams door de buitenstof van mijn deken :j

Maar dat een dunnere deken klam wordt is echt niet waar als je een kwalitatief goeie deken hebt. Mijn dekens kunnen ook op een nat gewassen paard of bezweet paard gelegd worden. Dan zijn ze in no time droog en altijd droog paard :j

Unleash

Berichten: 1050
Geregistreerd: 23-07-09

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 00:41

Ik heb de Bucas Irish Turnout, de varianten (50,150 en 300) maar die worden wel klam bij nat weer helaas.
Vooral de 50 grams. Altijd via de bucas standaard gewassen met waterdichte behandeling. Heb bij mijn astma patientje nu 150 grams op met hals. Als het nog wat kouder wordt ga ik naar 300 met hals. Hij is niet geschoren en ga ik ook zeker niet doen. Ik merkte wel dat mey de warme temperaturen in de herfst het echt veel te warm werd onder de deken terwijl hij daar voor zijn astma beter mee om kon gaan. Nu is hij sneller van slag met de ademhaling i.c.m. warmte.
Ben nog geen deken tegen gekomen die écht waterdicht is, maar wellicht zijn de duurdere bucas dekens dat wel.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-22 08:34

Ja het prijsverschil is niet voor niks :) bucas atlantic heb ik. Daar staan ze mee op de vlakte in de regen en storm en die is kurkdroog :j

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 21:42

Ik heb ook bucas dekens gehad en de horseware dekens. Maar de 0 / 50 / 100 gr word klam bij regen. Niet de eerste 2 maanden maar vaak daarna wel. Ben het meest tevreden van de horseware dekens. Maar met alleen een buiten rijbaan scheer ik niet. Ik heb wel een heel klein stukje onderhals uitgeschoren in oktober met het idee dan is het weer aangegroeid tegen de winter.

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:41

In een buitenrijbaan kun je niet geschoren rijden ofzo? Dat lukte hier altijd prima heb jaar of 5 alleen buitenbak gehad.

Is geen kritiek hoor! Maar ik snap niet zo goed waarom mensen een paard die last van zijn vacht heeft daarmee blijven ''pesten''

Je kan dan ook een jachtmodel scheren.

Ik merk in elk geval een verschil van dag en nacht met scheren.