Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 322 [ 8047 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 322  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Met toestemming van moderator Dyonne, open ik hierbij een centrale topic over hoestende paarden.

Aangezien er regelmatig topics worden geopend met vragen wat betreft het hoesten van paarden, is het misschien handig om deze vragen in deze centrale topic te plaatsen.
Hiermee krijgen we een duidelijk overzicht en kunnen we onze ervaringen en hopelijk ook oplossingen uitwisselen wat betreft hoestende paarden.

Uiteraard ben je vrij om, als je specifieke vraag hebt over het hoesten, een ander eigen topic te plaatsen in [MD] Medisch



Laatst bijgewerkt door A_nouk op 30-04-18 12:22, in het totaal 1 keer bewerkt

TAG aangepast

Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 11:18 



 
Profiel   

Hierbij even een klein verhaaltje/overzichtje wat betreft mijn paard die sinds mei 2010 last heeft van lichte hoest (tijdens rijden):

* Begin mei is ze ingeënt en tegerlijk ontwormt en na 2 weken begon de hoest (ze stond toen op stro en kreeg droog hooi)
* In juni is ze op vlas overgaan en kreeg ze nat/geweekt hooi
* Ik heb bij EJ Bronchovital kruiden gekocht, in de hoop dat dit zou werken maar kreeg geen resultaat
* Veearts is langsgeweest en constateerde na het opwekken van de hoest dat ze dit heeft wegens een soort van allergie
en dat haar luchtwegen geprikkeld worden en dat ze daardoor een hoestje heeft
Bloed werd afgenomen voor allergie test, Prednison injectie en Equipulmin kuurtje (1 fles)
* Voordat de Equipulmin fles bijna leeg was, begon ze toch af en toe weer te kuchen (ook in stal of in de wei)
* De uitslag van de allergie test kreeg ik na 2 weken en constateerde toch wel een lichte allergie voor pollen
(pollen van brandnetel en weidegrassen) en huisstofmijt. En werd uit de uitslag bekend dat ze aanleg zou kunnen hebben
voor staart/manen exceem (dit is niet zichtbaar)
* Met ups en downs gaat het verder; soms hoest ze wel even bij het aandraven, soms niet. En zo blijft het nog steeds gaan.
* Ben begonnen met Puur Pollen druppels. Er is een lichte verbetering. Maar de pollen seizoen is nu zo goed als voorbij en ik ben
ermee begonnen toen de pollen seizoen al volop bezig was. Dus volgens jaar februari begin ik weer.
* Laatst (september dit jaar) werd ik getipt op Schwarzkümmelöl. Daar ben ik nu mee bezig en hoop ik goede/betere resultaten mee te
krijgen aangezien er meerdere mensen tevreden mee zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 11:36 



 
Profiel   

Ik meld mij hier ook even.

ik heb mijn paard nu bijna 2 jaar.
* Een paar maanden nadat ik hem had, begon hij heel erg te hoesten (ook in rust) DA is geweest kon geen afwijking horen aan de longen, de hoest op wekken gaf ook geen resultaat. Geen koorts en toonde niet ziek enz. Heb voor 2 weken ventipulmin gehad.
* Vorig jaar september, weer flink aan het hoesten. dus weer een kuur ventipulmin gehad van de DA. Hij stond toen nog dag en nacht op het land.
* Afgelopen vrijdag is de DA weer geweest, omdat hij weer aan het hoesten is ook in rust. DA kon weer niks horen aan de longen. Op wekken van de hoest bij de keel gaf weer geen resultaal. Toen heeft de DA de neusgaten een minuut dicht geknepen en toen gaf hij een kuch. DA denkt dat het diep in de longen zit. Heb nu voor een week een prednison kuur en voor 2 weken equipulmin gehad.

Tijdens het rijden geeft mijn paard altijd 1 of 2 kuchen daarna briest hij en is het over. Dit doet hij het hele jaar door. Veder hoorde je hem nooit. Hij stond voorheen altijd op stro en leek daar geen last aan te hebben (hij stond nooit te proesten in zijn stal) Wel heeft hij altijd een beetje een vieze neus, het is gewoon helder vocht en het is maar een klein beetje.
Ook nu hij weer flink hoest heeft hij niet echt heel veel snot, wel iets meer als normaal maar niet extreem. Het is gewoon helder vocht en soms wit, het is nooit geel of groen geweest.
Nu staat hij zins 2 maanden 24/7 buiten, en in de inloop stal ligt vlas. Hij krijgt zijn hooi (nat) in een kuubskist met een rooster.

Ik heb al veel geprobeert aan kruidens en poedertjes enz. maar die 2 kuchen met rijden blijven.
Hij heeft dit het hele jaar door. Het lijkt mij niet dat hij last heeft van stof uit hooi en stro, want dan zou hij er alleen last van hebben in de winter. Pollen allegrie lijkt mij eigenlijk ook niet, want dan zou hij toch ook in het land steeds moeten staan hoesten. Het is dus echt alleen 2 kuchen met rijden en veder niks, en ongeveer 1x per jaar hoest hij ook in rust.
Heb echt geen flauw idee waarom hij hoest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 15:31 



 
Profiel   

Hoi flappie2; volgens mij zitten wij een beetje in de zelfde schuitje, alleen staat mijn paard dan niet 24/7 buiten.
Maar inderdaad ook 2 kuchjes en daarna een aantal keer briesen tijdens het rijden.

Wat ik mij eigenlijk afvraag is: wat komt een DA te weten zodra hij de hoest op weet te wekken? Weet hij dan of het een diepe hoest is ofzo of een oppervlakkige? Bij mijn paard had hij het binnen een paar tellen voor mekaar, weet eigenlijk niet eens meer wat hij precies deed maar hij deed het zeg maar en daarna gaf ze dus wat droge kuchjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 15:50 



 
Profiel   

Magica schreef
Wat ik mij eigenlijk afvraag is: wat komt een DA te weten zodra hij de hoest op weet te wekken? Weet hij dan of het een diepe hoest is ofzo of een oppervlakkige? Bij mijn paard had hij het binnen een paar tellen voor mekaar, weet eigenlijk niet eens meer wat hij precies deed maar hij deed het zeg maar en daarna gaf ze dus wat droge kuchjes.


Mijn DA vertelde afgelopen vrijdag, dat als in de keel knijpt (achter de kaak) en hij gaat dan hoesten, dan zit er een irritatie in de voorste luchtwegen (keel en luchtpijp).
Als je zijn neusgaten een minuut dicht knijpt en dan lost laat, en hij gaat dan hoesten dan zit het in de achterste luchtwegen (longen en broncieen)

Het is een lastig probleem dat hoesten. Ik vroeg aan mijn DA of een scopie wat zou zijn. Hij zij dat je daar niet heel veel wijzer van wordt, er zit slijm in de longen of niet. En bloedonderzoek of longspoeling zou ik meer aan hebben. Als hij nog hoest als de medicijnen op zijn dan laat ik een bloedonderzoek doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 16:03 



 
Profiel   

Aha, oke ja want dat is volgens mij inderdaad hetgene wat hij deed, net even achter de kaken het dichtdrukken dan.
Het is inderdaad een lastig probleem en nogal hardnekkig.
Er is helaas (nog niet) geen definitief helpend medicijn (buiten het feit dat je moet proberen natuurlijk om de mogelijke veroorzakers weg te halen; stro etc)

EDIT: wat voor bloedonderzoek is dat dan wat je gaat doen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 16:15 



 
Profiel   

De DA wilde dan gaan testen op allergie en op een virus of beactercie

Als bij jou de DA in de keelkneep en daar op reageerde dan heeft jou paard dus een iritatie van de bovenste luchtwegen. Dus het zou heel goed kunnen dat het stof iriteert in de luchtpijp. Ik weet ook niet zo goed wat je daar aan kan doen behalve hooi nat maken en op vlas zetten en veel frisse buiten lucht enz.

Ik ga bij mijn paard proberen te stomen, eens kijken of dat gaat helpen. Ook heb ik van de DA de tip gekregen om Martsall Sinfonie te gaan voeren. Daar zitten kruiden en olieen in die goed zijn voor de luchtwegen. Dit moet je nat maken met warm water, daardoor ademd het paard de olieen in tijdens het eten. (soort stomen dus)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 16:24 



 
Profiel   

Oke, ja bij mijn paard, Pomme heet ze, is er dus ook op allergieën getest. Geen idee of het dan ook automatisch op virussen of bacterieën is getest. Dat staat niet in de uitslag formulieren.

Ik heb inderdaad bij haar ook het idee dat het irritatie is; haar keel wordt geprikkeld tijdens het rijden en daardoor hoest/kucht ze dus.

Dat Martsall Sinfonie; bedoel je daarmee Marshall?? Of is het echt Martsall, en waar kan je dat krijgen dan? Is dat een soort muesli wat je eens per dag gaat geven?

EDIT: de labkosten voor de allergietest trouwens van Pomme waren € 270 euro :( dat vond ik echt heel erg duur!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 16:33 



 
Profiel   

http://www.marstall.nl/Katalog%202010/Sinfonie.pdf
Dit is de link

Ohw dat is best prijzig ja voor die test. Hopen dus dat deze medicijnen aanslaan, en ik geen test hoef te doen.

EDIT: Ik weet niet waar je bij jou in de buurt die muslie kan krijgen, helaas verkopen ze het niet overal. Op de site staat geloof ik wel ergens waar het te krijgen is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 16:55 



 
Profiel   

Ik merkte bij mijn paard weinig verschil met de Sinfonie, maar dat zal vast ook per paard verschillen...

Mijn paard doet het meestal goed op Bisolvon als ze echt net begint met een kuchje, of anders Luchtwegcompositum van de Groene Os.
Gaat het dan nog niet vanzelf over schakel ik wel de veearts in...

Ze is na een keelonsteking met bacterie in de luchtwegen een paar jaar geleden gevoelig gebleven op haar luchtwegen, dan gaat het maanden goed, en dan kucht ze ineens weer met regelmaat wat...
Ze staat verder op vlas en ze krijgt nat hooi en compactgras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 19:00 



 
Profiel   

Ik meld me hier ook. Sinds enkele weken hoest mijn 2-jarige merrie iets. Zij staat met de rest 24/7 buiten, krijgt (al hele tijd) hooi bijgevoerd dat niet stoffig is. Heb er nog geen DA bij gehad omdat ze niet veel hoest.

Wil het eerst even aankijken met een supplement. Heeft iemand enig idee welke? Als het erger wordt of over enkele weken nog hoest, bel ik sowieso de DA.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 20:08 



 
Profiel   

@ flappie: Ik zal eens kijken of ik het ook kan krijgen, proberen kan altijd natuurlijk. Lekker zal ze het vast wel vinden hihi
EDIT: het lijkt me fantastische muesli, ware het niet dat er brandnetel in zit en dat juist een beetje hetgene is waar ze allergisch voor is. Weet niet of het dan wel zo verstandig is om het te geven?

@ Nouvel: Bisolvon is toch een middel die je bij de gewone drogist koopt? Of vergis ik mij? ;-)

@ Myfairytale: Moeilijk te zeggen welk supplement helpt: soms is foenegriek al voldoende (dit is altijd goed voor de luchtwegen en kan je ook ter preventie geven) en een ander paard heeft bijvoorbeeld weer meer aan luchtwegcompositum van de groene os. Er zijn zovéél middelen maar er is er niet één wat bij elk paard werkt helaas. . .

Heb vanavond de pension houder gevraagd of ze elke dag de Schwarzkümmelöl wil geven door de muesli.
Ik denk dat ik pas na een week kan zeggen of het werkt of niet.

Vanavond overigens bij het losgooien na een paar rondjes galop moest ze toch wat kuchen met daarna een bries er achter aan

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 20:50 



 
Profiel   

jeps, klopt... ;)

ben benieuwd of je verschil gaat merken met de olie, houd je ons op de hoogte?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 21:00 



 
Profiel   

Oke, nou ja het kan vrij logisch zijn natuurlijk dat hetgene wat voor mensen goed werkt, ook voor paarden goed is ;-)
Wat is je ervaring dan met het middel? Hoe vaak/veel gaf je dan in de periode dat je paard hoest?

Ik hou jullie op de hoogte ervan! Veel mensen zijn er positief over dus ik hoop dat dit éindelijk gaat werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 21:04 



 
Profiel   

Ik ben ook wel benieuwd naar de Bisolvon. Blijf dit topic even volgen. :j

En succes Magica!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-10 21:38 



 
Profiel   

Ik kreeg die tip ooit eens van de clubgenootje die als dierenarts-assiesnte werkte, en bij een beginnend kuchje werkt het ook prima.
Ik doe gewoon 2x per dag een scheutje door het voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-10 06:06 



 
Profiel   

Ik meld me ook.

Er staat hier bij mij thuis een haflinger (is niet van mij) die ook begonnen is met hoesten.
Er zit totaal geen structuur in. Tijdens het werk hoest ze dan ook niet en kan ook zonder problemen een stuk de berg op galloperen.
De ene dag is het meer dan de ander. Er gaan ook dagen voorbij dat je hoor helemaal niet hoord.
Tempratuur is gemeten en dit is verder normaal.

Ze staan hier 24/7 buiten met schuilstal (bestraat en rubberen matten). Bij er slecht weer staan ze op stal.

Mijn eigen paarden hebben nergens problemen mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-10 07:33 



 
Profiel   

Toch vreemd dat er wel vaak paarden zijn die, ondanks dat ze buiten staan, ook hoesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-10 16:10 



 
Profiel   

tja, je hebt mensen ook die gevoeligere luchtwegen hebben dan andere...
zal deels ook aanleg zijn, en dan kun de omstandigheden het verzachten maar niet altijd helemaal weg nemen...

wie weet hoe erg die paarden hadden gehoest als ze binnen in het stof hadden gestaan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-10 16:11 



 
Profiel   

@ Nouvel: dat is ook helemaal waar, daar sta je niet zo gauw bij stil.

Gisteren met rijden ging het een hele tijd goed maar na een paar rondjes galopperen begon ze weer een paard keer te hoesten. Daarna even stappen, later weer draven en weer een galopje en der is niks aan de hand. Wel is ze na een half uurtje les behoorlijk moe en ademt ze snel maar na 5 minuten uitstappen is dat wel weer op regel.
Ik denk dat haar conditie ook niet helemaal is zoals het moet zijn. Terwijl ze verder wel helemaal fit oogt en altijd looplustig blijft!
Ze heeft nu vorige week zondag het olie gehad, toen maandag, woensdag, donderdag en toen twee dagen weer niet. Vanaf afgelopen zondag krijgt ze het nu elke dag door haar voer. Kijken hoe het dan gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 06:22 



 
Profiel   

ik meld me hier ook even aan:

ik heb mijn ruin nu 2 jaar, daarvoor was hij van kennissen, hij is 5 jaar oud. Zijn moeder heeft een allergie voor stof en pollen. Eerst leek er bij hem niets aan de hand, maar in de winter begon hij oppeens een beetje te kuchen. Hij kreeg toen gewoon hooi, stond op stro en kwam elke dag een paar uur buiten. Aangezien ik dacht dat het om een verkoudheidje ging (ook veel slijm en snot) kreeg hij een dekentje wegens zijn minimale wintervacht. In de lente verdween het hoesten helemaal, en ook in de zomer heb ik er geen last van gehad. In de winter begon het echter weer, de DA heeft toen een allergie voor stof geconstateerd. In de lente zijn we verhuisd naar een andere stal (hij hoeste toen niet meer) en het hoesten begon gelijk weer. Hier krijgt hij geen hooi maar voordroog en staat hij langer buiten. Hij heeft het hele afgelopen jaar een beetje gehoest, uiteindelijk een prednison kuur van de DA gehad waar het 2 weken mee goed ging, en toen begon het weer. Hij hoest alleen bij inspanning. Er zitten ook dagen bij dat ik gewoon kan rijden, maar vaak als hij net even goed bezig is (ookal ben ik al een half uur aan het rijden) begint het weer. Afgelopen vakantie zijn we 2 weken naar omg. drunenese duinen geweest, waar hij de hele dag en nacht buiten stond. Geen kuchje gehoord. en we zijn weer terug en het begint nog. De oplossing zou zijn dat hij de hele dag en nacht buiten zou moeten staan, maar dan krijgt hij in de winter vrees ik een beetje koud, en dekens sloopt hij... Daarbij ben ik erg bang voor aankomende winter omdat het bij hem meestal erger is in de winter (terwijl er geen pollen meer zijn). Ook heb ik gemerkt dat het bij droog weer en sneeuw minder is, maar bij nattigheid meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 09:27 



 
Profiel   

Hoi Ilse, vervelend is dat. Vooral omdat het elke keer weer terug komt. Ik probeer er ook een regelmaat er in te ontdekken maar heb het niet kunnen vinden. Omdat die van mij allergisch is voor pollen dacht ik dat als het regent buiten, ze er minder last van moet hebben tijdens het rijden (wel binnenbak) maar dat maakt eigenlijk net niks uit. Een buitenstal zal de oplossing zijn denk ik maar dat is momenteel nog niet mogelijk.
Bij mij is het soms inderdaad ook na pas een half uur rijden dat ze wat kucht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 09:53 



 
Profiel   

Hai allemaal,

Anderhalf jaar geleden begon mijn oudere paard ook plotseling te hoesten. Hij had af en toe een beetje snot (doorzichtig, soms wit). Dierenarts erbij gehaald en Ventipulmin en Sputolysin gehad. Eerst hielp dat wel een beetje, maar toen ging hij weer hoesten en nog veel erger dan daarvoor. Ik weer dierenarts erbij gehaald en die heeft hem toen prednison gegeven, waar ik eigenlijk niet blij mee was. Maar de da garandeerde dat het niet kwaad kon. Nou, ik vind het troep. Natuurlijk zijn er paarden die er wel veel baat bij hebben, maar ik vind dat ze tegenwoordig wel heel snel prednison voorschrijven. Inderdaad tijdens de kuur verdween het hoesten. Maar ik was nog maar net gestopt en het hoesten kwam terug. Ik aan de da gevraagd voor een goede slijmoplosser, maar dat vond hij niet nodig. Ik dacht nu is het toch echt tijd dat je naar je eigen gevoel luistert. Nou, dat heb ik dan ook gedaan. Andere dierenarts opgebeld en uitgelegd en verteld dat ik een goede slijmoplosser wilde. Zij vond dat ook een goed idee. Dit heb ik hem toen gegeven en zoals ik al verwachte kwam toen eindelijk het slijm los. Na eerdere veranderingen zoals; meer naar buiten, hooi nat maken enz. heb ik nog eens gekeken wat ik nog meer kon doen voor mijn paard. Ik wilde hem nog niet van het stro af, omdat ik wist dat hij zich dan snel gaat vervelen. Wel staat mijn paard in een stal met buitenluik. Ik heb ook elke dag de urine plekken uit zijn stal gehaald vanwege de amoniakdampen (vooral zomers). Toen ben ik gestart met een reinigingskuur met etherische olie. Na deze kuur heb ik iets gemaakt met etherische olieen (heb mij al vele jaren verdiept, doe ook een cursus). Dit is een mengsel die ik verdun met water en elke dag over het geweekte hooi spuit en ook over het stro. Ook heb ik met kruiden een mengsel gemaakt. Dit deed ik iedere avond door zijn voer. Moet even afkloppen, maar sinds dat ik dit doe hoest mijn paard bijna nooit meer, heel af en toe een enkel hoestje maar daarna gelijk een briesje. Ook belangrijk is dat als het paard hoest dat je de beweging aan past. En zeker als je merkt dat hij/zij nogal buiten adem raakt. Het beste is om even te draven en dan een weer een paar rondjes stappen en zo herhalen. Dus zeker je paard niet uitputten. Het is zo vervelend als je je paard na elke pas (ook in stap), zijn longen er onderhand eruit hoest. Je snapt dat ik dan ook ontzettend blij bent met deze resultaten. Even over de Bilsovon; daar zit een stof in dat ook in middelen voor paarden worden gebruikt alleen in een lagere dosering voor mensen. Ik denk dat je dan beter bij je dierenarts een middel met dezelfde stof kan vragen, zodat er de juiste hoeveelheid voor paarden in zit. Ik voer ook Marstall, alleen niet speciaal voor hoestende paarden. Mijn voerleverancier heeft mij wel de symfonie geadviseerd, maar ik wilde het eerst op mijn eigen manier proberen. Marstall is echt topvoer!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 10:58 



 
Profiel   

horsefun schreef
Hai allemaal,

Toen ben ik gestart met een reinigingskuur met etherische olie. Na deze kuur heb ik iets gemaakt met etherische olieen (heb mij al vele jaren verdiept, doe ook een cursus). Dit is een mengsel die ik verdun met water en elke dag over het geweekte hooi spuit en ook over het stro. Ook heb ik met kruiden een mengsel gemaakt. Dit deed ik iedere avond door zijn voer.


Ben wel heel erg benieuwd naar de mengsel die je hebt gemaakt!

En inderdaad, al die rommel in onze paarden pompen, dat vind ik ook helemaal niks. Liever niet denk ik dan maar.

Mijn veearts garandeerde dat ze na een fles Equipulmin en een injectie prednison weer helemaal zou opknappen. Geen hoest meer. Maar dat was helaas maar tijdelijk. Nog voor de fles leeg was hoeste ze toch weer een beetje zoals eerst.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 11:29 



 
Profiel   

Hai Magica,

Ja, prednison heeft veel bijwerkingen. Je gaat het niet geloven, maar ze hebben mijn vader ook prednison gegeven. Die lieve man kreeg plots suiker, nog nooit last van gehad. Weer medicijnen tegen de suiker. Maar ook gebeurde iets anders. Mijn vader heeft al jaren een bril en wat denk je? Terwijl hij prednison slikte had hij geen bril meer nodig!!!! Toen hij gestopt was de bril weer nodig. Ik kan mijzelf wel tegen de kop slaan dat ik toch die kuur prednison (tegen mij gevoel in) heb gegeven. Het maakt misschien de slechte dingen wel kapot, maar duidelijk ook veel goede dingen. Het wordt niet voor niets een paardenmiddel genoemd. Daarna nog een andere da erbij gehad en die zei tegen mij dat hij het onbegrijpelijk vond dat ze mijn oudje die er voor de rest super voor zijn leeftijd uitziet gelijk een prednison kuur hebt gegeven. Zo zie je maar. Zoveel verschillende dierenartsen met heel veel verschillende meningen. Nog even voor de duidelijkheid, soms is prednison wel degelijk echt nodig. Maar ik zou toch eerst iets anders proberen. Ik vind dat ze tegenwoordig wel heel makkelijk prednison geven.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-10 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 322 [ 8047 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 322  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen