[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:06

Bralindy schreef:
Weet iemand de inwerkingstijd van respulmin? Mijn paard krijgt het sinds vrijdag maar gisteravond toch weer hoesten...


Dat is toch gewoon ventipulmin?

Doet hier helemaal niks. Haalt misschien hooguit heel even het scherpe randje eraf, maar verder heeft het nog nooit gewerkt.

Als er slijm vast zit, moet dat loskomen en eruit. Is het een droge hoest, zal het geirriteerd zijn en moet dat vooral aangepakt worden.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:28

Het is een droge hoest. Ik moest dit 10dgn geven van de DA. As zondag is dag 10. Werkt het niet dan bellen met DA en verder onderzoek..

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:30

belle_boef schreef:
superpony schreef:

Mooi gemaakt en lekker groot denk ik wel?

Weet je hoe heet het wordt? Dat lijkt weleens mis te gaan bij de zelf gemaakte hooistomers, dat ze niet heet genoeg worden.

Hoeveel heb je hier al in gedaan en hoe werd het verdeelt?


Mijne wordt dus te heet. Iemand daar een tip voor. Mijn bakken vervormen. Ben begonnen met een oude koelkast. Dat ging nog, toen een oude vriezer met alu binnenkant. Die was na 1 keer al krom.

Ik vind een kliko eigenlijk te groot dus zoek een maatje kleiner.


Dit hadden wij ook met het zelf bouwen van een hooistomer. Uiteindelijk op een bak uitgekomen die ze in de visindustrie gebruiken, maar die was vrij groot waardoor het erg lang duurde voordat deze een kwartier lang boven de 80 graden was. Toen was ik er wel klaar mee en heb ik een haygain gekocht.
Ik kan me ook eigenlijk niet voorstellen dat er geen schadelijke stoffen in het hooi terecht komen wanneer je plastic wat er niet geschikt voor is zo verhit. Dat was voor mij nog een reden om voor de haygain te gaan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:33

Bralindy schreef:
Het is een droge hoest. Ik moest dit 10dgn geven van de DA. As zondag is dag 10. Werkt het niet dan bellen met DA en verder onderzoek..


Dat is het jammere. Wij zijn ook ooit begonnen met het standaard riedeltje; Ventipulmin, sputolysin, prednison en cubar mix.

Niks hielp, maar je blijft erin geloven. Elke keer bel je, ze komen wel of niet luisteren en geven je weer wat.

Beste is gewoon om echt naar de oorzaak van de hoest te kijken en die gericht te behandelen zo snel mogelijk.

Persoonlijk zou ik dan direct naar zouttherapie gaan. Heb de positieve effecten gezien en lijkt duur, maar was maar 1/4e geweest van wat we het eerste jaar alleen al hebben uitgegeven.

Bij Equisana kan je daarover lezen. Werken samen met Emmeloord.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:36

Bij mij is tot nu toe niks krom getrokken, hij stoomt goed en het hooi is flink warm, moet echt even uitstromen voor ik het vastpak. Ik heb een iets kleinere maat kliko gekocht dan de gebruikelijke van de gemeente.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:43

velvetblack schreef:
Bij mij is tot nu toe niks krom getrokken, hij stoomt goed en het hooi is flink warm, moet echt even uitstromen voor ik het vastpak. Ik heb een iets kleinere maat kliko gekocht dan de gebruikelijke van de gemeente.


Het is wel echt belangrijk om te weten hoeveel graden het wordt. Anders doe je het alsnog voor niks.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:49

superpony schreef:
Kliko's heb je ook in maten.

Maar je hebt ook van die grijze kisten die mensen gebruiken als slowfeeder? Maar dan met deksel.



Die grijze kisten heb ik voorbij zien komen maar die zijn wel erg groot en gaan dus tot 80graden waarvan ik mij dus afvraag of dat heel blijft.

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:52

belle_boef schreef:
superpony schreef:
Kliko's heb je ook in maten.

Maar je hebt ook van die grijze kisten die mensen gebruiken als slowfeeder? Maar dan met deksel.



Die grijze kisten heb ik voorbij zien komen maar die zijn wel erg groot en gaan dus tot 80graden waarvan ik mij dus afvraag of dat heel blijft.


wij stomen nu 6 weken en gaat goed. in een grijze bak met deksel en onderin een rooster waar het hooi op gaat. gaat plak van groot vierkant baal hooi in.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:06

superpony schreef:
velvetblack schreef:
Bij mij is tot nu toe niks krom getrokken, hij stoomt goed en het hooi is flink warm, moet echt even uitstromen voor ik het vastpak. Ik heb een iets kleinere maat kliko gekocht dan de gebruikelijke van de gemeente.


Het is wel echt belangrijk om te weten hoeveel graden het wordt. Anders doe je het alsnog voor niks.


Hoeveel graden moet het worden?

dianalamboo
Berichten: 982
Geregistreerd: 24-10-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:10

minimaal.15 min op 80 graden is mij verteld

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:20

Onder het mom durf te vragen: iemand hier misschien een haygain 600 in de verkoop?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:44

Ik dacht ook minimaal 80 graden, maar beter net boven de 100?

Ik stoomde ergens met de haygain en daar ging een halve baal er wel 50min in.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 20:36

Ik heb een tweede hands haygain gekocht. Die gaan we vanavond proberen.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 21:10

Mazzel Belle_boef! Haygain trekt mij toch ook het meest, ook al schijnen de zelfmaak stomers het ook goed te doen. Alleen nieuwprijs is zo schreeuwend duur van de haygain. Maar ik denk toch dat het systeem van hun vele malen beter is, steviger, duurzamer misschien ook?

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 13:49

Ik zie dat het momenteel over hooistomers gaat, ik kreeg laatst deze reclame op facebook:
https://www.facebook.com/Hooistomernl-100402911848201

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ze zijn wel betaalbaarder dan een haygain en zien er redelijk stevig uit? De recensies op facebook zijn goed, maar dat vertrouw ik nooit zo :+ Momenteel zelf een haygain one, maar die is wel aan de kleine kant, vandaar dat ik eens verder aan het kijken was.
Overigens over de kwaliteit van de haygain geen klagen, zit super in elkaar (maar dat mag wel voor die prijs ook :+ )

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:02

belle_boef schreef:
Ik heb een tweede hands haygain gekocht. Die gaan we vanavond proberen.


Wat fijn, ik denk dat je daar veel plezier aan gaat hebben!

Ik heb zelf de grootste haygain omdat mijn pony in een groepje loopt en ze dus allemaal gestoomd hooi krijgen. De prijs is inderdaad echt stevig, maar ik heb nu wel een pony waar ik alles weer mee kan. Zonder hooistomer kan ik het wel vergeten.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:09

Ik zie maar 1 recensie, maar volgens mij is deze ook nog niet zo lang in de markt. Voor degenen die niet zelf willen/kunnen maken, of geen zelf geknutselde willen, is deze iig een stuk gunstiger qua prijs. Als ik het goed heb gezien heeft deze geen pennen waar je het hooi "op prikt" en waar ook stoom uit komt. Dat heeft de Haygain natuurlijk wel.
Maar goed, wij zijn dik tevreden met de Haygain (die waar een halve baal in kan), dus niet op zoek. Als ik dat wel zou zijn zou ik deze denk ik wel overwegen.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:22

Fangio schreef:
Ik zie dat het momenteel over hooistomers gaat, ik kreeg laatst deze reclame op facebook:
https://www.facebook.com/Hooistomernl-100402911848201

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ze zijn wel betaalbaarder dan een haygain en zien er redelijk stevig uit? De recensies op facebook zijn goed, maar dat vertrouw ik nooit zo :+ Momenteel zelf een haygain one, maar die is wel aan de kleine kant, vandaar dat ik eens verder aan het kijken was.
Overigens over de kwaliteit van de haygain geen klagen, zit super in elkaar (maar dat mag wel voor die prijs ook :+ )



Deze gebruikt alleen we een simpele behangstomer die wat mij betreft extreem gevoelig en kwetsbaar is. Een knipoog en ik heb het apparaat stuk. Ik had er 2 in korte tijd stuk. Apparaat kost 4 tientjes dus dure plastic bak koop je dan.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 14:24

LinSa schreef:
belle_boef schreef:
Ik heb een tweede hands haygain gekocht. Die gaan we vanavond proberen.


Wat fijn, ik denk dat je daar veel plezier aan gaat hebben!

Ik heb zelf de grootste haygain omdat mijn pony in een groepje loopt en ze dus allemaal gestoomd hooi krijgen. De prijs is inderdaad echt stevig, maar ik heb nu wel een pony waar ik alles weer mee kan. Zonder hooistomer kan ik het wel vergeten.



Ik heb nu een paar partijen gestoomd en het bevalt me goed.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 16:41

Sandra_H schreef:
Ik zie maar 1 recensie, maar volgens mij is deze ook nog niet zo lang in de markt. Voor degenen die niet zelf willen/kunnen maken, of geen zelf geknutselde willen, is deze iig een stuk gunstiger qua prijs. Als ik het goed heb gezien heeft deze geen pennen waar je het hooi "op prikt" en waar ook stoom uit komt. Dat heeft de Haygain natuurlijk wel.
Maar goed, wij zijn dik tevreden met de Haygain (die waar een halve baal in kan), dus niet op zoek. Als ik dat wel zou zijn zou ik deze denk ik wel overwegen.

Ja die pennen vind ik ook zo fijn aan de haygain, het hooi komt er wel echt door en door gestoomd uit. Ik zou voor het gemak graag de 600 versie willen ipv de one die ik nu heb, maar de prijs houd me voorlopig nog even tegen :Y)

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:25

Hoe zijn hier de ervaringen met zouttherapie?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:31

Gebruiken jullie misschien ook een timer voor jullie hooistomer/haygain? Via een filmpje zag ik dat je m echt aan en uit moet zetten via een knopje, werkt dat überhaupt dan wel met een timer?

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:48

Bralindy schreef:
Hoe zijn hier de ervaringen met zouttherapie?


Ligt eraan waar en welke? Er zijn er ook een paar met slechte apparatuur zonder kennis, die het voor erbij willen doen.

Wij zijn naar Equisana gegaan, omdat zij goede apparatuur hebben, ervaring hebben en ook samenwerken met Emmeloord.

Ons paard stond daar langer, vanwege meer problemen, maar heb al die tijd paarden zien komen en gaan. Van benauwd naar weer ademen. Ik lees ook altijd de reacties en heel veel mensen rijden daarna weer volop.

Die ruin had helaas meer en andere problemen, dus is wel ingeslapen.

Mijn andere ruin kan niet verplaatst, maar vernevelen we zelf al jaren met zoutoplossing en ik heb daar altijd positief effect van gezien. Ons apparaat maakt het echt los en na bewegen komt het er echt uit.
Maar het duurt wel iets langer dan de droge zouttherapie.

Was het er geweest toen het bij hem begon, had ik hem wel gelijk gebracht. Hoe eerder je het hard aanpakt, hoe beter. Het had ook veel onnodig medicijn gebruik incl kosten gescheelt.

Het bestaat voor mensen ook. Ken ook mensen met astma en dergelijke die aan halo therapie doen. Ook allemaal positief. Scheelt veel mensen in hun dosering van medicijnen.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:03

Samantha89 schreef:
Gebruiken jullie misschien ook een timer voor jullie hooistomer/haygain? Via een filmpje zag ik dat je m echt aan en uit moet zetten via een knopje, werkt dat überhaupt dan wel met een timer?

Ik gebruik de mijne altijd met een timer, heeft een knop om aan te zetten, maar als de timer op is krijgt hij geen stroom meer, dus ondanks dat de knop op 'aan' blijft staan stopt hij dat toch. Ik vind het ideaal.

Sandra_H

Berichten: 2715
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:11

Bralindy schreef:
Hoe zijn hier de ervaringen met zouttherapie?


Goed!! Zie ook wat Superpony al schrijft, er is wel verschil. Bij Equisana/Equizouttherapie zit je zeker weten goed. Die van ons heeft er 2018 gestaan, en is vervolgens ruim anderhalf jaar hoestvrij geweest. Inmiddels kunnen we het zelf thuis bijhouden met een flexineb.