[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Irmy

Berichten: 977
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:36

Mijn pony hoest ook erg veel.
Als ik hem eerst goed instap, gaat alles goed.
Maar als je dan een klein stukje zachtjes draaft, met niemand erop, dan begint het hoesten al.
Na een poosje is het wel over, maar dit klinkt niet echt goed.
Hij strekt zijn hals dan naar beneden, en maakt een redelijk hard kuch-geluid.

Moet ik de DA binnenkort langs laten komen?

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:41

Irmy schreef:
Mijn pony hoest ook erg veel.
Als ik hem eerst goed instap, gaat alles goed.
Maar als je dan een klein stukje zachtjes draaft, met niemand erop, dan begint het hoesten al.
Na een poosje is het wel over, maar dit klinkt niet echt goed.
Hij strekt zijn hals dan naar beneden, en maakt een redelijk hard kuch-geluid.

Moet ik de DA binnenkort langs laten komen?


Ja zou ik wel doen, het helemaal uitstrekken van de hals naar beneden is vaak een teken dat er iets niet goed zit, hij hoest dan letterlijk van uit zijn tenen. Het klink in iedergeval niet als een onschuldig kuchje

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:03

Nou nu mijn verhaaltje,

Mijn pony, quarter horse x pinto, 24 jaar (western gereden)
staat van april tot oktober 24/7 buiten, nu weer binnen,
en wordt 4 a 5 x per week normaal bereden.

* het begon afgelopen maart, toen hoeste hij wat maar niet dramatisch,
dus heb ik hem rust gegeven, en toen weer begonnen,
maar het werd niet echt beter..

in april heb ik de DA gebeld en die constateerde longfibrose (dampigheid).
na maanden iedere dag 2 pompjes ventipullmin, ging het nog niet beter,
in deze periode tot half september, durfde ik niet te draven, omdat ik bang ben dat ik zijn longen verder kapot zou maken!

toen besloten om een andere DA te bellen, en bronchoscopie te laten doen,
en wat blijkt hij heeft een chronische ontsteking aan de voorste luchtwegen, mij bekend als bronchitis.
Hij krijgt nu nat geweekt hooi, staat wel op stro maar niet in de buurt als ik aan het strooien ben, dan zeker de eerste 15 min niet in de buurt van stal.

Nu heeft hij een kur met antibiotica, ik dacht prednisolin,
witte pillen iig, en het ging eerst super heeft ook nog andere medicijnen erbij gehad maar die hoefde hij niet meer. nu zijn we af aan het bouwen en het gaat best goed!

heeft iemand een tip wat ik na de medicijnen zou kunnen geven waar hij echt baat bij kan hebben?
foenegriek eet hij niet :+ en naar mijn idee hielp het ook niet echt.

hij krijgt Cavalor strucomix daar zit ook iets in voor de luchtwegen.
verder krijgt hij als voer basisbrok,

Lisette1990
Berichten: 707
Geregistreerd: 01-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:08

Mijn oude pony deed altijd op het moment van aandraven tijdens het rijden enkele keren hoesten en daarna helemaal niet meer.. De dierenarts kon ook nooit iets vinden en dacht dat het waarschijnlijk gewoon aanstellerij was.. Ik heb al die jaren ook altijd gewoon doorgereden! Heb me pony verder in de stal of wei nooit horen hoesten..

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:11

interessant, ik wil ook wel meer weten over de zchwarserkummelolie.

Mijn paard hoest omdat hij allergisch is voor schimmelsporen in het hooi, dus natweken en dan geven, en hij hoest niet 1 keer meer.

Maar ja de winter zit aan te komen he, als het vriest, dan is het niet zo handig met dat watergedoe, dan vriest alles en dat kan gevaarlijk zijn, gladde erf en of bevroren hooi.

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:13

Ragdollcat schreef:
interessant, ik wil ook wel meer weten over de zchwarserkummelolie.

Mijn paard hoest omdat hij allergisch is voor schimmelsporen in het hooi, dus natweken en dan geven, en hij hoest niet 1 keer meer.

Maar ja de winter zit aan te komen he, als het vriest, dan is het niet zo handig met dat watergedoe, dan vriest alles en dat kan gevaarlijk zijn, gladde erf en of bevroren hooi.


waar is die zchwarserkummelolie dan voor?
misschien heeft de mijne er ook baat bij,

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:44

ik heb net een fles besteld, in duitsland wordt het veel gebruikt voor oa longproblemen. Het is trouwens schwarzkummel olie ( of in het duits schwarzkuemmel oel ).
Sk olie is goed voor de weerstand en bevat ook veel goede vetzuren.
hier een nederlandse link : http://www.anthemis.nl/aromabasis/kummel.htm

Renee1990, heb je maanden lang ventipulmin gegeven ? het mag meestal niet langer als 14 dagen omdat er dan gewenning optreedt en de ventipulmin totaal niet meer werkt dan.
Voor de voorste luchtwegen is luchtweg compositum van de groene os een goed supplement.

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:22

Als een paard echt alleen maar hoest bij het wegdraven, kan je dan ook spreken van een allergie? Of is het kenmerk van een allergie dat een paard regelmatig op elk moment van de dag hoest/kan hoesten? Dus niet per se wanneer hij aan het werk is...

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:39

als het hoest bij wegdraven,dus bij inspanning dan kan er zeker een allergie zijn.
bij inspanning moeten de longen aan het werk en als die gevoelig zijn door een allergie krijg je dan natuurlijk een reactie.

mijn pony hoest nu dus helemaal niet meer,ook niet bij lichte inspanning,maar hij heeft nog wel steeds de allergie.

ik kwam trouwens nog tegen dat de olie ook heel goed kan werken tegen schimmels in het lichaam kan werken welke dus ook voor luchtwegproblemen kunnen zorgen.

mijn fles is leeg en ik wilde eigenlijk geen nieuwe bestellen,maar loop zelf momenteel met een flinke bronchitis rond en ben eigenlijk wel benieuwd of het bij mij zelf ook werkt :D :D

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:01

kun je die olie alleen in Duitsland bestellen, niet hier in Nederland?

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 06:14


Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 07:23

Ik bestel het ook bij reitshopcuxland, het is wel een Duitse firma maar dan met Nederlandse ondernemers erachter. Moet zeggen dat het heel snel geleverd wordt en allemaal keurig netjes. Maar omdat ik het langdurig ga gebruiken (en het niet al te goedkoop is) ben je dan natuurlijk wel op zoek naar alternatieven en die heb ik wel gevonden. Maar ik weet natuurlijk dan niet of dezelfde werkende bestandsdelen er ook inzitten.
Ik gebruik het nu een maand en er lijkt verbetering in te zitten. Denk wel dat je het langdurig moet gebruiken wil je echt goed resultaat krijgen.
Ik meng het gewoon (of nou ja de pensionhoudster) door de muesli elke dag. Een heel dopje vol, dat is ongeveer 25 ml dacht ik.

Toch wel opvallend dat er hier veel meer mensen zijn of dan paarden met hetzelfde probleem. Mijn veearts kon ook niet anders dan zeggen dat ze een stofallergie heeft (en dan met name gevoellig voor bepaalde pollen maar ja die heb je nu niet meer volgens mij).

Renee1990
Berichten: 903
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Brunssum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:12

Maris schreef:
ik heb net een fles besteld, in duitsland wordt het veel gebruikt voor oa longproblemen. Het is trouwens schwarzkummel olie ( of in het duits schwarzkuemmel oel ).
Sk olie is goed voor de weerstand en bevat ook veel goede vetzuren.
hier een nederlandse link : http://www.anthemis.nl/aromabasis/kummel.htm

Renee1990, heb je maanden lang ventipulmin gegeven ? het mag meestal niet langer als 14 dagen omdat er dan gewenning optreedt en de ventipulmin totaal niet meer werkt dan.
Voor de voorste luchtwegen is luchtweg compositum van de groene os een goed supplement.


daar kwam ik idd ook achter,
het zou een paardenarts zijn :S ,

nu heb ik gelukkig een ander die wel weet wat hij doet!
maar nu gaat het beter wil alleen iets geven als hij volgende week stopt met de medicijnen!

het punt is dat ik geen zin heb om 10 middelen te bestellen en ermee zit,
vind het jammer dat er altijd grote verpakkingen zijn ... |(

maar ik ga me er eens in verdiepen!
iig bedankt voor de tip

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:10

Mijn fjord heeft al 2 dagen niet gehoest. Ben voorzichtig aan het denken dat hij eroverheen is. Ik heb de DA nog maar even uitgesteld en ik hoop dat de haf zich ook hersteld.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 13:10

Hoop dat het zo blijft Cowgirl, misschien toch een klein virusje?

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 16:39

Ik meld mij ook maar.
Sinds juni is mijn paard gaan hoesten toen het steeds zo warm en dus droog was. Incl gele slijm.
Dierenarts erbij. 1e keer kreeg ik Ventipulmin. Hielp niet. 2e keer kreeg ik TrimSul en Ventipulmin. Hielp ook niets.
Ondertussen maakte ik het hooi al nat. Stal is niet stoffig en ik gebruik groffe houtvezel als strooisel. Vlas eet ze op en stro zit ook stof in. Verder staat ze van s'morgens 7 tot s'avonds 10 u buiten.
Toen ben ik in sept naar de kliniek gegaan. Daar heeft ze een spuit gekregen, dat hielp wel.
Maar helaas is ze vorige week weer begonnen.
Vandaag weer naar de kliniek geweest, weer een spuit gekregen.
Diagnose: allergie. Ook moet ik haar brok nu nat maken.

Ik heb nu Puur Laryngo besteld.
Verder zit ik te twijfelen tussen de NAF easy breathe en de Schwarzkümmelolie.
En hoe doen jullie dat met slecht weer. Wel buiten laten staan? Normaal bleef ze altijd buiten staan, maarja kan ze nu ook sneller hoesten met deze natte kou. (Trouwens wel een deken op en niet geschoren).

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 18:23

watvoor spuit heeft ze gekregen ? Prednison ?
en waar is je paard allergisch voor ?

Allergie komt vaak vanuit de darmen ( weerstand begint in de darmen ). dus darmen goed op peil krijgen lijkt me al een goed begin. Sk olie reinigt ook de darmen. verder zijn natuurlijk vezels erg goed voor de darmen . daarnaast heb je de probiotica producten ( de 1 gelooft erin de ander niet ). Lijnzaad schijnt ook goed te zijn voor de slijmvliezen ( zowel in de luchtwegen als darmen ).

Is er een bronchoscopie gedaan ?

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:06

Volgens mij idd prednison.
DA zegt allergisch voor stof.
Er is ook een bronchoscopie gedaan de eerste keer bij de kliniek.
Daar was mee te zien dat ze taai slijm had in de voorste luchtwegen, wat ze er dus ook uithoest.

Ik denk dat ik dan toch kies voor de Sk olie.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 19:25

Ik ben heel benieuwd naar de ervaringen van de SK olie.

Het gaat nu heel goed met mijn paard maar als hij weer hoest dan wil ik SK olie gaan bestellen.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:32

Het valt mij op dat DA`s het al snel op stofallergie gooien. Maar die stofallergie komt toch ergens vandaan, een paard krijgt niet zomaar van de een op de andere dag stofallergie lijkt mij. Ik denk eerder dat stofallergie een symptoom is.

Mijn paard hoest nog steeds ondanks alle medicijnen. Hij krijgt nat hooi, staat in een inloopstal waar een dun laagje vlas in ligt. Hij heeft een deken op en is dus goed beschermd tegen kou en nattigheid. Er is dus voor mijn gevoel geen sprake van stof en toch hoest hij. Het enige wat ik mij kan bedenken is misschien een allergie voor wilgen bomen, maar ik weet niet of dat kan. Op mijn vorige stal stonden veel wilgenbomen, en waar ik nu sta staan er ook wilgenbomen langs de bakrand.

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:37

ik heb geen bronchoscopie laten doen .
ik weet dat mijn pony op pollen reageerd,dus hooikoorts heeft
hij heeft ook eigenlijk al jaren in best wel stoffige stallen gestaan,omdat zijn imuunsysteem al een beetje te goed werkt,kwam er dus bronchitis bij.
vorige week dus benauwd doordat hij 2 dagen hooi had gekregen.
nu lijkt het weer goed te gaan

ik vond pas geleden info op deze site:
http://www.hurkyson.eu/?p=229

en ik denk dat ook al verkopen zij een apparaat wat stof verwijderd ,dat de info die ze daar geven wel klopt.

als je nat hooi voert moet je er wel om denken dat als je het hooi erg lang laat weken er ook best wel wat voedingsstoffen verloren gaan.
zaak dus om deze wel weer aan te vullen omdat een dier met deze aandoeningen juist wel genoeg vitamientjes nodig heeft :j

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 20:56

ellepel schreef:
ik vond pas geleden info op deze site:
http://www.hurkyson.eu/?p=229

en ik denk dat ook al verkopen zij een apparaat wat stof verwijderd ,dat de info die ze daar geven wel klopt.

als je nat hooi voert moet je er wel om denken dat als je het hooi erg lang laat weken er ook best wel wat voedingsstoffen verloren gaan.
zaak dus om deze wel weer aan te vullen omdat een dier met deze aandoeningen juist wel genoeg vitamientjes nodig heeft :j


Interessante info op die site !!!

Ik laat het hooi niet zo heel lang weken. Als het nat is, is het goed lijkt mij, het stof kan dan niet meer ingeademd worden. Dus met die voedingsstoffen zal het wel mee vallen, ook krijgt hij een halve schep muslie (die ik ook nat maak) per dag voor de benodigde vitamine en mineralen enz.

Heeft er iemand met een hoestend paard bloedonderzoek laten doen? Zoja wat kwam daar uit, en was het een volledig bloedonderzoek of alleen een allergie test.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:00

Geen bloedonderzoek laten doen, momenteel doet ze het erg goed. Ben als test de Easy Breathing aan het afbouwen... ze krijgt nu een half schepje per dag.

Mijn hooi maak ik als volgt nat, en werkt erg fijn.
Ik heb een speciekuip die ik vul met water, doop het hooinet erin en laat dan dat net boven de kuip uitdruipen.
Met als gevolg dat het hooi mooi vochtig is maar niet drijfnat. Dit doe ik na iedere voerbeurt. Werkt perfect. :j

ellepel

Berichten: 47348
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 21:14

ik heb appie al eens laten onderzoeken.
daar kwam toen uit dat hij een bloedworm besmetting zou hebben.
echte na behandelen en schone mest bleef de bloeduitslag nog steeds dezelfde waarde anders geven( gamma globulines)
wormen kunnen ook voor longproblemen zorgen weet ik.
maar goed hij is dus schoon wat dat betreft.
er is nog gekeken naar leverbot ,maar verder was alles in orde

wel had hij een verlaagd seleniumgehalte, en dan heb je iets meer kans op ontsteking van de luchtwegen.
maar ik heb hem daarna niet meer laten prikken.
lijkt em dat het selenium gehalte van hem nu wel op peil is,want hij krijgt het nu extra door het voer

dorothea

Berichten: 3000
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 09:00

flappie2 schreef:
Het enige wat ik mij kan bedenken is misschien een allergie voor wilgen bomen, maar ik weet niet of dat kan. Op mijn vorige stal stonden veel wilgenbomen, en waar ik nu sta staan er ook wilgenbomen langs de bakrand.

Wilgen staan juist bekend om hun pijnstillende werking (zowel voor mens als dier en mijn paard is er gek op). Ik heb nog nooit gehoord van paarden die er allergisch voor zijn...maar ja, die van jou moet maar net de eerste zijn...