[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:46

Ik ben eigenlijk ook wel erg benieuwd naar die mengsels. Had het er gister toevallig met een stalgenootje over, of zo`n spray die je over het hooi kunt spuiten niet zelf te maken is.

Ik heb marstall sinfonie besteld (was helaas niet op voorraad) morgen kan ik het ophalen. Ben erg benieuwd of dit iets zal helpen bij mijn paard.

Gister heb ik mijn paard 15 min. gelongeerd. Veel gestapt en tussen door wat rondjes gedraaft. Hij heeft geen kuch gegeven. Dus zijn medicijnen lijken aan te slaan,maar ik durf niet te vroeg te juichen. Het zal niet de eerste keer zijn, dat hij weer begind met hoesten als de medicijnen op zijn, en zoals ik hier lees is dat bij meer mensen zo.

aevi1980
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 15:50

Magica schreef:
Hierbij even een klein verhaaltje/overzichtje wat betreft mijn paard die sinds mei 2010 last heeft van lichte hoest (tijdens rijden):

* Begin mei is ze ingeënt en tegerlijk ontwormt en na 2 weken begon de hoest (ze stond toen op stro en kreeg droog hooi)
* In juni is ze op vlas overgaan en kreeg ze nat/geweekt hooi
* Ik heb bij EJ Bronchovital kruiden gekocht, in de hoop dat dit zou werken maar kreeg geen resultaat
* Veearts is langsgeweest en constateerde na het opwekken van de hoest dat ze dit heeft wegens een soort van allergie
en dat haar luchtwegen geprikkeld worden en dat ze daardoor een hoestje heeft
Bloed werd afgenomen voor allergie test, Prednison injectie en Equipulmin kuurtje (1 fles)
* Voordat de Equipulmin fles bijna leeg was, begon ze toch af en toe weer te kuchen (ook in stal of in de wei)
* De uitslag van de allergie test kreeg ik na 2 weken en constateerde toch wel een lichte allergie voor pollen
(pollen van brandnetel en weidegrassen) en huisstofmijt. En werd uit de uitslag bekend dat ze aanleg zou kunnen hebben
voor staart/manen exceem (dit is niet zichtbaar)
* Met ups en downs gaat het verder; soms hoest ze wel even bij het aandraven, soms niet. En zo blijft het nog steeds gaan.
* Ben begonnen met Puur Pollen druppels. Er is een lichte verbetering. Maar de pollen seizoen is nu zo goed als voorbij en ik ben
ermee begonnen toen de pollen seizoen al volop bezig was. Dus volgens jaar februari begin ik weer.
* Laatst (september dit jaar) werd ik getipt op Schwarzkümmelöl. Daar ben ik nu mee bezig en hoop ik goede/betere resultaten mee te
krijgen aangezien er meerdere mensen tevreden mee zijn!

Mijn paard heeft er ook last van en ik zorg inderdaad voor nat hooi, vermijd schimmels uit stro en zorg dat ze zoveel mogelijk frisse lucht heeft. Ik ben heel blij met Puur Broncho en respi comp van Eric Laarakker, sinds ik dat geef heeft mijn paard geen snotneus meer en is ze gestopt met hoesten

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 16:46

@ horsefun: ongelovelijk, inderdaad!

@ flappie: ben benieuwd straks naar je bevindingen van de muesli!

@ aevi: dat zijn beide homeopatische middelen toch?

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:19

@ Flappie: hoe bevalt de muesli?

Ben nu een dikke week bezig met de olie; de kuch is nog niet helemaal weg helaas. Het is al wel beter volgens mij. Ze briest nu veel meer tijdens het aandraven en er komt een enkel kuchje tussendoor.
We zetten gewoon nog even door!

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:10

[quote="Magica"]@ Flappie: hoe bevalt de muesli?[quote]

De muslie ruikt echt heel erg sterk. Als je er heet water over heen giet en dan even laat staan dan komen de damppen vrij, en zelfs me eigen neus gaat er van open staan.
Eerst moest mijn paard er niks van hebben (wat hij niet kent eet hij niet) maar nu eet hij het met smaak en wordt zelfs boos als hij het niet snel genoeg krijgt.
Afgelopen donderdag heeft hij de laatste spuit prednison gehad. Het hoesten is minder maar nog niet helemaal weg. Maar het is nu weer alleen dat ene kuchje met aandraven. Heb hem alleen ligt gelongeerd, en wilde hem deze week weer rustig aan gaan oppakken, maar helaas ben ik door me rug gegaan dus dat gaat nog even niet lukken.

Ik kan nog niet echt zeggen of het voer werkt tegen het hoesten, omdat hij net pas klaar is met zijn prednison kuur. Wel valt me op dat het snot begindt te stromen tijdens het eten (de ene dag meer als de andere), dus het lijkt er op dat het voer wel iets doet.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:13

Ik ben weer even gestopt met die muesli, ik gaf het ook als warme slobber na het rijden, maar die van mij ging er steeds minder graag van eten en terwijl ik het aan het voeren was ging ze ook weer hoesten...

ik zag er op dat moment dus even geen meerwaarde van, en het kost aardig wat zo'n zak, dus maar even gestopt ermee...

Ilse_123

Berichten: 3772
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:59

Kane gaat gewoon verhuizen naar een andere stal. Hij heeft 2 weken 24/7 op een weiland gestaan en hij heeft ook bij het rijden geen een keer gekucht. Hij leefde er helemaal van op en het leek net alsof hij meer adem kreeg ofzo. En weer terug op de pensionstal en het hoesten begint weer. Laatst ben ik zelfs gebeld dat hij in zijn stal als een gek stond te hoesten, meestal doet hij dit alleen bij inspanning. Dus nu hebben we besloten dat we een pensionstal zoeken waar ze van die buiten stallen hebben, want ik vind hem te jong (5) om hem non stop aan de prednison te doen. Dus maar hopen dat dit gewoon werkt.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 21:34

Inderdaad hopen dat dat werkt Ilse, maar zo te lezen doet hij het veel beter met een buitenstal of weidegang dus dat zal wel goed komen denk ik ;-)

Met mijn paard gaat het al stukken beter. Het lijkt er op dat het zo langzamerhand weg blijft. Ben dus voorzichtig optimistisch maar sta nog niet te juichen hoor haha

uxgranta
Berichten: 131
Geregistreerd: 06-04-10

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:14

Mijn paard (4 jr) hoest niet, maar heeft toch een infectie bij de longen. Hij ademde sinds kort al iets zwaarder bij de training dus had de alarmbellen al aan het rinkelen. Maar hij had geen snotneus, geen last van hoesten, de temperatuur was normaal en hij had praatjes voor 10. Afgelopen maandag zat er een mini snottebel (geel) in zijn neusgat. Temperatuur was nog steeds normaal en zijn praatjes (en eetlust) ook. Heb toch meteen de veearts gebeld en die constateerde een infectie van de achterste luchtwegen (longen). Heeft een injectie gekregen met antibiotica en slijmoplosser. Ook heeft hij een pot TMPS achter gelaten wat we 2 x p.d. door het voer moeten doen. Ook dit is een antibioticum. Omdat ik nu al drie dagen geen slijm meer uit zijn neusgaten zie komen heb ik toch maar weer de veearts gebeld met de vraag of we niet ventipulmin er bij moeten geven. Hij vond nog van niet, had het bij zijn visite wel even overwogen, maar besloten vooralsnog geen ventipulmin te geven. Zelf twijfel ik echter nog steeds, want ik zie nog geen enkele verbetering. Nu ben ik ook pas sinds dinsdag aan het dokteren en is geduld niet mijn sterkste kant, maar toch...... als ik medio volgende week geen verbetering zie dan hang ik weer aan de bel.
Hebben jullie nog een suggestie?
Ervaring met hoesten en geïrriteerde voorste luchtwegen heb ik wel, maar met een infectie van de longen zelf niet.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 16:12

medicijnen (prednison) heeft niet geholpen, hij hoest alweer ;(
ik snap er echt niks van

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:05

wat laten jullie doen voor onderzoeken ?
De dierenarts zegt dat mijn paard dampig is. Maar hij hoest niet en er zit ook nooit slijm in zijn neusgaten.
Ik weet wel de oorzaak van zijn longproblemen, pollenallergie. Hoeveel zin heeft dan uitgebreid onderzoek zoals een longspoeling etc ? Of zou alleen een bronchoscope voldoende zijn ?
Dierenarts raadt een kliniek aan waar ze alles kunnen testen. Maar hoeveel zin heeft uitgebreid onderzoek als ik de oorzaak al weet + hij krijgt al Ventipulmin nu.
Hebben jullie een idee ?

NIV
Berichten: 355
Geregistreerd: 20-11-08
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:12

Ik meld me helaas ook aan bij dit topic. Ik heb Perla ruim ander half jaar geleden gekocht.
Ze had toen een klein beetje slijm in de longen, dat met ventopomin op te lossen zou zijn. Het leek eerst beter te gaan, tot maar uiteindelijk bleef ze gewoon hoesten. De veearts raadde me aan om nat hooi te gaan voeren en met een (anti-) headsheaker netje over haar neus te rijden en haar van tevoren humane hoestdrank te geven. Dat waren natuurlijk symptoom onderdrukkende maatregelen. Het hoesten werd iets minder. Na een maand of 2 was het ineens heel erg, erger dan het ooit geweest was. Ze stond van de ene op de andere dag met een neus vol taai en smerig slijm. Mijn handen kleefden ervan aan elkaar. Toen ben ik met haar naar de kliniek geweest. Daar bleek dat er oranje slijm in haar longen zat. Heel taai en heel vies. Na een antibiotica en slijmoplosser en wekenlang alleen maar stappen ging het weer beter. Na de controle in de kliniek mocht ik langzaam weer een beetje rijden. Het gaat een stuk beter maar zowel in de winter (ook in schuilstal met alleen rubbermatten) als in de zomer (24/7 op de wei) blijft ze af en toe hoesten. Er is bij Perla stof- en pollenallergie geconstateerd en ook amoniadampen moeten zoveel mogelijk voorkomen worden. In plaats van nat hooi krijgt ze vanaf dit najaar kuil. Veearts dacht dat, dat nog wel eens beter kon werken dan nat hooi.

Gelukkig (niet echt natuurlijk) blijkt dat Perla niet het enige paard dat hoest. Ben wel altijd bang als ze hoest of kucht dat er toch wat weer wat ergers aan de hand is. Herkenbaar?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 21:22

maris, om te beginnen bronchoscopie denk, dat kan al een hoop duidelijk maken...
als daar niks uit blijkt kun je altijd weer verder zoeken...

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 21:53

@ flappie: bah wat vervelend dat je paard toch nog weer hoest :-(
Prednison is volgens mij ook alleen maar een hoest onderdrukker en Equipulmin of Ventipulmin moet de slijm erbij oplossen. Daarom wordt het vaak als combinatie gegeven. Maar ik lees op meedere fora en dan zit ik ook vaak op de Duitse paarden forum; dat Prednison vooral erg dikke rommel is! Maar ja er is gewoon niet echt een andere middel wat werkt en meestal werkt het wel bij de meeste paarden maar ja ik ben bang dat het voor onze paardjes zoals met stofallergie, niet werkt.

Ik moet zeggen dat de Schwarzkümmelöl wel redelijk goed zijn werk doet. Ben nu een maand bezig en ik verneem dat ze tijdens het aandraven toch minder vaak kucht en meer briest, zoals ze anders altijd deed.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:52

Mijn merrie begon een jaar of 3 terug af en toe te hoesten. DA erbij gehad... met Ventipulmin knapte het op. Maar daarna begon het weer van voor af aan. Ook foenegriek hielp niet.

Nogmaals DA erbij, diagnose: stofallergie. Wederom een kuur Ventipulmin en het hooi natmaken. En dat hielp.
Om haar te ondersteunen zocht ik een supplement... uiteindelijk gekomen op NAF Easy Breathing.

In combinatie met nat hooi en een buitenbox gaat het super! Ze hoeft maar een schepje van de kruiden in plaats van de voorgeschreven 3.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 11:31

Puera: gelukkig is het bij jou helemaal onder controle nu! Ik ben nog enigzins zoekende maar het gaat een beetje de goeie kant op.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:13

Puera schreef:
Mijn merrie begon een jaar of 3 terug af en toe te hoesten. DA erbij gehad... met Ventipulmin knapte het op. Maar daarna begon het weer van voor af aan. Ook foenegriek hielp niet.

Nogmaals DA erbij, diagnose: stofallergie. Wederom een kuur Ventipulmin en het hooi natmaken. En dat hielp.
Om haar te ondersteunen zocht ik een supplement... uiteindelijk gekomen op NAF Easy Breathing.

In combinatie met nat hooi en een buitenbox gaat het super! Ze hoeft maar een schepje van de kruiden in plaats van de voorgeschreven 3.


Geef je die kruiden altijd ? Of stop je er ook wel eens mee ?

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:14

Ik geef ze iedere dag. :j Wil nog eens proberen of ze ook zonder kan...

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:19

kruiden moet je ook eigenlijk soms een paar weken mee stoppen ! Anders werken ze minder goed/ paard raakt gewend aan de kruiden.
Soms lees je ook echt op kruidenetiketten dat het maximaal tussen de 6 en 12 weken achter elkaar gegeven mag worden. Dan een maand stoppen ermee.

Puera

Berichten: 8089
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:22

In de gebruiksaanwijzing staat dat het langere tijd gebruikt kan worden. :j Qua werking merk ik geen achteruitgang... ik voer er nu juist minder van dan voorheen.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:45

Ik denk dat Puera inderdaad wel goed bezig is; iets minder geven dan voorheen; ook om te kijken of het werkt

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:39

flappie2 schreef:
medicijnen (prednison) heeft niet geholpen, hij hoest alweer ;(
ik snap er echt niks van


Ik meng mij er even bij. Ik ben stalgenoot van flappie en nu hoesten mijn 2 paarden ook.
Mijn fjord heeft in zijn jonge jaren(1,5 jaar oud) een tijdje met een kuch gelopen. Dit is overgegaan na een shot antibiotica ivm zijn castratie. Daarna heb ik hem de afgelopen 11 jaar misschien nog 1x gehoord en waren een paar rustdagen genoeg.
Mijn haflinger(19) daarin tegen heb ik nog nooit horen hoesten, heeft ook nog nooit 1 reactie gegeven op wat voor ruwvoer dan ook. Ook hebben ze vorige winter gewoon hooi gehad en ik kan wel zeggen dat de kwaliteit die we nu hebben wel iets beter is als dat van vorig jaar.
Onze paarden lopen buiten, eten hooi uit een kuubkist en we maken het eigenlijk altijd nat. En extreem stoffig is het hooi niet.
Uitschudden deden we ook al niet, gewoon baal in de bak en rooster erop.

Onze paddock is omringd met bomen, knot wilgen, eikenbomen , gewone wilgen en nog wel wat soorten waar ik de naam niet van weet.
Ik snoei elke dag een tak van de knot wilg voor de paarden.
In de box ligt vlas, daarnaast krijgen ze een paar wortels en boterhammen. Maar dit alles gaven we voorheen ook.

Wat ook het geval is is dat Flappie's paard begon, later kwam mijn fjord en sinds een krappe week hoor ik mijn haflinger nu ook.
Het is geen constante hoest, alleen bij aandraven of rollen is het een kuch of 2 a 3 en dan houd het op. Het komt wel echt van binnen uit en er zit naar mijn idee ook wat slijm.
Er zijn geen snotneuzen, ze ogen zeker niet ziek, eten goed, glimmen en verharen prima.

Ik ga nu ook maar even de DA raadplegen want hier klopt gewoon iets niet. Ik heb het idee dat het iets anders is dan het hooi...maar wat? Zou een bepaalde plant/boom dit kunnen veroorzaken?

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:42

en het kan geen virus zijn in deze tijd van het jaar?

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:51

Nouvel schreef:
en het kan geen virus zijn in deze tijd van het jaar?



Dat is precies waar ik vanmiddag aan dacht. ;)

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 16:34

Cowgirl schreef:
Nouvel schreef:
en het kan geen virus zijn in deze tijd van het jaar?



Dat is precies waar ik vanmiddag aan dacht. ;)


Maar als het een virus zou zijn, dan zou die prednison toch moeten aanslaan, of niet? En bij een virus denk ik al gauw aan dikke klodders geel snot, maar dat is niet het geval. (af en toe doorzichtig tot wit) Ook is er geen spraken van koorts of verhoging.
Als het wel een virus is, zou het kunnen dat die andere 2, die van mij weer opnieuw hebben aangestoken? En dat hij opnieuw het virus te pakken heeft ondanks de prednison.

Wel is het zo dat die van mij altijd al wat gevoellig is op z`n luchtwegen. Maar het is inderdaad vreemd dat ze nu alle drie hoesten. Zins een paar dagen maken we het hooi nu extra goed nat, en ik had gister het idee dat ze minder hoesten. Ik heb ze rustig op gejaagd en die van mij gaf 1 kuch, en de haflinger gaf 1 kuch en de fjord heb ik niet gehoord. Maar dit kan ook toeval zijn, dat het gister minder leek.
Ik snap er in iedergeval even niks meer van.