[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:07

Apart hè hoe paarden reageren. Die van mij gaat er echt super ontspannen voor staan.. die waant zich op dat moment in een wellness volgens mij :')

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:22

Humaan kan je lysomucil vernevelen, dat werkt slijmoplossend. Wel altijd verdunnen met NaCl, mag je nooit zo puur doen. Ik weet echter niet hoe paarden erop reageren, want het stinkt echt naar rotte eieren (wij laten mensen het door de mond inademen)

hagelslag
Berichten: 8998
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 22:05

IwanLuver schreef:
Apart hè hoe paarden reageren. Die van mij gaat er echt super ontspannen voor staan.. die waant zich op dat moment in een wellness volgens mij :')



De mijne gaat uiteindelijk erbij snurken.
Maar als ze echt slecht staat, dan duurt het even voordat ze gaat chillen.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 10:50

Fangio schreef:
Humaan kan je lysomucil vernevelen, dat werkt slijmoplossend. Wel altijd verdunnen met NaCl, mag je nooit zo puur doen. Ik weet echter niet hoe paarden erop reageren, want het stinkt echt naar rotte eieren (wij laten mensen het door de mond inademen)


Ik heb net een kuur Solvidine (acetylcysteine) gedaan op advies van de dierenarts. Mocht het verdunnen hoefde niet, stinkt naar rotte eieren. Slijm verdween maarja paar weken later is ie gewoon weer terug :(

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 13:25

Zoals verwacht heeft ze idd bijwerkingen van de ventipulmin (gisteravond begonnen). Ik ben benieuwd hoe het vanavond is na 2 dosissen. Vandaag weer een rondje met de flexineb geoefend.

Mijn pony heb ik gisteren en vandaag niet horen hoesten. Mijn grote was vanmorgen ook wat beter qua geluid/hoesten, dus fingers crossed :)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 18:19

Wat voor bijwerkingen krijgt die van ventipulmin?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 19:52

Tancreda4 schreef:
Zoals verwacht heeft ze idd bijwerkingen van de ventipulmin (gisteravond begonnen). Ik ben benieuwd hoe het vanavond is na 2 dosissen. Vandaag weer een rondje met de flexineb geoefend.

Mijn pony heb ik gisteren en vandaag niet horen hoesten. Mijn grote was vanmorgen ook wat beter qua geluid/hoesten, dus fingers crossed :)


Kun je niet kijken of een gedragstrainer je kan helpen om je paard te laten wennen aan de flexineb? Soms kan een vreemd paar ogen het net weer even anders aanvliegen....

Ik heb bij mijn paard altijd eerst een touwhalster om, en vervolgens de flexineb op. Dan kun je gewoon lopen, en bewegen helpt altijd om spanning af te laten vloeien hier.
Maar goed, ik weet natuurlijk niet wat je allemaal al geprobeerd hebt. In principe zou ieder paard hier toch aan moeten kunnen wennen, zeker omdat het zo ontzettend veel verlichting kan bieden zou het toch fijn zijn als het lukt.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:01

Ik denk juist dat het geen verlichting geeft maar juist heel irritant voor haar is omdat ze blijkbaar zo gevoelig is op geuren en prikkels. Met thee in de buurt staat ze te briezen en neus te schuren. Met warme slobber idem. En met de flexineb kan ze niet stoppen met briesen...

Heb idd al een hoop geprobeerd. Maar het ging vandaag best goed! Maar dat briesen en die onrust. Hij stond aan overigens.

Ze gaat rillen van de ventipulmin. Spiercontracties. En wordt wat meer opgeblazen. Maar ze eet en lijkt er verder weinig last van te hebben.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:02

Tancreda4 schreef:
Ik denk juist dat het geen verlichting geeft maar juist heel irritant voor haar is omdat ze blijkbaar zo gevoelig is op geuren en prikkels. Met thee in de buurt staat ze te briezen en neus te schuren. Met warme slobber idem. En met de flexineb kan ze niet stoppen met briesen...

Heb idd al een hoop geprobeerd. Maar het ging vandaag best goed! Maar dat briesen en die onrust. Hij stond aan overigens.

Ze gaat rillen van de ventipulmin. Spiercontracties. En wordt wat meer opgeblazen. Maar ze eet en lijkt er verder weinig last van te hebben.


Wat gebruik je dan in de flexineb? Reageert ze ook zo op fysiologisch zout? In principe is dat geurloos

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:22

Warm water is ook soort geurloos en als dat voor dr box staat reageert ze al. Ze is echt raar := Ik gebruik idd NaCl van de apotheek.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 20:30

sunny43 schreef:
Fangio schreef:
Humaan kan je lysomucil vernevelen, dat werkt slijmoplossend. Wel altijd verdunnen met NaCl, mag je nooit zo puur doen. Ik weet echter niet hoe paarden erop reageren, want het stinkt echt naar rotte eieren (wij laten mensen het door de mond inademen)


Ik heb net een kuur Solvidine (acetylcysteine) gedaan op advies van de dierenarts. Mocht het verdunnen hoefde niet, stinkt naar rotte eieren. Slijm verdween maarja paar weken later is ie gewoon weer terug :(


Dan is er dus nog iets wat dat triggert. En dat zeg ik nu heel makkelijk, maar bij de mijne is het ook een hele zoektocht geweest naar wat dat dan was. Ik vrees dat het heel erg moeilijk is om de spiraal te doorbreken zolang je dat niet weet. Heel erg veel dingen uitproberen, trail en error -O-

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:58

Tancreda4 schreef:
Ik denk juist dat het geen verlichting geeft maar juist heel irritant voor haar is omdat ze blijkbaar zo gevoelig is op geuren en prikkels. Met thee in de buurt staat ze te briezen en neus te schuren. Met warme slobber idem. En met de flexineb kan ze niet stoppen met briesen...

Heb idd al een hoop geprobeerd. Maar het ging vandaag best goed! Maar dat briesen en die onrust. Hij stond aan overigens.

Ze gaat rillen van de ventipulmin. Spiercontracties. En wordt wat meer opgeblazen. Maar ze eet en lijkt er verder weinig last van te hebben.

Zou de dosering te hoog kunnen zijn? Mijn da zei eens, ja bij twijfel liever minder dan meer Ivm bijwerkingen

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:13

sunny43 schreef:
Ik heb net een kuur Solvidine (acetylcysteine) gedaan op advies van de dierenarts. Mocht het verdunnen hoefde niet, stinkt naar rotte eieren. Slijm verdween maarja paar weken later is ie gewoon weer terug :(


Dit is zo frustrerend.... :(:) en herkenbaar helaas.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:13

Laura_ schreef:
Zou de dosering te hoog kunnen zijn? Mijn da zei eens, ja bij twijfel liever minder dan meer Ivm bijwerkingen


Oh dat kan ik nog wel navragen. Ik ga ze morgen even bellen! Misschien moet/kan ze wat minder krijgen ipv de dosis voor haar gewicht.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:26

Ik weet niet wat ze nu krijgt en hoeveel ze weegt? Die van mij, ruim 600 kg, kreeg altijd 4 pompjes.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 18:55

Laura_ schreef:
Ik weet niet wat ze nu krijgt en hoeveel ze weegt? Die van mij, ruim 600 kg, kreeg altijd 4 pompjes.


Ze is 630 kilo (toevallig net gewogen). Ik geef dr voor 600 kilo, 18/19 ml. Ik doe 't in een spuit en meet 't af.

Het rillen viel gisteren en vandaag mee. Ietwat bij de flanken bij de ademhaling. Verder wat opgeblazen. Maar hoesten lijkt al te zijn gestopt.

Ennnnn vandaag een half cupje kunnen vernevelen bij haar, zo blij mee *\o/*

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 10:57

Saaams schreef:
Maar als het als gevolg van een darmprobleem is, zou je dat dan niet ook ergens in de mest moeten terugzien? Mestwater of overmatig mesten enz?

Ik zag laatst op facebook dit stukje;


[ [url=m/gSY52M.png]Afbeelding[/url] ]


Hij heeft dat dus ook! Soms met het vernevelen mest hij wel 3 keer in een half uur/drie kwartier. Ook wat zachtere mest, beetje mestwater en veel scheten laten...

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:30

Mijn pony had gisteren tijdens het eten (hoofd laag) toch ineens weer helderwit snot.

Snap niet waar het vandaan komt. -O-

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:30

amyblub schreef:
Saaams schreef:
Maar als het als gevolg van een darmprobleem is, zou je dat dan niet ook ergens in de mest moeten terugzien? Mestwater of overmatig mesten enz?

Ik zag laatst op facebook dit stukje;


[ [url=m/gSY52M.png]Afbeelding[/url] ]


Hij heeft dat dus ook! Soms met het vernevelen mest hij wel 3 keer in een half uur/drie kwartier. Ook wat zachtere mest, beetje mestwater en veel scheten laten...


Had je nog contact gehad met Eqinful? Ik ben nu eventjes bezig met haar voerbeleid en vernevel 1x pd met fysiologisch zout met een hoger zoutpercentage.
Ik moet zeggen; ze is nu al een stuk frisser. Ben benieuwd wat dit ons gaat brengen!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:31

Saaams schreef:
Mijn pony had gisteren tijdens het eten (hoofd laag) toch ineens weer helderwit snot.

Snap niet waar het vandaan komt. -O-


Helder wit is eigenlijk altijd stof toch? Staat ze 's nachts binnen?

Saaams

Berichten: 13262
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-23 12:35

Ninx schreef:
Saaams schreef:
Mijn pony had gisteren tijdens het eten (hoofd laag) toch ineens weer helderwit snot.

Snap niet waar het vandaan komt. -O-


Helder wit is eigenlijk altijd stof toch? Staat ze 's nachts binnen?


Ze heeft ook astma - stofallergie.

Ja ze staat binnen; maar rechtstreeks naast de schuifdeur die ze open laten. Op vlas, voordroog en geen buren met stro.

Toch maar weer vernevelen vandaag.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-23 19:18

En hij hoest weer en slijm... advies dierenarts weer vol inzetten op vernevelen Budisonide, laat de apotheek mij vertellen dat die niet beschikbaar is al een tijdje...flixotide ook niet. Wat triggert het toch. Ben me nu aan het verdiepen in Nextmune.com - iemand ervaring? Ik sprak 1 dame met een paard met vergelijkbare klachten, die alles had gedaan zoals ik ook, zelfs tot een zoutkamer aan toe, zonder resultaat maar met immunotherapie nu onder controle...

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 19:57

Hij heeft dat dus ook! Soms met het vernevelen mest hij wel 3 keer in een half uur/drie kwartier. Ook wat zachtere mest, beetje mestwater en veel scheten laten...[/quote]

Had je nog contact gehad met Eqinful? Ik ben nu eventjes bezig met haar voerbeleid en vernevel 1x pd met fysiologisch zout met een hoger zoutpercentage.
Ik moet zeggen; ze is nu al een stuk frisser. Ben benieuwd wat dit ons gaat brengen![/quote]

Nee, wel met een andere voedingsdeskundige :) Wat voor percentage geef je nu?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-23 23:07

amyblub schreef:
Hij heeft dat dus ook! Soms met het vernevelen mest hij wel 3 keer in een half uur/drie kwartier. Ook wat zachtere mest, beetje mestwater en veel scheten laten...


Had je nog contact gehad met Eqinful? Ik ben nu eventjes bezig met haar voerbeleid en vernevel 1x pd met fysiologisch zout met een hoger zoutpercentage.
Ik moet zeggen; ze is nu al een stuk frisser. Ben benieuwd wat dit ons gaat brengen![/quote]

Nee, wel met een andere voedingsdeskundige :) Wat voor percentage geef je nu?[/quote]

Ah, interessant. Met wie?

Moet even het percentage opzoeken voor je!

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-23 13:04

Equimable op Instagram, sinds ik haar adviezen opvolg gaat het al een heel stuk beter.

Ben benieuwd naar het percentage :)



Hebben jullie ook een KPU test gedaan?