[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EVL
Berichten: 82
Geregistreerd: 20-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-23 18:06

ikbencarmen schreef:
Ik merk wel veel moeilijkheden kwa het vinden van een andere stalling. Veel stallen hier in de buurt hebben stro of het zijn allemaal paddock paradise plekken. Hoe hebben jullie dat opgelost?


De stalling waar wij staan biedt ook enkel stro aan, maar wij kopen de houtkrullen zelf.
Ik week ook het hooi voor de volgende 24u zodat het klaar staat.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 07:48

De mijne is toch ook weer meer aan het hoesten. Het is gelukkig nog steeds niet zoveel als dat het was. Maar ik krijg wel weer met enige regelmaat te horen dat ze hoest of ik hoor d'r zelf. Is verder niks veranderd, behalve de pollen die er vollop zijn.

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:08

Ik lees nog steeds mee en heb een vraagje, ondanks dat de chronische bronchitis hier niet heel verkeerd gaat blijft mijn merrie hoesten tijdens de training.

Ze staat 24/7 buiten met schuilstal op rubber en op voordroog dus qua management is er weinig winst meer te behalen.

Ventolin en sputylisin doen weinig tot niets bij haar.
Ze heeft nog nooit cortico's gehad en dat hou ik zo als het even kan.
Het probleem zit hem in teveel taai slijm aldus de arts van klijndijk waar we de bronchoscopie hebben laten doen.

Ik lees goede verhalen over de flexineb maar voordat ik die investering doe ben ik eigenlijk op zoek naar een praktijk in noord Nederland die daar veel ervaring in heeft en evt de flexineb verhuurt.
Mijn eigen DA is fantastisch maar heeft te weinig ervaring op dit gebied.

Weet iemand een DA in het noorden die ook daadwerkelijk goed advies/begeleiding kan geven in welke medicatie te vernevelen etc?

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:29

Ik weet even geen da die je kan helpen.
Wel weet ik dat er geregeld op marktplaats flexinebs staan die verhuurd worden, wellicht heb je daar wat aan. Al is het om te proberen met zoutoplossing en daarna verder kijken voor medicatie?

Die van mij is als de dood voor praktisch alles maar de flexineb vond ie niet zo heel erg. Wel merkte ik dat hij klaar was met behandelingen en het moeten van mij. Hij begon mij echt niet meer leuk te vinden door alles wat moest.

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 08:58

Ja dat heb ik ook gezien maar ik zoek ook juist een DA die me daar goed in kan begeleiden.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:37

Emmeloord heeft mij de flexineb geadviseerd en de medicatie geregeld en een schema opgesteld (ik heb ook de scopie daar laten doen). Wellicht kunnen zij je helpen? Zij verhuren geen flexineb.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 09:39

Misschien een lokale kliniek adviseren om erin te investeren, de klinieken hier in de buurt hebben er eentje te huur maar ik zit in zuidwest nederland

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:40

Volgens mij zit sportpaardenarts ook hoger gelegen in nederland

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-23 17:43

Wellicht Schoonloo AA en Hunze? Die behandelen ook headshaking met PENS wat maar paar klinieken doen. Zijn ook wat verder op dat gebied. Mijn kliniek in overijssel (hellendoorn) weten er ook vrij veel van en ze hebben geloof ik zelf ook 1 te huur.

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:20

Ik lees al lang mee en kom even binnenvallen.
Mijn 20 jarige ruin die al jaren astma heeft is op dit moment echt heel slecht.. het ging zo ontzettend goed de afgelopen jaren, maar nu ineens staat hij enorm benauwd en hoest de longen uit zijn lijf. Alles qua leefomgeving is al op hem aangepast. Weer tijdje sputolysin en ventipulmin gegeven, maar het helpt niets.. :(

Nu wil ik toch graag de flexineb gaan proberen. Het probleem is alleen dat mijn paard erg groot is en echt een enorm hoofd heeft. Al opgemeten en de standaardmaat gaat hem niet passen. Dus de Large nodig. Die kan ik alleen nergens te huur vinden, heeft iemand toevallig een idee waar deze wel te huur is? Of eventueel tweedehands te koop? Bedankt!!

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:36

Bottles schreef:
Ik lees al lang mee en kom even binnenvallen.
Mijn 20 jarige ruin die al jaren astma heeft is op dit moment echt heel slecht.. het ging zo ontzettend goed de afgelopen jaren, maar nu ineens staat hij enorm benauwd en hoest de longen uit zijn lijf. Alles qua leefomgeving is al op hem aangepast. Weer tijdje sputolysin en ventipulmin gegeven, maar het helpt niets.. :(

Nu wil ik toch graag de flexineb gaan proberen. Het probleem is alleen dat mijn paard erg groot is en echt een enorm hoofd heeft. Al opgemeten en de standaardmaat gaat hem niet passen. Dus de Large nodig. Die kan ik alleen nergens te huur vinden, heeft iemand toevallig een idee waar deze wel te huur is? Of eventueel tweedehands te koop? Bedankt!!


Je kan via Flexineb ook de flexineb tijdelijk gebruiken en terugsturen als dit nodig is dacht ik. Dan wordt er een x bedrag niet teruggestort wanneer je hem terugstuurt.
Is dat een idee?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 14:48

Is volgens mij ook de standaard maat alleen.

Mijn ervaring is wel dat die standaard maat op heel veel paarden past hoor.

VixillHedinn
Berichten: 50
Geregistreerd: 19-02-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 16:43

Heeft er iemand ervaring met een Sohoma? Hetzelfde idee als de flexineb maar net anders..

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-23 20:15

VixillHedinn schreef:
Heeft er iemand ervaring met een Sohoma? Hetzelfde idee als de flexineb maar net anders..


Ik heb wel ervaring met mediware.
Tot dusver flink tevreden

Bottles
Berichten: 490
Geregistreerd: 21-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-23 18:30

Iedereen bedankt voor de reacties. Hadden toch maar besloten om een Large te bestellen bij Flexineb. Vandaag maar meteen geprobeerd! Kleinere maat had echt niet gepast, deze past echt net! Hij deed het echt heel knap, stond gewoon op rust. En nu maar hopen dat dit echt voor hem werkt!
Afbeelding

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 12:20

ikbencarmen schreef:
Hoe doen jullie paarden het nu het ineens weer wat warmer weer is?

Mijn paard doet het qua luchtwegen goed nu. De BAL gaf stof/schimmel allergie en sinds ik mijn hooi stoom en ze 24/7 buiten staat geen gehoest meer.

Ik heb "ontstoft" hooi besteld en laatst hadden we 2 dagen stroomstoring op stal waardoor ik niet kon stomen, het ideale moment om eens te proberen of ze ongestoomd, ontstoft hooi kan eten. Volgende dag meteen hoesten, dus nee, dat gaat niet. Ik weet nu zeker dat ik altijd zal moeten blijven stomen. Geen probleem, het zit in mijn routine. Alleen lastig - wat ik hier ook lees - als je een paar dagen weg wil. Gelukkig is er nog een stoom-kandidaat bij ons op stal dus kunnen wij het voor elkaar doen.

Overigens heb ik een al wat oudere hooistomer van HappyHorse. Dat bedrijf bestaat niet meer, maar Hooistomer.nl komt er het meest bij in de buurt. Top ding, erg blij mee en kon hem redelijk betaalbaar tweedehands overnemen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-23 13:03

Anna_Dani, wat voor ontstoft hooi had je gehaald? Ik heb TopHay van van JoPack gehaald voor de dagen dat ik weg was, maar ze hebben het achteraf alleen nog maar geweekt gekregen, dus geen idee of ze het ook zo zouden eten zonder hoesten. Ik durf het niet te proberen :=

Bottles, wat braaf dat hij het zo gelijk goed toe laat :) Hopelijk helpt het voor jullie :(:)

Hier lijkt het nu stabiel *klopt af* Mijn pony lijkt er doorheen te zijn gelukkig. Die had een infectie en een afgeplatte luchtpijp, geen astma vastgesteld verder gelukkig. Nu met het weken lijkt ze er doorheen te zijn, ze hoest niet meer.

Mijn grote is nu ook stabiel, al hoor je het slijm wel in de ademhaling, dus we blijven (zolang ze het toelaat) dagelijks of om de dag flexinebben :)

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:02

Wildgirl schreef:
Ik lees nog steeds mee en heb een vraagje, ondanks dat de chronische bronchitis hier niet heel verkeerd gaat blijft mijn merrie hoesten tijdens de training.

Ze staat 24/7 buiten met schuilstal op rubber en op voordroog dus qua management is er weinig winst meer te behalen.

Ventolin en sputylisin doen weinig tot niets bij haar.
Ze heeft nog nooit cortico's gehad en dat hou ik zo als het even kan.
Het probleem zit hem in teveel taai slijm aldus de arts van klijndijk waar we de bronchoscopie hebben laten doen.

Ik lees goede verhalen over de flexineb maar voordat ik die investering doe ben ik eigenlijk op zoek naar een praktijk in noord Nederland die daar veel ervaring in heeft en evt de flexineb verhuurt.
Mijn eigen DA is fantastisch maar heeft te weinig ervaring op dit gebied.

Weet iemand een DA in het noorden die ook daadwerkelijk goed advies/begeleiding kan geven in welke medicatie te vernevelen etc?


De autoriteit op dit gebied is sportpaardenarts.nl (dr Frippiat). Hij houdt kliniek in Zeewolde maar komt ook in t land in de regio. Is voor mij ook een dik uur rijden maar ben er wel naartoe geweest en goede ervaringen met deze arts.

En het gebruik van de Flexineb is niet moeilijk. De investering is heel pittig, via Flexineb zelf kun je huren (als t niet bevalt krijg je je geld terug) maar persoonlijk vind ik de proefperiode nogal kort om echt te beoordelen of t je paard helpt. Bij mij zag ik pas na 3 weken echt resultaat en dan is de probeer periode al voorbij.

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-23 18:05

Even benieuwd naar jullie ervaringen: mijn paard vanaf half februari met de Flexineb en orale medicatie behandeld. Sinds eind maart was zij helemaal hoestvrij. Ik blij. Nu sinds 2 dagen weer aan t hoesten. In het management is niets veranderd. Het enige andere is de toevoeging van weidegang (uurtje per dag) voor t opbouwen v/h gras eten.
Heeft iemand ervaring dat na afronding v d behandeling je paard weer (snel) symptomen kreeg? En wat heb je toen gedaan of wat doe je ?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 12:41

Ja hier nooit langer dan 10 dagen zonder medicatie gehad, ben sinds januari 2022 bezig :( nu weer op 6 weken Budesonide en Atrovent en 1 week DNCG iso

Bomen in bloei, dat kan irriteren, gras wat begint de bloeien... pfff hopeloos.

Jorex

Berichten: 9933
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:09

Mijne hoest dus ook nog steeds 2 keer bij het aandraven. Gekke is gisteren deed ie het wel bij ons korte ronde thuis. Vandaag in het Drents Friese Wold een lange buitenrit met anderen gemaakt en ze hebben wel veel gebriest maar er zat geen kuchje tussen. Net of zit er specifiek in ons eigen omgeving iets wat ze beide wat irriteert. Dus ik weet niet zo goed wat ik er nu nog mee moet. Hooi krijgen ze al nat. Verder staan ze op een zand paddock en een paar uren per dag op gras. Bodembedekking in de stal is vlas.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 17:47

Bij mij kwam er uit allergie onderzoek naast schimmels uit hooi en huismijt ook koolzaad (staat nu volop in bloei!) brandnetels (beginnen nu ook) italiaans raaigras en timoteegras. Tja dan is het best ingewikkeld :(

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:16

Welk allergie onderzoek heb jij laten doen en wat waren de kosten daarvan?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:55

[MD] Nextmune vlgs mij begint het nu pas :( Onderzoek was 557 Euro... en dan de allergiemedicatie 458 Euro voor 10 maanden en dan hopen dat het in tussentijd aanslaat.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 18:59

sunny43 schreef:
[MD] Nextmune vlgs mij begint het nu pas :( Onderzoek was 557 Euro... en dan de allergiemedicatie 458 Euro voor 10 maanden en dan hopen dat het in tussentijd aanslaat.


:wow:

Duimen.