[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:04

Ik vernevel al sinds mei. Balsamic Air voegde niet veel toe. Laatst wel een slijmoplosser verneveld maar tja zolang ze slijm blijven produceren komt het weer terug. Rijden is wel heel goed om de longen actief te houden en het slijm naar buiten te werken. Eigenlijk moet je dus vernevelen en direct daarna een rondje rijden.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 00:50

Hier werkte dat wel. Maar wel eerst een kuur van de dierenarts gehad.

Wellicht dat dat wel wat is eerst medicatie en dan aanvullen.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:14

sunny43 schreef:
Ik vernevel al sinds mei. Balsamic Air voegde niet veel toe. Laatst wel een slijmoplosser verneveld maar tja zolang ze slijm blijven produceren komt het weer terug. Rijden is wel heel goed om de longen actief te houden en het slijm naar buiten te werken. Eigenlijk moet je dus vernevelen en direct daarna een rondje rijden.


Ja dat begreep ik ook, maar het voelt zo tegenstrijdig om dan door te gaan met rijden, omdat hij echt weer een flinke hoestaanval kreeg (na +- 15 min onder het zadel). Hij wil dan ook eigenlijk niet meer lopen :( ik heb er een filmpje van, maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen..

Zerena

Berichten: 3886
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 10:53

Hier deed het vernevelen met balsamic air of met gewoon zoutoplossing ook niet zoveel.
We hebben 1 kuur silvaplex gedaan, dat leek wel wat te doen.

De laatste kuur ventipulmin heeft wel echt veel goed gedaan.
Maar wat voor ons nu toch echt het verschil heeft gemaakt is de overstap van onverpakt hooi (wat wel gewoon gestoomd werd) naar verpakt hooi wat ook nog gestoomd word.
En toch weer 24/7 naar buiten.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 13:58

Zerena schreef:
Hier deed het vernevelen met balsamic air of met gewoon zoutoplossing ook niet zoveel.
We hebben 1 kuur silvaplex gedaan, dat leek wel wat te doen.

De laatste kuur ventipulmin heeft wel echt veel goed gedaan.
Maar wat voor ons nu toch echt het verschil heeft gemaakt is de overstap van onverpakt hooi (wat wel gewoon gestoomd werd) naar verpakt hooi wat ook nog gestoomd word.
En toch weer 24/7 naar buiten.

Bedoel je dan voordroog?

Zerena

Berichten: 3886
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 14:57

Nee want het is wel gewoon echt droog.

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 16:45

Verpakt is nooit hooi, door het verpakken krijg je een fermentatie proces waardoor het hooi/voordroog wordt. Helaas kan die van mij dat absoluut niet hebben ivm darmproblemen.. maar vaak is het inderdaad wel een stuk minder stoffig

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:26

Flicka12 schreef:
Verpakt is nooit hooi, door het verpakken krijg je een fermentatie proces waardoor het hooi/voordroog wordt. Helaas kan die van mij dat absoluut niet hebben ivm darmproblemen.. maar vaak is het inderdaad wel een stuk minder stoffig


Dat is niet waar, er is ook hooi dat wordt verpakt zodat het buiten kan worden opgeslagen, dan is het minder dan 19% vocht als ik het goed weet en geen vocht meer voor fermentatie. Vandaar dat ik het vraag. Ik stoom - heb ook voordroog gestoomd maar ... voordroog zeker in kleinere pakjes is 3x zo duur als gewoon hooi en dan nog een keer stomen, wordt heel kostbaar hooi. Daarom vraag ik me af of dan evt. een kwartier langer stomen niet werkt. Of natuurlijk een haygain - die is geisoleerd en na het bereiken van 80 - 90 graden zeker nog 20 minuten die temperatuur.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 18:32

Ik had laatst een testpak te droge voordroog, best nog stoffig, dus gestoomd en het andere pak was niet stoffig maar wat schimmelplekjes... ook gestoomd. Nu weer gewoon droog hooi stomen. Altijd wat.

Zerena

Berichten: 3886
Geregistreerd: 29-12-04

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 19:56

Tjah dat van ons is echt droog natuurhooi wat op ons verzoek in plastic is gegaan.

Wij hebben het nu in midibalen laten verpakken.
Hiervoor hadden we het in kleine pakjes en dan niet verpakt.

En we hebben een haygain.

Alenthe05

Berichten: 1094
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 20:24

EdkingEnzo schreef:
sunny43 schreef:
Ik vernevel al sinds mei. Balsamic Air voegde niet veel toe. Laatst wel een slijmoplosser verneveld maar tja zolang ze slijm blijven produceren komt het weer terug. Rijden is wel heel goed om de longen actief te houden en het slijm naar buiten te werken. Eigenlijk moet je dus vernevelen en direct daarna een rondje rijden.


Ja dat begreep ik ook, maar het voelt zo tegenstrijdig om dan door te gaan met rijden, omdat hij echt weer een flinke hoestaanval kreeg (na +- 15 min onder het zadel). Hij wil dan ook eigenlijk niet meer lopen :( ik heb er een filmpje van, maar weet niet hoe ik die hier kan plaatsen..



Ik ging als ik aan het vernevelen was gewoon een ronde lopen, dan moeten ze dieper inhaleren. In de tijd dat ik vernevelde heb ik niet gereden totdat die van mij van zn kortademigheid ed af was.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:05

Het gaat niet om hoe droog het is. Voordroog kan droger dan hooi zijn, maar in plastic heb je áltijd een fermentatie proces dat heeft niks te maken met nat zijn.

En dat proces is hetgeen waar sommige paarden niet tegen kunnen. Hier ook gehad dat het als hooi in pakken ging voor opslag maar dan krijg je alsnog dat proces. Het hooi erin was droger dan meeste hooi maar door het fermentatieproces kon mijn paard er alsnog niet tegen.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-22 21:18

https://www.mdpi.com/2076-2615/12/22/3092 pfff daar gaat mijn haygain als ideaal.

Voer besmet met pathogene micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten met abiotische afzettingen vormt een ernstig risico voor de gezondheid van paarden. Vanwege geassocieerde allergenen kunnen paarden allergische reacties ontwikkelen, die luchtwegaandoeningen kunnen veroorzaken en drastische ingrepen in voedingsregimes en huisvestingsomstandigheden vereisen. Daarom zijn paardeneigenaren hooi met stoom gaan behandelen om een vermindering van inhaleerbare allergenen te bereiken. De huidige studie heeft echter aangetoond dat stomen leidde tot de vorming van Maillard-reactieproducten, die de verhoudingen van precaecaal verteerbaar ruw eiwit en precaecaal verteerbare aminozuren verminderden. Bijgevolg moeten deze verliezen worden meegenomen in de berekening van het rantsoen voor paarden die met stoom behandeld hooi krijgen.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 15:48

Ik heb nog ruim 2 kilo aan fenegriek en 2 kilo aan knoflookpoeder staan. Ik gebruik het niet meer voor mijn paarden. Mocht er hier iemand zijn die ik hier blij mee kan maken, stuur maar een pbtje :9

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:11

sunny43 schreef:
https://www.mdpi.com/2076-2615/12/22/3092 pfff daar gaat mijn haygain als ideaal.

Voer besmet met pathogene micro-organismen zoals bacteriën, schimmels en gisten met abiotische afzettingen vormt een ernstig risico voor de gezondheid van paarden. Vanwege geassocieerde allergenen kunnen paarden allergische reacties ontwikkelen, die luchtwegaandoeningen kunnen veroorzaken en drastische ingrepen in voedingsregimes en huisvestingsomstandigheden vereisen. Daarom zijn paardeneigenaren hooi met stoom gaan behandelen om een vermindering van inhaleerbare allergenen te bereiken. De huidige studie heeft echter aangetoond dat stomen leidde tot de vorming van Maillard-reactieproducten, die de verhoudingen van precaecaal verteerbaar ruw eiwit en precaecaal verteerbare aminozuren verminderden. Bijgevolg moeten deze verliezen worden meegenomen in de berekening van het rantsoen voor paarden die met stoom behandeld hooi krijgen.


Dat valt toch wel mee?

Maar fijn te weten dat je dit dus moet aanvullen. Verder is hooi stomen natuurlijk, helaas, nog steeds het enige probate middel tegen schimmels.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:12

Spenk schreef:
Het gaat niet om hoe droog het is. Voordroog kan droger dan hooi zijn, maar in plastic heb je áltijd een fermentatie proces dat heeft niks te maken met nat zijn.

En dat proces is hetgeen waar sommige paarden niet tegen kunnen. Hier ook gehad dat het als hooi in pakken ging voor opslag maar dan krijg je alsnog dat proces. Het hooi erin was droger dan meeste hooi maar door het fermentatieproces kon mijn paard er alsnog niet tegen.


https://www.jopack.be/en/horses/horse-fibers/tophay

Dit is wel een uitzondering.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-22 16:18

Maar die worden zover ik weet pas na het hele proces in plastig verpakt als verpakkingsmateriaal.

Dat is echt wel anders dan op het land laten drogen en dan als droog hooi op het land in folie wikkelen :j dan gaat het alsnog fermenteren. Ook al is het kurkdroog.

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:34

Ik kom me toch ook maar hier even melden.
Mijn paard hoest sinds een tijdje. Het is na onze verhuizing een periode van ongeveer twee weken heel erg geweest (weerstand dipje dacht ik). Daarna is het langzaam minder geworden en ook een tijdje weg geweest.
Later weer een periode van hoesten en dit keer is het niet meer weg gegaan, standaard met aandraven minimaal een keer hoesten, maar ook periodes meer dan een keer.
Inmiddels de dierenarts geweest, hebben we een kuur ventipulmin en een slijmoplosser gehad. Dit leek te werken maar aan het einde van de kuur kwam het weer terug.

Besloten om toch maar met haar naar de kliniek te gaan voor een bronchoscopie en indien nodig een BAL spoeling. Op de scopie was inderdaad wat slijm te zien, dus is er meteen een spoeling gedaan. Uitslag hiervan waren iets verhoogde waarden, maar zeker niet zorgelijk. De dierenarts gaf aan dat na een kuur van drie weken puffen met Flixotide het echt wel weg moest zijn. We zijn nu ongeveer een kleine week bezig met pufjes geven, we moeten 2 weken 2 keer daags puffen en daarna 1 week 1 x daags.
Nu heb ik afgelopen periode gewoon lekker bosritjes gemaakt (ook soms wat actiever) en daar hoest ze al een tijd niet meer. Zodra we in de bak rijden hoest ze. Ik vind het maar gek, van het weekend nog een best actieve rit gemaakt en geen enkele hoest gehoord, vandaag een rondje stappen door de bak en een klein drafje en meerdere keren hoesten.

Ik las ergens dat het hoesten tijdens het gebruiken van Flixotide ook eerst juist weer erger kan worden, heeft iemand hier ervaring mee?

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 18:47

Ik mis in je verhaal wat je aan je management gedaan hebt? Een bak kan stoffig zijn dat ze daar op hoesten ook.

Is het paard van stro af en krijgt het voordroog of nat/gestoomd hooi?

Britt_Sisi

Berichten: 8944
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:12

Op zich was dat ook niet perse de vraag, mijn vraag was of het kan kloppen dat ze van deze medicatie eerst weer meer gaan hoesten voor het minder wordt.

Voor de volledigheid zal ik je vragen even beantwoorden.
Paard was eerst mijn bijrijdpaard. In de tijd voor dat ze van mij werd stond ze veel op stal, op stro en heeft nooit gehoest.
Toen ze van mij werd verhuist naar een plekje waar ze 24/7 buiten staat. Ze krijgt onverpakt hooi uit slowfeeders. De bak is momenteel alles behalve stoffig, dus dit is sowieso uitgesloten (buitenbak met snippers er door gemengd en staat momenteel onder water zelf haha)

De dierenarts heeft verder geen advies gegeven over dingen die anders zouden moeten, hier specifiek naar gevraagd nog, hij gaf aan dat deze pufjes voldoende zouden moeten zijn.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:21

Mijn paard heb ik al 9 jaar heeft nooit gehoest en kreeg dit jaar astma, dus dat zegt helemaal niks.

Vreemd dat je niet het hooi moest weken! Daar hameren de meeste dierenartsen wel op zeker uit slowfeeders dan komt het stof ook de hele tijd in de neus en hou je het hoesten in stand. Een paard hoort ook met aandraven niet te hoesten. Het kan best zijn als het hoesten weg is dat je wel weer zonder geweekt hooi kan maar zolang ze hoesten is stof een trigger over het algemeen. Tenzij het door andere zaken komt zoals pollen.

Ik heb niet de ervaring dat ze van de pufjes meer gingen hoesten bij mij nam het na een paar dagen heel erg af en stopte het hoesten.

Maar ik heb wel daarna een flexineb aangeschaft voor onderhoud.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 21:57

Mijn dierenarts adviseerde in eerste instantie ook niet om te weken. Heb het zelfs speciaal gevraagd! Maar nu een jaar later en nog steeds niet onder controle = stoom ik alles, heb matten in de stal en paard staat 95% van de tijd buiten (kan altijd buiten). Ik had met puffen flixotide eerst ook een verergering, het irriteerde hem gewoon heel erg, maar op een gegeven moment wordt het minder. Bij mij gaat het altijd mis na afbouwen. Zodra ik stop met puffen of vernevelen is het 3 dagen later weer mis.

Mirna123
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-01-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 00:06

Goedenavond,

Na het lezen van iedereens berichtjes zit ik toch met vragen over mijn eigen pony... Ik hoop op goede tips! Ik heb zeker al een heel aantal bruikbare tips voorbij zien komen vandaar dat ik een eigen account heb aangemaakt. Ik weet echt niet meer hoe ik de pony kan helpen en wil er echt alles aandoen om hem te helpen!

In het kort:
1 jaar geleden kocht ik mijn toen 1 jarige Welsh A pony. Gelijk vanaf dag 2 begon hij met hoesten... Inmiddels zijn we 1 jaar verder en is de arts 7x langsgeweest, Uiteraard gelijk vanaf het begin. Ik heb het hoesten direct heel serieus genomen en van alles geprobeerd met de arts. Verschillende hoest middelen als Ventipulmin, Bronchofort, Subestin, spitulisin een slijmoplosser en 3x een antibiotica kuur heeft de pony bij de verschillende bezoeken gehad. Ook zijn we naar de kliniek geweest om middels een bronchoscopie uit te sluiten dat er iets vastzat in de luchtpijp/er iets mis zal zijn met het klepje. Dit was gelukkig niet het geval maar de pony blijkt een ernstige stofallergie te hebben... Hiervoor krijgt hij standaard dagelijks kruiden van het merk Equine America (op aanraden van de kliniek)

De pony is meerdere malen goed ontwormt.

Ook staat de pony in een hele frisse buitenstal met open luikje, op strokorrels (zaagsel is geprobeerd maar dit is stoffiger als de 16 mm strokorrels) Kuil maken we nat direct voor het voeren.

In de zomer staat de pony met 3 vriendjes in de wei van 08:00 tot 21:00.

In de winter staat de pony buiten met zijn vrienden in de paddock/indien mogelijk wei van 08:00 tot ongeveer 17:00 omdat het daarna te donker is. Hier krijgt hij ook nat kuil.


24/7 buiten is hier geen optie omdat we midden in het gebied zitten waar wolven lopen. Daarbij is de ondergrond van de wei in de winter iets nat.

In het afgelopen jaar is er eigenlijk geen hoest vrije week geweest, ongeacht medicijnen/kruiden ik krijg het niet onder controle.

Afgelopen 3 weken hoesten de pony ook weer heel extreem waardoor hij de 3e antibiotica kuur heeft gehad van de arts. Gelijk na 1 spuit stopte het hoesten, ik was ontzettend blij voor de pony!! Maar nu 2 dagen nadat de kuur op was hoest hij weer verschrikkelijk.... Zo erg dat hij bij iedere pas lopen hoest. Hij maakt piepende geluiden en slaat met zijn buik. Eenmaal in stal kucht hij minder. Hij heeft helemaal GEEN snot (dit heeft hij ook helemaal niet gehad) geen koorts en is virus is middels een swab uitgesloten.

Uiteraard de arts weer gebeld en die kan nu niks bedenken als vervolg stap... Alles is volgens de arts uitgelopen. Het management is voor in ons gebied (waar het 24/7 buiten erg gevaarlijk is) zo optimaal mogelijk volgens de arts.

De arts gaf aan dat hij hoopt dat de pony erover heen groeit en het hoesten ooit stopt.... Ik ken helemaal niemand met een chronisch hoestende pony en ik heb dan ook (behalve de arts) niemand om mee te overleggen...

Hebben jullie misschien ideeën? Iets waar ik nog niet aan heb gedacht?

Ik wil de pony ontzettend graag helpen en sta echt open voor tips!


Het gaat nu dus om een 2 jarige pony die uiteraard niet rijdt/longeerd.

Bedankt alvast!

Sting

Berichten: 12858
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 06:27

Ik lees vooral veel kuren en behandelingen met slijmoplossers, maar er zijn veel goede ervaringen met vernevelen. Heeft jouw arts daar ervaring mee? Ik denk dat dat nog een hoop verschil kan maken omdat je dan echt tot in de longen komt met het product. Zelf heb ik voor mijn paard goede ervaringen met een zoutkuur. Hij kwam toen tien dagen aan huis en kreeg een behandeling in de trailer. Hierna kwam al het vastzittende slijm los. Kost wel wat... Maar goed, als het werkt. Wel sneu dat je punt blijkbaar zo zo jong al zoveel last heeft, want het vraagt wel een flinke aanpassing in management. En dat is levenslang in veel gevallen.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:23

Mirna123 schreef:
Goedenavond,

Na het lezen van iedereens berichtjes zit ik toch met vragen over mijn eigen pony... Ik hoop op goede tips! Ik heb zeker al een heel aantal bruikbare tips voorbij zien komen vandaar dat ik een eigen account heb aangemaakt. Ik weet echt niet meer hoe ik de pony kan helpen en wil er echt alles aandoen om hem te helpen!

In het kort:
1 jaar geleden kocht ik mijn toen 1 jarige Welsh A pony. Gelijk vanaf dag 2 begon hij met hoesten... Inmiddels zijn we 1 jaar verder en is de arts 7x langsgeweest, Uiteraard gelijk vanaf het begin. Ik heb het hoesten direct heel serieus genomen en van alles geprobeerd met de arts. Verschillende hoest middelen als Ventipulmin, Bronchofort, Subestin, spitulisin een slijmoplosser en 3x een antibiotica kuur heeft de pony bij de verschillende bezoeken gehad. Ook zijn we naar de kliniek geweest om middels een bronchoscopie uit te sluiten dat er iets vastzat in de luchtpijp/er iets mis zal zijn met het klepje. Dit was gelukkig niet het geval maar de pony blijkt een ernstige stofallergie te hebben... Hiervoor krijgt hij standaard dagelijks kruiden van het merk Equine America (op aanraden van de kliniek)

De pony is meerdere malen goed ontwormt.

Ook staat de pony in een hele frisse buitenstal met open luikje, op strokorrels (zaagsel is geprobeerd maar dit is stoffiger als de 16 mm strokorrels) Kuil maken we nat direct voor het voeren.

In de zomer staat de pony met 3 vriendjes in de wei van 08:00 tot 21:00.

In de winter staat de pony buiten met zijn vrienden in de paddock/indien mogelijk wei van 08:00 tot ongeveer 17:00 omdat het daarna te donker is. Hier krijgt hij ook nat kuil.


24/7 buiten is hier geen optie omdat we midden in het gebied zitten waar wolven lopen. Daarbij is de ondergrond van de wei in de winter iets nat.

In het afgelopen jaar is er eigenlijk geen hoest vrije week geweest, ongeacht medicijnen/kruiden ik krijg het niet onder controle.

Afgelopen 3 weken hoesten de pony ook weer heel extreem waardoor hij de 3e antibiotica kuur heeft gehad van de arts. Gelijk na 1 spuit stopte het hoesten, ik was ontzettend blij voor de pony!! Maar nu 2 dagen nadat de kuur op was hoest hij weer verschrikkelijk.... Zo erg dat hij bij iedere pas lopen hoest. Hij maakt piepende geluiden en slaat met zijn buik. Eenmaal in stal kucht hij minder. Hij heeft helemaal GEEN snot (dit heeft hij ook helemaal niet gehad) geen koorts en is virus is middels een swab uitgesloten.

Uiteraard de arts weer gebeld en die kan nu niks bedenken als vervolg stap... Alles is volgens de arts uitgelopen. Het management is voor in ons gebied (waar het 24/7 buiten erg gevaarlijk is) zo optimaal mogelijk volgens de arts.

De arts gaf aan dat hij hoopt dat de pony erover heen groeit en het hoesten ooit stopt.... Ik ken helemaal niemand met een chronisch hoestende pony en ik heb dan ook (behalve de arts) niemand om mee te overleggen...

Hebben jullie misschien ideeën? Iets waar ik nog niet aan heb gedacht?

Ik wil de pony ontzettend graag helpen en sta echt open voor tips!


Het gaat nu dus om een 2 jarige pony die uiteraard niet rijdt/longeerd.

Bedankt alvast!


Jeetje wat naar dat je pony zo jong al zo heftig last heeft. Ik zou bijna denken dat er dan meer aan de hand is. Je hoort vaak ook wel dat darmproblemen samen gaan met luchtwegproblemen bijvoorbeeld. Verder inderdaad het vernevelen of een zoutkuur die hier ook genoemd worden kunnen absoluut goed helpen. Qua kruiden is het soms wat zoeken weke voor jouw pony effect hebben.

Verder ben ik benieuwd of er miss nog specifieke bomen of planten groeien waar hij allergisch op zou kunnen reageren? Omdat het plots weer zo verergert is? En de kuren die hij heeft gehad, hoe lang waren deze?

Mijn ervaring met m’n hoestende draver is dat er een forse kuur nodig was (bijna een maand medicatie gegeven) en daarnaast ondersteuning met kruiden en heb ook nog 3 weken dagelijks verneveld. Hij had ook geen snot, maar dat was omdat het zo vast zat. Klinkt beetje alsof dat bij die van jou ook gebeurd en echt astma-aanvallen zijn.

Sterkte!