Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 288 van de 322 [ 8049 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291 ... 322  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Britt_Sisi schreef
Mijn paard inmiddels sinds 2 dagen aan de prednisolon en ventipulmin na 2 kuren pufjes die niets deden.

Heeft iemand ervaring met de prednisolon, wat kan ik verwachten? Ik vind het maar spannend.

Hoesten werd weer erger, eerder alleen bij inspanning, laatste week ook in rust hoesten af en toe.


Mijn paard doet het goed op de prednisolon, hij hoestte er eerst iets meer door maar had het idee dat het slijm er ook beter door los kwam. Maar hij heeft nu geen dubbele ademhaling meer


Helaas kan ik zelf niet meer stomen op stal, of ik moest 400 euro pm bovenop mn stalgeld betalen. Dus dan houdt het helaas op... Ik maak het nu nat want weken is ook niet echt een optie... Hopelijk blijft het goed gaan :(
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 21:19 



 
Profiel   

400 per maand?! Hoe enorm veel stroom verbruikt dat ding wel niet dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 21:22 



 
Profiel   

Britt_Sisi schreef
Mijn paard inmiddels sinds 2 dagen aan de prednisolon en ventipulmin na 2 kuren pufjes die niets deden.

Heeft iemand ervaring met de prednisolon, wat kan ik verwachten? Ik vind het maar spannend.

Hoesten werd weer erger, eerder alleen bij inspanning, laatste week ook in rust hoesten af en toe.



Onze pony heeft ook een kuur prednisolon gekregen en ventipulmin. We zijn toen ook gestart met de flexineb. Het hoesten was direct over, helaas begon het weer bij inspanning enkele dagen nadat de prednisolon gestopt was. Bij ons is voorlopig de oplossing om het hooi te weken ipv enkel nat te maken. Het hooi stomen met een zelfgemaakte stomer hielp ook niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 21:30 



 
Profiel   

Vroeger wel prednisolon gehad haar er doorheen te krijgen maar dat is echt eeuwen terug. In 2016 hadden we flixotide, zodat het vooral alleen in longen kwam en minder belastend voor rest van 't lichaam.

Onze volgende stap zou equihaler zijn adviseerde de da. Ook soort corticosteroïden begreep ik, maar ook vooral plaatselijk dus minder kans op bijwerkingen. Ik hoop dat ze er echter zo doorheen komen, maar heb er een hard hoofd in. M'n pony heeft tm zaterdag medicijnen gehad (vetipulmkn en sputolysin) maar vrijdag was nog wel wat te horen diep links. Maar moet nu sowieso een stop inlassen. M'n grote krijgt tm donderdag.

Vandaag voor 't eerst niemand horen hoesten. Maar bij m'n grote hoorde ik wel wat in d'r ademhaling. Helaas niet verneveld vandaag, want m'n flexineb batterij was blijkbaar op :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 21:46 



 
Profiel   

Bedankt voor de ervaringen!

Het gekke is dat uit de BAL spoeling hele lage waarden kwamen die eigenlijk met een kuur pufjes zeker wel weg zouden moeten zijn. Helaas is dit dus niet het geval, dus nu op deze manier proberen. Als dit niet werkt weten ze het niet meer en moeten we door naar Utrecht..

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 22:00 



 
Profiel   

Spenk schreef
400 per maand?! Hoe enorm veel stroom verbruikt dat ding wel niet dan


Volgens mij is het contract waar ze aan vast zitten vrij hoog...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 22:09 



 
Profiel   

Orale prednison ben ik geen voorstander van. Teveel paarden zwaar hoefbevangen op zien worden.. Ik heb inderdaad destijds de equihaler gebruikt dan is dat risico er niet dat werkte hier goed.

Maar in principe zou je ook corticosteroïden moeten kunnen vernevelen in de flexineb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 22:33 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Vroeger wel prednisolon gehad haar er doorheen te krijgen maar dat is echt eeuwen terug. In 2016 hadden we flixotide, zodat het vooral alleen in longen kwam en minder belastend voor rest van 't lichaam.

Onze volgende stap zou equihaler zijn adviseerde de da. Ook soort corticosteroïden begreep ik, maar ook vooral plaatselijk dus minder kans op bijwerkingen. Ik hoop dat ze er echter zo doorheen komen, maar heb er een hard hoofd in. M'n pony heeft tm zaterdag medicijnen gehad (vetipulmkn en sputolysin) maar vrijdag was nog wel wat te horen diep links. Maar moet nu sowieso een stop inlassen. M'n grote krijgt tm donderdag.

Vandaag voor 't eerst niemand horen hoesten. Maar bij m'n grote hoorde ik wel wat in d'r ademhaling. Helaas niet verneveld vandaag, want m'n flexineb batterij was blijkbaar op :o

De Equihaler werkt wel goed, maar is wel prijzig. Het heeft mijn paard er goed doorheen geholpen toen Ventipulmin en Prednisolon alleen tijdelijk hielpen.

Helaas begon hij na een paar maanden weer te hoesten. Twee keer per jaar een Equihaler is prijzig, dus ik ben op zoek gegaan naar een alternatief. Nu is het onder controle met alleen hooi stomen/ weken (Stomen doe ik pas sinds een maand, daarvoor weekte ik) en 1 á 2 bezoekjes per jaar aan Minneke van der Duijn in combinatie met een schep luchtwegondersteunende kruiden.

Ik was altijd sceptisch tegenover alternatieve geneeskunde, maar ik dacht ook: “baat het niet dan schaadt het niet”. Misschien de moeite waard om te proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 08:56 



 
Profiel   

Wat doet Minneke precies wat zo helpt en welke kruiden gebruik je?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 14:08 



 
Profiel   

Zij heeft hem eerst bekeken als regulier dierenarts (dat is ze ook), naar z’n longen geluisterd etc, dus ze snapte de benadering met Ventipulmin e.d.

Daarna heeft ze hem bekeken vanuit de alternatieve hoek. Ze heeft hem een acupunctuurbehandeling gegeven. Hij reageerde daar meteen op door een paar keer flink te hoesten, op de een of andere manier kwam het slijm daarmee los. De dagen daarna kwam ik ook steeds klodders slijm tegen in de paddock. Een week later waren zijn neusgaten weer normaal en kon ik een crossles rijden.

De kruiden die ik geef heeft zij voorgeschreven, ik geloof dat de ingrediënten op de verpakking staan, ik zal morgen eens kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-02-23 22:43 



 
Profiel   

Wat denken jullie?
Ik heb een pony met astma staan die aan het begin van inspanning twee of drie keer kucht, hierna briest hij en is het verder oke. Voor de rest hoor ik hem niet.

Ik ben al jaren met hem in de weer qua medicatie en huisvesting en heb hem eigenlijk nog nooit zo 'goed' gehad. Zelf heb ik nu zoiets van 'die paar kuchjes neem ik voor lief' maar met tegenwoordig overal groot de tekst geadverteerd dat een paard absoluut niet hoort te hoesten krijg ik toch weer kopzorgen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 04:56 



 
Profiel   

Als ze bij Inspanning hoesten dan zijn de longen nog niet goed...

Je staat er toch niet 24/7 naast om zeker te zijn hij niet hoest of wel ?

Hier dacht ik dat ook. Hoorde hem niet verder en staleigenaar ook niet. Op de camera's die er hingen bleek die vooral snacnts toch wel degelijk te hoesten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:12 



 
Profiel   

Niwla schreef
Zij heeft hem eerst bekeken als regulier dierenarts (dat is ze ook), naar z’n longen geluisterd etc, dus ze snapte de benadering met Ventipulmin e.d.

Daarna heeft ze hem bekeken vanuit de alternatieve hoek. Ze heeft hem een acupunctuurbehandeling gegeven. Hij reageerde daar meteen op door een paar keer flink te hoesten, op de een of andere manier kwam het slijm daarmee los. De dagen daarna kwam ik ook steeds klodders slijm tegen in de paddock. Een week later waren zijn neusgaten weer normaal en kon ik een crossles rijden.

De kruiden die ik geef heeft zij voorgeschreven, ik geloof dat de ingrediënten op de verpakking staan, ik zal morgen eens kijken.


Ohhh interessant. Misschien dat ik haar eens kan laten komen mocht die van mij toch weer een astma-aanval krijgen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 08:24 



 
Profiel   

Spenk schreef
Als ze bij Inspanning hoesten dan zijn de longen nog niet goed...

Je staat er toch niet 24/7 naast om zeker te zijn hij niet hoest of wel ?

Hier dacht ik dat ook. Hoorde hem niet verder en staleigenaar ook niet. Op de camera's die er hingen bleek die vooral snacnts toch wel degelijk te hoesten.



Dat klopt ;)

Maar hoe zou ik zijn longen dan wel goed kunnen krijgen? Hij heeft al meerdere keren op prednisolon gestaan, ventipulmin, sputolysin, verschillende kruidenmengsels. Qua management staat hij ook optimaal en is er niks meer wat ik kan veranderen.

Ik heb nu eerlijk gezegd zoiets van, ik heb alles geprobeerd en alles is nu in zo'n optimaal mogelijke conditie voor hem. Hij doet het verder prima, ik denk dat dit het is dan

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 12:34 



 
Profiel   

Hier ook eentje. Niet benauwd, loopt als een tierelier. Maar toch zo ongeveer elke winter vanaf januari dat hij hoest. Eerst veel en dan neemt het langzaam af tot 2-3 kuchjes bij de eerste keren aandraven. Het is echt zo'n droge hoest die je zelf ook doet van bvb hooi als het wat stoffig is. Geen slijm/snot niks verder, hij mag zelfs wel wat langzamer lopen zo graag wil hij werken. Hij heeft nu 10 dagen ventipulmin (vandaag laatste dag) en sputolysin gehad. Met die laatste ga ik nog even door tot 15 dagen. En dan? Ik ga een verder gezonde pony niet op prednisolon zetten. Dierenarts vond hem vorige week ook kerngezond op de hoestprikkel na. Het enige verschil met vorige winters is dat hij nu s nachts op stal is opgesloten. Ze staan op vlas en ik maak voor de nacht hun hooi nat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:11 



 
Profiel   

Hebben jullie een flexineb? Dat maakt hier echt wel het verschil :)

Zonder vernevelen zou ik het ook lang niet zo goed krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:13 



 
Profiel   

Jorex schreef
Hier ook eentje. Niet benauwd, loopt als een tierelier. Maar toch zo ongeveer elke winter vanaf januari dat hij hoest. Eerst veel en dan neemt het langzaam af tot 2-3 kuchjes bij de eerste keren aandraven. Het is echt zo'n droge hoest die je zelf ook doet van bvb hooi als het wat stoffig is. Geen slijm/snot niks verder, hij mag zelfs wel wat langzamer lopen zo graag wil hij werken. Hij heeft nu 10 dagen ventipulmin (vandaag laatste dag) en sputolysin gehad. Met die laatste ga ik nog even door tot 15 dagen. En dan? Ik ga een verder gezonde pony niet op prednisolon zetten. Dierenarts vond hem vorige week ook kerngezond op de hoestprikkel na. Het enige verschil met vorige winters is dat hij nu s nachts op stal is opgesloten. Ze staan op vlas en ik maak voor de nacht hun hooi nat.


Precies! Verder is de mijne ook gewoon gezond. Betreft een shetlander, dus wordt lekker mee gewandeld, gelongeerd en wat gesprongen aan de hand.


@Spenk nee heb helaas geen flexineb

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:19 



 
Profiel   

Hier ook geen flexineb en voorlopig ook geen budget voor dure investeringen. Ja wel een potje als er echt wat ernstigs is. Het betreft bij mij mijn oudste mini shet en hij doet dit kuchen dus echt soms maanden/jaren niet en dan ineens een paar weken weer wel. Hij is overigens wel ook een headshaker die in het voorjaar/zomer niet zonder masker met neusnetje gereden kan worden. Maar hij doet het schudden ook als hij blij/enthousiast is en wil galopperen maar van mij niet mag. Dus ik vermoed toch wel dat ie allergisch is voor stof en pollen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 16:23 



 
Profiel   

Spenk schreef
Hebben jullie een flexineb? Dat maakt hier echt wel het verschil :)

Zonder vernevelen zou ik het ook lang niet zo goed krijgen.


Met wat vernevel jij?
Ik voorlopig dagelijks met 5ml balsamic aangelengd met 5ml NaCl

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 18:43 



 
Profiel   

Bij hoesten Balsamic air inderdaad :j

Anders gewoon zoutoplossing. En wil van het voorjaar bij de pollen immunosan proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 18:47 



 
Profiel   

Zondag gaat mijn dochter op jumping met de pony, daarna wil ik proberen met zoutoplossing ipv alle dagen balsamic air. Ik wou dan de balsamic air nog vernevelen voor het rijden.

Ik vind de Immunosan nogal duur

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-02-23 18:50 



 
Profiel   

Hier lijkt het hoesten inmiddels alleen maar erger te worden. Vandaag was dag 5 aan de prednisolon. Ik moest het van de da 1,5 week aankijken en dan zouden we flink verbetering moeten zien. Ik geef het tot na het weekend..
Ze heeft geen slijm oid. Wel hoest ze soms wat hooitjes op. Geen snotneus, echt een droge hoest denk ik.
Zo frustrerend dit .. ;(

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-23 20:01 



 
Profiel   

Knuff Britt....

Ik doe met je mee ;( Shetlief heeft nu 2x 10 dagen ventipulmin en sputolysin gehad. Zaterdag was de laatste dag, sinds gisteren weer meer kuchen en vandaag weer duidelijk natte hoest en rochel. Ik word hier echt horendol van....... Mijn grote had vandaag laatste medicatie, die loopt een halve week achter op m'n pony dus met beetje pech begint die over 4 dagen ook weer.

Ik weet niet zo goed wat ik moet. Pony is duidelijk nog niet schoon en duidelijk nog slijm dat er normaliter niet zit. Hoe krijg je dat weg?? Ik vernevel zo goed als elke dag. Maar enkele keer lukt het niet omdat het gewoon echt een ding is beiden te doen...

Ik word hier moedeloos van...

Hoelang moet er tussen de kuren sputolysin zitten? Ik zit te twijfelen equimucim of broomhexine te proberen ipv sputolysin. Om 't slijm weg te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-02-23 20:47 



 
Profiel   

Wat balen allemaal zeg @Tancreda4 .. hopelijk gaat het snel wat beter!

Ik heb voor volgende week een afspraak in Utrecht bij de universiteitskliniek. Aangezien het hoesten met de prednisolon + ventipulmin eigenlijk alleen maar erger wordt. Ze hoest nu ook op de paddock, in rust en tijdens het wandelen. Waar ze eerder alleen echt in beweging hoestte.
In Utrecht kunnen ze schijnbaar wat verder onderzoeken.. spannend!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 10:26 



 
Profiel   

Jij ook sterkte en succes! Klinkt niet fijn, wat machteloos moet je je voelen dat 't ondanks inzet toch erger wordt...

Ik heb vrijdag respulmin opgehaald om nog eens 10 dagen te geven, maar ik ben nog niet gestart omdat ze afgelopen dagen beter ging. En kans is groot dat m'n grote weer slechter wordt deze week (afgelopen donderdag laatste dag medicatie), en pak ze dan liever tegelijk ipv achter elkaar. Maar fingers crossed dat het op z'n eind loopt en de beter gaan.....
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-02-23 10:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 288 van de 322 [ 8049 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 285, 286, 287, 288, 289, 290, 291 ... 322  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen