[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-22 22:47

Mijn paard staat 24/7 buiten en ik rij 9 vd 10 keer gewoon in de buitenbaan. Hij is volledig geschoren :o Ben wel iets sneller met uitrijdekentje opgooien maar merk als hij warm is echt nul verschil. Overigens, als ik zelf tennis heb ik het met een lange broek in januari ook warm. Heb het idee als je warm bent dat het haast niet uitmaakt wat je aan hebt. Ligt misschien wel aan het niveau van je training want een beetje hobbelen hou je ze natuurlijk minder warm mee dan een training op niveau.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-22 00:13

Oh ik scheer helemaal niet en paard staat 24/7 buiten zonder deken. Lekker teddybeer :+ scheelt dat we rustige ritjes maken. Alleen toen het zo warm was had ze het wel goed warm. Verder durf ik haar ook met een natte vacht zo buiten te zetten weer. Rij d'r niet tot op de huid nat. Maakt voor ons qua luchtwegen 0,0 uit

Celebi
Berichten: 3626
Geregistreerd: 04-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 04:50

Hoi allemaal, ik wil mijn huidige situatie even delen hier. Ik had het namelijk nooit verwacht dat ik dit zou zeggen, maar mijn paard staat momenteel niet meer 24/7 buiten en hij hoest juist niet meer. Eindelijk, wat een verademing. _/-\o_

Het heeft verder niets te maken met niet 24/7 buiten staan hoor, maar vooral met het type ruwvoer. Hij is eindelijk weer over op mooi voordroog ipv hard, droog en vaak stoffig hooi wat ze op zijn vorige plek in de kuddes voerden. Was heel skeptisch over op stal gaan, gezien hij na een weekendje op stal ooit wel eens een astmatische aanval heeft gehad en 6 weken medicatie nodig had. Maar eigenlijk gaat het nu zó goed. Ben heel blij dat hij weer op voordroog staat. De stal neem ik er maar even voor lief bij omdat hij er qua gezondheid nu enorm op vooruit gaat. :j

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 10:03

Hoi allemaal! Ik heb een vraag voor de mensen met een haygain / hooistomer.
Hoe en waar hebben jullie hem staan? Zijn er meer mensen die met de vorst problemen hebben?

Mijn haygain heeft met plusminus -2 al problemen. De stoom komt dan uit de draaiknop van de boiler. Ik heb zelf het idee dat er ergens in de bak bij de slangen richting de punten het bevriest, maar gister na meerdere keren lauw/warm water in de bak over de punten & slangen deed hij het nog steeds niet.

Aangezien we deze week bijna alleen maar nachten met vorst krijgen ben ik bang dat ik de hele week hem niet kan gebruiken…
Verplaatsen naar binnen is helaas geen optie ivm de lichtvochtigheid in de stallen en de hoeveelheid stoom wat vrij komt.

Herkent iemand dit probleem?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:15

Ik heb dat, toen ik mijn haygain nog had, nooit gehad. Maar ik had hem wel op een pallet staan, de kist en ook de boiler. Zodat dat niet op de grond staat, want vanuit de grond komt natuurlijk onwijs veel kou.

sunny43
Berichten: 1060
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 11:44

Heb de kist wel op een pallet staan misschien goed idee om de boiler ook op een palletje te zetten met de komende kou, thx Samantha89

laran

Berichten: 700
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 13:07

EdkingEnzo schreef:
Hoi allemaal! Ik heb een vraag voor de mensen met een haygain / hooistomer.
Hoe en waar hebben jullie hem staan? Zijn er meer mensen die met de vorst problemen hebben?

Mijn haygain heeft met plusminus -2 al problemen. De stoom komt dan uit de draaiknop van de boiler. Ik heb zelf het idee dat er ergens in de bak bij de slangen richting de punten het bevriest, maar gister na meerdere keren lauw/warm water in de bak over de punten & slangen deed hij het nog steeds niet.

Aangezien we deze week bijna alleen maar nachten met vorst krijgen ben ik bang dat ik de hele week hem niet kan gebruiken…
Verplaatsen naar binnen is helaas geen optie ivm de lichtvochtigheid in de stallen en de hoeveelheid stoom wat vrij komt.

Herkent iemand dit probleem?


Ik heb dit gehad, is het rubber in d'r draaidop nog wel goed? Dat was bij mij het probleem. Even contact opnemen met haygain nl. Hun kunnen je er wel bij helpen. Ik had dit probleem trouwens niet met vorst maar het was gewoon boven nul.

Ik haal bij vorst de boiler naar binnen, de bak blijft buiten en heb daar tot nu toe geen problemen mee.
Mijn vader heeft een verhoging gemaakt waar de hele haygain opstaat, daar onder heb ik een lekbak staan zodat het vocht daar inkomt en niet overal heen loopt.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 14:32

Bedankt voor alle tips! Hoger zetten is inderdaad een heel goed idee. Daar ga ik morgen even met hulp mee aan de slag. Ik heb hem net op twee balken gezet met wat oud hooi er onder voor vannacht en al het water er overal uit laten lekken!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-22 16:00

Ik heb de haygain in de stal staan. Met vorst haal ik de boiler los en zet die op het hooi in hooihok met zweetdekens eromheen. Als het echt hard gaat vriezen zet ik hem binnen in huis zodat de slang niet bevriest.
Doe in de bak vast nieuw hooi, zodat dat de spikes en de slangen in de bak wat isoleert.

xSiara
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:27

Ik heb sinds augustus ook een hooistomer van hooistomer.nl niet van haygain. 2 weken geleden ongeveer heb ik nog gereden en dan heeft ze geen enkele keer gehoest.
De eerst winter zonder hoesten, ik was zo blij. En nu met longeren zeker 10 x hoesten :(

Ze krijgt gestoomd hooi ongeveer 4 zakken per dag.
Staat 24/7 buiten en ze kan altijd binnen in de stal waar houtkrullen liggen. Die liggen er een tweetal weken..
In de stal er naast waar mijn shet staat (kan zij niet in maar er is wel tralies tussen) heeft mijn vader nu wel wat oud stro gelegd..

Kan dit de oorzaak zijn? Of kunnen houtkrullen ook stoffig worden? Er liggen wel stalmatten in dus ik twijfel om alles er uit te halen en gewoon niets maar dat vindt ik ook zo zielig

xSiara
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 17:30

En we vernevelen ook 2x dag met balsamic air (ik heb een nebutec sahoma dat is bijna hetzelfde als de flexineb)

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 21:58

Dat stro zou best wel kunnen hoor!

Die van mij ging echt heel goed. 1 dag deed de hooistomer het niet en was meteen mis.. hoeft dus echt maar een klein dingetje te zijn. Hopelijk knapt het snel weer op!

Ik geef haar nu balsamic air over het voer en gaat nu gelukkig al weer veel beter!

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-22 22:43

Oud stro lijkt me niet gunstig nee. Zou dat eerst weg halen.

Poeh. Kennelijk was er iets in de bak van de haygain bevroren, dus het stoom kon vanuit de slang de bak niet in. Dat geeft wel spannend taferelen met zoveel druk erop.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 13:59

Mijne staan aan huis, ik neem de boiler savonds mee in de bijkeuken (ook koud, maar boven nul) de rest blijft buiten staan, geen problemen mee op die manier.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 15:12

Het verbruik is momenteel wel heftig…. Hoeveel zijn jullie kwijt per stoombeurt?
En hoe lang staat ie dan aan?

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:00

manzano schreef:
Oud stro lijkt me niet gunstig nee. Zou dat eerst weg halen.

Poeh. Kennelijk was er iets in de bak van de haygain bevroren, dus het stoom kon vanuit de slang de bak niet in. Dat geeft wel spannend taferelen met zoveel druk erop.

Oh oliebol! Ik blaas s'avonds altijd de slang door zodat er geen water in blijft staan wat kan bevriezen.

Niwla

Berichten: 4115
Geregistreerd: 23-11-06
Woonplaats: Ede(rveen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 16:06

Ninx schreef:
Het verbruik is momenteel wel heftig…. Hoeveel zijn jullie kwijt per stoombeurt?
En hoe lang staat ie dan aan?

Ik heb net een hooistomer van hooistomer.nl. Ik zou hem pas gaan gebruiken als de zonnepanelen er in januari op liggen, maar met dit weer is weken wel heel lastig dus toch maar vast in gebruik genomen.

Toevallig vandaag getest: hij verbruikt zo'n 2 kwh per uur. Hij moet ongeveer 70 minuten aan staan, dat kost dan ca. € 1,70 per dag.

manzano

Berichten: 23905
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-22 18:28

Fangio schreef:
Mijne staan aan huis, ik neem de boiler savonds mee in de bijkeuken (ook koud, maar boven nul) de rest blijft buiten staan, geen problemen mee op die manier.

Doe ik ook. De slang was dus niet bevroren. Iets in de kist.... Toen ik de slang eraf trok was het net een brandweerslang haha.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-22 13:39

In hoeverre hebben jullie paarden ook last van open haard rook?

Onze buren gebruiken die helaas graag :-(

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 19:00

Na een hele poos mijn gezicht maar weer eens laten zien. In mei/juni was ik hier geregeld te vinden omdat mijn paard erg slecht ging. 40 dagen prednison en daarna 5 dagen flexineb geprobeerd maar mijn paard was het behandelen en dagelijks wat moeten helemaal zat. Daarnaast knapte hij ook niet goed op. Toen heb ik hem met pensioen gezet met de gedachte dat hij zou gaan verslechteren en ik hem zou moeten inslapen.

Hij heeft toen een maand heerlijk genoten van zijn vrijheid en knapte zichtbaar op. Wilde weer samen wat gaan doen en langzaam heb ik hem opgepakt.
Inmiddels is hij sinds juli hoestvrij en weer lekker bezig samen!

Hopelijk kan ik zijn immuunsysteem goed genoeg houden in de maanden februari tot mei zodat hij hopelijk zonder astma aanval 2023 doorkomt.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:35

Wat fijn daphne,

Bij mij ging het afgelopen jaar ook erg goed.
Verschil met vorig jaar was dat hij dit jaar niet in lang gras het hele seizoen heeft gestaan maar juist op kort gras.

Blijkbaar kan hij daar niet tegen. Maar eer her systeem het heeft verwerkt en opgeruimd ben je zo een jaar verder.

Wel moet ik opletten met regenweer. Maar nu ik de gebruiksaanwijzing weet is het al een heel stuk gemakkelijker geworden.

daphne_xxx
Berichten: 641
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:00

Wat interessant hoe het voor elk paard weer anders lijkt te zijn.

Die van mij lijkt nu met regenweer niet minder goed ofzo. Want de weersveranderingen zorgen niet voor hoesten of hogere ademhaling oid gelukkig.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:29

Wat fijn Daphne!

Hier nu 3 weken elke dag verneveld met de flexineb & zoutoplossing. Ik had enorm gehoopt dat dit voldoende zou zijn voor mijn paard. Afgelopen zaterdag weer voor het eerst gereden, hij had vooral met rijden het meest last.

Hij heeft een droge kuch, is niet benauwd of last met ademhalen. Zaterdag na een aantal keer hoesten onder het zadel kwam er wel wat slijm los maar niet veel.

Ik baal er wel van, maar heb het nu even bij de dierenarts neergelegd wat ik nog zou kunnen proberen. Misschien heeft iemand van jullie hier tips? Of in dezelfde situatie gezeten?
Laatst bijgewerkt door EdkingEnzo op 26-12-22 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:36

Misschien balsamic air?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 21:45

Spenk schreef:
Misschien balsamic air?


Maakt dat het vaste slijm wat losser? Kan het er ook helemaal van oplossen dat hij niet meer zo hoeft te hoesten? Ik zal het ook even vragen aan mijn dierenarts morgen!