Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 286 van de 323 [ 8074 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 323  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

amyblub schreef
Equimable op Instagram, sinds ik haar adviezen opvolg gaat het al een heel stuk beter.

Ben benieuwd naar het percentage :)



Hebben jullie ook een KPU test gedaan?


Ken ik niet, ik zoek het even op.

Ik heb gekeken, het is 6%
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 14:18 



 
Profiel   

KPU vind ik dikke onzin eerlijk gezegd :+ Wordt vooral gehyped door bepaalde personen, maar weinig wetenschappelijk bewezen.

@ Sunny, evt pulmicort? Dat is ook vernevelbare cortico.

Mijne staat in de winter overigens ook snachts binnen, maar wel op equibedding, gestoomd hooi, luik, etc. Gaat niet slechter dan 24/7 buiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 20:27 



 
Profiel   

Sluit ik mij bij aan KPU heeft echt 0,0 wetenschappelijke bewijzen en ik zie het vooral als de oplossing voor allerhande problemen waarbij er geen onderzoek gedaan wordt naar bewezen ziektes en die vervolgens worden gemist want alles wordt op KPU afgeschoven :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 20:34 



 
Profiel   

@Fangio heb nu van de dierenkliniek wat 'gekregen', eigenlijk best ernstig, vriendin van mij zit op de prednison omdat Flixotide en Budisonide niet beschikbaar zijn als vernevelvloeistof bij de apotheek... en ik kan het voor mijn paard bij de dierenkliniek halen ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 20:41 



 
Profiel   

Fangio schreef
KPU vind ik dikke onzin eerlijk gezegd :+ Wordt vooral gehyped door bepaalde personen, maar weinig wetenschappelijk bewezen.

@ Sunny, evt pulmicort? Dat is ook vernevelbare cortico.

Mijne staat in de winter overigens ook snachts binnen, maar wel op equibedding, gestoomd hooi, luik, etc. Gaat niet slechter dan 24/7 buiten.


Mmmm, dat is toch niet helemaal waar…. Er is juist veel onderzoek dat ondersteunt dat luchtwegklachten ook juist een systemisch probleem zijn.

Ik volg het protocol nu 3 weken en geen gehoest en gehijg.
So far So good!

Daarbij is toch ook bewezen dat bij mensen ook een veelvoud aan klachten kan ontstaan bij een disbiose van de darmen.

Anyway…. ik doe er mijn voordeel mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 21:17 



 
Profiel   

Heb je een linkje naar wetenschappelijk bewezen onderzoek mbt KPU :) ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 21:19 



 
Profiel   

Spenk schreef
Heb je een linkje naar wetenschappelijk bewezen onderzoek mbt KPU :) ?


Ligt eraan of je er echt interesse in hebt of graag intellectueel wilt wedijveren….

Er zijn leuke groepen waar veel peer reviewed science wordt gedeeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 21:28 



 
Profiel   

Ik ben nog nooit een wetenschappelijk bewezen onderzoek die KPU bewijst tegen gekomen dus ja als je die hebt graag ja. Eerder geloof ik er persoonlijk niet in :) dus ik hoor graag als je wel artikelen hebt die echt wetenschappelijk onderbouwt zijn. Want bij KPU heb ik nu het idee dat een paar mensen maar wat roepen zonder enige onderbouwing daarvan wanneer je er naar vraagt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 21:31 



 
Profiel   

Oh, maar ik zeg niet dat luchtwegklachten niet verband houden met oa het maagdarmstelsel, daar ben ik het wel mee eens. Ik vind gewoon KPU gehyped en niet onderbouwd.

@ Sunny, budesonide is nog prima beschikbaar op de internationale markt, maar dan moet er meer voor betaald worden en dat is vaak het probleem -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-01-23 21:42 



 
Profiel   

Het punt bij kpu is dat het protocol veelal op de darmen en lever zit om dat te herstellen volgens mij. Ik vraag me altijd af, ben je dan perse bezig met Kpu, of omdat je bezig bent met de dan te optimaliseren dat de klachten verdwijnen. Veel komt uit de darm, dus logisch als je die verbeterd, de klachten verminderen

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 00:32 



 
Profiel   

Ninx klink interessant eqinful.
Wat voer je als ruwvoer, verpakt of onverpakt

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-01-23 07:58 



 
Profiel   

Spenk schreef
Ik ben nog nooit een wetenschappelijk bewezen onderzoek die KPU bewijst tegen gekomen dus ja als je die hebt graag ja. Eerder geloof ik er persoonlijk niet in :) dus ik hoor graag als je wel artikelen hebt die echt wetenschappelijk onderbouwt zijn. Want bij KPU heb ik nu het idee dat een paar mensen maar wat roepen zonder enige onderbouwing daarvan wanneer je er naar vraagt.


Geloven doe je maar in de kerk ;-)

Zonder gekheid: als je alle documentatie van Dr. Christina Fritz leest en alle informatie van Equibiome van Carol Hughes ben je qua informatie toch echt weer een heel stuk verder.

Verder begrijp ik die verslaving aan 'wetenschappelijk bewezen' niet zo....
9 uit 10 zaken betreffende diergezondheid en welzijn kunnen nu eenmaal niet 'wetenschappelijk bewezen' worden omdat er geen rijke filantropen zijn die dat willen financieren zonder verdienmodel.

Je kunt gerust iets 'onderzoeken' maar wanneer er 'wetenschappelijk bewijs' geleverd dient te worden dat ook nog eens peer reviewed is (dus onderschreven door anderen onderzoekers) ben je jaaaaaaaren en een fortuin verder.
En hoe verdien je dat terug met een behandeling die erop gestoeld is het darmmicrobioom te herstellen met louter kruiden, planten en andere natuurlijke grondstoffen... deze kun je immers niet patenteren en 'vermarkten' zodat het nog maar voor een enkeling te betalen is.

Dus 'wetenschappelijk onderbouwd' is een loze kreet in dit soort zaken wat mij betreft. Er is voldoende onderzoek, er is voldoende kennis, en er is gezond verstand.

Ik 'geloof' (zal ik ook in de kerk doen) dat het darmmicrobioom en de lever herstellen zeker zal leiden tot een verbeterde gezondheid en het elimineren van allerlei klachten die uit die verstoring voortkomen.
Dat is geen rocket science.
En of je het dan KPU noemt, of zzz, of vvv, ppp, of verstoord microbioom vind ik dan niet zo spannend.... al het anekdotisch bewijs heeft mij overstag doen gaan, en ik zie toch ook echt verbeteringen na een week of 3.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 13:07 



 
Profiel   

ziezoziezo22 schreef
Ninx klink interessant eqinful.
Wat voer je als ruwvoer, verpakt of onverpakt


Onverpakt... En ik stoom het of dompel het.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-02-23 13:09 



 
Profiel   

En daar treed dus heel vaak het wel bekende placebo by proxy effect op.

Want dingen verbeteren ook regelmatig spontaan. Voor de goede orde ik geloof wel in de relatie van darmen en allergieën. Maar niet in het commerciële label KPU om lekker aan te verdienen en mensen die niet meer verder kijken dan de neus lang is en alles onder KPU wegstoppen.

Overigens heb ik met de voorwaarden op orde een paard zonder last :)

Ik kan me voorstellen als ze maar blijven hoesten en hijgen je verder zoekt maar dat is hier niet aan de orde. Niet elke astma vorm komt omdat de darmen en lever niet goed zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 11:55 



 
Profiel   

Ik ben vooral benieuwd naar op welke manier je bij astma paarden de darmen dan ondersteund.
Kruiden, vitamine, brokje, supplement?

Er is zoveel op de markt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 12:20 



 
Profiel   

Ik denk dat veel mensen de basis al niet op orde hebben... en hooi geven dat ongeschikt is.

Het is echt wel even zoeken naar ruwvoer waar ze het goed op doen.

Mijn paard gaat qua darmen slecht op voordroog of suikkerijk droog hooi.

Dat geeft ook huid en jeukklachten bijvoorbeeld. Dit kun je wel redelijk onderdrukken met allemaal supplementen en kruiden en in tijd dat ik er geen invloed op had ook wel gedaan.

Maar de basis aanpassen is het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 12:27 



 
Profiel   

Ninx ik had gehoopt hooi ,onder dompelen of stomen.
Mijn paard gaat eind van deze maand 24/7 naar buiten.
Zijn er mensen die wel hooi kunnen voeren , als je dit buuten geeft.
Mijn paard krijgt van voordroog mest water en dat hooi nat maken en stomen gaat daar lastig

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 12:50 



 
Profiel   

Spenk schreef
En daar treed dus heel vaak het wel bekende placebo by proxy effect op.

Want dingen verbeteren ook regelmatig spontaan. Voor de goede orde ik geloof wel in de relatie van darmen en allergieën. Maar niet in het commerciële label KPU om lekker aan te verdienen en mensen die niet meer verder kijken dan de neus lang is en alles onder KPU wegstoppen.

Overigens heb ik met de voorwaarden op orde een paard zonder last :)

Ik kan me voorstellen als ze maar blijven hoesten en hijgen je verder zoekt maar dat is hier niet aan de orde. Niet elke astma vorm komt omdat de darmen en lever niet goed zijn.


Nou, met placebo... of placebo by proxy for that matter is niks mis.... dan zit het in ieder geval snor met het zelfhelend vermogen van het dier.

KPU lijkt me nou niet echt een cash-cow..... bij commercieel denk ik toch aan hele andere zaken c.q. geldstromen.

Maar stel nu dat we alleen nog hoestende paarden gaan behandelen met wetenschappelijk bewezen middelen, dan wordt de spoeling wel erg dun.
Wanneer je weet wat de ontwikkeling van een medicijn kost, of wat het kost deugdelijk wetenschappelijk onderzoek te doen naar niet medicatiegebonden behandelingen, dan weet je direct dat je tot in lengte van dagen gebonden bent aan een handvol middelen welke vrijwel uitsluitend inwerken op 1 gebied.... longen/ luchtwegen.
Die smalle blik maakt van veel paarden draaideurpatienten, en persoonlijk vind ik dat jammer.

Ik ben dus content met de andere zaken die ik inzet, en daarover kan ik anekdotisch (maar niet wetenschappelijk) juichen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 12:53 



 
Profiel   

Spenk schreef
Ik denk dat veel mensen de basis al niet op orde hebben... en hooi geven dat ongeschikt is.

Het is echt wel even zoeken naar ruwvoer waar ze het goed op doen.

Mijn paard gaat qua darmen slecht op voordroog of suikkerijk droog hooi.

Dat geeft ook huid en jeukklachten bijvoorbeeld. Dit kun je wel redelijk onderdrukken met allemaal supplementen en kruiden en in tijd dat ik er geen invloed op had ook wel gedaan.

Maar de basis aanpassen is het beste.


Dat is 'onderhoud'.... maar dan zet je niets 'curatief' in.... en dus kan het zijn dat je met je perfecte hooi nog steeds een hoestend paard hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 12:53 



 
Profiel   

Ik ben zelf al sinds juni bezig met medicatie, sinds oktober met flexineb en nat hooi, sinds december met gestoomd hooi en nog steeds staat mijn paard benauwd dus ik wil toch graag verder kijken naar iets als KPU, om eerlijk te zijn maakt het me niet veel uit of het wetenschappelijk bewezen werkt, ik wil gewoon mijn paard niet benauwd hebben staan.

Sinds gisteren zijn wij begonnen met prednisolon, wilde het eerst niet vanwege de mogelijke bijwerkingen, maar so far so good......

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 13:34 



 
Profiel   

Heb je je management ook aangepast verder? Dus niet op stro? Niet in een binnenstal, niet vegen met paarden binnen etc?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 13:37 



 
Profiel   

Ik had nog nooit van kpu gehoord.. Geen idee wat 't is. Maar snap dat iemand naar alternatieve geneeswijzen kijkt als lange tijd met de reguliere zorg geen vooruitgamg wordt geboekt. Zo moeilijk en frusterend dat het zo blijft aanmodderen...

Voor de mensen die hooi weken of dompelen, merken jullie dat jullie paarden ooo andere mest krijgen? Misschien toeval maar ik maak 't hooi nu een paar dagen nat en sindsdien zijn dr billen en benen weer wat viezer.

Helaas pruttelde ze vandaag weer van binnen. Je hoort dan het een en ander, ik noem 't gekscherend koffiezetten . Maar met aan 't werk zetten hoorde ik niets en heeft ze ook niet gehoest. Ik snap er weinig meer van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 20:55 



 
Profiel   

Ik heb eerlijk gezegd sinds mn paard is begonnen met hoesten geen droog hooi meer gevoerd. Hij doet het nu super, maar onder het mom van "never change a winning team" blijf ik braaf hooi stomen (of nat voeren wanneer we een weekendje weg zijn).
Voordroog is hier ook geen optie ivm mestwater en dik worden.

Mijn paard heeft oa yea sacc gehad, 2 producten van goldmedic, de vitamine e en iets algemeen ondersteunend en een olie. Het is ondertussen al een paar jaar geleden, dus ik weet het niet heel precies meer, maar mijn kliniek vond dat destijds al heel belangrijk. Ook van brok gewisseld toen e.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-02-23 21:27 



 
Profiel   

Mijn paard staat sinds 1 week weer op nat hooi ( staat al op vlas). Recent een nieuwe baal hooi gehad en hier begon ze op te hoesten. Het hoesten is nu met het nat maken van het hooi helemaal weg, ook ademhaling in rust is prima. Alleen met een wat zwaardere training staat ze wel met een zware ademhaling, bij een rustige training merk ik geen problemen. Dit heeft gewoon tijd nodig toch als we het management nu weer goed hebben?

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-02-23 11:46 



 
Profiel   

Hoi, helaas hebben wij ook een hoestende pony.
De dierenarts heeft een endoscopie van haar luchtwegen gedaan en een staal genomen. Daar is uitgekomen dat ze een milde vorm van astma heeft. Gelukkig nog geen onomkeerbare schade in de luchtwegen.
Ze heeft nu een cortisone kuur achter de rug voor 10 dagen, en met de Ventipulmin siroop zijn we nog bezig tot de fles leeg is. We zijn sinds 10 dagen ook aan het vernevelen met de Flexineb. Hiervoor gebruiken we Balsamic air en NaCl 1 op1 verdunnen, van beiden 5 ml.
Het hoesten was voorbij sinds de cortisone gestart was, dinsdag ochtend voor de laatste keer gegeven maar helaas sinds vandaag weer hoesten tijdens het rijden. Ik heb de dierenarts gecontacteerd, ze denkt dat de slijmen aan het loskomen zijn en dat ze daar nu last van heeft. Ze raadde aan om een kuur acetylcysteïne te geven, daar zijn we vandaag al mee gestart.
Ze krijgt nat hooi en staat op krollen.
Iemand tips wat we nog meer kunnen doen? Ik word er een beetje moedeloos van…
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 15:27 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 286 van de 323 [ 8074 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 283, 284, 285, 286, 287, 288, 289 ... 323  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen