[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 15:36


Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 18:58

Op de vorige stal werd er ook voordroog gevoerd en vaak zat er behoorlijk wat schimmel in. Paar maanden na de verhuizing kreeg hij last van astmatische klachten. Geen idee of dat door die schimmel is gekomen

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:24

Met mijn pony gaat het ondertussen stukken beter.
Hooi stoom ik nu.
Ik vraag mij alleen af hoe doen de hooi stomers dat als je bijv je paard mee op vakantie neemt.
Ik rij bijv jaarlijks 1 of 2 x een paarden vierdaagse en ga regelmatig een weekend weg met haar.
Wat voer je dan. Ik zat zelf aan hartog compact gras te denken of iets in die richting

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 12:58

Kun je de stomer niet meenemen? Of anders vooraf stomen? Dat laatste deden wij als we op (meerdaagse) wedstrijd gingen. Had ooit een onderzoek gelezen (ik dacht uit Zwitserland, maar kan het nergens meer terug vinden) waar uit bleek dat schimmels en bacteriën weliswaar weer groeiden, maar dat dat tot 3 dagen nog niet zo was dat je het niet kon voeren. Bij ons is het altijd goed gegaan in elk geval, droog hooi of voordroog was een no-go.
Je hebt wel extra ruimte in je auto/trailer nodig :)

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 14:31

Ik neem of de stomer mee, indien dat niet kan (geen stroom bijvoorbeeld) dan geef ik nat hooi

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 20:28

Sandra_H schreef:
Kun je de stomer niet meenemen? Of anders vooraf stomen? Dat laatste deden wij als we op (meerdaagse) wedstrijd gingen. Had ooit een onderzoek gelezen (ik dacht uit Zwitserland, maar kan het nergens meer terug vinden) waar uit bleek dat schimmels en bacteriën weliswaar weer groeiden, maar dat dat tot 3 dagen nog niet zo was dat je het niet kon voeren. Bij ons is het altijd goed gegaan in elk geval, droog hooi of voordroog was een no-go.
Je hebt wel extra ruimte in je auto/trailer nodig :)


Ik heb niet altijd stroom. Daarbij heb ik een vrij grote stomer. Dan heb ik mijn kofferbak gelijk al vol zitten.
Ik vermoed dat ze nat hooi niet zal eten. Maar ik ben blij te horen dat stomen voor meerdere dagen goed gaat dan ben ik in elk geval gered voor een trec wedstrijd. Nu nog iets verzinnen voor de paarden vierdaagses

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:08

Willen jullie nog eens mee denken.

Pony is vanuit Ierland hier heen gekomen in september 2019.
Begon die eerste winter gelijk te hoesten. En als ik nu filmpjes terug kijk denk ik dat ze toen ook al snel buiten adem was.
Afgelopen winter weer hoesten. Toen niet behandeld omdat enkel met rijden was en de pony drachtig was.

In juli bleef ze pompen na een buitenrit.
Iets slijm in de longen. Vooral kloddertjes hier en daar. En het was geïrriteerd van binnen.
Longspoeling gaf aan dat ze matige astma heeft.
Fixotide, sputosyn en ventipulmin gehad. Dit hielp niks.

4 weken terug naar Utrecht geweest. Weer longspoeling en nog steeds klodders slijm en irritatie te zien. Uitslag...geen stof allergie maar vooral reactie op iets anders vogels of een bepaalde boom.
Pretnisolon en weer ventipulmin en equisolon gekregen.

Ik had eergisteren het idee dat ze weer sneller ging ademen.
Dus gisteren terug geweest. Ze blijft nu in Utrecht samen met haar veulen voor de damp box. De uitslag van de long spoeling was nog hoger als de vorige keer.
Wat is er hier in die 4 weken veranderd.
Het is nu niet echt de tijd dat bepaalde planten in bloei staan. Geen vogeltjes meer die nestelen. Al staat ze nooit op stal.
Herkent iemand mijn verhaal?

Ilse_123

Berichten: 3770
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 16:57

Ik herken het maar heb geen oplossing, dus ik lees graag mee.
Hier ook een paar wat altijd wel al gevoelig is op de luchtwegen maar de laatste weken ineens echt benauwder wordt. Prednison helpt, maar verder niks. Snap er niks van, hij staat 24/7 buiten, het is er niet stoffig en hij krijgt voordroog ipv hooi.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:04

Klinkt toch als een allergie. Proberen te achterhalen waarvoor, maar je kan ook niet elke allergie mijden... ik hoorde laatst wel dat er ook nog onwijze pollen in de lucht hangen.

Ik vind allergie ook best lastig.

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:13

Hier ook opeens weer klodders slijm en hoesten dat komt echt door de pollen.

WJWolters
Berichten: 14
Geregistreerd: 24-07-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:37

Hoihoi,

Tijd geleden, maar wilde even een update geven. Ik ben er ondertussen achter wat het hoesten van mijn paard heeft veroorzaakt. Paar weken geleden heb ik haar bit gewisseld van een enkel gebroken naar een dunner dubbel gebroken bit. Sindsdien heb ik haar niet meer horen hoesten. Ik had het vermoeden dat ze haar speeksel niet goed kon doorslikken. Mijn dierenarts had hier zelf ook nog niet aan gedacht maar vindt het ook een betere verklaring voor alle verschijnselen en de BAL aangezien ze alleen hoestte in de galop. Nadat ik haar had gekocht ben ik gaan rijden met het hoofdstel van mijn vorige paard, maar bij sommige paarden met nauwere kaaktakken en een bepaalde hoofdpositie kan het bit problemen geven met de speekselproductie.
Ben ontzettend opgelucht en blij dat we achter de oorzaak van het hoesten zijn gekomen. Hopelijk hebben jullie er ook wat aan!

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:55

Dat is fijn zeg dat je de oorzaak weet, wij rijden bitloos dus bij ons komt het daar niet door.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 18:30

Wat was bij jullie de uitslag van de long spoeling bij mij waren de mast cellen verhoogt als ik het goed heb begrepen en dat schijnt een lastige te zijn. Utrecht zegt dat allergie testen niet betrouwbaar zijn. Dat er meer uit komt als waar ze allergisch voor zijn.. ik overweeg het toch. Staat hier een hele grote kastanje boom naast de stal miss kan ze daar niet tegen.

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:12

Mijn paard heeft een allergietest gehad. En daarop volgend immunotherapie. Mijn kliniek heeft ook gewaarschuwd dat er kans was dat er niks uit zou komen/het niet zou helpen. Ze testen ook maar een bepaald aantal dingen natuurlijk. Toch is de mijne er erg mee geholpen geweest. Augustus/september zijn altijd lastige maanden voor hem, dan vernevel ik ook, maar de rest van het jaar is er eigenlijk niks aan hem te merken.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 19:28

Fangio schreef:
Mijn paard heeft een allergietest gehad. En daarop volgend immunotherapie. Mijn kliniek heeft ook gewaarschuwd dat er kans was dat er niks uit zou komen/het niet zou helpen. Ze testen ook maar een bepaald aantal dingen natuurlijk. Toch is de mijne er erg mee geholpen geweest. Augustus/september zijn altijd lastige maanden voor hem, dan vernevel ik ook, maar de rest van het jaar is er eigenlijk niks aan hem te merken.


Dat klinkt wel positief Utrecht is er niet echt over te spreken maar ik moet toch wat

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:27

Ik heb een groep gemaakt op Facebook ik hoop dat het een groep is waar we van elkaar kunnen leren.Afbeelding

Hij is gewoon openbaar.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 11:34

Goed idee! Ik ben maar meteen lid geworden :D .

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 23:21

Sandra_H schreef:
Goed idee! Ik ben maar meteen lid geworden :D .


Haha ik ook

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:14

Ik ook is wel handig.

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 08:41

@koetjeboe: lastig en heel vervelend! Is het een optie om het dier eens tijdelijk in een heel andere omgeving uit logeren te sturen? Dan kan je kijken of dat scheelt en kan je bepalen of het iets met de omgeving te maken heeft.
Sinds afgelopen voorjaar heb ik goede ervaring met een zoutkuur, misschien kan dat voor deze pony ook helpen?

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-21 14:53

Sting schreef:
@koetjeboe: lastig en heel vervelend! Is het een optie om het dier eens tijdelijk in een heel andere omgeving uit logeren te sturen? Dan kan je kijken of dat scheelt en kan je bepalen of het iets met de omgeving te maken heeft.
Sinds afgelopen voorjaar heb ik goede ervaring met een zoutkuur, misschien kan dat voor deze pony ook helpen?

Ze staat nu in Utrecht in een damp box, dus geen droog zout maar nat zout.

Andere stalling is lastig. Hier in de buurt veel de zelfde bomen als wat wij rond huis hebben. En daarbij zou ze dag en nacht buiten moeten zonder stro of hooi in de buurt. Geen vogels in een schuilstal enz

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:47

Ik heb een dringende vraag, iemand heeft een 2e hands goede flexineb die ik kan overnemen. Ik moet zelf eerst een prijs noemen, hij staat nu officieel te koop dus ik heb haast. Is 500 euro te weinig?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 14:49

Weet je welk model het is?

marleen_usar

Berichten: 24655
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:30

Nee dat weet ik niet, ik heb nu gezegd dat ik 500 euro wil geven. Dus afwachten nu.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:37

Succes!