[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 08:47

Ja weet ik maar in verhouding wordt dat veel te duur, gok dat ik dan 1 a 1,5 pakje per 24 uur voer.

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 09:11

Ja dat is maar net wat je wilt? Ik heb ook een poos 1 a 1,5 pakje per dag kleine pakjes voordroog gegeven. Was inderdaad niet goedkoop maarja de dierenarts is duurder :P zo ben ik ook goedkoper uit als ik het voordroog van stal neem dat is geloof ik iets van 35/40 euro voor een 400 kg baal. Ik betaal in verhouding veel meer voor kleine pakjes droog hooi nu maargoed dat is een keuze. De voordroog was destijds iets van 7,50 per pakje en dat pakje was wel wat zwaarder dan een pakje hooi deed je wel iets langer mee dan met hooi.

Je hebt overigens ook midibalen van zo'n 120 kg misschien is dat wat voor je? Mijn ervaring is dat met 2 paarden en 1 pony je voersnelheid veel te laag en je een deel weg kan gooien met schimmel zeker in de zomer.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-22 11:10

Mijn hooiboer heeft helaas geen midi balen, alleen grote balen maar dan wel net iets kleiner. Ik ben ook bang dat mijn voersnelheid te laag blijft, ik reken per 24 uur 1 plak per paard van een grote baal, ligt er ook aan hoe dik de plakken zijn geperst. Soms heb ik grote balen(droog hooi) waar de plakken dik zijn en ze dus aan 1 plak per voerbeurt genoeg hebben, maar soms heb ik balen waarvan de plakken best dun zijn en dan geef ik ze 1,5 plak per voerbeurt.
Pfff ellende :')

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:22

Samantha89 schreef:
Diarree heeft hij nooit gehad van voordroog. Hij heeft “vroeger” eigenlijk op pensionstallen altijd op voordroog gestaan, nooit problemen met zijn darmen gehad. Maar ik heb sinds 3 jaar een eigen stuk grond en vanaf die tijd voer ik helemaal geen voordroog meer omdat mijn voersnelheid te laag was met 1 paard en 1 pony. Nu staan er 2 paarden en denk ik dat ik het wel ga redden qua voersnelheid. Liever heb ik de haygain 2000, maar dat is echt een hoop geld. Paard wat er nu bij staat is niet van mij maar van vrienden.

Je hebt ook midi baaltjes die zijn ideaal. Die voer je op in een week met 2 paarden. Zeker als je niet te nat spul koopt werken die balen perfect. En je kan ze gewoon met de hand overal heen rollen. Die kleine pakjes vind ik rot dingen om op te pakken

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 12:47

Ik heb een keer midi baaltjes gehad bij een boer om de hoek, super mooi spul, alleen zelfs met paard en b pony was 1 baaltje met 3 dagen op :=
Gok dat de baaltjes rond de 100 kilo waren dus niet heel groot, a 25 euro per stuk. Dus ook dat wordt dan een dure hobby(heb echt een hoop over ervoor maar het moet wel leuk blijven)

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 13:56

Mag ik me hier ook melden?
Mijn paard heeft ook astma. Heeft ventipulmin en prednison gehad. En nu de inhalor.
Ik lees erg goede dingen over zout vernevelen? Kan dat alleen met de flexineb, of zijn er nog meer oplossingen?
Verder nog tips?
Veel buiten, hooi nat maken en dat soort dingen doe ik!

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 16:27

Samantha89 schreef:
Ik heb een keer midi baaltjes gehad bij een boer om de hoek, super mooi spul, alleen zelfs met paard en b pony was 1 baaltje met 3 dagen op :=
Gok dat de baaltjes rond de 100 kilo waren dus niet heel groot, a 25 euro per stuk. Dus ook dat wordt dan een dure hobby(heb echt een hoop over ervoor maar het moet wel leuk blijven)


Dan heb je wel vrij veel gevoerd denk ik persoonlijk.
Maar wat is duur. Een hooi baaltje wat kost dat tegenwoordig. Wegen rond de 18 tot 20kg laat hij 5 euro kosten. Kom je nog zelfde prijs uit als een midi baal.
Ik voer overigens alleen in de avond onbeperkt morgens gaan ze de wei in. Maar dan doe ik 4 dagen met 1 baal en heb 4 paarden Naja 1 groninger 2 d pony's en een jaarling d pony

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:15

Ik heb helaas geen weiland, dus ze krijgen bij mij echt alleen hooi. Ik mag in mijn handjes knijpen met mijn hooiboer, grote balen tussen de 400 en 500 kilo kosten 75 euro, nu nog. De kleintjes van rond de 20 kilo 4 euro. Maar ik voer gewoon veel en dik zijn ze niet. Ik voer op het oog, dus vallen ze af krijgen ze meer en worden ze te dik krijgen ze minder.

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:21

Jeetje dat is wel enorm veel hooi ja := in de winter voer ik ook alleen hooi en dan is 10 kilo per paard echt meeeer dan genoeg.

Maar wat is de reden dat je niet meer betalen wil als dat beter is voor de gezondheid? Dat zou bij mij eigenlijk altijd voor gaan. Ik vraag me ook af of dat hooi straks nog steeds die prijs is. Meeste gaat nu flink omhoog met de nieuwe oogst.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:32

Nou ik hoop het niet hoor. Hier al 7,10 voor een 20 kg baaltje

manzano

Berichten: 23915
Geregistreerd: 22-10-01

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:44

Wat betreft kosten.... Bedenk dat een keer stomen met de Haygain ongeveer 1,50 per keer kost aan stroom (met de huidige tarieven). Dus meerdere keren stomen op een dag kan ook nog wel een afweging zijn tov voordroog dat duurder is maar je niet hoeft te stomen.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:53

Ik heb trouwens besloten toch maar 1x die equihaler te proberen. Vind t echt doodzonde dat dat moet terwijl ik de flexineb heb, maar ik vang overal bot. Andere optie is weer een riedeltje onderzoeken, dat vind ik ook geen fijne optie voor haar.

En ze is nu van de dexametason af, maar ze klonk toch wat minder goed dan vorige week, daarin tegen heb ik t idee ze er wel wat beter bij staat. Maar denk dat ze toch iets nodig heeft van corticos.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 18:55

Ik wou dat mijn hooi nog €4 per baaltje was. Is hier inmiddels al 6,50. En gaat in de winter 1-1,5 baaltje per dag door met 2 paarden. Helaas hier niet de mogelijkheid voor opslag grote balen. En voordroog raken ze beiden opgeblazen van. Mijn draver tuin heeft in 2016 een fikse bronchitis gehad, en daarna nog verhoogde mastcellen. Vorig jaar zomer gedoe weer terug (bij hem was vermoedelijk de Rhino enting de trigger), maar gaat gelukkig nu weer goed. Wel 24/7 buiten en met hooi vullen staan ze niet in hun schuilstal.
Enige wat hij nu nog bij krijgt is een kruiden supplement ter ondersteuning.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 19:58

Spenk het is niet zo zeer dat ik niet meer wil betalen voor zijn gezondheid, in tegendeel, in 2019 een eigen stuk grond gekocht voor mijn paard zijn gezondheid, zodat hij 24/7 in en uit kan lopen met schuilstal en paddock. De haygain aangeschaft voor zijn longen begin 2021(daarvoor deed ik altijd hooi onderdompelen) en de flexineb eind 2018 aangeschaft. Flexineb heb ik sinds 2021 eigenlijk niet meer nodig gehad, 2020 nog maar een enkele keer gebruikt. Nu dat ik zijn management gewoon goed heb, durf ik eigenlijk niet zo goed over te stappen op wat anders. Vandaar de vraag wie er ervaringen heeft met voordroog voeren aan paarden met een stofallergie. Al zou de haygain 3 keer aan moeten dat maakt mij echt niks uit, helaas heb ik en de andere eigenaar van het andere paard niet de mogelijkheid om in de middag nog een keer terug te komen om een extra voerbeurt te geven. Ik twijfel of dat onze voersnelheid snel genoeg is voor grote balen voordroog. Ik voerde twee grote balen hooi op aan mijn paard en mijn b pony(pony heb ik sinds zondag niet meer) in 4 weken. Ik weet nog niet hoe lang ik nu er mee ga doen met twee paarden, volgens mij is afgelopen zondag een nieuw groot pak open gemaakt. Er gaat behoorlijk veel in de Haygain 600, maar ik ben bang dat dat in de winter niet genoeg gaat zijn. En ik twijfel of dat het nu ook genoeg is. Maar het gaat mij echt te gek worden om per ongeveer 2 dagen een midi baal te voeren a 30 euro? Geen idee wat ze nu kosten. Dan zou ik er om en nabij 15 per maand nodig hebben. Stel dat ik nu 3 balen per maand moet gaan gebruiken a 85 euro(ik gok dat ze dit jaar dit bedrag gaan kosten) ben ik 255 kwijt, en als ik midi balen ga voeren ben ik rond 450 euro kwijt, dat vindt ik echt wel een dingetje ook al is dit een grove schatting. En ik heb geen weiland, praktisch ook niet te huur bij mij in de omgeving, dus ik kan ook niet schipperen(en dan wordt dat nog lastig want gemiddeld kost het 150 euro per maand aan het huren van weidegang)
Laatst bijgewerkt door Samantha89 op 05-07-22 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:05

Maar wat is dan het probleem met kleine baaltjes? Ja het is duurder :) maar als dat de oplossing is?

Je zou ook kunnen gaan voor bijvoorbeeld 1 of 2x daags gestoomd hooi en 1x daags voordroog. Dat je dan in verhouding wat goedkoper uit bent. Maar er past toch een halve baal in die 600? Dat is dus een kilo of 10-12?

Opzich is voor een paard 10-12 kilo hooi per dag meer dan zat als ze alleen hooi krijgen dus zou je met 2x daags het moeten redden.
Laatst bijgewerkt door Spenk op 05-07-22 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:07

Ik had een stuk erbij gevoegd maar vergeten er een edit bij te zetten.
Edit: punt is dus dat geen van ons een derde keer kan komen voeren. Als dat kon was er geen probleem want dan gaat die haygain gewoon een derde keer aan
Laatst bijgewerkt door Samantha89 op 05-07-22 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:08

Ik net zo :))

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:10

Ik voer niet specifiek op kilo’s, nooit gedaan. Ik voer echt op het oog, worden ze te mager krijgen ze meer hooi, worden ze te dik krijgen ze minder.

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:16

Tja maar dan stop je dus een hele hoop erin voor niks :=

En 90% van de paarden is te dik in NL en krijgen te veel eten... Moet je natuurlijk zelf weten hoor maar ik ga ze niet overvoeren als ze met een stuk minder ook goed op gewicht blijven. Als jij verwacht in 2 dagen een midibaal hooi er door te jagen dan voer je dus 25 kilo hooi per paard per dag. Dat is echt ongelooflijk veel :=

Dan zou ik er ook failliet aan gaan ja.

Maar nogmaals dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten. Maar dan is je keuze of duurder voordroog of doorgaan zoals je nu doet iets anders kan ik ook niet bedenken maar met jouw voer hoeveelheid kun je wellicht weluit de voeten met een groot pak voordroog die zijn 400 kg die heb je dan ook in 8 dagen wel op dat wil makkelijk.

Ik deed daar wel een week of 2/3 mee dan is het lastig.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:26

Naja dat vindt ik dus ook lastig aan voordroog, want ik weet dus niet of ze van voordroog sneller dik worden. Dan wordt mijn paard niet zo snel dik, maar de andere is een grote tinker van 1.60. Dus of dat zij snel dik wordt weet ik nog niet(ze staat nu 2,5 week bij ons en ook zij kreeg een plak hooi per 24 uur van een grote baal). Nu krijgen ze samen iets minder dan 2 plakken per 24 uur.
Ik vond de midi balen die ik hier om de hoek kon kopen ook erg licht, en niet heel groot. De man dacht ook dat ze rond de 90 kilo wogen, maar goed ik voer niet in kilo’s :P
Het hooi trouwens wat ik voer is graszaadhooi, en dat doe ik bewust zodat ze meer kunnen krijgen zodat ze langer wat te eten hebben. Het is wel heel mooi hooi, lang en wat grover en ruikt heerlijk. Het zou ook zo door kunnen gaan voor weidehooi, maar het is minder groen.

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:30

Voer je daar niks bij? Alleen graszaadhooi is niet goed voor paarden daar moet je altijd wat anders ook bijgeven is mij destijds door verschillende dierenartsen verteld. Maar dat verklaart wel dat je zoveel voeren kan ja! Als je voordroog geeft in dezelfde hoeveelheden krijg je ze moddervet.

Wat is de analyse van je hooi? Want hoe het eruit ziet zegt niets.

Maar dan zou ik in jouw geval gaan voor 2x daags graszaadhooi en 1x daags dan voordroog.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:39

Die van mij krijgt een vitamine korrel en wat pavo natures best en lijnzaadjes. Die andere krijgt ook een vitamine korrel en een beetje muesli van vitalbix en grasmix van vitalbix. Ze hebben Himalaya likstenen hangen, en de andere eigenaresse zet ook een bak water met keltisch zeezout. Uiteraard ook bakken normaal water ter beschikking hoor :D

Edit: die van mij krijgt dit echt al jaren zo, en begin dit jaar nog een uitgebreide bloed onderzoek laten doen en hij zat echt perfect in al zijn waardes!

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 20:42

Ah ja ik bedoelde hooi ik heb dat van meerdere dierenartsen gehoord dat niet al je hooi op een dag graszaadhooi mag zijn :j maar dat is inmiddels wel erg off topic natuurlijk :D

In elk geval voordroog zou ik zeker een kans geven maar dan wel een stuk minder voeren dan je nu doet ja.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:00

Als je graszaad hooi voert is het idd niet zo gek dat er zo veel in gaat. Daar zit 0.0 in. Als ik alleen komkommer eet word ik ook niet dik al eet ik er 50 op een dag. Van goed hooi hebben ze aan gemiddeld een kg of 10 per paard genoeg op een dag. Dan hebben ze vezels genoeg en om voldoende voedingsstoffen binnen te krijgen is ook geen 25 kg meer nodig omdat er meer in zit

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-22 23:17

Zullen we weer richting het onderwerp hoesten gaan? Het begint een beetje op een voer topic te gaan :+