[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:48

Gember heb ik nog niet eerder gehoord.

Mijn paard heeft chronisch taai slijm. Ik vernevel om de dag, omdat ze het niet leuk vind, maar het helpt wel iets. Sommige dagen krijgt ze er daarna een flinke loopneus van. Waar het maand(en) terug gelig wa, nu alleen wit, dus positief. Ik wordt er wel een beetje zenuwachtig van dat het de laatste tijd alleen links is.... Jaren lang was het voornamelijk rechts, en dat bleek uiteindelijk een kies te zijn -O-

Verder gaan ze beiden wel goed nu *klopt af* Mijn paard hoest nog wel af en toe bij aandraven, maar die wordt ook niet meer beter. Als het maar stabiel is zoals nu ben ik blij. Mijn shet lijkt wel helemaal er doorheen te zijn nu EINDELIJK. Geen kuch, geen hoest en meer ademcapaciteit en we zijn weer aan het opbouwen en conditie aan het kweken.

Wel doe ik hooi weken elke dag trouw. Dat durf ik niet te stoppen, want heb geen zin in een terugval (en daarbij ook even geen geld meer voor zieke ponys :o)

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:21

mnkortleve schreef:
Saaams schreef:
Gebruik je ook iets om het taai slijm op te lossen? Bij mijn merrie lijkt het probleem daar te zitten, ik vernevel Budesonide en Atrovent, maar moet daarnaast nu ook Equimucin 2x daags door het voer doen, om te zorgen dat de medicatie ook zijn werk kan doen in plaats van over het slijm blijven liggen.




Voor taai slijm kun je dagelijks gember geven.
Dit kan rauw of in poeder vorm.
In het begin kan het lijken dat het erger word, maar dit komt doordat het los komt.
Als het niet teveel is voor je paard dan lichtjes wat longeren zodat het nog beter los komt.
Ze kunnen er wat winderig van worden.

Hoeveel Gember geef je dan?

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 16:49

Gember, daar ben ik wel benieuwd naar hoe je dat doet. Vlgs mij is DNCG Iso wel tegen hooikoorts maar wordt in Nederland niet als vernevelspul verkocht in Belgie wel - dinatriumcromoglicaat.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 18:36

sunny43 schreef:
Gember, daar ben ik wel benieuwd naar hoe je dat doet. Vlgs mij is DNCG Iso wel tegen hooikoorts maar wordt in Nederland niet als vernevelspul verkocht in Belgie wel - dinatriumcromoglicaat.


Dat zit in neusspray.
Ik heb daar 10 flesjes van staan in de vorm van: prevalin extra sterk.

VixillHedinn
Berichten: 51
Geregistreerd: 19-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:07

mnkortleve schreef:
Voor taai slijm kun je dagelijks gember geven.
Dit kan rauw of in poeder vorm.
In het begin kan het lijken dat het erger word, maar dit komt doordat het los komt.
Als het niet teveel is voor je paard dan lichtjes wat longeren zodat het nog beter los komt.
Ze kunnen er wat winderig van worden.


Hoeveel poeder per dag?

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:35

Ik lees nergens dat Gember slijmoplossend is?

Afbeelding

Ik heb die zwarte komijnzaadolie van horseflex sinds kort. Benieuwd of dat ondersteund.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:15

Saaams schreef:
sunny43 schreef:
Gember, daar ben ik wel benieuwd naar hoe je dat doet. Vlgs mij is DNCG Iso wel tegen hooikoorts maar wordt in Nederland niet als vernevelspul verkocht in Belgie wel - dinatriumcromoglicaat.


Dat zit in neusspray.
Ik heb daar 10 flesjes van staan in de vorm van: prevalin extra sterk.


Ik heb het dus in nebules - voor in de flexineb. 10 nebules per dag - 7 dagen lang.

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:53

Gember werkt niet slijmoplossend.
Hier voer ik standaard venkel, tijm, kleefkruid en eucalyptus bij.

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 16:24

Vandaag weer terug geweest naar bodegraven, omdat de rapidexon vernevelen niet het gewenste resultaat gaf.

Ze maakte nog steeds teveel taai slijm aan en had hinder.

We zijn nu gestart met; cyproheptadine
Ik heb het een week op proef. Schijnt succesvol te zijn voor sommige headshakers. Dat is ze niet.
Maar het kan ook verlichten bij pollen/allergie.

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 15:31

Ik ben benieuwd saams! Duim voor je dat het aanslaat.

Hier vanmorgen equinoord gehad die een licht scherp randje hoorde op het uitademen, vooral links.
Ik mag de flexineb 4 weken testen, super fijn.
Waar bestelt men de zoutoplossing hier? Mijn apotheek had het niet nl.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 07:21

Hier een paard die in de winter nergens last van heeft maar zodra het voorjaar/zomer is komen de eerst hoestjes weer naar boven. En dan voorlopig bij aanvang van het werk.. de eerdte passen draf 2 keer kuchen en dan is t klaar.
Daar is de dierenarts toen voor geweest en heeft toen een kuur ventrimil gehad alleen dat werkte helemaal niet. Uiteindelijk was het wel weg getrokken omdat we de winter weer in gingen. Nu sinds 2 weken weer tijdens aanvang aan het hoesten en sinds vn de week ook tijdens het werk einde werk en gewoon zo. Echt heel erg vervelend en heb de dierenarts maar weer gebeld die komen morgen langs. De sputolisyn heb ik besteld maar komt pas de 9e binnen pff.
Als hij hoest zie je ook echt klodders slijm overal heen vliegen


Ik heb de hoestsiroop van de paardendrogist en luchtweg siroop van vitalstyle ook al geprobeerd maar werkt allemaal niet joh

hagelslag
Berichten: 9039
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 08:51

Wildgirl schreef:
Ik ben benieuwd saams! Duim voor je dat het aanslaat.

Hier vanmorgen equinoord gehad die een licht scherp randje hoorde op het uitademen, vooral links.
Ik mag de flexineb 4 weken testen, super fijn.
Waar bestelt men de zoutoplossing hier? Mijn apotheek had het niet nl.



Ik bestel bij bad Apotheke in dl.
Die heb ik toen via Google gevonden en was 't goedkoopst voor mij in Duitsland

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 09:06

Mijn apotheek heeft 't ook niet meer maar die konden in 't systeem zien dat de apotheek in 't ziekenhuis 't wel had, dus daar haal ik het.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:41

michelle933 schreef:
Hier een paard die in de winter nergens last van heeft maar zodra het voorjaar/zomer is komen de eerst hoestjes weer naar boven. En dan voorlopig bij aanvang van het werk.. de eerdte passen draf 2 keer kuchen en dan is t klaar.
Daar is de dierenarts toen voor geweest en heeft toen een kuur ventrimil gehad alleen dat werkte helemaal niet. Uiteindelijk was het wel weg getrokken omdat we de winter weer in gingen. Nu sinds 2 weken weer tijdens aanvang aan het hoesten en sinds vn de week ook tijdens het werk einde werk en gewoon zo. Echt heel erg vervelend en heb de dierenarts maar weer gebeld die komen morgen langs. De sputolisyn heb ik besteld maar komt pas de 9e binnen pff.
Als hij hoest zie je ook echt klodders slijm overal heen vliegen


Ik heb de hoestsiroop van de paardendrogist en luchtweg siroop van vitalstyle ook al geprobeerd maar werkt allemaal niet joh

Klinkt toch iets als een pollen allergie!

Oorzaak proberen wegnemen wat m triggert, maar in geval van pollen is dat wel lastig!

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 17:56

Laura_ schreef:
michelle933 schreef:
Hier een paard die in de winter nergens last van heeft maar zodra het voorjaar/zomer is komen de eerst hoestjes weer naar boven. En dan voorlopig bij aanvang van het werk.. de eerdte passen draf 2 keer kuchen en dan is t klaar.
Daar is de dierenarts toen voor geweest en heeft toen een kuur ventrimil gehad alleen dat werkte helemaal niet. Uiteindelijk was het wel weg getrokken omdat we de winter weer in gingen. Nu sinds 2 weken weer tijdens aanvang aan het hoesten en sinds vn de week ook tijdens het werk einde werk en gewoon zo. Echt heel erg vervelend en heb de dierenarts maar weer gebeld die komen morgen langs. De sputolisyn heb ik besteld maar komt pas de 9e binnen pff.
Als hij hoest zie je ook echt klodders slijm overal heen vliegen


Ik heb de hoestsiroop van de paardendrogist en luchtweg siroop van vitalstyle ook al geprobeerd maar werkt allemaal niet joh

Klinkt toch iets als een pollen allergie!

Oorzaak proberen wegnemen wat m triggert, maar in geval van pollen is dat wel lastig!

Ja najaar soms ook nog wat. Meestal is het tussen december en maart weg. Zou ook nog stof kunnen wezen misschien

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 22:17

Ja of een combi. Die van mij reageert t meeste op pollen. Maart april is altijd wel toppunt voor die van mij en gedurende de zomer houdt ze ook best wat last. Dus duidelijk de pollen, maar die moet ik swinters toch ook nat hooi geven, want met droog hooi gaat ze toch ook snel weer hoesten. Tot 2 je terug kreeg ze swinters gewoon zonder problemen droog hooi. Maar ik merk gewoon dat ze daar uiteindelijk toch een beetje op reageert

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:15

Ik heb een dringende vraag.
Ik heb vandaag een siroop met pompje erbij gekregen en 2 pillenstrips van de dierenarts. Wat ik begreep is de siroop ventipulin 2 x daags en de pillen moet ik dan 1 strip morgenochtend in één keer geven en dan zondag de andere strip. Dat zijn 10 kleine pilletjes per keer als ik nu zit te kijken. Is dat niet wat veel? Betreft paard van 550/600 kilo

Ik kon kiezen tussen poeder vorm of pilletjes

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:47

Als het cetrizen(schrijf je dat zo) is, zou het kunnen. Maar denk dat het zonder naam van de medicatie, lastig is om te zeggen of het kan

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:50

Laura_ schreef:
Als het cetrizen(schrijf je dat zo) is, zou het kunnen. Maar denk dat het zonder naam van de medicatie, lastig is om te zeggen of het kan

Prednisolon

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:51

Dat heeft de mijne nooit gehad, dus daar durf ik niks over te zeggen. Kan je niet de bijsluiter vinden?

Spenk
Berichten: 21781
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:56

michelle933 schreef:
Ik heb een dringende vraag.
Ik heb vandaag een siroop met pompje erbij gekregen en 2 pillenstrips van de dierenarts. Wat ik begreep is de siroop ventipulin 2 x daags en de pillen moet ik dan 1 strip morgenochtend in één keer geven en dan zondag de andere strip. Dat zijn 10 kleine pilletjes per keer als ik nu zit te kijken. Is dat niet wat veel? Betreft paard van 550/600 kilo

Ik kon kiezen tussen poeder vorm of pilletjes

Ligt eraan hoeveel de werkzame stof is
Maar prednison zou ik nooit in pillen of poedervorm geven als via vernevelen ook een optie is...

Veel te grote kans op hoefbevangenheid.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 21:59

Spenk schreef:
michelle933 schreef:
Ik heb een dringende vraag.
Ik heb vandaag een siroop met pompje erbij gekregen en 2 pillenstrips van de dierenarts. Wat ik begreep is de siroop ventipulin 2 x daags en de pillen moet ik dan 1 strip morgenochtend in één keer geven en dan zondag de andere strip. Dat zijn 10 kleine pilletjes per keer als ik nu zit te kijken. Is dat niet wat veel? Betreft paard van 550/600 kilo

Ik kon kiezen tussen poeder vorm of pilletjes

Ligt eraan hoeveel de werkzame stof is
Maar prednison zou ik nooit in pillen of poedervorm geven als via vernevelen ook een optie is...

Veel te grote kans op hoefbevangenheid.

Oh dat wist ik niet. Dit is wat ik gekregen heb en het is een korte kuur van 2 dagen. Morgen en zondag.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:44

michelle933 schreef:
Ik heb een dringende vraag.
Ik heb vandaag een siroop met pompje erbij gekregen en 2 pillenstrips van de dierenarts. Wat ik begreep is de siroop ventipulin 2 x daags en de pillen moet ik dan 1 strip morgenochtend in één keer geven en dan zondag de andere strip. Dat zijn 10 kleine pilletjes per keer als ik nu zit te kijken. Is dat niet wat veel? Betreft paard van 550/600 kilo

Ik kon kiezen tussen poeder vorm of pilletjes


Ik heb hier ook wel prednisolon gehad. Zowel capsules (prednisolon) als poeder (equisolon) maar beide keren wel als kuur van minimaal 10 dagen. Voor maar 2 dagen lijkt me niet echt zinvol, dus zou zeker even navraag doen bij je dierenarts voor je de kuur start.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:46

darkadia schreef:
michelle933 schreef:
Ik heb een dringende vraag.
Ik heb vandaag een siroop met pompje erbij gekregen en 2 pillenstrips van de dierenarts. Wat ik begreep is de siroop ventipulin 2 x daags en de pillen moet ik dan 1 strip morgenochtend in één keer geven en dan zondag de andere strip. Dat zijn 10 kleine pilletjes per keer als ik nu zit te kijken. Is dat niet wat veel? Betreft paard van 550/600 kilo

Ik kon kiezen tussen poeder vorm of pilletjes


Ik heb hier ook wel prednisolon gehad. Zowel capsules (prednisolon) als poeder (equisolon) maar beide keren wel als kuur van minimaal 10 dagen. Voor maar 2 dagen lijkt me niet echt zinvol, dus zou zeker even navraag doen bij je dierenarts voor je de kuur start.

Ja ik probeer ze tebellen. Maar nemen niet op. Ik moet morgenochtend 1 strip geven, dat zijn 10 pilletjes en zondagochtend ook weer 10 pilletjes

Saaams

Berichten: 13267
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-23 22:51

Welk merk prednison heb je?

Equipred?
Een enkelvoudige dosis van 1 mg prednisolon/kg lichaamsgewicht per dag komt overeen met 2 tabletten per 100 kg

Dus dan klopt je dosering van 10 tabletjes