[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 08:01

Saaams schreef:
Welk merk prednison heb je?

Equipred?
Een enkelvoudige dosis van 1 mg prednisolon/kg lichaamsgewicht per dag komt overeen met 2 tabletten per 100 kg

Dus dan klopt je dosering van 10 tabletjes

Ja klopt! Dus is goed gegaan

amyblub

Berichten: 243
Geregistreerd: 29-11-15
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-23 13:52

Ik had ook prednisolon in pilvorm, mijn paard van 600 kilo kreeg 11 pilletjes per dag. Heette volgens mij equipred. Als je die makkelijk wil voeren heb ik een tip, even een wortel uithollen en het pulp als een soort dekseltje gebruiken :P Werkte ideaal!

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 14:25

Inmiddels 3 dagen op ventipulmin maar helaas nog geen enkele verbetering. Ga zodra de sputolysin binnen is er gelijk mee beginnen.Hij hoest voornamelijk echt slijm op.
Vind hem verder niet benauwd.

In de winter nergens last van maar in het voorjaar zomer en soms ook wat najaar komt toch altijd weer die rot hoest terug

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-23 20:46

Inmiddels ook nog een vliegenmasker met neusflap, los pollennetje en agradi luchtwegkruiden besteld. Mocht er nou nog geen verbeterint zijn. Ben ik bang dat we aan een vernevelaar moeten. Nog meer mensen hier ervaring mee?

Swiebertje_A
Berichten: 22
Geregistreerd: 11-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 14:22

Vorige jaren hoestte mijn paard ook enorm. Ik heb toen clenovet van de dierenarts gekregen om naast de talloze injecties te geven.

Inmiddels heeft ik de luchtwegkruiden van Horseflex in de maanden januari-april. Dit gaat goed. Als hij af en toe toch hoest, doe ik direct een pompje clenovet in zijn slobber. Tot nu toe heeft dit geleid tot een einde aan de enorme hoestperioden. Ook week ik af en toe zijn hooi nog als hij een hoestje laat. Dit zorgt ook voor verlichting.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-23 20:39

Oh intressant bedankt!

Ben inmiddels weer paar dagen verder maar helaas nog geen verbetering. Gister contact gehad met DA. Moet nu de ventipulmin en Sputolysin tot maandag geven en dan weer contact opnemen. Maar heb er een hard hoofd in. Geef inmiddels al een week de ventipulmin.
Gister met longeren ook flink even gehoest de eerste paar rondes. Na 2 rondes filmpje van zn flanken gemaakt en naar dierenarts gestuurd maar die vond hem niet pompen of iets geks. Hij is altijd wel vrij snel op adem ook na het trainen. Hij staat nu stil en dag en nacht op de wei. Af en toe wat wandelen of grondwerk. Hoest ook vaak na het eten van zijn slobber/brokjes. Oogt verder niet ziek. Niet snotterig niks. Alleen maar die vervelende droge rot hoest

ChalotteJ
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 12:03

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op deze site en weet niet goed in welk categorie ik mijn verhaal moet zetten.
Ik heb dus een veulen van 11weken oud en ze is al 2 weken in kliniek.
Ze staat daar aan zuurstofflessen en gaat om de paar uren bij de mama voor melk te drinken nu normaal mag ze deze avond naar huis maar met zuurstofflessen natuurlijk. Ik vraag me nu om de hoeveel uur zou best ons veulen bij de mama laten?

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 13:15

Ik denk dat je het beste een eigen topic daarvoor kan openen, het past niet per se in dit topic.

De kliniek zal ook wel een richtlijn/advies hebben verwacht ik? Kan je je daarin vinden?

Wel sneu zeg, zo'n kleintje en dan al een heel verhaal... Wat is er aan de hand dat ze aan het zuurstof moet?

ChalotteJ
Berichten: 3
Geregistreerd: 12-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-23 15:09

Sting schreef:
Ik denk dat je het beste een eigen topic daarvoor kan openen, het past niet per se in dit topic.

De kliniek zal ook wel een richtlijn/advies hebben verwacht ik? Kan je je daarin vinden?

Wel sneu zeg, zo'n kleintje en dan al een heel verhaal... Wat is er aan de hand dat ze aan het zuurstof moet?



ja inderdaad is heel zielig.
Ze kunnen geen diagnose stellen ( is weer iets dat ze nog nooit hebben gezien) zien enkel veel slijm op luchtwegen en longen hebben longspoeling enzo al gedaan maar verbeterd maar een klein beetje dus laat ons hopen als ze thuis is met haar vrienden dat ze wat kalmer is en meer kan rusten en genezen we gaan vanaf vanavond ook flexneb gebruiken en hopen dat dit wel helpt.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 21:58

Vanaf donderdagavond heb ik mijn paard op de wei staan met een vliegenmasker met neusnetje. Omdat ik toch een soort gevoel heb dat het een pollenallergie kan zijn. En heb op zijn hoofdstel ook een pollennetje gedaan. Ik ben licht optimistisch maar het lijkt wat minder te worden! Ik heb hem de afgelopen dagen niet meer horen hoesten op de wei of na het eten van zijn slobber/brokjes. Wel even klein drafje gedaan vandaag aan de hand en toen kwamen er helaas wel weer 3 grote hoestkuchen met wat slijm eruit zetten. -O- denk dat ik toch nog maar even puur pollen ga bestellen en oerbalans als vitaminebrok ga geven. Hij staat inmiddels al weer 2 weken stil op wat wandel en grondwerk na |( |( Ventipilulmin ben ik aan het afbouwen en per maandag ga ik daar mee stoppen. Werkt toch niet. De pot met sputolysin maak ik nog wel op. En ben sinds donderdag luchtweg kruidenmix van agradi aan het voeren. Dat blijf ik denk wel standaard voeren.
Ben benieuwd wat de puur pollen nog kan toevoegen en als dat niet aansluit ga ik toch de dierenarts maar weer bellen of het toch wat meer holistisch opzoeken

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:00

Heb je wel een kuur cortico's geprobeerd dan? Een pollentje helpt niet tegen de pollen hoor... het geeft alleen tegendruk op de neus wat sommige paarden prettig vinden maar houdt het niet tegen.

Een pollenallergie vergt helaas een behoorlijk management was het maar waar dat een pollenetje de oplossing is -O-

Wat ik altijd als eerste zou proberen bij pollenallergie is anti histimine , ceterizine is getest bij paarden dosering 20-40 pillen per dag.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:20

Spenk schreef:
Heb je wel een kuur cortico's geprobeerd dan? Een pollentje helpt niet tegen de pollen hoor... het geeft alleen tegendruk op de neus wat sommige paarden prettig vinden maar houdt het niet tegen.

Een pollenallergie vergt helaas een behoorlijk management was het maar waar dat een pollenetje de oplossing is -O-

Wat ik altijd als eerste zou proberen bij pollenallergie is anti histimine , ceterizine is getest bij paarden dosering 20-40 pillen per dag.

Nee geen idee wat cortico’s zijn?
Het lijkt hier toch wel wat te doen omdat ik wat ik nu zie het al wel verminderd is.
Anti histimine nooit van gehoord maar ik ga er eens naar kijken. Klinkt intressant

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:24

Prednison is dat maar oraal zou ik niet zo snel aan beginnen ivm kans op hoefbevangenheid. Maar je kan het ook vernevelen in een flexineb in de vorm van o.a. flixotiode. Tevens is er een equihaler op de markt waar het inzit. Die heb ik vorig jaar gebruikt voor ik een flexineb had en dat heeft hier echt het hoesten doen stoppen.

Mijn paard heeft al jaren een pollenallergie :j in mijn ervaring en de ervaring van de dierenarts werken alle supplementjes niet of nauwelijks zonde van je geld :=

Ik zou dan eerder voor medicatie gaan.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:32

prednison en flixotide zijn vlgs mij heel verschillend? Prednison legt het systeem plat en flixotide is een ontstekingsremmer of ben ik nou gek? Flixotide is hier echter nergens meer verkrijgbaar voor verneveling wel in pufvorm.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:37

Oh daar ben ik echt allemaal niet bekend mee en geen idee of mijn dierenarts daar ook mee aankomt

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 22:50

sunny43 schreef:
prednison en flixotide zijn vlgs mij heel verschillend? Prednison legt het systeem plat en flixotide is een ontstekingsremmer of ben ik nou gek? Flixotide is hier echter nergens meer verkrijgbaar voor verneveling wel in pufvorm.

Flixotiode is een corticosteroïd. Prednison is dat ook. Alleen prednison neem je oraal in en legt daarom veel meer plat. Maar flixotide doet het zelfde maar dan alleen in de longen omdat je dat vernevelt of puft.

Het zijn beide bijnierschorshormonen. Prednison wordt ook gebruikt als ontstekingsremmer. Alleen omdat je dat dus gewoon inneemt komt het niet alleen in de longen. Daarom is daarbij ook een kans op hoefbevangenheid.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:19

Iemand hier die ervaring heeft met puur pollen en de toediening?

Op vele sites staat dat je het de eerste week 1 x in de 5 dagen moet geven. Is dat niet wat weinig

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 08:42

op de verpakking staat ook 1x per 5 dagen, op een verkoopsite stond dagelijks, die heb ik gemaild, die gingen het aanpassen.

manzano

Berichten: 23944
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:06

Ja er zijn 2 adviezen in omloop. Heel verwarrend. Op de website van de fabrikant staat:
https://www.nmlhealth.com/puur/puur-pollen-50-ml

Dosering
De optimale dosering is de eerste week 1 x daags:
Paard 15 - 20 druppels Hond 10 - 15 druppels Kat 5 druppels 20 druppels is circa 1 ml. (1 ml = 20 druppels)

Vervolgens 1 week om de dag een dosering, daarna afbouwen naar 1 x per 3 à 5 dagen een dosis gedurende het pollenseizoen.

Op het etiket staat gedurende de eerste drie weken 1 x per 5 dagen een dosis. Daarna 1 x per 3 weken een dosis tot het einde van het pollenseizoen. Beide adviesdoseringen zijn juist, kijk goed hoe het dier reageert en wat het nodig heeft.


Ik vind nogal vreemd dat 2 adviezen zo afwijkend zijn.

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 11:11

michelle933 schreef:
Iemand hier die ervaring heeft met puur pollen en de toediening?

Op vele sites staat dat je het de eerste week 1 x in de 5 dagen moet geven. Is dat niet wat weinig

Ja en waarschijnlijk lijk ik nu heel negatief sorry :')

Maar dat hielp allemaal echt niet hier.... als je nu een probleem hebt zou ik het echt zoeken in hooi koortsmedicatie / cortico's . Ik zou dit in overleg doen met een dierenarts die verstand heeft er van.

Vaak helpt bij pollenallergie ook heel veel niet. Net als bij mensen.

Maar je kan meestal wel het hoesten onder controle krijgen. Het proesten en allergisch reageren zal waarschijnlijk nooit helemaal weggaan maar de gevolgen van hoesten en of benauwd zijn wel.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:00

Spenk schreef:
michelle933 schreef:
Iemand hier die ervaring heeft met puur pollen en de toediening?

Op vele sites staat dat je het de eerste week 1 x in de 5 dagen moet geven. Is dat niet wat weinig

Ja en waarschijnlijk lijk ik nu heel negatief sorry :')

Maar dat hielp allemaal echt niet hier.... als je nu een probleem hebt zou ik het echt zoeken in hooi koortsmedicatie / cortico's . Ik zou dit in overleg doen met een dierenarts die verstand heeft er van.

Vaak helpt bij pollenallergie ook heel veel niet. Net als bij mensen.

Maar je kan meestal wel het hoesten onder controle krijgen. Het proesten en allergisch reageren zal waarschijnlijk nooit helemaal weggaan maar de gevolgen van hoesten en of benauwd zijn wel.

Nee zal hier ook vast niet aanslaan zoals met alle supplementen, maargoed voor die prijs toch t proberen waard . Hoesten zo in t algemeen lijkt wel echt stuk minder maar ook vandaag helaas na even 2 rondjes draven hoesten. Vind hem ook beetje down ogen is wat mat en niet helemaal voorwaarts. Staat verder niet te pompen alleen de ademhaling was wel wat hard met draven. Dierenarts weer gebeld, en nemen morgen contact met me op voor een nieuwe afspraak. Ik ben benieuwd waar ze nu mee aan gaan komen. Prednisolon etc gaat er zowiso niet meer in komen, buiten t feit om dat ik doordeweeks dit ook niet sochtends kan geven ivm werk. Iets met om 05:00u al op de zaak staan

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:02

Ik zou dan echt voor de equihaler gaan.. of een Flexineb aanschaffen en daar medicatie in vernevelen.

Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:04


Hieperdi
Berichten: 2547
Geregistreerd: 24-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:06

Spenk schreef:
Ik zou dan echt voor de equihaler gaan.. of een Flexineb aanschaffen en daar medicatie in vernevelen.

Jaaa daar ben ik ook bang voor dat we die kant op gaan. Maargoed als t werkt dan werkt het. Werken simpele inhalators ook? Of is een venevelaar echt creme de la creme?

Zag ook dat je ze kan huren. Wellicht is dat ook nog een optie, om het eerst als kuur te proberen en dan te ondersteunen met puurpollen. Mocht dat niks zijn kan ik hem altijd nog kopen natuurlijk

Spenk
Berichten: 21779
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 16:10

Je zou ook kunnen puffen eerste met een babyhaler. Ik vind de flexineb echt super want alles kan er in.