Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 287 van de 324 [ 8080 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290 ... 324  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

EVL schreef
Hoi, helaas hebben wij ook een hoestende pony.
De dierenarts heeft een endoscopie van haar luchtwegen gedaan en een staal genomen. Daar is uitgekomen dat ze een milde vorm van astma heeft. Gelukkig nog geen onomkeerbare schade in de luchtwegen.
Ze heeft nu een cortisone kuur achter de rug voor 10 dagen, en met de Ventipulmin siroop zijn we nog bezig tot de fles leeg is. We zijn sinds 10 dagen ook aan het vernevelen met de Flexineb. Hiervoor gebruiken we Balsamic air en NaCl 1 op1 verdunnen, van beiden 5 ml.
Het hoesten was voorbij sinds de cortisone gestart was, dinsdag ochtend voor de laatste keer gegeven maar helaas sinds vandaag weer hoesten tijdens het rijden. Ik heb de dierenarts gecontacteerd, ze denkt dat de slijmen aan het loskomen zijn en dat ze daar nu last van heeft. Ze raadde aan om een kuur acetylcysteïne te geven, daar zijn we vandaag al mee gestart.
Ze krijgt nat hooi en staat op krollen.
Iemand tips wat we nog meer kunnen doen? Ik word er een beetje moedeloos van…


Staat de pony buiten? Mijn ervaring is dat het eigenlijk heel erg lastig is om echt blijvende verbetering te krijgen wanneer paarden op stal staan.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 16:31 



 
Profiel   

Ninx schreef
EVL schreef
Hoi, helaas hebben wij ook een hoestende pony.
De dierenarts heeft een endoscopie van haar luchtwegen gedaan en een staal genomen. Daar is uitgekomen dat ze een milde vorm van astma heeft. Gelukkig nog geen onomkeerbare schade in de luchtwegen.
Ze heeft nu een cortisone kuur achter de rug voor 10 dagen, en met de Ventipulmin siroop zijn we nog bezig tot de fles leeg is. We zijn sinds 10 dagen ook aan het vernevelen met de Flexineb. Hiervoor gebruiken we Balsamic air en NaCl 1 op1 verdunnen, van beiden 5 ml.
Het hoesten was voorbij sinds de cortisone gestart was, dinsdag ochtend voor de laatste keer gegeven maar helaas sinds vandaag weer hoesten tijdens het rijden. Ik heb de dierenarts gecontacteerd, ze denkt dat de slijmen aan het loskomen zijn en dat ze daar nu last van heeft. Ze raadde aan om een kuur acetylcysteïne te geven, daar zijn we vandaag al mee gestart.
Ze krijgt nat hooi en staat op krollen.
Iemand tips wat we nog meer kunnen doen? Ik word er een beetje moedeloos van…


Staat de pony buiten? Mijn ervaring is dat het eigenlijk heel erg lastig is om echt blijvende verbetering te krijgen wanneer paarden op stal staan.



Momenteel staat ze overdag buiten en ‘s nachts in een stal met open luik.
Voordien heeft ze dag en nacht gestaan in een weide met inloopstal, maar toen was het niet beter dan nu.
We zijn eigenlijk al 2 jaar aan het sukkelen met de hoest die op en af gaat. Maar nu sinds kort met een andere dierenarts omdat de vorige het niet echts serieus nam volgens mij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 16:34 



 
Profiel   

Balsamic Air - ik begrijp dat er een discussie is mbt vernevelen, aangezien deze vloeistof oliehoudend is en de vraag is of je een oliefilm in de longen wilt? Iemand meer info? Dierenarts gaf aan dat ik dit mag vernevelen 1:1 met NaCl

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 18:11 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Balsamic Air - ik begrijp dat er een discussie is mbt vernevelen, aangezien deze vloeistof oliehoudend is en de vraag is of je een oliefilm in de longen wilt? Iemand meer info? Dierenarts gaf aan dat ik dit mag vernevelen 1:1 met NaCl


Zo doen wij het ook sinds 10 dagen, van elke vloeistof 5ml. Ik wist niet dat discussie over was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 18:13 



 
Profiel   

Die van mij begint echt te protesteren met de balsamic air.
Dus we doen het alleen nog over het voer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-02-23 19:52 



 
Profiel   

Geen idee sunny43, maar ik was me toevallig vandaag precies hetzelfde aan het afvragen. Ik was balsamic air aan het vernevelen bij mijn pony en vroeg me af of de longblaasjes niet juist 'dicht zouden gaan plakken' omdat het olie is.
Was zomaar een gedachte. Ik merk ook geen verschil met balsamic air of gewoon zoutoplossing, dus wellicht blijf ik voor mijn eigen gemoedsrust beter maar van de balsamic air af voorlopig.
Ik was/ben me niet bewust van een discussie rondom balsamic air overigens. Heb er nog nooit wat negatiefs over gehoord of gelezen, behalve dat je flexineb cup minder lang mee gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 00:18 



 
Profiel   

Balsamic air verdun ik altijd met zoutoplossing.... ik zou dat niet puur willen vernevelen.
Een goede indicatie vind ik altijd om mijn eigen hoofd erin te steken en flink te inhaleren, wanneer dat te sterk is, irriteert... dan verdun ik het nog meer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:38 



 
Profiel   

Ik doe balsamic ook 50/50 maar dat staat er ook op dat dat moet.

Hier merkte ik er juist wel verschil mee. Het laatste hoesten is ermee weg gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 10:48 



 
Profiel   

Weken jullie het hooi of spuiten jullie het nat?
Ik de stal waar we nu staan spuiten ze het nat, maar wel goed nat. Ik wil proberen of het beter gaat met het hooi te weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:02 



 
Profiel   

Ligt eraan waar het paard allergisch voor is, als het stof is, kan dat helpen maar als het de schimmelsporen zijn (ziet er ook uit als stof) moet je eigenlijk stomen voor afdoding...

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 11:40 



 
Profiel   

Iedereen verdund Balsamic air minstens 1 op 1 hopelijk. Anders is het veel te sterk. Maar zelfs verdund blijft het een olieachtige substantie.
Ik merk geen verschil helaas, zou willen dat het hoesten hier ook weg was gegaan. Altijd nog een opstartkuchje en standaard op de dubbele ademhaling helaas :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 13:34 



 
Profiel   

Hier is balsamic air vernevelen 1:1 ook te sterk. Ik had een mini beetje erin gedaan, eerder 1:6 zeg maar. Maar hou't maar bij SilvaPlex of NaCl.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:02 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Ligt eraan waar het paard allergisch voor is, als het stof is, kan dat helpen maar als het de schimmelsporen zijn (ziet er ook uit als stof) moet je eigenlijk stomen voor afdoding...


Dierenarts zei een milde overgevoeligheid, een milde vorm van astma.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:27 



 
Profiel   

Dat is een kwestie van proberen.
Hier had weken, natmaken geen enkel ander effect dan het gewoon droog voeren. Mijn paard reageert op pollen. Dus snachts buiten zetten in plaats van overdag maakte hier het verschil. En nu al sinds september geen last want de pollen zijn weg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 14:30 



 
Profiel   

Ik dompel het onder en dat is voldoende. Kan zelfs enkele dagen droog hooi geven als het moet. Poll3n zijn hier de grootste trigger, maar heb het idee dat droog hooi toch een beetje opstapelen en voor irritatie zorgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 18:17 



 
Profiel   

Spenk schreef
Heb je je management ook aangepast verder? Dus niet op stro? Niet in een binnenstal, niet vegen met paarden binnen etc?

Mijn paard staat uberhaupt altijd al 24/7 buiten, schuilstal zonder bodembedekking.... Volgens het boekje doe ik alles goed ;( Maar goed, nu hij op de prednisolon staat heeft hij alweer een rustigere ademhaling, minder stevig naknijpen. Ben benieuwd hoe lang dit nodig is, want 10 euro per dag aan pillen is niet zo heel fijn :list:

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:16 



 
Profiel   

Hmm lastig triggert die niet op iets in de wei?

Mijn paard triggert dus op pollen en van bepaalde bomen is dat alsnog nu wel aanwezig die pollen. Mijn paard doe je dus geen plezier met 24/7 buiten dan hoest en proest die zich een ongeluk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-02-23 19:22 



 
Profiel   

Spenk schreef
Hmm lastig triggert die niet op iets in de wei?

Mijn paard triggert dus op pollen en van bepaalde bomen is dat alsnog nu wel aanwezig die pollen. Mijn paard doe je dus geen plezier met 24/7 buiten dan hoest en proest die zich een ongeluk.


Dat denk ik niet. Ze heeft al op verschillende plaatsen gestaan en ze heeft het overal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 13:18 



 
Profiel   

Bahhh.... Na de flexineb. Wel fijn dat er wat los komt. Maar baal wel dat ze er nog last van heeft ondanks kuur medicatie.
[ img ]

Mn shet heeft nog een kuurtje ventipmin en sputolysin momenteel. Die hoest nog steeds. Maar die heeft geen neus uitvloei gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:38 



 
Profiel   

Het oogt wel erg gelig?

Hier is het meestal helder/wit.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 20:43 



 
Profiel   

Is het ook. Ze heeft chronisch taai slijm... Eens in de zoveel tijd heeft ze een snottebel. Momenteel hoest ze wat en is het weer wat onrustig helaas. Het is een paar jaar goed gegaan, maar ze staat nu een jaar stil ivm pensioen en dat helpt niet echt ben ik bang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:10 



 
Profiel   

Iemand ervaring met een flappendeur/ strokengordijn tussen hooiopslag en stallen, het vullen van hooinetten geeft best veel stof, ondanks dat het echt uit de loop is. Zou dat afdoende werken voor fijnstof e.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-02-23 23:42 



 
Profiel   

Nee geen ervaring mee. Het zal allicht wat schelen?

Hier ging het vanavond plots best slecht. Een hoest die dwars zit?? Nu overlegt en ventipulmin gegeven. Morgenochtend komt de dierenarts. Ze was rustiger maar het is er nog niet uit. Zo lastig en ik moet zeggen dat ik me wat hopeloos voel omdat ik weet dat ze chronisch is en geen idee heb hoe ik haar kan helpen en of het goed komt :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-02-23 21:24 



 
Profiel   

Nog een vraagje. Ik wilde bronchofort bestellen maar overal is het uitverkocht. Iemand een goed alternatief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-02-23 10:16 



 
Profiel   

Mijn paard inmiddels sinds 2 dagen aan de prednisolon en ventipulmin na 2 kuren pufjes die niets deden.

Heeft iemand ervaring met de prednisolon, wat kan ik verwachten? Ik vind het maar spannend.

Hoesten werd weer erger, eerder alleen bij inspanning, laatste week ook in rust hoesten af en toe.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-02-23 21:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 287 van de 324 [ 8080 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 284, 285, 286, 287, 288, 289, 290 ... 324  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen