[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 19:23

sunny43 schreef:
[MD] Nextmune vlgs mij begint het nu pas :( Onderzoek was 557 Euro... en dan de allergiemedicatie 458 Euro voor 10 maanden en dan hopen dat het in tussentijd aanslaat.


Bij mij was het bloedonderzoek 280 euro en voor 10 maanden behandeling betaal ik 195 euro. Heb jij meerdere flesjes? :oo

Mijn paard is nu 7 maanden klachten vrij. Wel vernevel ik haar met de flexineb met zoutwater. De dosering en frequentie heb ik verhoogd nu het pollenseizoen weer begonnen is.

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 21:07

Eigenlijk onvoorstelbaar hoeveel paarden er zijn met luchtwegklachten. En dus ook hooikoorts achtige verschijnselen. De hooikoorts allergenen zijn momenteel heel hoog aanwezig in de lucht. Ik vernevel nu met Silvaplex, lijkt ze rustiger op te worden.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:44

Ja het is eigenlijk gek dat er nog geen medicatie is voor paarden tegen hooikoorts.

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 22:52

Laura_ schreef:
Ja het is eigenlijk gek dat er nog geen medicatie is voor paarden tegen hooikoorts.

Dat is er opzicht wel hoor :)

Daar wordt gewoon humane medicatie voor gebruikt wat ook wetenschappelijk onderzocht is bij paarden.

Alleen bij paarden heb je net als mensen dat hooikoorts niet iets is dat je even geneest. Je kunt de klachten dragelijker maken.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 23:05

Spenk schreef:
Laura_ schreef:
Ja het is eigenlijk gek dat er nog geen medicatie is voor paarden tegen hooikoorts.

Dat is er opzicht wel hoor :)

Daar wordt gewoon humane medicatie voor gebruikt wat ook wetenschappelijk onderzocht is bij paarden.

Alleen bij paarden heb je net als mensen dat hooikoorts niet iets is dat je even geneest. Je kunt de klachten dragelijker maken.

Ja ik lees regelmatig dat mensen hooikoortstabletjes geven, maar ik hoor ook vaak dat dosering onbekend is. De een heeft 20 tabletten op een dag en de ander 2 (bij wijze van, ik gebruik het zelf niet). Dus ik vind t gek dat er nog geen tabletjes zijn die zijn aangepast op de dosering voor paarden

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-23 23:14

de dosering is 20-40 tabletten per dag voor een volwassen paard dat is ook de bewezen geteste hoeveelheid.

Er is te weinig vraag naar om het voor paarden te doseren. Maar er zijn ook nog wel andere tabletten, en ook puffer en of vernevel vloeistof.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 07:34

Ginam schreef:
sunny43 schreef:
[MD] Nextmune vlgs mij begint het nu pas :( Onderzoek was 557 Euro... en dan de allergiemedicatie 458 Euro voor 10 maanden en dan hopen dat het in tussentijd aanslaat.


Bij mij was het bloedonderzoek 280 euro en voor 10 maanden behandeling betaal ik 195 euro. Heb jij meerdere flesjes? :oo

Mijn paard is nu 7 maanden klachten vrij. Wel vernevel ik haar met de flexineb met zoutwater. De dosering en frequentie heb ik verhoogd nu het pollenseizoen weer begonnen is.


Ah oke dat scheelt wel een hoop, maar er zat bijv. ook 90 Euro bij voor de 24 uur dat hij in de kliniek moest blijven... En ja ik heb 2 flesjes... Eentje met 8 en eentje met 4. Maar wel super dat het bij jou ook zo goed aanslaat. Ik ben in Belgie geweest.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-23 18:08

Citaat:
Ah oke dat scheelt wel een hoop, maar er zat bijv. ook 90 Euro bij voor de 24 uur dat hij in de kliniek moest blijven... En ja ik heb 2 flesjes... Eentje met 8 en eentje met 4. Maar wel super dat het bij jou ook zo goed aanslaat. Ik ben in Belgie geweest.


Aha ik heb het bloedonderzoek gewoon thuis laten doen en daarvoor de bronchoscopie op locatie bij eigen dierenarts. Dit zijn alleen de kosten van Nextmune.
Ik heb 1 flesje met 4 allergenen erin. Ik begreep wel van mijn dierenarts dat hoe minder prikkels positief testen des te meer kans op slagen omdat de behandeling dan minder breed is. Maar goed ik ben al tevreden als ze niet meer benauwd wordt. Dat was vorig jaar voor het eerst en hopelijk voor het laatst.

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 09:57

Hier inmiddels een afspraak kunnen maken bij Equinoord voor 1 mei, zij lenen de flexineb uit. Ideaal!
Afgelopen zaterdag was het hier 20 graden en wat benauwd, ik ben na nog geen 10 min afgestapt vanwege haar benauwdheid. Dit heb ik nog niet eerder meegemaakt en het maakt me ongerust merk ik. In rust geeft ze een beter beeld gelukkig maar dan nog.

Merken jullie ook verbetering wanneer je paard volledig van het ruwvoer af is en uitsluitend op gras staat?

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 12:57

Nee maakt allemaal niets uit lijkt het wel ruwvoer of gras - ben gewoon al sinds januari 2022 zoet en sinds mei 2022 2x daags vernevelen met de flexineb...

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:28

sunny43 schreef:
Nee maakt allemaal niets uit lijkt het wel ruwvoer of gras - ben gewoon al sinds januari 2022 zoet en sinds mei 2022 2x daags vernevelen met de flexineb...

Heel eerlijk, mocht mijn merrie dit nodig hebben om klachtenvrij te staan(laat staan in training te kunnen staan) dan is het voor mij klaar. Respect dat je zo doorzet!

Ik ben benieuwd of anderen verschil bemerken op puur gras of (een combi met) ruwvoer.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 15:32

Wildgirl schreef:
sunny43 schreef:
Nee maakt allemaal niets uit lijkt het wel ruwvoer of gras - ben gewoon al sinds januari 2022 zoet en sinds mei 2022 2x daags vernevelen met de flexineb...

Heel eerlijk, mocht mijn merrie dit nodig hebben om klachtenvrij te staan(laat staan in training te kunnen staan) dan is het voor mij klaar. Respect dat je zo doorzet!

Ik ben benieuwd of anderen verschil bemerken op puur gras of (een combi met) ruwvoer.



Ik ben inmiddels bijna 3 jaar bezig.

Soms alle 3-4 dagen vernevelen. Soms 1-2x per week.
T verschilt echt enorm.
Soms tijdelijk 2x per dag

Maar ze is wel top tevreden

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-23 16:52

Wildgirl schreef:
sunny43 schreef:
Nee maakt allemaal niets uit lijkt het wel ruwvoer of gras - ben gewoon al sinds januari 2022 zoet en sinds mei 2022 2x daags vernevelen met de flexineb...

Heel eerlijk, mocht mijn merrie dit nodig hebben om klachtenvrij te staan(laat staan in training te kunnen staan) dan is het voor mij klaar. Respect dat je zo doorzet!

Ik ben benieuwd of anderen verschil bemerken op puur gras of (een combi met) ruwvoer.


Tja als je me dat een jaar geleden had gevraagd, had ik dat ook gezegd. Maar je verlegd je grenzen. Nou moet ik er bij zeggen dat ik hem wel gewoon volop kan rijden, hij is vrijwel nooit benauwd geweest, alleen altijd die snot en af en toe hoesten. Als je hem ziet heb je niet het idee dat het een ziek paard is, dat helpt heel erg. Ik durf de kosten aan medicatie, veegmachine, aftimmeren schuur, hooistomer, flexineb, dierenarts etc niet meer op te tellen maar met 10.000 Euro ga ik het niet redden. Ik hoop heel erg dat de immunotherapie aanslaat, anders weet ik het echt ook niet meer.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 12:52

Hier ondanks de dexamethason verneveling toch weer aan het hoesten (1e keer vandaag met longeren) en zichtbaar dus taai slijm wat haar irriteert.

Snap er niks van.

Dus vrijdag weer richting Bodegraven voor een nieuw plan.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:51

Saaams schreef:
Hier ondanks de dexamethason verneveling toch weer aan het hoesten (1e keer vandaag met longeren) en zichtbaar dus taai slijm wat haar irriteert.

Snap er niks van.

Dus vrijdag weer richting Bodegraven voor een nieuw plan.


Eventueel zou je nog budesonide of flixotide (vloeibaar vernevelingen) kunnen proberen. De dexamethason is officieel niet gemaakt om te vernevelen en moet daarom ook verdund.
Mijn dierenarts adviseerde eerder een van de andere 2. Ook in artikelen die ik erover kon vinden, zijn ze niet altijd positief over dexamethason als vernevelingen.
Ik geloof wel dat de flixotide nu minder goed te verkrijgen is. Dus misschien zou je dan budesonide vernevelingen kunnen proberen. Je moet dat wel bij de mensenapotheek halen :)

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:54

Ginam schreef:
Saaams schreef:
Hier ondanks de dexamethason verneveling toch weer aan het hoesten (1e keer vandaag met longeren) en zichtbaar dus taai slijm wat haar irriteert.

Snap er niks van.

Dus vrijdag weer richting Bodegraven voor een nieuw plan.


Eventueel zou je nog budesonide of flixotide (vloeibaar vernevelingen) kunnen proberen. De dexamethason is officieel niet gemaakt om te vernevelen en moet daarom ook verdund.
Mijn dierenarts adviseerde eerder een van de andere 2. Ook in artikelen die ik erover kon vinden, zijn ze niet altijd positief over dexamethason als vernevelingen.
Ik geloof wel dat de flixotide nu minder goed te verkrijgen is. Dus misschien zou je dan budesonide vernevelingen kunnen proberen. Je moet dat wel bij de mensenapotheek halen :)


Bedankt voor je tip. Ik neem het mee.
Ik verdun inderdaad de dexa.

Momenteel 5 ml dexa met 5 ml nacl. Volgens advies DA.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:56

Saaams schreef:
Hier ondanks de dexamethason verneveling toch weer aan het hoesten (1e keer vandaag met longeren) en zichtbaar dus taai slijm wat haar irriteert.

Snap er niks van.

Dus vrijdag weer richting Bodegraven voor een nieuw plan.


Gebruik je ook iets om het taai slijm op te lossen? Bij mijn merrie lijkt het probleem daar te zitten, ik vernevel Budesonide en Atrovent, maar moet daarnaast nu ook Equimucin 2x daags door het voer doen, om te zorgen dat de medicatie ook zijn werk kan doen in plaats van over het slijm blijven liggen.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 14:59

Princesj schreef:
Saaams schreef:
Hier ondanks de dexamethason verneveling toch weer aan het hoesten (1e keer vandaag met longeren) en zichtbaar dus taai slijm wat haar irriteert.

Snap er niks van.

Dus vrijdag weer richting Bodegraven voor een nieuw plan.


Gebruik je ook iets om het taai slijm op te lossen? Bij mijn merrie lijkt het probleem daar te zitten, ik vernevel Budesonide en Atrovent, maar moet daarnaast nu ook Equimucin 2x daags door het voer doen, om te zorgen dat de medicatie ook zijn werk kan doen in plaats van over het slijm blijven liggen.



Dat doe ik helaas niet. Dit is niet geadviseerd.

Ik heb haar eerst 10 dagen op de respulmin en equimucin gehad, toen door naar bodegraven en kregen we als plan een maand lang rapidexon vernevelen.
Eerst 2 weken 7 ml en 5nacl en daarna nog 2 weken 5ml en 5nacl

De eerste 14-16 dagen ging dit erg goed. Nu nemen de klachten zeer duidelijk toe.
Met warme benauwde pollen dagen heeft ze grote neusgaten, andere dagen is ze niet benauwd maar zoals vandaag wel hoesten (voor t eerst) en pullen in de hand.


Ik heb voor nu de equimucin maar besteld. Doe ik altijd online. Verder wacht ik vrijdag af en neem de adviezen mee.

Flixotide heb ik thuis nog liggen als inhalator. De kat is ook astma patient.
Evenals foster beclamethason.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 15:44

Citaat:
Flixotide heb ik thuis nog liggen als inhalator. De kat is ook astma patient.
Evenals foster beclamethason.


Flixotide is er ook vloeibaar om echt te vernevelen dus niet in pufjes vorm. Hetzelfde geldt voor budesonide :)
Dexa moet je ook verdunnen. Deels doordat de vloeistof eigenlijk bedoeld is om te injecteren. Dat is niet zo met de budesonide en flixotide vloeibaar ;)

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:13

BIj de apotheek is flixotide vlgs mij niet meer te verkrijgen... budesonide ook niet maar die wel weer bij de kliniek... Het wordt dus ook steeds ingewikkelder om de medicatie te krijgen, ik laat het nu vanuit belgie opsturen...

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 18:28

oh echt? hier is het wel gewoon flixotide. budesonide niet.

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 21:46

Spenk schreef:
oh echt? hier is het wel gewoon flixotide. budesonide niet.



En waar is dat, want een vriendin van mij zit al maanden op de prednison omdat zowel haar huisarts als het ziekenhuis geen flixotide of budesonide meer kan verstrekken -O-

Spenk
Berichten: 21766
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:01

Flixotide staat toch helemaal niet op de lijst van geneesmiddelen tekort? https://farmanco.knmp.nl/geneesmiddel/3362.html

Deze bijvoorbeeld staat op opgelost. En verder op flixotide komt ook niks.

Mijn dierenarts kon het gewoon bestellen.... het ligt al voor me klaar op de kliniek... maar ik heb geloof ik al eerder gezegd ik zit aan de grens dus best kans op het dan uit duitsland komt :) dat is hier wel vaker zo met medicatie die niet leverbaar is dat de grensapotheken het uit duitsland halen.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:13

Saaams schreef:
Gebruik je ook iets om het taai slijm op te lossen? Bij mijn merrie lijkt het probleem daar te zitten, ik vernevel Budesonide en Atrovent, maar moet daarnaast nu ook Equimucin 2x daags door het voer doen, om te zorgen dat de medicatie ook zijn werk kan doen in plaats van over het slijm blijven liggen.




Voor taai slijm kun je dagelijks gember geven.
Dit kan rauw of in poeder vorm.
In het begin kan het lijken dat het erger word, maar dit komt doordat het los komt.
Als het niet teveel is voor je paard dan lichtjes wat longeren zodat het nog beter los komt.
Ze kunnen er wat winderig van worden.

mnkortleve

Berichten: 2773
Geregistreerd: 26-07-08
Woonplaats: Strellev Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:17

Laura_ schreef:
Ja het is eigenlijk gek dat er nog geen medicatie is voor paarden tegen hooikoorts.


Die zijn er dus wel, eergister toevallig nog over gehad met de da,ik vroeg naar info over tabletjes die je voor mensen gebruik.
Die gebruiken we hier nooit, we gebruiken enkel wat voor paarden geregristreerd is en niet de menselijke variant.
Niet gevraagd welke overigens.