[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:04

Zou het kunnen dat mijn paard gisteren moest hoesten doordat ik met immunosan had verneveld? Ze hoest vrijwel nooit meer, tot gisteren dus. Toen had ik denk ik een half uur/3 kwartier daarvoor eerst immunosan gebruikt.

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 17:20

hagelslag schreef:
Ik kan het eigenlijk niet vaak genoeg herhalen

Ik zie de longen hetzelfde qua werking als de darmen.

De darmen zijn ook beweging nodig zodat de ontlasting naar buiten komt.
Dus de longen zijn ook beweging nodig zodat de snot eruit komt.

Met zoutoplossing kun je het slijm wat dunner maken(of natuurlijk andere middelen), maar dat wat je erin stopt, moet je door beweging ook weer eruit laten komen.

Maar het blijft een naar iets als je paard zo extreem vol zit.

Ondanks dat mijn stinker soms niet erg snugger is, na het inhaleren wil ze maar wat graag lopen.
Tijdens het longeren vlak voordat ze hoest gaat ze soms vanzelf aandraven of galoperen tot het los zit.

En zoals hierboven ook geschreven.
Liever een groot rondje stappen en indien mogelijk draven... Op den duur komt er op die manier meer los/uit


Dankje voor al jullie adviezen! Ik ga iniedergeval nu minimaal 30 min erop of ernaast met hem stappen en dan wat draven als hij zich goed genoeg voelt. Kijken of dat wat beter helpt voor hem. Hij is nu zo lusteloos en helemaal niet zichzelf. In rust oogt hij gelukkig niet benauwd maar na een rondje stappen wel, waardoor ik eigenlijk steeds heel voorzichtig ben en al een hele tijd niet meer op hem gezeten hebt. Hij wilt gewoon echt niet vooruit…. Ik ga nu gewoon wat langer stappen en kijken of ik verbetering zie! Ik ga ook de dierenarts contacten over iets van atrovent en flixotide want ik hoop zo dat ik hem iets kan gaan helpen.

Fangio

Berichten: 2560
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 20:08

Saaams schreef:
Voor degene met een flexineb.

Longeren jullie er wel eens mee tijdens de zout verneveling?

En hebben jullie dan de ventilatie onder open of dicht?


Ik deed dat in het begin wel, toen durfde hij nog niet goed door te ademen met de flexineb op en tijdens het stappen moest hij wel. Klep onderaan gewoon dicht.
Inmiddels ademt hij ook in stilstand goed door dus poets/zadel ik meestal tijdens het vernevelen en rijd ik daarna.
Maar het kan dus zeker

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-22 22:13

Ik wandel er wel mee. Ook omdat er hier overal zoveel vliegen zitten en hij zich daar helemaal dood aan ergert zelfs door de deken heen dus stappen is het rustigst.

Afbeelding

Gewoon helemaal bepakt en bezakt :))

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 08:51

Ik heb de dierenarts gebeld..equihaler is bijna afgelopen. Heb nog voor 1 dag.

Ze knijpt nog wel, soms wijde neusgaten, maar lijkt wel minder zwaar te gaan allemaal. Maar vind t lastig om te zien of t echt wat heeft gedaan..eveneens de puffers atrovent.

Heb het idee dat ik met zout nog steeds het meeste bereik.

Heb nog wel ampullen budesonide liggen. Misschien dat medicatie om te vernevelen beter aankomt? Even overleggen of ik daarmee verder zal gaan of dat ik stop met medicatie geven.

Peachy
Berichten: 1997
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: Brabant

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:50

Ik zie door alle middelen/inhalators/vernevelaars het bos niet meer.
Mijn pony heeft net een kuur van de Equin Haler gehad, na alle huis/tuin en keukenmiddeltjes. Helaas heeft dit niks geholpen. Hij ademt nog steeds "door een rietje".
Mijn DA raadde een longspoeling aan maar nadat ik mij eigen daarin verdiept hebt zie ik dit nog niet zitten. Kans dat er ook niks uitkomt.
Nu zou ik graag nog wel een zoutkuur willen doen. Dus door middel van een baby inhaler een zoutoplossing willen toedienen. Iemand ervaring?
En vooral welke moet ik dan hebben voor een pony?

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 12:57

Ik zou die longspoeling juist wel altijd doen... anders heb je in mijn beleving geen idee wat je aan het behandelen bent.

Ik dacht het allemaal reuze mee viel bij mijn paard maar hij bleek wel Equine Astma te hebben.

Ik heb een kuur ventipulmin en equi haler gegeven en ben sinds vorige week begonnen met flexineb. Morgen terug voor controle scopie.

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:24

Hallo, zelf volg ik jullie topic al een tijdje en aangezien ik een hoestend paard heb, haal ik hier veel tips uit. Het hooi van mijn paard stoom ik en ik vernevel hem elke dag (voor het rijden) met de Flexineb.

Een van de tips was Balsamic Air om dit te vernevelen. Nu las ik al dat de verhouding 1:1 is, maar gebruiken jullie hiervoor de grijze cup of groene cup? En dan op stand 2?

Dank!

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:26

Je hebt standen dus de E3? Dan heb je geen grijze of groene cup maar alleen grijze. De snelheid doe je dan met de standen. Als je E2 hebt doe je groene cup.

Ik deed hem op stand 3.

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 13:28

Ah, top!

Vanmiddag komt het hopelijk binnen en dan ga ik hem vanmiddag meteen gebruiken.

Ondanks alle maatregelen krijg ik hem dit jaar voor het eerst niet snot vrij en dat is zo sneu voor hem. Ik wil eigenlijk niet aan de ventipulmin (of de vervanger), dus eerst maar eens kijken of het zo gaat lukken.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-22 22:45

Meer mensen waarvan hun paard van immunosan gaat hoesten? Vandaag weer gehoest. Gisteren was ik de immunosan vergeten en niet gehoord. Heb t idee dat het aan de immunosan ligt en weet niet of ik er goed aan doe om verder te gaan.

sh4e
Berichten: 118
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 07:25

Laura_ schreef:
Meer mensen waarvan hun paard van immunosan gaat hoesten? Vandaag weer gehoest. Gisteren was ik de immunosan vergeten en niet gehoord. Heb t idee dat het aan de immunosan ligt en weet niet of ik er goed aan doe om verder te gaan.


Ik heb geen idee, maar misschien komt het juist daardoor los?
Of denk je dat het irriteert en daardoor hoest?

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 08:28

Ik heb het mijn paard gegeven, maar ze vindt de Immunosan niet zo fijn. Niet hoesten maar beetje onrustig werd ze ervan terwijl ze dan eerst stond te slapen met zoutwater.

Ik wil weer balsamic air gaan geven. Dat is ook minder prijzig. En heb nog niet meer voordeel van Immunosan ontdekt.

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 12:39

Hier vandaag controle scopie gehad.
Was gelukkig flink verbeterd. Nog 2 plasjes slijm in de slokdarm verder schoon. Heb het uitgebreid gehad over medicatie in de flexineb en zij vinden het nu ook prima om dat wel te doen als het in de toekomst wel nodig is. Ze hebben er zelf inmiddels ook één aangeschaft voor op de kliniek. Dus heel fijn.! Dankzij topic hier toch maar doorgevraagd :j en ze staan er toch positief tegen over.

MightyMickey
Berichten: 63
Geregistreerd: 28-12-19

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-22 20:05

Lees al een paar weekjes mee. Kan me niet aan de indruk onttrekken dat de meeste DA's met name aan symptoombestrijding doen, i.p.v. goed naar de oorzaak te kijken. Mijn paard is na een aantal maanden hoesten en diverse medicijnkuren (w.o. Equihaler, prednison, ventipulmolin, balsamic air etc.) nu sinds bijna 4 weken onder "behandeling" van een alternatief therapeut. Zij heeft met een biotensor "gelezen" dat mijn paard een inwendige schimmel zou hebben waardoor ze verminderde weerstand heeft en haar organen niet goed werken. Door het geven van ander voer en rantsoen zouden we e.e.a. kunnen verbeteren/verhelpen. En geloof het of niet, er is een duidelijke verbetering nu na bijna 4 weken ander voer en supplementen. Mijn paard hoest zo goed als niet meer. Ik ben dus zeer benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen. Morgen krijgt ze nog een energetische behandeling, ben nieuwsgierig wat de bevindingen zullen zijn.

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-22 15:19

Ik ga morgen beginnen met flixotide en atrovent pufjes. Atrovent krijg ik op recept van de dierenarts maar flixotide had ik nog liggen dus die wil ik eerst gebruiken. Welke dosering flixotide geven jullie je paard? En kan je de puffers gebruiken via de flexineb?

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 01:37

Robyn_paard schreef:
Ik ga morgen beginnen met flixotide en atrovent pufjes. Atrovent krijg ik op recept van de dierenarts maar flixotide had ik nog liggen dus die wil ik eerst gebruiken. Welke dosering flixotide geven jullie je paard? En kan je de puffers gebruiken via de flexineb?


Heb het recept van de atrovent binnen gekregen. Zijn er mensen die dit gebruiken en ook echt 4x dgs puffen zoals het recept dit voorschrijft? Voor mij is dit met mijn werk namelijk toch echt niet haalbaar dus was erg benieuwd naar of er mensen zijn die dit medicijn gebruiken en ook minder vaak puffen

Sting

Berichten: 12859
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 05:57

Stille meelezer hier, al post ik ook wel als ik nieuws heb. Ik lig, alweer, wakker omdat ik me zorgen maak. Ik ben aan het kijken naar andere stalling omdat er naar mijn idee niet voldoende gevoerd wordt op de huidige. Maar jeetje... Dat is nog niet makkelijk. Mijn haflinger heeft astma, artrose, eczeem, is 27 jaar en momenteel te mager. Ik merk dat het ontzettend lastig is om een plekje te vinden waar alle omstandigheden ideaal zijn. Gisteren bij een top plek gekeken, staat tot nu toe duidelijk bovenaan de lijst, maar toch houdt iets me nog tegen. Hoe selecteren jullie op stalling? Er zijn zoveel dingen waarmee rekening gehouden dient te worden, of hebben jullie ze allemaal aan huis? Particulier zou ideaal zijn, maar is niet makkelijk te vinden.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 10:54

Robyn_paard schreef:
Robyn_paard schreef:
Ik ga morgen beginnen met flixotide en atrovent pufjes. Atrovent krijg ik op recept van de dierenarts maar flixotide had ik nog liggen dus die wil ik eerst gebruiken. Welke dosering flixotide geven jullie je paard? En kan je de puffers gebruiken via de flexineb?


Heb het recept van de atrovent binnen gekregen. Zijn er mensen die dit gebruiken en ook echt 4x dgs puffen zoals het recept dit voorschrijft? Voor mij is dit met mijn werk namelijk toch echt niet haalbaar dus was erg benieuwd naar of er mensen zijn die dit medicijn gebruiken en ook minder vaak puffen


Ik lig maar 1x per dag. Vaker lukt mij op langere termijn niet met werk hoor. Dat trek ik niet. Ik merk dat 1x per dag "moeten" al veel is. Met alleen zout durf ik af en toe wel eens een dagje over te slaan

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:42

Hoeveel pufjes geef je dan van de atrovent?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-22 11:44

8

sunny43
Berichten: 1063
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:26

Robyn_paard schreef:
Ik ga morgen beginnen met flixotide en atrovent pufjes. Atrovent krijg ik op recept van de dierenarts maar flixotide had ik nog liggen dus die wil ik eerst gebruiken. Welke dosering flixotide geven jullie je paard? En kan je de puffers gebruiken via de flexineb?


Ik gebruik flixotide. Ik ben aan het afbouwen. Ik begon met 's ochtends 1ml Flixotide in 9 ml NaCl 0,9% oplossing en 's-avonds de andere 1 ml uit de capsule.
momenteel zit ik op 0,5 ml Flixotide in 9 ml NaCl 0,9 % 2x daags, ik bewaar de capsule in de koelkast voor de volgende dag, dus doe twee dagen met een capsule. Als ik weinig tijd heb, puf ik 'sochtends en vernevel ik 's avonds. Dan gebruik ik dus puffers en doe ik 4 dagen met de capsule flixotide

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:57

Moet budesonide puur of verdund? Ik doe nu budesonide puur, maar twijfel of t nu niet verdund moet

Spenk
Berichten: 21772
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 15:59

Verdund 1:1 met zoutoplossing volgens de medicatiekaart van flexineb

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-22 17:11

sunny43 schreef:
Robyn_paard schreef:
Ik ga morgen beginnen met flixotide en atrovent pufjes. Atrovent krijg ik op recept van de dierenarts maar flixotide had ik nog liggen dus die wil ik eerst gebruiken. Welke dosering flixotide geven jullie je paard? En kan je de puffers gebruiken via de flexineb?


Ik gebruik flixotide. Ik ben aan het afbouwen. Ik begon met 's ochtends 1ml Flixotide in 9 ml NaCl 0,9% oplossing en 's-avonds de andere 1 ml uit de capsule.
momenteel zit ik op 0,5 ml Flixotide in 9 ml NaCl 0,9 % 2x daags, ik bewaar de capsule in de koelkast voor de volgende dag, dus doe twee dagen met een capsule. Als ik weinig tijd heb, puf ik 'sochtends en vernevel ik 's avonds. Dan gebruik ik dus puffers en doe ik 4 dagen met de capsule flixotide


Ik geef de flixotide onverdund. Eerst zoutwater en eventueel salbutamol/atrovent als ze benauwd is om te zorgen dat de luchtwegen goed open zijn en de flixotide goed kunnen opnemen.