[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 10:06

Het gaat hier een beetje af en aan, kreeg vanmorgen een appje dat ze weer flink aan het hoesten was. Ik heb voor vanmiddag al een afspraak staan op de kliniek voor controle van dr pezen, maar vanmorgen nog maar even gebeld of er ook tijd was voor een scopie.. dus die wordt gelijk gemaakt.

Ik denk trouwens dat ze nu reageert op het hooi. Dat is toch iets stoffiger dan voorgaande jaren lijkt t wel. Normaal hoor ik haar nooit rond deze tijd.

Ik gebruik de flexineb al, dacht eerst dat het hoesten kwam door loszittend slijm. Zou goed kunnen uiteraard.

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 12:11

Kleine gupper is nu de 4e dag aan de flexineb. Eerste 3 dagen nam het hoesten tijdens de sessie af, droge hoesten, maar vandaag, wat een rochel/slijmhoest haha, jeetje!

Hopelijk is hij er nu snel vanaf van zijn hoestje ;)


Afbeelding

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 18:06

Er is voor de zekerheid bloed afgenomen, omdat het geluid ook wel weer typisch was voor een infectie. Dus dat wil ze even uitsluiten. Beeld past wel weer goed bij een allergie.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:01

Mijn paard heeft zware astma. En vernevel nu om de dag zoutoplossing.
Van de kliniek moet ze in beweging blijven om op conditie te blijven en het slijm los te maken.
We maakte alleen stapritjes nog.

Nu ben ik dus weer langzaam aan het opbouwen maar vind het zo lastig als ze dan zoveel hoest. Dan spring ik er af.
En ga ik wandelen.
Nu ben ik een keer door gereden met lange teugels. Ze blijft voorwaarts en mee werkend.
Na 20 min was het hoesten ook over en hebben we lekker kunnen rijden. Het snot stroomt dan ook uit der neus en ze lijkt dan ook meer lucht te hebben.


Maar toch voelt het niet oke om door te rijden. Maar met alleen stappen komt er niks los.

Hoe doen jullie dit? Word dit beter naar mate ze regelmatiger in het werk staat?

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 21:13

Juist als ze extreem "slecht" staat geef ik haar rustige beweging.
Ondanks dat het moeilijk aanvoelt.

Je kunt beter langer beweging geven dan 20 minuten.
Een half uur minimaal stappen is eigenlijk zeer goed.
En inderdaad hoe beter de conditie, hoe beter als het word.
Sws als dagelijk de longen gebruikt worden, kan snot en co goed eruit komen.

Dus ondanks dat het niet fijn voelt, bewegen...
Indien mogelijk naderhand even op t land gras laten zoeken. Dan hebben ze een goede halshouding om nog wat snot eruit laten druipen...

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:31

Ik kom even binnen vallen, lees al een tijdje mee en veel goede tips gehad.

Afbeelding
Heeft iemand ervaring met deze vernevelaar? De Mediware Ultrasone inhalator voor paarden. Ik heb deze net binnen gehad, maar zit helaas geen gebruiksaanwijzing bij. Ben hem nu binnen aan het uittesten, maar er komt niet echt damp uit, wel koude lucht. Heb ondertussen de verkoper wel gemaild, maar zou hem eigenlijk zo al willen uitproberen. Dus had stille hoop dat iemand hier dezelfde heeft

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 22:41

JackieT schreef:
Ik kom even binnen vallen, lees al een tijdje mee en veel goede tips gehad.

[ [url=m/R2gKcf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heeft iemand ervaring met deze vernevelaar? De Mediware Ultrasone inhalator voor paarden. Ik heb deze net binnen gehad, maar zit helaas geen gebruiksaanwijzing bij. Ben hem nu binnen aan het uittesten, maar er komt niet echt damp uit, wel koude lucht. Heb ondertussen de verkoper wel gemaild, maar zou hem eigenlijk zo al willen uitproberen. Dus had stille hoop dat iemand hier dezelfde heeft


Is er een youtube filmpje van? Of online gebruiksaanwijzing

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 08:59

JackieT schreef:
Ik kom even binnen vallen, lees al een tijdje mee en veel goede tips gehad.

[ [url=m/R2gKcf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heeft iemand ervaring met deze vernevelaar? De Mediware Ultrasone inhalator voor paarden. Ik heb deze net binnen gehad, maar zit helaas geen gebruiksaanwijzing bij. Ben hem nu binnen aan het uittesten, maar er komt niet echt damp uit, wel koude lucht. Heb ondertussen de verkoper wel gemaild, maar zou hem eigenlijk zo al willen uitproberen. Dus had stille hoop dat iemand hier dezelfde heeft


Ik heb deze. Mijne doet het prima. Ik denk dat je even op weg geholpen moet worden? Je mag me pb-en. Heb ook nog wel een gebruiksaanwijzing maar niet in het Nederlands

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 21:08

FlappieR schreef:
JackieT schreef:
Ik kom even binnen vallen, lees al een tijdje mee en veel goede tips gehad.

[ [url=m/R2gKcf.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heeft iemand ervaring met deze vernevelaar? De Mediware Ultrasone inhalator voor paarden. Ik heb deze net binnen gehad, maar zit helaas geen gebruiksaanwijzing bij. Ben hem nu binnen aan het uittesten, maar er komt niet echt damp uit, wel koude lucht. Heb ondertussen de verkoper wel gemaild, maar zou hem eigenlijk zo al willen uitproberen. Dus had stille hoop dat iemand hier dezelfde heeft


Ik heb deze. Mijne doet het prima. Ik denk dat je even op weg geholpen moet worden? Je mag me pb-en. Heb ook nog wel een gebruiksaanwijzing maar niet in het Nederlands


Ah top! Ik stuur even een pb, heb hem wel aan de praat gekregen toen ik een onderdeel eruit haalde, maar denk niet dat dat de bedoeling is :o

miesie22

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:27

Wat bij mijn tinker heel goed werkt, is vernevelen met zwavel. Dit bestel ik bij de dierenarts (het heet solvidine) en dit vernevel ik 1 op 1 met zoutoplossing. Ik merk dat dit tot nu toe het beste werkt voor die van mij!!

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:30

Merken jullie verschil tussen vernevelen in de ochtend en avond?

In de ochtend altijd hoest bij vernevelen, in de avond niet?

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:37

Daar heb ik nooit op gelet. Aangezien ik dan vernevel als ik ook tijd heb naderhand haar te longeren ofzo.

En het liefst ook dat ze naderhand op t weiland kan.
Dan beweegt ze nog een beetje meer met haar neus richting de grond en kan eventueel snot er makkelijker uitlopen

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:42

Ik vernevel momenteel 2x daags om die reden idd, hier is het een veulen en in de ochtend gaat hij de wei op en in de avond op de paddock met laaghangende hooinetten :)

Hij moet nu verneveld worden tem dinsdag en dan fingers crossed dat het over is...

Anders wordt het endoscopie en dat wil je ook niet voor een veulentje...

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:44

Aaahhh juist.
Oftewel dan word er sochtends dus vast zitten slijm losgeweekt en daarom hoest hij/zij savonds niet...

Maak je t hooi nat?
En nog een handige vraag, wanneer heb je voor t laatst ontwormt?

Het hoeft niet, maar mijn haflinger heeft toen longwormen gehad.
En dan hoesten ze natuurlijk ook

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 16:46

Hij is ontwormd tegen spoelworm net voor hij naar ons kwam.

Het hooi wordt niet natgemaakt maar voor een jong veulen steeds op geweekt hooi is ook weer zo sneu.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 20:55

Mi_Amore schreef:
Hij is ontwormd tegen spoelworm net voor hij naar ons kwam.

Het hooi wordt niet natgemaakt maar voor een jong veulen steeds op geweekt hooi is ook weer zo sneu.



Hoelang is hij nu bij jullie?

Veulens zijn soms echt vatbaar voor wormen.

En liever nu met nat hooi deven doorpakken, dan met een jong dier rondkwakkelen en de rest van zijn leven problemen met de longen.

Dit klinkt hard, is niet aanvallend bedoeld.

Maar als je nu de longen weer fit krijgt en het een eenmalig dipje was, dan mag je van geluk spreken

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 21:35

Nu 6 weken bij ons.
Ik denk niet dat het aan het hooi ligt eerlijk gezegd, maar ik zal het weken proberen.

De kliniek zei dat 15min voldoende is tegen stof dus we geven het dan maar een kans.

Wel lastig met de vriesnachten op komst :/

*edit: vandaag is er iemand heel de dag bij de paarden geweest en geen gehoest gehoord,jeej. Enkel tijdens het flexinebben :)

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:02

Kwamen er toen wormen af na het ontwormen?
Dan zou ik nog een x ontwormen


En echt, liever nu even doorpakken en zorgen dat de longen schoon worden.


En hoesten is ansich niet verkeerd.zolang het maar een effectieve hoest is

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:04

Nee geen wormen afgekomen.
En heb de mest zeeeeer goed onderzocht :')

Wat bedoel je met effectieve hoest?

Vandaag (6e dag flexineb) is er eindelijk wat snot losgekomen.

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:08

Hier gaat het helaas een stuk slechter, laatste hoop is nog het vernevelen met zoutoplossing volgens de dierenarts.

Hij staat ondertussen met een piepende ademhaling en echt te pompen. Ook af en toe droge hoest. Ondertussen al zoveel medicatie ingestopt maar hielp maar tijdelijk. Dinsdag komt de zout oplossing binnen, vernevel nu tijdelijk met kamille om iets te verlichten, en helpt wel voor even.

Hebben jullie misschien nog dingen die ik kan doen? Om te vernevelen ofzo?

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:09

Ik vernevel mijn oudere merrie met balsamic air op de slechte dagen.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:17

Mi_Amore schreef:
Nee geen wormen afgekomen.
En heb de mest zeeeeer goed onderzocht :')

Wat bedoel je met effectieve hoest?

Vandaag (6e dag flexineb) is er eindelijk wat snot losgekomen.



Effectieve hoesten, is als er gehoest word en je hoort dat er iets in richting uitgang gaat komen.
Oftewel, een hoest zodat er slijm uit komt/los komt.


@jackieT.
Hoeveel dagen ben je nu bezig?
Toen ik net begon met vernevelen duurde het 2 weken voordat ik overduidelijk verbetering zag.
Zodra als dat je de zoutoplossing kunt gebruiken zal het fijner zijn als de kamille.
Kun je morgenochtend niet bij de normale apotheek langs voor een klein flesje zoutoplossing?

Ik koop nl gewoon bij de humane apotheek een flesje.
100 ml kost mij dan 2.50

JackieT
Berichten: 514
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:22

hagelslag schreef:
Mi_Amore schreef:
Nee geen wormen afgekomen.
En heb de mest zeeeeer goed onderzocht :')

Wat bedoel je met effectieve hoest?

Vandaag (6e dag flexineb) is er eindelijk wat snot losgekomen.



Effectieve hoesten, is als er gehoest word en je hoort dat er iets in richting uitgang gaat komen.
Oftewel, een hoest zodat er slijm uit komt/los komt.


@jackieT.
Hoeveel dagen ben je nu bezig?
Toen ik net begon met vernevelen duurde het 2 weken voordat ik overduidelijk verbetering zag.
Zodra als dat je de zoutoplossing kunt gebruiken zal het fijner zijn als de kamille.
Kun je morgenochtend niet bij de normale apotheek langs voor een klein flesje zoutoplossing?

Ik koop nl gewoon bij de humane apotheek een flesje.
100 ml kost mij dan 2.50


Ben nu pas sinds donderdag bezig, dus ben opzich wel blij dat het 2 weken kan duren.

Bedankt voor de tip! Ga ik morgen even halen dan, wist niet dat dat gewoon kon.

hagelslag
Berichten: 9014
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:34

Ik neem aan dat dat kan.
Tenminste in dl wel.

En kamille doet gewoon niet dat wat de zoutoplossing doet.

Dus zodra als dat je de zoutoplossing gebruikt vanaf dan gaan de 2 weken in. (of natuurlijk iets wat vele andere gebruiken. Maar ik gebruik dus alleen zoutoplossing)

Mi_Amore

Berichten: 14843
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 22:36

@hagelslag: hmm hier is het altijd een droge hoest geweest, eergisteren was het reutelig hoesten, vandaag droge kuchen maar er ligt wel altijd wat voedselkruimel in de flexineb. Vandaar dat ik blij was met de snottebel vandaag, dan is het ook duidelijk dat er wat los komt.