[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:06

die bovenste is echt heel sneu.

wat ik bij appie zag toen hij het het ergst had was zo:
http://www.youtube.com/watch?v=fqlx0Kc9_so

alleen ademt dit paard heel langzaam, en ap dus echt veel sneller.
jammer dat ik geen duidelijke filmpjes maken kan,anders had ik ap wel gefilmd.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:20

en ik vind ook filmpjes van een paard met DDSP!
http://www.youtube.com/watch?v=Bqx6b_7E ... re=related

en dit lijkt wel erg op wat appie doet
http://www.youtube.com/watch?v=IcjDqij_ ... re=related
alleen hoor je bij dit paard toch duidelijk een vibratie in het geluid en dat heeft appie dus niet

en dan is er nog dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=ZLBWuKR3 ... re=related

als je het geluid van het paard neemt met de DDSP en het geluid van dit paard nou door elkaar gooit,dan heb je dus wat appie doet

dit paard heeft het dus ook benauwd, en die hoor je ook heel duidelijk ademen:
http://www.youtube.com/watch?v=twodJWEB ... re=related
wel sneu zeg ;(

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:57

Hmm ik heb de filmpjes even bekeken.
Mijn paard doet geen 1 van de dingen op die filmpjes.
Het gaat nu een week goed. Gisteren 1 kuch na het rijden.

Maar zou het na een spuit prednison helemaal over moeten zijn of kan er het in het begin af en toe nog een kuch zijn?

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 18:21

Een spuit prednison is geen garantie dat het over gaat (spreekt uit ervaring) helaas

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:32

Mijn paard heeft voor 10 dagen prednison gehad en hij hoest nog steeds. Hij heeft al veel verschillende medicijnen gehad en ook kruidenmiddeltjes enz. werken niet hij blijft hoesten.

Mijn paard staat inmiddels al 3 maanden stil vanwegen het hoesten. Nou ben ik aan het twijfelen of ik hem weer licht aan het werk zal zetten. En met licht bedoel ik 15min. stappen en een beetje draven. Misschien dat hij zo het slijm los loopt door de beweging en daardoor minder gaat hoesten.

Hij staat 24/7 buiten, krijgt nu geen nat hooi meer maar voordroogkuil, en ook het vlas hebben we uit de inloop stal gehaald en er ligt nu niks meer in. En nog steeds hoest hij :(

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 18:45

Echt vervelend flappie; op een gegeven moment weet je inderdaad ook niet meer wat je kunt/moet doen. Heb je misschien al overwogen of je paard misschien dan niet een voedsel allergie heeft?? Omdat je alles al hebt gedaan wat je maar mogelijk kunt doen en het niet over gaat.

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:50

Ik heb hem een tijd geen krachtvoer gegeven en toen hoeste hij ook. of kan een paard ook een allergie hebben van gras en hooi eten? Want dat was het enige wat hij toen kreeg.

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 18:52

pollenallergie misschien ??

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:03

Gras en hooi kunnen ook allergieën veroorzaken. Mijn pony is zelfs licht allergisch voor weidegras, maar of zich dat gelijk uit in hoesten weet ik niet.
Pollen zwerven nu niet meer zo heel erg in het rond dacht ik?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:05

In hooi met aren zitten ook pollen !

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:06

Klinkt misschien beetje dom maar wat zijn hooi met aren??

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:07

Hooi met het graszaad erin bedoel ik.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:09

Ahhaa oke nooit bij stilgestaan. Maar wat nou als dat hooi weer nat wordt gemaakt, zou het dan nog steeds gevoelig zijn voor paarden met pollen allergie?

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:11

bij mijn paard werkt nat maken idd voldoende. Maar ik weet niet in hoeverre dat ook voor andere paarden zo is.
Schwarz kummel olie zou ook goed werken tegen ( luchtweg) allergieen.
Allergieen kan je ook laten testen door Josefien hier op Bokt.

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-10 19:12

Ja die van mij krijgt ook al lange tijd dus natte hooi dus ik vroeg me dan af of de pollen die er in zitten nog "schadelijk" kunnen zijn.

De SK olie is wel een goed middel inderdaad, het verminderd sterk de klachten bij mijn paard.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-10 19:19

Jibbel schreef:
Ik meld me hier ook. Zie al een aantal bekenden voorbij komen, zoals ellepel en magica.

Gisteren toch maar weer contact met de DA gehad over dat ene kuchje wat ze eind september al kreeg, ineens was het over en sinds 1,5 week elke dag toch weer aanwezig met rijden (heel gek, met longeren hoest ze niet, alleen van de week 1x na een flink galopje).
Nu moeten we weer 4 dagen op de volle dosering en kijken of het verbeterd. Zo niet, dan gaan we kijken of we iets anders moeten gaan doen. Tis lastig, want we weten al dat ze een afplatting heeft in de luchtpijp en dat ze een afwijking heeft aan haar strottenklep.
Komt het dus daarvandaan, of toch weer dieper uit de longen?

Verder liep ik tegen een topic aan waar over DDSP werd gesproken. Ook daar herkende ik mijn paard in.
- benauwdheid (Gehad)
- waterige neusuitvloeiing, soms wittig (gehad, aan 1 kant meer dan aan andere kant)
- bijgeluiden in draf zodra ze aan de teugel loopt (soort brommend geluid, alsof ze lucht inslikt ofzo)

Het is wat met die longen...


Hoi,

Mijn shetlandertje heeft hetzelfde, bijgeluiden in de draf/galop en na het werken 'pompen'. We zijn ermee naar de kliniek geweest en hij blijkt ook een afplatting in de luchtpijp te hebben. Dat schijnt een aangeboren afwijking te zijn bij shetlanders. Volgens de DA was dat overigens dé oorzaak van de bijgeluiden en betekent het dat we hem niet meer zwaar mogen belasten (galopwerk en lang draven). Erg jammer, maar gelukkig weten we wat het is. Ons werd verder verteld dat het belangrijk is dat ze veel buiten staan en geen stof van hooi/stro binnen kunnen krijgen. Vandaar dat wij aan het nadenken zijn over het stomen van hooi, dat geeft een beter effect dan natmaken en de voedingsstoffen blijven behouden.

pradesh
Berichten: 1
Geregistreerd: 16-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 22:17

ook mijn paard hoest af en toe , afgelopen winter is ze flink verkouden geweest en wel 5 flessen equipulmin gehad, heb me toen verdiept in de homeopathie en kwam uit bij een dierenarts in limburg en deze heeft haar behandeld door te stomen met tincturen en gaf haar medicijnen dit heeft enorm geholpen, ze heeft over de wintermaanden prefentief medicamenten,

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 12:15

Jeetje ellepel, wat die paarden doen, dat doet die van mij nog lang niet..nu snap ik pas waarom mijn DA zegt dat het wel meevalt!

Maar de hoest is hier iig weg na 4 dagen prednisolon/ventipulmin. Ze briest weer lekker diep en veel vanuit dr longen tijdens het werk. En nu mag ik dus weer af gaan bouwen. Jeej!

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:05

dat was mijn idee ook toen ik die filmpjes zag,dan valt het met appie nog best wel mee :j
fijn dat je mag afbouwen!

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:12

nu maar hopen Jibbel dat de hoest ook wegblijft na de kuur ! Je hoort zo vaak dat het dan weer terugkomt helaas....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:38

Magica schreef:
Gras en hooi kunnen ook allergieën veroorzaken. Mijn pony is zelfs licht allergisch voor weidegras, maar of zich dat gelijk uit in hoesten weet ik niet.
Pollen zwerven nu niet meer zo heel erg in het rond dacht ik?



Dan zou dat betekenen dat flappie's paard dit niet meer zou moeten eten. uhhh dan gaat ie dood.
Vreemde is wel dat mijn 2 paarden er nu vanaf zijn en die van Flappie niet. (wij staan opdezelfde plek)

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:40

In b.v. graszaadhooi of hooicobs zitten geen pollen ! :)*

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 13:59

@ Maris: hoop ik ook, maar het is wel iets wat ze eigenlijk altijd rond de winter heeft gehad, 1 zo'n kuchje bij het aandraven, maar meestal als ze eventjes niks gedaan had. Ach, we zien wel. Van de zomer hoestte ze niet, dus het is nu toch iets anders dan toen en dat was veel erger dan dit.

ellepel

Berichten: 47342
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 17:20

appie vandaag mooie kleine neusgaten en geen snelle/dubbele ademhaling. :D
ben dus blij dat het werkt nu hij op kuiul staat, is niet al te natte kuil,dus prima voor hem.

vanaf vandaag gaat hij wel aan de sk olie,heb toch het idee dat het sowieso wel goed voor hem is

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-10 23:17

@ ellepel: mooi dat het alweer beter gaat met appie! Pomme is ook nog steeds aan de SK olie en het gaat echt wel beter. Ze heeft zich wel gewoon aangeleerd om met aandraven altijd te briesen en ook na het galopperen maar echt hoesten doet ze gelukkig niet meer. Af en toe zitten er 2 kuchjes tussen. Nou ja en als het zo blijft, dan doen we het ervoor ;-)