[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Maisie

Berichten: 2936
Geregistreerd: 27-09-05
Woonplaats: zeeland

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 10:58

ik heb ook een pony die kucht. Vorig jaar voorjaar begonnen langs de DA geweest en hoestsiroop mee gehad. Dit hielp wel. Tegen het najaar als ze op stal gaan (zomer 24/7 buiten winter alleen overdag 12-6 buiten) begint ie weer. Het is dan alleen als hij aan het werk is en dan 2 of 3 kuchjes.

Ik geef nu van naf easy breathing preventief over zijn voer. De ene dag hoor je m niet de andere wel. Ik blijf het moeilijk vinden maar mocht het volgend voorjaar nog niet beter gaan dan ga ik toch weer langs de DA.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 11:49

Ik heb even een beetje hulp nodig.

San had 'nergens' last van, ik kon een uur rijden en dan was ze niet buiten adem oid. Alleen in het begin dat kuchje. Van de DA moest ik daarom 4 dagen volle dosering prednisolon/ventipulmin geven, als ze niet meer hoesten daarna halveren (3 dagen) en dan weer halveren (3 dagen) en opnieuw bellen.

Het rare is dus, dat San sinds ze die medicatie krijgt, dus ineens weer is gaan knijpen / dubbelslag heeft. Wie weet er of de medicijnen er iets mee te maken kunnen hebben? Ik heb het aan de DA gevraagd en die zegt dat het geen bijwerkingen zijn.

Aan de andere kant vraag ik me dus af of we wel met de juiste medicatie aan het behandelen zijn. Prednisolon/ventipulmin is voor de dieper gelegen luchtwegen en het kuchje was erg oppervlakkig.

Ondanks dat de kuch aan het begin weg is, is ze na 15 min. stappen al compleet buiten adem en in rust staat ze ook mee te knijpen. Wie kan mij er iets over vertellen?

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 13:57

vreemd.
hoeveel gaf je dan eerst en hoeveel geef je dan nu?
misschien dat het zit in de veranderde dosering?

had je de bijsluiter al gelezen?
http://www.boehringer-ingelheim.nl/cont ... nulaat.pdf

staat wel in dat zweten een bijwerking is..

ik vraag me eigenlijk af of de verhoogde dosis misschien te hoog is, en je paard last krijgt van versnelde hartslag
en daarom misschien zo staat de pompen?
het hart heeft natuurlijk een rol in de zuurstofvoorziening.

kijk ik heb voor mijn eigen benauwdheid wel ventolin, soms werkt dat niet goed en neem ik 2 pompjes in plaats van 1. :o :D
mijn hartslag gaat dan omhoog en daardoor word ik trillerig en krijg ik het warm,dat komt omdat ik dan te hoog doseer
zoiets zou bij jouw paard ook verklaarbaar kunnen zijn....alleen krijg ik het daar dan weer niet benauwd van,dus dat is vreemd

ga anders (wel in overleg) weer terug naar de vorige dosering??

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 14:27

Ik ben dus begonnen met 4 dagen 2x per dag 1 schep. vandaag is de laatste dag van de 3 dagen 2x per dag 1/2 schep en vanaf morgen zou ze 3 dagen 1/4 schep (2x per dag) krijgen.

Versnelde hartslag waardoor ze harder moet ademen zou kunnen. Wat ik ook nog dacht, het zet de boel open, dus mss haalt ze daardoor heftiger adem? Benauwd is ze niet echt, zo lijkt het, maar ze knijpt dus wel mee.

Bijsluiter is alleen van ventipulmin zag ik. Maar ze krijgt weer de mix prednisolon/ventipulmin.

Ik hoop eigenlijk dat door het afbouwen het ook minder wordt, zo niet kan ik altijd nog even bellen. Maar ik vind het wel vreemd en ik denk dus dat we echt met de verkeerde medicatie bezig zijn nu (vroeg me sowieso af of we wel medicatie hadden moeten gebruiken..) Maar volgens mij was het een gevalletje DA luistert maar half, kent de geschiedenis, dus hoppa, troep in douwen!

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:13

ohw dat begreep ik niet helemaal,het is dus een mix van beiden?
heeft de veearts dat zelf in elkaar gezet of is het een bestaande mix?

het is wel wat warmer nu,weet niet of het daar ook nog van zou kunnen komen?
denk dat je even moet aan kijken,kan best zijn dat het morgen wel al opknapt.

wat een zorgen zo he :(:)
ik had dat laatst, ap had het echt benauwd en ik stond echt even in dubio wat te doen.
maar de volgende dag was het eigenlijk al over.
voor nood heb ik wel ventipulmin staan hoor,als ik zie dat hij het echt moeilijk heeft dan mag ik hem dat geven

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:20

De DA heeft zelf een hoestpoeder samengesteld met prednisolon/ventipulmin. Ik vind het gek, omdat het erger lijkt de worden hoe langer ze het krijgt, maar we zullen het vandaag wel weer even aankijken.
Tis idd lastig en veel zorgen zo, zeker omdat we binnenkort ook op vakantie gaan en dan is het wel fijn als ik niet hoef na te denken over de doseringen en medicatie.

Maar, gelukkig is het niet zo bizar als op die filmpjes. Dus dat stelt enigszins gerust.

Maris
Berichten: 15923
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:28

Mijn paard stond vandaag ook weer snel adem te halen......
Ik heb eerst zijn deken maar afgedaan, want 16 graden is best warm !! later ging het ook weer stukken beter.
maar misschien heeft jouw paard ook last van de hogere temperatuur Jibbel ?

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:31

die temperatuur kan best meewerken, het is ook heel erg vochtig in d elucht dus dan werkt het dubbel op.

ik vind trouwens wel wat info van mensen die prednisolon gebruiken en daar na een dag of 2-3 juist benauwder van worden.
pas daarna gaat het weer beter.
misschien dat het bij jouw paard net zo zit?

ik heb nog wel een bijsluiter van een prednisolon voor je gevonden:
http://www.apotheekkennisbank.nl/files/ ... D50969.pdf

daar staat wel het een en ander in over benauwd worden,(bij stukje afweersysteem)
nou is dat bij mensen en elke bijsluiter is natuurlijk eng om te lezen,dus laat je er niet door gek maken hoor.
kijk het nog even aan, zolang je paard er niet erg last van heeft moet het misschien toch nog beter inwerken

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 16:55

schijnt wel dat schimmels in brok of granen ook weer een allergische reactie kunnen veroorzaken.
belangrijk dus om het nat te maken.

nou doe ik dat al omdat er poeder doorheen moet,maar denk meld het hier toch maar even

maris, ik kom op amerikaanse sites ook overal tegen dat paarden met copd ook erg moeilijk op gewicht zijn te houden?
klopt bij jouw paard dus wel
Laatst bijgewerkt door ellepel op 03-11-10 17:22, in het totaal 1 keer bewerkt

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:01

Jibbel dat kuchje lijkt niet veel te betekenen maar dat is toch een diepliggend probleem.

Bij mijn merrie was het ook maar een kuchje maar die bleek na een scopie van binnen toch flink verstopt te zijn.
Die krijgt al 6 weken een mix van ventipulmin en prednisolon. Ben met veel begonnen en dan steeds afbouwen. Vanaf volgende week krijgt ze het om de dag en daarna is ze er als het goed is vanaf. Ben intussen van stal verhuist aangezien het aan de stalling lag dat ze uberhoupt begon te hoesten. Die van mij was verder niet benauwd ofzo. Alleen een kuchje.

Had hiervoor al de eerste keer alleen een kuur ventupulmin gehad, daarna kwam het gelijk terug dus een kuurtje ventipulmin met prednisolon. kwam ook gelijk weer terug daarna een kuur van beide met de eerste week nog een andere poeder.
Ben ook verhuist bij de benauwde stalling weg dus nu moet het als het goed is over zijn!
Bij mijn vorige stalling had ze te weinig frisse lucht gezien ze op de stalling daarvoor (had ik der een jaar) nooit ergens last van heeft gehad, en in de tussentijd op deze stalling heeft ze 5 weken ergens anders gestaan en had ze ook nergens last van.

Bij mijn merrie dacht ik ook dat het een onschuldig kuchje was maar van binnen zat het flink verstopt!

Prednisolon heeft wel bijwerkingen, ze kunnen er aardig beroerd van worden, beetje koliekerig zelfs. Mijn merrie had vooral de eerste 2 weken met de hoge dosis dat ze niet lekker was. Maar nu de dosering lager word gaat het weer vooruit!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:13

Tis ook lastig bepalen nathalie, maar ik vind het moeilijk, omdat mijn DA alleen telefonisch het verhaal heeft aangehoord, maar niet bij het paard is wezen luisteren. Als dat wel het geval zou zijn, zou ik er meer vertrouwen in hebben.

Dat warm hebben kan ook wel, ze heeft sinds 2 weken een ongevoerde regendeken op, maar het kan soms nog best warm zijn. Alleen is het niet mogelijk om boven een bepaalde temp. de deken af te halen, ivm mijn werk en op stal wisselen ze geen dekens. Daarnaast is het nog eens lastig dat als de wind op haar luik staat, het best wel tocht, dus ik wil haar daar ook een beetje voor behoeden.

Mocht het idd niet vooruit gaan, dan heb ik snel genoeg de DA weer gebeld en desnoods rijden we erheen voor een nieuwe scopie.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:15

Mijn merrie had verder nergens last van! glom mooi, had nooit verhoging, at goed, poepte goed geen slijm in de neus ook geen slijm bij de kuchjes.
Ze kuchte keer of 4 per dag meer niet.
Maar bleek na de scopie toch beroerder te zijn als ik dacht!
Ze had het op deze stalling gekregen dus enige oplossing was verhuizen.

wat kwam er uit de vorige scopie dan?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 17:20

Eerste scopie had ze ontzettend geïrriteerde luchtwegen bij de splitsing naar de longen. Wss een allergische reactie opgebouwd door bijv. een opgelopen verkoudheid / virusje en een combinatie van de stal waar ze stond (bij koeien). Verder had ze altijd buiten gestaan overdag en ineens kwam ze dus op stal grotendeels van de dag. Daardoor is het gekomen. Nu staat ze op een andere stal in een stal met buitenluik (alleen 's nachts dicht).
2e scopie was alles netjes in orde, daarna vanaf half juli zonder medicijnen geprobeerd, maar eind oktober kreeg ze dus elke keer tijdens het rijden na een paar rondjes draven 1 kuchje en dan was het verder klaar. Op stal doet ze niks en met longeren ook niet, alleen als ze zich dus wat meer moet inspannen.

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:56

Ik heb de sk olie binnen gekregen.
Alleen mijn paard is niet van plan om haar voer nog op te eten als ik het erover heen gooi.

Ik kan het nergens vinden, maar ga er vanuit dat het ook met een spuit gegeven kan worden??

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:02

prednisolon is een aanslag op het inmunsysteem, het is eigenlijk gewoon troep en kan best wat bijwerkingen hebben waaronder dit dus. Mijn DA gaf ook nadrukkelijk aan dat (toen mijn paard het kreeg) dat hij niet mocht zweten, en zodra het er op leek dat het werk te zwaar voor hem is omdat hij benauwd is dan moest ik hem gewoon laten staan, totdat de kuur afgelopen was.

Met mijn paard lijkt het eindelijk goed te gaan. Ik heb hem al drie dagen niet horen hoesten!!!

Wranglerbutt

Berichten: 10390
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 21:05

@Tien: Sinds maandag krijgt mijn paard ook SK olie over haar voer. Ze bliefde het de eerst keer ook niet over haar eten, maar ze was er snel aan gewend :j
Mijn paard krijgt ongeveer 15 ml door haar muesli. Hoeveel krijgt die van jou?

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:08

flappie2 schreef:
prednisolon is een aanslag op het inmunsysteem, het is eigenlijk gewoon troep en kan best wat bijwerkingen hebben waaronder dit dus. Mijn DA gaf ook nadrukkelijk aan dat (toen mijn paard het kreeg) dat hij niet mocht zweten, en zodra het er op leek dat het werk te zwaar voor hem is omdat hij benauwd is dan moest ik hem gewoon laten staan, totdat de kuur afgelopen was.

Met mijn paard lijkt het eindelijk goed te gaan. Ik heb hem al drie dagen niet horen hoesten!!!


Klopt! mijn paard voelde zich er ook knap beroerd van. De eerste 2 weken kreeg ze er 5 smorgens! daar was ze echt ziek van. Daarna een week 4 daar na een week 3 nu een week 2 en dan vanaf zaterdag om de dag. Dit alles in combi met ventipulmin (ook aan het afbouwen)
Nu ze een kleindere dosis krijgt voelt ze zich duidelijk beter! Ze plaste ook erg veel sinds de medicijnen volgens da gaan ze meer drinken.

met rijden doe ik ook rustig aan 3/4 keer per week 20 min tot half uur er op afhankelijk van hoe ze zich voelt. En draven laat ik ook beetje aan haar over hoeveel looplust ze heeft. galop sla ik al die weken al over.

Tien

Berichten: 1691
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Makkinga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:13

@ Wranglerbutt: op dit moment 10 ml, wou eerst even kijken of ze niet een reactie kreeg.
Daarna wil ik 15 ml gaan geven, omdat ik haar niet meer heb gehoord + dat ze nog andere druppels krijgt (Puur Laryngo)

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 09:50

Hier helaas toch weer hoest nu ze een lagere dosering krijgt. Het is wel een meer rochelende hoest, dus alsof er wat los komt. Voorheen was het een droog oppervlakkig hoestje. Vrijdag weer contact met de DA, wil eigenlijk dat hij er even zelf naar kijkt/luistert.

M'n paard is gelukkig verder helemaal niet zo beroerd van de medicijnen. Ze is erg fris en vrolijk. En van mijn DA moest ik juist bewegen, zolang ik maar zorgde dat ze niet extreem buiten adem zou raken (pompen / dubbelslag dus). Volgens hem is het juist belangrijk dat het los komt door de longen aan de gang te houden.

Shoufshouf
Berichten: 634
Geregistreerd: 29-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:37

Hallo,

Mijn paardje hoest (sinds gister) dat ik het echt door heb, vind haar wel al een week minder gezellig en zwaarder ademen na beweging. Dus ik denk een klein koudje...(hoop het tenminste)
Paard staat namelijk gewoon in een buitenstal met uitloop en de wei, met regendeken op momenteel!!

Heeft iemand een huis tuin en keuken middeltje om haar hierdoor heen te krijgen zonder dat ik meteen aan de medicijnen moet....

Heb vanmorgen een dun dekentje onder haar regendeken gedaan (al is het nu niet echt koud) en kruidenmusli gegeven met warm water en een sinaasappeltje....tja....Hoorde van iemand de tip van dennensiroop, klopt dat?? Wat kan je allemaal veilig geven aan je paard??

Er staan in dit topic vooral dingen in over paarden die chronisch lijken te hoesten....dit is voor mij de eerste keer in vier jaar!

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 12:28

Je zou in eerste instantie eens foenegriek kunnen geven om te zien hoe ze daarop reageert. Ik geef zelf de voorkeur aan de granulaat, omdat ze poeder alle kanten op blazen.

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:07

als je het voer wat natmaakt blijft poeder ook wel plakken.

er zijn veel huis tuin en keukemiddeltjes.
waar ik bij paarden wel goede resultaten mee geboekt heb was toch echinaforce.
ook al is dat homeopatisch en zou het dan niet werken,blablabla.....
toch merkte ik dat paarden er wel van opknapten.
:j
ik gaf dan een week lang 2-3x daags 15 druppels op een stukje brood
deze:
http://www.nanovitaal.com/index.php?pag ... merk=Vogel

maar ja, een verkoudheid knapt vaak sowieso wel na een week of dus echt heel zeker weten doe ik het natuurlijk niet.

heb nog wel een middeltje voor je shoufshouf:

neem een ui,die halveer je en snijd je in kleine stukjes.
dan neem je een teentje knoflook en daar doe je hetzelfde bij.
dat doe je in een pannetje met een beetje olie en roer je om tot het glazig word.
dan doe je daar een flinke schep honing bij en als het half afgekoelt is doe je dat door je paard zijn voer.


ook weer na een week geen hoestende paarden meer...........maar ja,weer die week waarna ze tpoch meestal uit zichzelf weer opknappen :D

Shoufshouf
Berichten: 634
Geregistreerd: 29-10-06

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:14

foenegriek idd...wel eens van gehoord!! Ik rijd vanmiddag gelijk langs de Welkoop....

Ja hoop wel dat het gewoon een koudje is...lijkt het wel op...heb nog geen dikke klodders gevonden en ze hoest niet aan een stuk door. Vannacht was het in totaal 3 keer!! Ja ik kan mijn paard horen vanuit de slaapkamer, raam staat open!!!

echina is toch voor de algehele weerstand??

Schijnt bij mensen ook onzin te zijn, hoestdranken, omdat het lichaam het vaak na een week opgelost heeft, en dan denk je dat de hoestdrank dat voor elkaar heeft gekregen!! (was een onderzoek geweest dat op het journaal uitgezonden was)

ellepel

Berichten: 47367
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 13:23

klopt,normaal is na een andrhalve week je lichaam zo ver dat de verkoudheid weer wegtrekt.
maar als er ontsteking bij zit,tja dan heb je wel extra nodig.
daarom zeggen ze ook altijd dat je wel de dierenarts moet laten komen als ze na 2 weken nog niet zijn opgeknapt.
bij jezelf ook trouwns, na 2 weken nog verkouden dan moet je er mee heen gaan.

maar de echinaforce doet toch wel wat vind ik, je lichaamstemperatuur gaat er namelijk ook wat van omhoog en daardoor kan het lichaam beter infecties bestrijden.

ap krijgt nu ook bronchovital door zijn voer en daar zit ook echina in

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:54

hallo!
ik meld me hier ook!

ons paard hoest eigenlijk sinds hij 's nachts weer binnen staat. (begin oktober) hij staat van 9 tot 17.00 buiten in de paddock.
het begon met een klein kuchje bij het aandraven.
sinds 4 weken hoest hij regelmatig.
in eerste instantie dacht ik aan een simpele verkoudheid, heeft hij namelijk eigenlijk bijna elk jaar rond deze tijd.
alleen bleef het nu wel lang hangen.

paard stond al op rust omdat de osteopaat langs was geweest en hij daarvan bij moest komen.
ben 2,5 week geleden begonnen met hem sputolysin te gegeven.
na een week haalde ik hem 's ochtends uit zijn box en hij stond helemaal te pompen.
geen uitvloeiingen uit zijn neus, geen koorts.
hij stond echt van achter naar voor te shaken bij het ademhalem. :(:)
moest mn thermometer goed vasthouden en mee bewegen. ook knijpen met zijn staart..

heb de dierenarts gebeld. deze kon geen hoest opweken door in zn keel te knijpen maar hij reageerde wel geirriteerd was zijn conclussie }:0 welke paard zou daar niet geirriteerd op reageren??
ook vond hij het verder normaal klinken allemaal.
wel zag hij natuurlijk ook dat hij flink aan het pompen was.

conclusie: stof allergie en bronchitus. dus moesten we kuil voeren, behandelen met equipulmin kuur, en veel buitenlucht. ook de sputolysin kuur moest afgemaakt worden.
probleem is dat paard al last heeft van stal benen, en op kuil zo sterk reageerd dat zn benen nog dikker worden. die optie was er dus niet.

alternatief: hooi nat maken.
stal eigenaren waren hier niet heel erg over te spreken. zij voeren de paarden namelijk.
afgesproken dat ik zelf 's avonds voer en dan klaar zet voor 's ochtends. enige te doen is dan het hooinet ophangen.
nu ging dit goed. paard hoeste niet meer!!

maar omdat de stallen best stoffig zijn en het hooi van minimale kwaliteit en nog wat andere zaken hebben wij besloten per 1 december naar een andere stalling te gaan.

huidige stalling kon dat niet helemaal hebben en besloot ook geen nat hooi meer te voeren.
zonder overleg werd het droge hooi in zijn box gelegd.
gevolg, paard hoest gelijk weer... |(
aangegeven dat dat dus echt niet kan en dat ik het dan helemaal wel zelf voer als zij dit niet meer doen.

maar nu stond eergisteren paard zo erg te hoesten, hij kreeg het er niet uit. zo sneu om te zien. het kwam echt uit zn tenen.
hij bolt helemaal op zet zn achterhand naar voren, hoofd omlaag, knijpen en zwaaien met zn staart en zelfs stampen met zn voeten..
ik dacht even dat hij erin zou blijven hangen. klonk echt als stikken. alsof je moet overgeven en het maar niet komt zeg maar..

de dierenarts geeft dus aan dat de oorzaak het niet natte hooi is geweest. en dat het nu geven van medicatie niet verstandig is omdat de andere kuur nog geen week geleden is gestopt.
gister en vandaag hoeste paard nog wel, maar niet zo dramatisch als dinsdag avond..

ik vraag me af, is dit nou gewoon een verkoudheidje?? bronchitus? dampig? wat is jullie ervaring hiermee en wat kunnen jullie aanraden?

sorry als mn verhaal wat warrig en langdradig is. zit nu zelf ook thuis met een snothoofd... :+