[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wesseltje

Berichten: 2189
Geregistreerd: 17-09-06

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 00:13

Niet meer rijden? ik heb de laatste week juist wat lichtjes gelongeerd, omdat ik hoorde dat de hoest juist los moest komen?

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 07:11

ja daar zijn de meningen nogal over verdeeld.

mijn veearts zegt dat als een paard hoest en je zet het aan het werk je dus die hoest opwekt, en dan kunnen er dus longblaasjes knappen wat de longfunctie verminderd..
die zeggen dus van je mag wel stappen,maar laat het paard geen inspannend werk doen

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:50

Als je paard slijmoplossende middelen krijgt, moeten ze juist gaan lopen, om de hoest op te wekken, zodat de de rotzooi er uit hoesten.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 11:57

Net weer met mn DA aan de bel gehangen, San was van het weekend echt niet lekker. Verhoging, niet eten etc. Ik zei vorige week al dat we volgens mij niet met de goede medicijnen bezig waren en nu moet ik meteen met de medicijnen stoppen omdat de DA toch denkt aan een virus/infectie.

Vraag me af of hij het had kunnen horen als hij langs was gekomen.

Maar wat mijn DA nu zei: ze heeft nu verhoging en dan mag ze juist weer niet meer doen dan alleen rustig stappen (logisch, ik wil zelf als ik ziek ben ook niet veel doen.) Maar zolang ze geen verhoging of koorts hebben, dan moeten ze idd lopen, om de longen schoon te maken. Alleen moet je hierbij echt opletten dat ze niet buiten adem raken. Het is juist de bedoeling dat ze dieper gaan ademhalen om hun volledige longen te gebruiken. Zodra ze buiten adem raken gaan ze weer oppervlakkig ademen en dat is weer niet goed voor de longen. (dat was zo ongeveer zijn uitleg :) )

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:02

tja,ik vind het moielijk.
maar ap had een periode dat hij na een half rondje draf buiten adem was,dus op zo'n moment met je dan dus stoppen.
ik ben liever wat voorzichtiger geloof ik :o

gaan ze bloedonderzoek doen om te kijken wat er eventueel mis is?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:51

Nope, ze gaan helemaal niks doen. We wachten gewoon nog even af.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 13:56

Mijn da zei voel je paard aan, beweging is juist goed om het idd er uit te krijgen maar als je paard zich ziek voelt moet je natuurlijk niet gaan rijden.

Ik hielt haar goed in de gaten, als ze niet lekker was reed ik een paar dagen niet en als ik zag dat ze al een paar dagen wat beter ging deed ik 20 min veel stappen en af en toe paar rondjes draven.
Liet het ook van haar afhangen als ik merkte met rijden dat ze snel moe was stopte ik gelijk, zolang ze zelf de voorwaardse drang hield ging ik rustig aan het werk.

Ik ben nu aan het afbouwen. ze hoest nog niet dus ben er toch van overtuigd dat het aan me vorige stalling lag.

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:48

Zou ik mij hier ook mogen melden?

Sinds vorige week maandag hoestte mijn paard ineens constant met rijden. Na 20 minuten ongeveer was het los en was er geen gehoest meer. Toen wel Ventipulmin gegeven de afgelopen week, vrijdag weer gereden en toen hoestte ze nog steeds zoveel. Je hoorde ook gewoon dat er slijm vast zit. Aangezien het niet minder werd heb ik haar zondagochtend Bisolvon gegeven. Zondagmiddag had ik wedstrijd, wel gewoon gegaan want dacht dat het na een kwartier wel los was en dan gewoon kon rijden. (Achteraf had ik nooit op wedstrijd moeten gaan, want het ging zaterdag gewoon al niet, maar dat is weer een ander verhaal :P )Ik denk dat toen de Bisolvon ging werken en ze dus niet meer stopte met hoesten. Uiteindelijk dus ook niet gestart, het ging gewoon niet en vond het te sneu voor mijn paard. Ga vanavond nog weer rijden, ik heb dan (groeps)les, ben wel van plan het gewoon rustig aan te doen. Rustige inspanning moet toch gewoon kunnen?

En na hoeveel dagen gaat de Bisolvon echt werken en wordt het hoesten minder? Als het van de week nog niet minder is, haal ik er anders wel even de DA bij..

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 14:50

Ik zou zelf niet met middeltjes gaan aanklooien eerlijk gezegt. En als je paard zo erg hoest zou ik ook erg rustig aan doen met rijden.
Lijkt me niet goed...

Naath86
Berichten: 3878
Geregistreerd: 27-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:03

Ik rijd ook zeker wel rustig aan, ik heb vanavond gewoon groepsles geen privé les, dus kan doen wat ik zelf wil en kan zelf het tempo bepalen. En ik kijk ook zeker wel naar wat mijn paard aan kan. Dat ik gister gewoon op wedstrijd ben gegaan is ook gewoon stom en lichtelijk egoïstisch van mezelf, dat weet ik zelf ook wel.

Aanklooien met Ventipulmin doe ik zeker niet, tijd geleden toen ze hoestte heb ik dit van de DA gekregen met goed advies erbij, dus weet zeker wel hoe dit te gebruiken. Op advies van mijn instructrice ben ik Bisolvon gaan gebruiken, die had hier goede ervaringen mee. Het is ook zeker niet zo dat ik alle middeltjes ga uitproberen ofzo hoor, als het nu niet minder wordt zal ook zeker de DA komen. Ik weet dat hoesten niet goed is, maar wanneer ze wel eens eerder hoestte, was even aan de Ventipulmin voldoende en was het over. Vandaar dat ik nu ook "aanklooide" met Ventipulmin, wat dus helaas niet helpt.

Ik was eigenlijk ook meer benieuwd naar jullie ervaringen met Bisolvon. En in hoeverre kan het invloed hebben dat ze niet geschoren is en snel bezweet is met rijden? Ze droogt vrij langzaam na het rijden en denk dat ze hierdoor dus ook verkouden is geworden. Vandaar ook dat ik er dus aan zit te denken om haar te scheren.

IrisKris

Berichten: 164
Geregistreerd: 26-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 15:06

Mijn pony is ook heel gevoelig en hoest ook snel.

Ik doe 's winters nu elke ochtend fenegriek in haar voer en is het hoesten aanzienlijk minder!

Heb al meerdere keren de veearts langs gehad ervoor..
Ze heeft ook is geirriteerde longblaasjes gehad en als ik vind dat ze extremer ademt deed/doe ik de veearts bellen. Nu heb ik een poederbus volgens mij die ventipulmin die al eerder is genoemd en als het erger word moet ik het geven. Nu is het rustig.
Vorig jaar heb ik sputolysin gebruikt hielp ook goed maar ik ga niet altijd aan de poeders ben er toch voorzichtig mee. Ik bel als ik twijfel altijd even naar mijn veearts voor advies en als ze het niet vertrouwd komt ze.

Als die van mij hoest ga ik meestal altijd terug naar stap of zet haar even stil. Mijn pony moet wel elke dag beweging hebben dus ik rijd wel gewoon maar dan doe ik gewoon wat rustiger aan.

Ik scheer mijn pony sinds vorig jaar omdat ik precies hetzelfde had veel zweten en heel langzaam opdrogen. Moet zeggen dat het bij die van mij wel helpt nu ze snel droog is en ik haar weer lekker in kan pakken.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:57


CarinaR

Berichten: 11954
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 16:59

Ik heb net de DA gehad voor die van mij, ze moest toch komen omdat k er een met koliek had staan.
Hij klinkt helemaal schoon, geen opgezette klieren (was al bang voor droes).

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-10 17:33

Zal de pension houdster even vragen of Pomme nu ook meer mest sinds ze SK olie krijgt ;-)
Heb er zelf nog niet zo op gelet en het is me nog niet opgevallen zeg maar

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-10 17:40

Magica schreef:
Zal de pension houdster even vragen of Pomme nu ook meer mest sinds ze SK olie krijgt ;-)
Heb er zelf nog niet zo op gelet en het is me nog niet opgevallen zeg maar


ik ben benieuwd ! Mijn paard krijgt alleen wel 1/2 sk olie en 1/2 sk granulaat. Misschien dat dat ook nog scheelt.

dorothea

Berichten: 3002
Geregistreerd: 19-01-06

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-10 22:00

Wat zijn jullie ervaringen met Sputolin (?). Mijn paard hoest een paar keer bij het aandraven, een soort van slijmrochel, en heeft er dan verder geen last meer van. DA gebeld, en zij had het over Sputolin.

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 09:53

Sputolysin. :j Duur spul, hielp bij mijn paard niet. Maar die heeft dan ook een stofallergie.

Je kan het allicht eens proberen. :j

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:53

maris ik heb voor je nagevraagd,op stal.
want zij scheppen zijn paddock en schuilstal schoon,maar appie poept net zoveel als altijd :D

gaat trouwens supergoed met hem! *\o/*

ik heb hem vanmiddag even laten rennen in de bak en hij ging eerst uitgebreid liggen rollen...toen hij opstond geen hoest.
dus dat was al heel fijn!!

toen is hij echt helemaal uit zijn plaat gegaan in de bak, keihard rondgallopperen,bokken en gek doen en hij hoestte niet,geen neusuitvloeiing en geen dubbele ademhaling!


ik is blij :D :D :D

ap krijgt dus voordroogkuil, 2x per dag een half schepje structuurmuesli van equiral,met daarin knoflook,foenegriek,brandnetel en paardenbloem ( dat zit er altijd in in hun voer)
en hij krijgt smorgens een dopje zwarte kummel olie door zijn voer.

ohw ja en als ik er dan zelf ben geef ik hem wat Cheval Vital 'Broncho-Vital' door zijn voer.maar dat is momenteel maar een paar keer per week

vind het echt super dat hij zo goed gaat momenteel +:)+

Maris
Berichten: 15925
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 19:58

Fijn dat het zo goed gaat met Appie !

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-10 20:09

ja gaaf!
ben er echt blij mee.

ik heb trouwens het idee dat ze van de SK olie ook sowieso lekkerder in hun vel gaan zitten?
viel me de vorige keer al op dat ap veel energieker was en nu ging hij weer zo lekker uit zijn dak.

:D

hoe gaat het met jouw paard?

Magica

Berichten: 1921
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Wilsum (Duitsland)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 08:24

Even een update over Pomme:

Het blijft nog steeds hetzelfde; bij het aandraven begint ze te briessen (net als altijd ook voor dat ze hoeste) en dan 2 kuchjes erbij en dan is het klaar.
Ben hier al heel tevreden mee. De neusuitvloeing is wel minder geworden en is niet meer zo wit maar meer doorzichtig.
Het is ook alsof ze sinds de laatste tijd veel meer energie heeft, eigenlijk net zoals ze was toen ik haar kocht.
En ze glimt super mooi door de olie.

Kortom kan toch nog steeds wel zeggen dat het middel succesvol is!

Puera

Berichten: 8120
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 09:54

Ik ben sinds mijn eerste posten aan het experimenteren met de Easybreathing. Was ik een tijd geleden al van 2 schepjes naar 1 schepje gegaan... nu blijkt ze het ook super te doen op een half schepje. Eens kijken of ik haar ook zonder de EB goed kan houden.

renskjeJarig

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 12:26

héy!

nou, mijn paard hoest niet zo heel veel meer. af en toe een kuch..
wel is hij erg benauwd.. haalt zo'n 18 ademhalingen per minuut.
die olie waar jullie het over hadden.. hoeveel per keer gebruiken jullie?
want de prijzen op de nl site liegen er niet om.. of begrijp ik het verkeerd?

hij krijgt nu trouwens hoestsiroop van de da. is op homeopatische basis.
de structuurmuesli die ik hiers soms voorbij zie komen ga ik binnenkort ook maar eens halen.. ik rij namelijk nog helemaal niet, maar wil hem wel wat te knagen geven naast het hooi! met bix stop ik dus maar.

ellepel

Berichten: 47432
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:42

de kummelolie die ik heb kost 20 euro voor een fles van 500ml
daarvan krijgt appie 20 ml per dag,dus reken mar uit hoe lang je daar mee doet.

op een duitse site kun je het goedkoper bestellen,daar heb je voor 20 euro dus 1000ml kummelolie.

die site is:
http://www.makana-shop.de/juergen993-p3 ... el-fu.html

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 13:44

San mag weer lichte arbeid doen, nu haar temperatuur stabiel is en ze geen verhoging meer heeft. In rust ademt ze nog wel vrij zwaar en knijpt ze erg mee met haar buik.
Volgende week moet ze de hele week rustige arbeid doen om te kijken hoe het lichaam alles gaat afvoeren. Ze mag dus wel stappen en draven, maar absoluut niet buiten adem raken, omdat je dan een ventiel werking krijgt en longemfyseem gaat ontwikkelen. Nu vraag ik me een beetje af of dat niet al gaande zou kunnen zijn omdat ze zo moet meeknijpen met uitademen.
Maar goed, ze blijft een loopneus houden, is gewoon water, maar ze briest en hoest niet. Dus ik heb niet echt het idee dat er iets los komt. (toen ze op de medicijnen stond briesde ze iig nog en daarvoor kuchte ze af en toe)

Achteraf denk ik: ik had nooit met die prednisolon moeten beginnen, dan was de helft van de nu ontstane problemen er wss niet geweest.. :(

Wat is kummelolie eigenlijk?