[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13836
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 15:08

Plus Equizout nu niet meer een van de enigste is die deze therapie aanbied. Er zijn er al 14 verschillende in het land waarmee ze nu moeten concureren

Even over Flixotide, dit is een prednison die geïnhaleerd moet worden. Mocht je paard veel slijm hebben dan werkt het niet want de nevel komt niet door het slijm heen :)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 18:43

Klopt Popstra, daarom hebben wij eerst een kuur moeten doen met ventipulmin en orale prednisolon.

Ik ben benieuwd naar de langere termijn ElCid!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 00:26

Dit paard kreeg het al na het hele standaard riedeltje. Ik vind het zelf niet zoveel effect hebben. Nu hoest hij niet chronisch, maar zo nu en dan.
Hij heeft 2 maanden terug nog een ab kuur gehad voor hij bij ons kwam en toen bleef het hoesten helemaal weg. Was toen iets heviger.

Die komijn is sowieso goed voor de weerstand, dus zal voor sommige paarden vast iets doen denk ik.

Ik geloof absoluut in de zouttherapie, maar als een bedrijf gaat schrijven hoeveel beter zij zijn en de rest minder is, dan vind ik dat zelf wel minder professioneel. Als je je werk goed doet en je product of dienst is goed, heb je dat niet nodig.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 09:19

Wij hebben nu, ter ondersteuning, ook de Nigella Olie besteld ( 5 liter). Even nagezocht want je moet het wel langdurig geven voordat je echt iets kan zeggen over de werking. Daarbij levende gisten voor ondersteuning van de darmen, paarden ( en mensen) met longproblemen hebben ook vaak darmproblemen. Daarnaast gaan we ook MSM zwavel geven, een lichaamseigen stof die zorgt voor diverse processen die ook ondersteund bij astma en allergieën. Ik neem dat zelf ook en merk flink verschil in o.a. mijn rugpijn omdat het een natuurlijke pijnstiller is dus hoop dat het bij het paard ook werkt voor zijn klachten.

Citaat:
Daarnaast is MSM met succes toegepast bij allergieën (hooikoorts, astma),

Copyright (C) Orthokennis https://www.orthokennis.nl/artikelen/ms ... ijnstiller


https://www.orthokennis.nl/artikelen/ms ... ijnstiller
https://www.magnesium-olie.nl/msm-aller ... ronchieen/

De zouttherapie heeft zeker verlichting gegeven maar de oorzaak is natuurlijk niet opgelost daarom gaan we nu proberen om met bovenstaande middelen de weerstand te verbeteren. Daarnaast geven we hem ook nog zout in zijn drinkwater ( hij heeft een bak met en een zonder dus kan kiezen en drinkt meestal het water met zout) en krijgt hij Colloïdaal zilver, een natuurlijk antibiotica zonder alle bijwerkingen.

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 10:59

Mooi product die Nigella olie, ik ben benieuwd of het goed gegeten wordt. Wil je dat laten weten?

Msm geef ik ook bij, middels Joint Comp van phytonics (dus voor de gewrichten). Bij het uitmeten kwam het er niet uit dat hij het nodig heeft (de gehele JC), wist ook niet dat het bij astma en allergie helpt.

Darmen en longen heb ik ook meer gehoord in die combi. Een jaar terug bij Den Hoek begonnen met holistisch dierenarts en idd, meerdere darmen wat niet goed was, schimmel oa. Omdat die darmen altijd een zwak punt blijven geef ik 2x pj een kuur microcomp. Dat zou in juni weer moeten, maar met uitmeten bleek hij helemaal goed (behalve longen, lever en milt), dus deze keer sla ik over.

Als ik met 1 of 2x in het jaar door holistisch dierenarts doormeten, inclusief voer (want elke keer maar alles proberen en niet weten of het baat of schaadt vind ik ook niet optimaal) en acupunctuur toepassen hem zo goed kan houden. Dan teken ik daarvoor.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:02

Hallo iedereen, in deze topic even mijn verhaal.
Mijn paard had enkele weken geleden last van snot(wit-gelig). Dit is opgelost door siroop toe te dienen. Merk nu wel dat ze af en toe hoest. (Toch wel 3 keer minimum als ik ze uithaal). Ze is 2 jaar en staat met een kudde 24/24 buiten(met schuilstal) dus denk niet dat het door stof kan komen. Gisteren haar bloed laten nemen door de DA dus wacht nu het resultaat wat af. Ben wel wat ongerust, iemand een idee hoe dit kan? Ze is ook redelijk sloom en rustig van karakter, maar als er een ander paard in de poetsplaats passeert is ze plots wel wakker. Is dit normaal voor een 2-jarig paard? Heb nog nooit een jong paard gehad die zo kalm was! Ik mag er praktisch alles mee doen ze kijkt van niets op. Als dit haar karakter is zoveel te beter, maar wil zeker zijn dat ze gezond is..

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:04

Gezien de leeftijd kan misschien longworm nog? Ik las dat het bij veulens hoort en ik snap dat een twenter geen veulen is, maar ik weet niet hoe de verdere conditie is.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:11

Hmm.. ze lijkt me niet ziek. Ze heeft geen koorts, ze eet en drinkt goed, mest is ook oke. En ze is onlangs ontwormd geweest.. maar haar hoestje staat me niet aan.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:37

Ik koop alles hier https://www.makana.de/ , verzendkosten zijn dan wel iets hoger dan binnen Nederland maar de prijzen flink lager liggen is dat zeer de moeite waard.
Het paard waar we het nu voor gekocht hebben is een hele makkelijke eter, dus vermengd met wat voer gaat dat er wel in.
Darmen en longen zijn, volgens de TCG ( traditionele Chinese geneeskunde) sterk met elkaar verbonden en wij merken dat het behandelen van de darmen ook veel opluchting geeft. De microcomp ook gebruikt maar dat leverde dan weer weinig op. Nu dus met de levende gisten zien we wel veel verschil.

Doormeten hebben we in het verleden ook laten doen, met zeer wisselend succes; de ene keer kwamen er dingen uit die na behandeling inderdaad verbetering gaven maar ook vaak genoeg geen enkel resultaat gezien. Niet alleen bij het hoestende paard overigens, ook bij een ander die iets zou hebben volgens het doormeten en daarvoor behandeld is maar dat leverde 0,0 verschil. Jammer genoeg is dat dus ook niet altijd de oplossing.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 11:50

ElCid, de Nigella Oil en levende gisten heb je van Makana dus?? Ik bestel normaal bij pit-pit, maar die hebben volgens mij geen levende gist.

Darmen is wel bekend, dat je eerst daaraan moet werken bij een hoestend paard. Daarom is het zo zonde dat je vaak eerst het hele riedeltje medicijnen krijgt, die daar een negatief effect op ( kunnen ) hebben.

LauraCapelle, hoe je paard is, is moeilijk te zeggen. Bij hoest moet je niet zomaar een siroop gaan geven, want een vastzittende hoest door slijm moet loskomen en niet onderdrukt worden.
Buiten staan is mooi, maar hoeveel beweeg ruimte is er? Wat krijgen ze te eten? Goed ruwvoer is heel belangrijk. Hardvoer mee uit kijken, want zoals gezegd, de darmflora moet optimaal zijn.
Wormen kunnen een grote boosdoener zijn, dus ik zou een veearts laten komen. Je wil weten of het paard wormen heeft en waar de hoest vandaan komt.

Bellewelle
Berichten: 49
Geregistreerd: 10-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:09

superpony schreef:
ElCid, de Nigella Oil en levende gisten heb je van Makana dus?? Ik bestel normaal bij pit-pit, maar die hebben volgens mij geen levende gist.

Darmen is wel bekend, dat je eerst daaraan moet werken bij een hoestend paard. Daarom is het zo zonde dat je vaak eerst het hele riedeltje medicijnen krijgt, die daar een negatief effect op ( kunnen ) hebben.

LauraCapelle, hoe je paard is, is moeilijk te zeggen. Bij hoest moet je niet zomaar een siroop gaan geven, want een vastzittende hoest door slijm moet loskomen en niet onderdrukt worden.
Buiten staan is mooi, maar hoeveel beweeg ruimte is er? Wat krijgen ze te eten? Goed ruwvoer is heel belangrijk. Hardvoer mee uit kijken, want zoals gezegd, de darmflora moet optimaal zijn.
Wormen kunnen een grote boosdoener zijn, dus ik zou een veearts laten komen. Je wil weten of het paard wormen heeft en waar de hoest vandaan komt.



Ze hebben een hele grote weide dus genoeg beweegruimte. Ze krijgt van op de stal wat hardvoer maar is niet echt krachtvoer is een simpele korrel. Krijgen geen hooi bij want er is nog voldoende gras. Ik geef ze een klein beetje korrels bij met wat extra vitaminen. We hebben gisteren bloed laten nemen dus wacht nu het resultaat nog af. Ze is ook nog maar ontwormd geweest dus denk niet dat ze wormen heeft? Zie ook niets in de mest..

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 12:37

@elcid: ik heb mijn paard ook door meerdere door laten meten met wisselende resultaten. Sinds ik bij Den Hoek zit is mijn paard met sprongen vooruit gegaan. Ook klopt het elke keer precies met welk voer en supplementen wel en niet werken als ik het laat nameten met wat ik zelf bij mn paard ervaar. Twee harde eisen bij holistische hulp is dat diegene dus van Den Hoek komt en dierenarts is.
De microcomp in poeder was in eerste instantie ook niet voldoende, met de vloeibare versie ging dit wel goed. Ook hebben zij voor de bacterien in de darmen cosmic blue ontwikkeld. Ik kan je niet meer navertellen wat het precies is en doet, maar sindsdien gaan die darmen ook helemaal goed en blijven goed.
Welke levende gisten geef jij? Ik meen dat Makana er meerdere heeft. Heb er in elk geval net de zwarte komijnchips besteld in kleine verpakking.

@laura: wormen hoef je ook niet in de mest te zien. Mijne had een bloedwormbesmetting en dat werd pas gemeten na meerdere mestonderzoeken en bloedonderzoek. Of het wormen zijn is ook afhankelijk van mestbeleid. Als ze op de wei staan en er loopt een ander met een besmetting rond en mest blijft lang liggen, kan jou paard ook weer besmet worden. Ook heb je resistentie. Of als je paard een besmetting heeft gehad dat een kuur niet voldoende is geweest. Kortom, het zouden wormen kunnen zijn. Let wel: longwormbesmetting is volgens het Woud een andere meetwijze dan gewoon mestonderzoek. Maar het hoeft het niet te zijn.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-19 13:50

Ik ga nu deze geven https://www.makana.eu/horse/usage/diges ... 1kg?c=1756 . We voerden eerst de Fibra Anti- Itch, niet tegen de jeuk maar dus voor de gisten die hier in zitten. Dat heeft al veel gedaan maar de lucerne daarin geeft hem soms wel wat "kriebel" in de keel ( ook al we het nat maken) en deze kan gemengd worden met wat ander natgemaakt voer.

Ik heb ook bij Pit en Pit gekeken, bestel daar regelmatig kruiden, maar de olie en de zaadjes zijn daar een stuk duurder.

Den Hoek heb ik wel telefonisch contact mee gehad maar nog niet bij het paard gehad.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 14:55

Ik heb ook nog even bij Baroen zitten kijken, maar vind die site wat minder en zij hebben zo te zien geen komijn, maar noemen dan weer de karwijzaad als luchtweg middel.

Ik vind het wel fijn dat pit-pit snel levert en het is boven de 35 gratis verz. Nu is niks gratis natuurlijk, maar omdat je altijd wel kan aanvullen met het een of ander, kom ik daar wel aan.

ElCid, ben je nu alles tegelijk gaan geven? Ik ben daar zelf wat huiverig voor. Zou graag wat meer willen weten of iets wat doet en dan per product willen toevoegen ipv EN EN.

Overigens nog een vraag: Bij mijn ruin was pollenallergie nooit naar voren gekomen. Nu heeft hij als enige vieze ogen, van de 5 op zelfde 24/7 buiten plek, dus twijfel ik toch een beetje.

ElCid

Berichten: 9239
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-19 15:59

Ik heb de spullen nog niet in huis en ga het inderdaad niet allemaal tegelijk geven :o . De gisten en de olie wel, de gisten krijgt hij nu al ( in de Fibra). De MSM wacht ik even mee.

Een van de andere paarden heeft ook vieze ogen maar dat komt waarschijnlijk van de vliegen; die is daar heel gevoelig voor.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 00:11

Ja, precies. Ik wil ook kijken per product wat het effect is als ik iets nieuws geef.

Op zich zie ik nu niet veel vliegen rond het hoofd, hij heeft een flinke maantop en is de enige op hetzelfde stuk.
Bij zijn scopie en swab kwam er ook niet een heel duidelijk antwoord uit toen. Beeld was ook tegenstrijdig van uitkomst swab. Was erbij, dus meegekeken op scherm.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 11:46

Zat even te kijken naar pure horse en bij my pferdefutter. Nieuwsgierig wat er in een kant en klare mix wordt gedaan. Laatste lijkt me ook niet duur, maar ik vind het dan weer jammer dat je der verhoudingen niet weet. Kan me zo voorstellen dat er van een duurder kruid minder in zit bijv.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:17

Bij die laatste kan je zelf aangeven hoeveel gram je wilt hebben van een bepaald iets. Dus niet in de kant en klaar mix maar als je iets zelf wil samenstellen. Kan je net zo lang dingen toe blijven voegen totdat je aan je vooraf ingestelde gewicht zit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:29

LinSa schreef:
Bij die laatste kan je zelf aangeven hoeveel gram je wilt hebben van een bepaald iets. Dus niet in de kant en klaar mix maar als je iets zelf wil samenstellen. Kan je net zo lang dingen toe blijven voegen totdat je aan je vooraf ingestelde gewicht zit.


Ja, dat snap ik. Het ging mij erom wat zij voor keuzes maken bij een mix, maar dat je dan de verhoudingen niet weet.

Nu kies ik ook dingen los, maar lees dan zij bij luchtwegen, weerstand, spijsvertering etc etc weer bepaalde kruiden of vruchten kiezen, die ik niet heb gebruikt. Dan ben ik nieuwsgierig.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-19 15:30

Oh zo, sorry. :D

Saaams

Berichten: 13287
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 21:37

Mijn pony heeft nu equimucin gekregen na een bronchoscopie (incl 2e prednison/equisolon kuur)

Gister gestart en vandaag was ze echt veel meer aan het hoesten dan uberhaupt eerder deze hele week. Kan dit een positieve reactie zijn op het middel? Dat het slijm dus dun genoeg is om op te hoesten?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 22:05

Ik herken dat een beetje. Mijn merrie begon na een aantal dagen ook wat meer te hoesten.
Ik dacht dat we hoestvrij waren, tot ze vandaag weer begon te hoesten tijdens het longeren. :( Frustrerend dat ik steeds hoop heb dat het weg blijft en dat het dan steeds toch weer terug komt. _-:(

Tancreda4

Berichten: 24088
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 00:33

Na een scopy was mijne ook altijd een stuk slechter. Naar mijn idee vooral een reactie op de scopy zelf da de medicatie.

Slmt9

Berichten: 4855
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-19 08:01

Saaams schreef:
Mijn pony heeft nu equimucin gekregen na een bronchoscopie (incl 2e prednison/equisolon kuur)

Gister gestart en vandaag was ze echt veel meer aan het hoesten dan uberhaupt eerder deze hele week. Kan dit een positieve reactie zijn op het middel? Dat het slijm dus dun genoeg is om op te hoesten?


Die van mij reageert ook binnen een paar uur op de broomhexine. Echter hoest hij dan juist niet meer. Ik las wel dat meer hoesten nu mogelijk is doordat het idd dunner wordt. Ik zag bij onze twee accupunctuursessies dat hij overigens het slijm juist doorslikt ipv ophoest. Misschien is dat het verschil?

_Evelien

Berichten: 6281
Geregistreerd: 21-09-05
Woonplaats: Breda

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-19 16:20

Hoi!

Mag ik vragen wat jullie je paard voeren? Mijn paard heeft ZE en astma. Ik zoek dus iets wat niet te rijk in suikers is, maar het moet ook niet droog spul zijn.