[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Touch25
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 00:13

Hoi allemaal,
Mijn paard hoest niet, maar is wel erg benauwd. De longspoeling wees uit dat hij copd/ astma heeft. Helaas slaan de kuren vd dierenarts niet aan, dus ben ik opzoek naar een dampmasker.

Is er iemand of weet iemand van wie ik een flexineb/dampmasker mag lenen(huren)? Voordat ik hem zelf aanschaf wil ik eerst zeker weten dat het een positief effect heeft.

vr gr Sanne

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 06:52

Touch25 schreef:
Hoi allemaal,
Mijn paard hoest niet, maar is wel erg benauwd. De longspoeling wees uit dat hij copd/ astma heeft. Helaas slaan de kuren vd dierenarts niet aan, dus ben ik opzoek naar een dampmasker.

Is er iemand of weet iemand van wie ik een flexineb/dampmasker mag lenen(huren)? Voordat ik hem zelf aanschaf wil ik eerst zeker weten dat het een positief effect heeft.

vr gr Sanne


Zit in dezelfde situatie. Helaas tot nu toe alleen ergens gevonden dat je hem voor ruim €400,- per maand kan huren

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 10:35

Touch25, zit er veel slijm in zijn longen dan? En werken normale slijmoplossers niet?

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 14:34

Als mijn paard gediagnoseerd word met COPD/Astma oftewel gewoon dampig is dan zou ik niet twijfelen over een Flexineb aan te schaffen.
Het zou heel fijn zijn voor je paard als je hem dagelijks zoutoplossing laat inhaleren om zijn slijmen los te maken zodat het deze makkelijker kan op hoesten.
Ook het vernevelen van medicijnen gaat veel beter omdat je verschillende cups voor het masker kunt aan schaffen en je per medicijn zo de snelheid van het verdampen makkelijk kunt af stemmen.
Je paard word nooit meer beter dus je hebt er echt wat aan om de kwaliteit van zijn leven beter te maken.

Touch25
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 14:44

Dank voor de reacties.

Nee, helaas werken de gewone slijmoplossers niet.Ik heb inmiddels 2 verschillende soorten gebruikt.


Vandaag belde de da dat ze een nieuw masker hebben en die kan ik lenen voor 55eu per week.


Naast de vernevelaar heb ik iemand gevonden die met natuurgeneeskunde verschillende ernstige astma paardenpatiënten heeft geholpen. Na een paar maanden waren zij klachtenvrij.


Dus nogmaals bedankt ik kan vooruit.

Texas8
Berichten: 62
Geregistreerd: 06-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:15

Touch25 schreef:
Dank voor de reacties.

Nee, helaas werken de gewone slijmoplossers niet.Ik heb inmiddels 2 verschillende soorten gebruikt.


Vandaag belde de da dat ze een nieuw masker hebben en die kan ik lenen voor 55eu per week.


Naast de vernevelaar heb ik iemand gevonden die met natuurgeneeskunde verschillende ernstige astma paardenpatiënten heeft geholpen. Na een paar maanden waren zij klachtenvrij.


Dus nogmaals bedankt ik kan vooruit.



Wie is dat van de natuurgeneeskunde? Ik ben wel benieuwd. :)

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:18

Ik heb bij mijn pony met stofallergie ook een natuurgeneeskundige dierenarts gehad. Helaas hebben de druppels voor haar niet geholpen. Ze moest toch echt naar de prednison toen.

Touch25
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:23

Saaams schreef:
Ik heb bij mijn pony met stofallergie ook een natuurgeneeskundige dierenarts gehad. Helaas hebben de druppels voor haar niet geholpen. Ze moest toch echt naar de prednison toen.


Prednisolon heb ik al geprobeerd, maar had geen effect. En deze therapeut werkt voornamelijk met chinese kruiden. Er zijn verschillende takken binnen de natuurgeneeskunde en homeopathie.
Jammer dat het voor jou destijds niet gewerkt heeft.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:26

Saaams schreef:
Ik heb bij mijn pony met stofallergie ook een natuurgeneeskundige dierenarts gehad. Helaas hebben de druppels voor haar niet geholpen. Ze moest toch echt naar de prednison toen.


Maar prednison helpt echt niet voor de oorzaak. Dat helpt slechts tijdelijk en heeft ook echt heel veel nadelen.

De meeste veeartsen geven dat ook echt als laatste middel, juist vanwege de nadelen.

Het belangrijkste is de weerstand en algehele toestand weer in orde krijgen, zeker na diverse traditionele medicatie. Dat kost gewoon heel veel tijd.

Wij zijn voor de jonge ruin ook bezig met kruiden, maar dat moet je echt tijd geven. Daarnaast krijgt hij nog steeds zout behandelingen om te verlichten.

En het nadeel van de natuur geneeskundige is dat de een de ander niet is. Iedereen kan zich zo noemen

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:29

Klopt zeker. Je moet echt kijken wat het paard op dat moment nodig heeft qua behandeling.
Ik had de meting gedaan via Rob Jan Zomer. De druppels waren niet volledig nutteloos, merkte op andere gebieden (had 4 druppels) wel resultaat. Maar voor de luchtwegen deed het niks.

Prednison icm acetylcesteine heeft mijn pony er toen wel bovenop geholpen. DA was juist niet fan van allerlei puffen ect. Dat was zijn laatste redmiddel.

Tot op heden is ze nu al 1,5 maand kuchvrij. Wel met aangepast stalbeleid om het stof te beperken.

Touch25
Berichten: 4
Geregistreerd: 21-07-19

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:54

Ja, het is vaak een heel gepuzzel. En er zitten grote verschillen tussen visies van behandelaren in zowel de reguliere/traditionele als complementaire sector.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 18:56

Prednison moet echt het laatste middel zijn. En puffen zoals flixotide is ook een soort prednison, dus daar spreekt hij zich flink tegen.

Fluimicil en dergelijke zijn slijm verdunners. Het is wel fijn als het paard er dan vanaf kan komen.

Als het stof allergie is en je kan dat voorkomen is dat natuurlijk fijn.

Wijn zijn inmiddels wel al langer bezig en diverse veeartsen erbij gehad ( andere plek waar eentje stond en staat ) maar veeartsen tasten echt in het duister soms.

Ben nu wel overtuigd; als ze vol zitten, moet je er vanaf, dus slijmverdunners en of zouttherapie/vernevelen.
De oorzaak achterhalen, dus broncho.
Niet teveel medicijnen, want die zijn een aanslag op het algeheel welzijn en halen de oorzaak vaak niet weg en helpen daarom maar tijdelijk.
Management aanpassen sowieso wanneer nodig.

Kruiden en dergelijke kosten echt maanden, dus een paar druppels zal niet voldoende zijn.

Is het 1 niet in orde, zal het ander niet helpen. Of is het 1 een probleem, zal het ander langer duren voor het effect heeft.

Daarom gaan wij altijd door met zout of vernevelen ( ook met zout ) zodat we zonder teveel rotzooi blijven verlichten tot iets anders helpt.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 19:16

Waren helaas geen paar druppels. Maar echt maand lang, 2x per dag 2ml :=
Was echt een gedoe.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 23:48

Ja, gedoe kan het wel zijn.

Ik kies altijd voor kruiden. Op de een of andere manier vind ik dat tastbaarder ofzo waarom en hoe dat werkt.

Voor mn jonge ruin was balsamic air voorgeschreven, maar hij krijgt nu al even de kruiden. De balsamic air goede ervaringen mee, dus geef het nu aan mn oude ruin die al heel lang klachten heeft en het verlicht hem echt wel.

Het is soms ook lastig. Mn oude ruin hoestte en was benauwd. Flink verneveld en er kwam echt veel los en uit ook steeds. Daarna stopte dat en bleef er een droge kuch over. Hij is echt gevoelig voor stof en dergelijke, maar ondanks 24/7 buiten kunnen we niet alles voorkomen. Het zand is stoffig met dit weer. Sproeien helpt echt te kort. Vogels zitten overal als die hem ook zouden irriteren. Net als pollen. We zitten hier nou eenmaal erg groen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:36

Mijn merrie heeft dus daadwerkelijk een stof/schimmelallergie, maar staat nu 24/7 op gras met schuilstal. Geen rare flanken, geen ademnood (heeft ze eigenlijk nooit, maar het is altijd heel subtiel bij haar), maar vandaag moesten ze even op hooi vanwege te weinig prikpaaltjes om stripbegrazing af te zetten, en huppekee, gigantisch gat in haar flank, amper aan het ademen. Ik kap het hooi nat (op de grond dus, letterlijk), en Flanken zien er binnen de minuut beter uit. Hoe zelfs? Iemand tips qua supplementen? Ze heeft geen slijm in haar longen. (Endoscopie gehad)

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 19:24

Ik focus zelf op supplementen die het afweersysteem ondersteunen. Ik heb bijvoorbeeld een tijd L-lysine en MSM gevoerd. Nu voer ik airfree en zwarte komijn olie. Ik ben wel van plan om weer L-lysine en MSM te voeren want daar was ik erg tevreden over!

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:21

L-lysine zal ik dan nog eens bestellen! Msm + Glucosamine heb ik op dit moment nog liggen omdat ik het geef aan mijn shet, zij heeft het nog niet gehad. Ik zal het morgen eens proberen! De DA zei dat haar longen wel echt te luid klinken. Geen gehoest, maar duidelijk benauwd, krijgt niet genoeg lucht. Ze stond dus op hooi vandaag... Dat belooft voor de winter.... -O-

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:01

Hoe doen jullie het qua entingen? Ook nog aanpassingen in? Mijne moet weer maar hoest momenteel ook.

Qua weerstand geef ik secreta en lysine. Msm kan ik ook wwwr geven idd. Heb nu broomhexine besteld om te proberen.

Naar dat ze zo benauwd is kirania...

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:05

Ik heb geen aanpassingen gedaan aan de entingen. Gewoon op tijd.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar mijn merrie gaat heel goed nu. Ik heb haar al weken nog maar heel sporadisch horen hoesten. We zijn bijna afgebouwd met de flixotide. Ik ben heel blij dat we na bijna 2 jaar heel veel hoesten op de medicatie zijn overgegaan. Ze is nu in kleine 3 maanden zo enorm opgeknapt. Als ik deze mogelijkheid eerder had geweten, dan had ik het meteen gedaan.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 08:44

Wij zijn nu ook ca. 1 maand met de Flixotide bezig; mijn man heeft een speciaal masker gebouwd zodat de pufjes optimaal geïnhaleerd worden. Paard is echt al 70% beter dan hij was. Daarnaast geven we nu Redcell voor ijzer en vitamines en Zwarte komijn olie.
Hij heeft ook nog een tijd levende gisten gehad voor de darmen, die zijn nu weer normaal. Paard is over het geheel genomen veel vrolijker, veel minder tot nauwelijks benauwd ( de afgelopen dagen met de extreme hitte was hij wel wat benauwd maar niet te vergelijken met ca. 2 maanden terug). Er is echt zoveel slijm uit gekomen, zowel via de neus als door het hoesten via de mond.
We zijn blij dat we naar de Paardenkliniek in Garijp zijn gegaan; dampigheid is uitgesloten en we weten nu dat, met de tijd, hij waarschijnlijk klachtenvrij gaat worden en zoals we het nu zien gaat dat inderdaad lukken.
In het voorjaar zal hij vast nog wel eens een kuurtje Flixotide nodig hebben maar 2 maanden geleden moesten we bijna wekelijks een paar dagen Dexaject omdat hij het zo moeilijk had en we hadden al in ons achterhoofd zitten dat het einde verhaal was voor hem omdat hij dampig leek te zijn en daar is dus echt niks meer aan te doen behalve "pappen en nathouden" ; het is hetzelfde als long emfyseem bij mensen en volledig onomkeerbaar. ( Gelukkig zijn er maar heel weinig paarden dampig! maar wordt het door veel DA's al snel zo genoemd omdat ze ook niet weten wat ze verder moeten doen). Maar het is dus "gewoon" een vorm van hooikoorts.
We stomen zijn hooi nog wel maar vernevelen doen we niet meer, dat had te weinig effect.

Citaat:
Luchtwegproblemen bij het paard: “dampigheid”
Dampigheid is een kreet uit het verleden die we eigenlijk niet meer zouden moeten gebruiken. Vroeger werd met een dampig paard een paard bedoeld dat langdurig hoestte, stond na te knijpen (een dubbelslag had), soms met wijd opengesperde neusgaten stond te ademen en geen uithoudingsvermogen meer had. Alle paarden met deze symptomen werden voor het gemak “dampig”genoemd en op niet al te lange termijn door-verwezen naar de paardenslager.

Al in het eind van de negentiende eeuw werd er bij mensen “longfunctie-onderzoek” uitgevoerd. Dit gebeurde niet zo geavanceerd als nu maar de principes waren grotendeels hetzelfde. In de jaren dertig van de vorige eeuw werd er al longfunctie bij paarden gedaan maar zonder dat dit tot een meer nauwkeurige diagnose bij hoestende paarden leidde.
Sinds de jaren zeventig wordt meer routinematig de longfunctie bij het paard gemeten en dit heeft er toe geleid dat we nu weten dat echte dampige paarden bijna niet bestaan. De chronisch hoestende paarden kunnen we indelen in drie groepen. In twee van deze groepen zijn de paarden benauwd en hebben minder uithoudingsvermogen. In de derde groep zitten paarden die weliswaar regelmatig hoesten maar er geen last van lijken te hebben. Deze laatste groep noemen we de “ongekompliceerde of eenvoudige chronische bronchitis”. In de eerste twee groepen zitten paarden met asthmatische bronchitis en paarden met blijvend emfyseem. Paarden met blijvend emfyseem zouden we dampig mogen noemen. Met longfunctie-onderzoek kunnen we paarden indelen in deze drie groepen.

Groep 1, ongekompliceerde chronische bronchitis
De meeste paarden die regelmatig een beetje of wat meer hoesten zitten in deze groep. Gelukkig maar want deze paarden hebben de minst ernstige problemen. We kunnen deze paarden voor het gemak vergelijken met de rokers onder u. Door een chronische prikkeling van de luchtwegen (of dit nu door stof komt of door rook) wordt het slijmvlies van de luchtwegen gestimuleerd om meer slijm af te scheiden. Dit slijm wordt door trilhaarcellen naar boven –richting keel- gestuurd. Slijm dat bij vertakkingen van de luchtwegen en in de keel komt kriebelt en laat het paard hoesten.
Het lijkt logisch om te denken dat alleen paarden in een stoffige stal hier dus last van kunnen krijgen maar dat is niet waar. Deels door een erfelijke aanleg en deels door het oplopen van infecties van de luchtwegen kan een paard extra gevoelig worden voor stof. Stof is een heel ruim begrip waaronder alle deeltjes moeten worden verstaan die in de lucht voor kunnen komen (uit hooi, stro, zaagsel, zand, cement, pollen, rieten daken, vegen in de stal etc). Ook gassen zoals zwaveldioxide, ammoniak, stikstofoxiden ed kunnen prikkelend werken. Deze worden gevormd in mest en urine. Paarden met bronchitis hoesten zo nu en dan en hebben soms wat neusuitvloeiing maar daar blijft het bij.

Groep 2, de asthmatische bronchitis
Bij een asthma aanval knijpen de luchtwegen samen en wordt het paard benauwd. Er ontstaat een dubbelslag, de neusgaten worden opengesperd bij de inademing en soms hoor je “piepen” dat ontstaat door het stromen van de lucht door de veel te nauwe luchtwegen. Een asthma aanval kan plotseling optreden maar ook wel sluipend.

Het beeld kan erg lijken op dat van de dampige paarden maar het grote verschil is dat een asthma aanval weer kan stoppen. De asthma aanval wordt getriggerd door een allergeen: een stof waar het paard overgevoelig voor is. Ook heftige prikkeling van een stof waar het paard op zich niet allergisch voor is kan een asthma aanval veroorzaken. Met de juiste medicijnen is een asthma aanval per acuut weer te stoppen. Het paard is weer vrij van klachten maar dat duurt net zo lang als hij vrij blijft van allergenen. Zodra het paard weer iets inademt waar hij niet tegen kan komen de klachten terug. In negen van de tien gevallen zijn schimmelsporen uit organisch materiaal, meestal hooi, de oorzaak van asthma. Een echte oplossing bestaat dus uit het voorkomen van herhaald kontakt.
Lastig als dat nu net is wat je het liefst eet. Kuil is dan een goed alternatief omdat in goed gewonnen kuil geen schimmelsporen voorkomen. Vaak vergeet men dat schimmelsporen over vele tientallen meters door de stal zweven. Een asthmatisch paard mag letterlijk geen hooi meer zien! Met medicijnen zijn de klachten wel te onderdrukken maar voorkomen is nog altijd beter. In een vorige aflevering over hoesten is het begrip SPCOPD genoemd, grofweg een soort hooikoorts bij paarden. Daarbij spelen andere, vaak nog onbekende allergenen en pollen een rol bij de overgevoeligheidsreactie die tot asthma leidt.

Groep 3, de dampige paarden
Als er door chronische prikkeling bij een bronchitis paard af een paard met asthma slijm is gevormd in de luchtwegen dat lange tijd aanwezig blijft kan dit slijm gaan indrogen waardoor de kleinere luchtwegen verstopt raken. Ook het samenknijpen van de luchtwegen bij onbehandelde asthma kan leiden tot chronische verstopping van de luchtwegen. Er ontstaat een steeds erger wordende ontstekingsreactie om de luchtwegen heen en het ingedroogde slijm vormt als het ware proppen waar de lucht niet meer langs kan. Het resultaat is dat de longblaasjes achter de verstopping kapot gaan. Er komt lucht tussen de blaasjes in (in plaats van in de longblaasjes. Als dit verschijnsel langer voortduurt is er onherstelbare schade aangericht. Het paard is dampig. Dit verschijnsel treedt ook op bij mensen (bij chronische belasting met rook, stof ed.) en we spreken dan van longemfyseem. Dit is vanzelf een ernstige komplikatie die niet meer geneest.

Om met zekerheid vast te stellen dat een paard dampig is zullen we meestal een longfunctie onderzoek doen. Dit longfunctieonderzoek kan ook heel snel duidelijk maken of een bepaalde behandeling bij een asthma patiënt aanslaat of niet (meestal is dat al binnen 5 minuten duidelijk!). Bij het longfunctie onderzoek meten we de druk in de borstholte. Vroeger gebeurde dat met een naald tussen de borstvliezen, tegenwoordig met een ballonnetje dat het paard in moet slikken.
De eerste methode was niet geheel zonder risico, de laatste is dat wel. Het totale onderzoek duurt minder dan 30 minuten en wordt door nagenoeg alle paarden geaccepteerd. Is het paard dampig (maar dat zijn er maar heel weinig) dan is behandeling niet zinvol. Bij bronchitis en asthma zijn er vele behandelingen mogelijk waarbij de eliminatie van prikkelende stoffen op de eerste plaats dient te staan. Enkele medicijnen : Ventipulmin, Sputolysine, Acetyl-cysteine, Phoenegriek, Dampo, Eucalyptusolie, Hoestmix, Hoest-cure, Bronchoforte, Atussin, Drosera, Prednisolon, Dexamethason, Becotide, Flixotide, Ventolin, Ipratropiumbromide, Longspoeling, Acupunctuur etc. De ene is werkzamer dan de andere en in de volgende aflevering zullen we zien wat welk medicijn doet en waarom het resultaat wel eens tegenvalt.

S.Boerma
Paardenkliniek Garijp

https://paardenkliniekgarijp.nl/dampigheid-1/

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:18

Wat interessant Elcid! En wat fijn te horen dat het bij jouw paard zoveel beter gaat.

Wij vallen onder categorie 1. Of nou ja, mn paard. Het gaat ook goed op nat hooi, maar dat wil hij bijna niet meer eten. Met als probleem dat hij niet aankomt in gewicht en al te schraal is. Er mag wel 80 kilo bij op.
We gaan nu een week lang in de nacht voordroog geven, gaat dat goed, dan krijgt hij het overdag ook en kan hij weer 24/7 op de groep ipv alleen de nacht. Overdag gaat de PH grasmix geven van Hartog als hij niet eet en ik heb een graasmasker gekocht (doodeng, want 3x bevangen geweest).

Gaat dat niet goed, dan wordt het toch stomen. En misschien Elcid eens benaderen of ik een netje hooi mag laten stomen om te kijken of het wel gegeten wordt :o

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 17:55

Slmt9 schreef:
. En misschien Elcid eens benaderen of ik een netje hooi mag laten stomen om te kijken of het wel gegeten wordt :o


Dat mag altijd een keer :D

Paard zat in categorie 2 maar gaat al richting cat. 1 en hopelijk straks in 0 ;) . Maar voordat we met deze kuur begonnen leek het eng veel op cat. 3.

Slmt9

Berichten: 4818
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:05

Thanks Elcid! Is het een illussie om te denken dat je paard ooit nog weer op ‘gewoon’ hooi kan staan?

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 18:32

Elcid, wow, dankjewel om deze informatie te posten! Dat is echt heel interessant. Het grote aantal dierenartsen plus de kliniek deed mij geloven dat er helemaal geen weg uit was behalve met cortisone of een inhalator met cortisone dagelijks, omdat ze niet vonden wat het was en helemaal pissig vertelden dat er geen beschadiging was aan de longen, dat ze maar een paar pollen en stofcellen gevonden hadden bij de longspoeling, geen slijm... Maar aangezien er niets anders bestaat voor hun behalve COPD was het dus, ja... Copd en dampig zijn. -O-

Ik ben echt wel vrij boos op mijn dierenarts op dit eigenste moment :') niet enkel vanwege deze info, maar omdat ik ze had laten inspuiten voor rhino omdat de plannen nog steeds zijn om haar mee te nemen op buitenlandse vakanties en wedstrijden. Ze zei meteen 'gezien haar allergische achtergrond, als ze erop reageert doen we gewoon geen rhino verder. Het is het niet waard, je gaat toch niet veel doen met haar'. :+ Ik zweer het je, ik ben zo verschrikkelijk boos. Mijn merrie werd gewoon meteen afgeschreven... En dat terwijl ze dus eigenlijk enkel na de 40 graden een 'asthma aanval' kreeg. De eerste ooit, waarschijnlijk vanwege het hooi.

Hier groep 2 dus, geen slijm, geen gepiep maar 'bijna'. Ik ben van plan ze eens een kruidenmix te laten aanmeten bij Horsecomplete.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 21:25

Slmt9 schreef:
Thanks Elcid! Is het een illussie om te denken dat je paard ooit nog weer op ‘gewoon’ hooi kan staan?


Nee, want waarschijnlijk is het geen hooi allergie maar Summer Pasture COPD en dus alleen klachten in voorjaar/ zomer die te bestrijden zijn met Flixotide. Hij is afgelopen winter ook klachtenvrij geweest!

We stomen het hooi nu nog wel omdat de irritatie er nog zit + het slijm in de luchtwegen; stof zal dat geen goed doen maar ik ga er van uit dat hij naarmate de zomer afneemt ook weer op droog hooi kan staan. ( wat hij nu soms al wel krijgt en wat dus geen verergering geeft.

Citaat:
Ik ben echt wel vrij boos op mijn dierenarts op dit eigenste moment

Onze andere DA liet het ook afweten toen wij met de diagnose van Siebren Boerma kwamen; zij heeft ( enigzins mokkend) wel de flixotide voor ons vertelt met een "dat helpt toch niet" er achteraan.

Dampig ( = emfyseem) komt volgens hem dus zelden voor; hij is ook de enige die een longfunctie test kan doen bij een paard!

Je zal dus zelf ook een beetje moeten uitzoeken wanneer de klachten verergeren; binnen met hooi en buiten klachtenvrij is dus een hooi/ stof allergie en dan zal hooi gestoomd of geweekt gevoerd moeten worden met zo min mogelijk prikkels van andere dingen als stro, stof etc.
Als de klachten buiten toenemen is het SP-COPD ( bij mensen pollenallergie) en dan wordt het pas echt lastig want je kan een paard niet in een glazen kistje opsluiten; dan geeft de flixotide dus letterlijk verademing met een kans op genezing. Ik krijg dat zelf overigens ook ( Fluticason neusspray) anders loop ik doorlopend te niezen :j

https://paardenkliniekgarijp.nl/summer-pasture-copd/

Citaat:
De zomer is al voorbij maar er zijn nog steeds paarden die last hebben van Summer Pasture COPD ( SP-COPD ). Dat is een moeilijke naam voor hooikoorts. We noemen het bij paarden alleen geen hooikoorts omdat de verschijnselen duidelijk anders zijn dan bij de mens.

COPD betekent chronische obstructive pulmonary disease. Heel vrij vertaald: dampigheid. Alleen is een dampig paard niet meer goed te krijgen en gelukkig zijn de meeste paarden met COPD en SP-COPD goed te behandelen. Mensen met hooikoorts zijn overgevoelig voor pollen of andere allergenen. Dat openbaart zich vooral in het krijgen van rode tranende ogen en niezen. Bij paarden vallen die verschijnselen veel minder op en zien we voornamelijk problemen met de ademhaling. Ze krijgen vergelijkbare symptomen als bij overgevoeligheid voor hooi en andere stofdeeltjes: de bronchiën vernauwen en er wordt te veel slijm gevormd. De ademhaling gaat moeilijker en het paard wordt benauwd.

Videospeler

00:00
00:14


Video’s met dank aan Leon Jongsma

Paarden met SP-COPD die van de zomer behandeld zijn krijgen nu soms een terugval omdat de zomer als het ware wat verlengd is. Blijkbaar zijn er nog steeds factoren in de lucht die de luchtwegen irriteren.

Bij de mens zijn er allergietesten mogelijk om vast te stellen voor welke boom struik of plant men overgevoelig is. Bij paarden werken die testen helaas niet. Paarden met pure stofallergie knappen buiten bijna altijd op. Paarden met SP-COPD niet, die worden buiten eerder slechter dan binnen.