[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:23

Dat kan wel in de grijze cup. Je kan bijvoorbeeld 5ml balsamic air en 15 ml zoutoplossing door elkaar mengen en in de cup doen. Dat heeft een arts mij uitgelegd toen ik mijn flexineb kocht bij de sportpaardenarts. De cup schoonmaken moest ik met 1 druppel dreft en gewoon water erin doen, even schudden en daarna goed uitspoelen. Wel voorzichtig uiteraard vanwege t dingetje waar de batterij/stekker in moet

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 15:38

Ah dat is mooi. Dan ga ik in elk geval ook voor een fles balsamic air zorgen.

Ik had begrepen dat gewoon water niet goed is ivm kalkafzetting. Nou, dan zal demiwater ook geen probleem zijn :)

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:08

Ik deed ook bv dreft maar dan met gedestilleerd water. Kreeg ik wel mee bij de apotheek. Evenals de zoutoplossing, die kon ik daar ook halen.

Wel fijn dat hij het zo goed accepteert! Ik heb mijne nog steeds maar een hard hoofd erin dat mijn merrie het ooit goed gaat vinden. Misschien binnenkort weer eens proberen. Maar ik zqt laatst met een kop thee voor dr stal en ondanks een meter afstand doet ze al heel achterlijk briesen en neus wrijven vanwege de stoom/geur???? Heeft ze ook met warm water door slobber. Denk echt dat de vernevelaar haar ongemak geeft.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 19:16

Ik herken t wel van mezelf. Ik heb zelf astma en ga ook echt slecht op bijv turks stoombad. Maakt me op de een of andere manier benauwd. Misschien heeft jouw merrie t zelfde tancreda ;)

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 21:59

De apotheek hier, althans het meisje dat ik aan de telefoon had, wist niet eens het verschil tussen gedestilleerd en gedemineraliseerd. Nou is het verschil ook niet heel groot, maar het is er. Maar goed, ik ga vanaf nu qua schoonmaken verder met demiwater, en dreft inderdaad. De zoutoplossing kan ik inderdaad wel bij de apotheek halen, en m'n dierenarts heeft het ook. Die zit op het terrein van stal dus dat is nog makkelijker.

Als die van jou inderdaad bij een kopje thee al zo doet kan ik me best voorstellen dat ze de vernevelaar ook niks vindt. Een stalgenoot laat haar paard boven een pannetje heet water met dampo staan :+ zou je ook eens kunnen proberen, al is het zonder dampo, kijken of ze daar ook zo op reageert, dan weet je meteen dat het daar aan kan liggen.
Bob vindt het gelukkig echt fijn. Hij staat er eigenlijk het liefst bij stil (al is lopen beter, ik wissel het nu maar af), hij valt zo ongeveer in slaap en af en toe likt ie de binnenkant van het masker af :D

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-19 23:12

Wat een vernevelaar verhalen! Slmt9, hier ook. In een sauna ben ik helemaal nutteloos, hyperventileren na vijf minuten :Y) Dus die Merrie versta ik wel!

Weten jullie iets voor heftig krampen bij de ademhaling? Ze heeft het eigenlijk permanent benauwd op een of andere manier, de dierenarts is geweest en ze stond een week op cortisone. Daarmee is haar flank iets opgevulder geraakt, maar niet fel. Nu staat ze op ventipulmin, maar ondanks de volle flanken heb ik het idee dat ze gewoon nog meer krampt als ervoor... Nu zakt ze ook echt helemaal ineen van de inspanning lijkt het.

Hier voor de cortisone en de ventipulmin -

https://vimeo.com/370402502

Hier tijdens de cortisone -
https://vimeo.com/370402823

En hier nu, met de ventipulmin...
https://vimeo.com/370403153

Wat zien jullie? Ik ga zeker de dierenarts maandag bellen over haar vooruitgang/niet vooruitgang. Ze heeft verhoogde leverwaarden (4x wat ze eigenlijk moeten zijn) en ik geef vanaf volgende week sowieso de leverkuur van ewalia.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 18:00

Mijn pony is sinds juli van het hoesten en snotp af. (Stofallergie)
Staat op vlas. Al geruime tijd maak ik het voordroog niet meer nat. Ging goed.
Sinds kort nieuwe buurvrouw die soms opstrooit (stro) wanneer de mijne op stal staat. Pensionstal. Niks aan te doen maar ze is weer aan het hoesten icm dat ze aan het revalideren is dus beperkt alleen stapt en draaft.
Maar ik heb wel het idee dat dit komt door vastzittend slijm. Gewoon de typische manier hoe ze hoest herken ik direct.

Ik wil het voordroog weer gaan weken. Maar eigenlijk ook de DA bellen voor een kuur acetylcysteine. Dit heeft toen als enige enorm geholpen. Maar is dit product of vergelijkbaar ook te koop zonder recept? Sputolysin heeft haar begin van het jaar niet geholpen.

Ze word al ondersteunt met anijszaad.

djemy01

Berichten: 4
Geregistreerd: 19-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 16:38

Sandra_H schreef:
Ik kom (helaas) ook weer even meepraten hier: een week of drie terug begon Bob ineens toch weer te hoesten. Een droge, niet heel harde kuch, maar toch. Eerste gedachte was eigenlijk om hem weer weg te brengen voor een zoutkuur, maar dan zou hij weer 10 dagen weg zijn -O-
Om te beginnen hebben we daarom nu toch maar een flexineb aangeschaft. Al eerder lang tegenaan gehikt vanwege de prijs, en omdat we verwachtten dat ie het doodeng zou vinden in het begin, maar nu moest het er toch maar van komen. Bovendien heb je die dan altijd meteen wanneer nodig bij de hand, en kunnen we 'm ook preventief gebruiken.
Wonder boven wonder vond ie dat ding om z'n neus meteen helemaal prima, dus we konden meteen van start. Hij lijkt de sessies zelfs fijn te vinden, dus dat is meegenomen. Wel is het hoesten nu wat meer geworden, maar gisteren zag ik de eerste fluim *\o/* dus dat lijkt de goede kant op te gaan. We vernevelen nu met zoutoplossing, en als het nodig is gaan we langs de DA voor evt iets anders/sterkers. We hebben 'm al wel laten zien, DA was enthousiast, vond het een heel goede aanschaf.

Aan de flexineb gebruikers en gebruikers van soortgelijke vernevelaars nog wel een paar vraagjes:
hoelang duurde het bij jullie voor het hoesten weer over ging?
En waarmee maken jullie de flexineb, of liever gezegd het medicatiecupje schoon? Dat zou met gedestilleerd water moeten, er zit ook een fles bij, maar die is bijna op en ik kan het verder nergens vinden. Overal komen ze aan met gedemineraliseerd water, maar dat is toch net een beetje anders en iedereen, zelfs bij de apotheek, haalt die twee door elkaar.
En last but not least: in de drugchart staat dat je ook met broomhexine/bisolvon kunt vernevelen als slijmoplosser. Die kan in de grijze cup en daar heb ik er twee van, dus dat zou wel handig zijn. Maar meer dan alleen "oral solution" staat er niet bij. Ik dacht al wel uitgevonden te hebben dat je dan een 2% oplossing moet hebben, maar verder...?? Waar haal je dat?
Ik kan natuurlijk bij de DA terecht, maar of die weet wat er in de flexineb mag geen idee. Hij werkt er zelf niet mee en qua broomhexine voor veterinair gebruik kom ik tot nu toe alleen nog de poeder tegen.
Eventuele tips en tricks zijn dus welkom :j


Fles kun je t handigst bij horsefriend bestellen. Geen gedoe met inschrijven en zo. Heb je wel eens respiraid gebruikt? ( is niet om te vernevelen hoor)

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:01

Saaams schreef:
Ik wil het voordroog weer gaan weken. Maar eigenlijk ook de DA bellen voor een kuur acetylcysteine. Dit heeft toen als enige enorm geholpen. Maar is dit product of vergelijkbaar ook te koop zonder recept? Sputolysin heeft haar begin van het jaar niet geholpen.
.


Acetylcysteine is gewoon bij de drogist te koop ( ook bijv bij Lidl of Aldi als bruistablet) ; wordt ook voor mensen gebruikt. Je zal voor een paard de dosis wel aan moeten passen maar dan nog is het goedkoper dan de speciale voor paarden.

Maar als je buurvrouw haar paard op stro staat dan is het dweilen met de kraan open. Kan je niet een stofdichte afscheiding maken ( bijv. met plexiglas) of buurvrouw vragen het stro wat vochtig te maken als ze opstrooit? De schimmel en stofdeeltjes in stro zijn niet echt goed voor een paard met een dergelijke allergie. Eigenlijk is het het best om zo'n dier buiten te houden met een inloopstal.

Overigens gaat het met ons paard heel erg goed op het moment. Hij heeft wel een kuur prednison achter zijn kiezen maar ik heb het idee dat de l-lysine die hij nu krijgt en de andere bodembedekking enorm heeft geholpen. Hij stond op strokorrels die heel goed bevielen, geen stof, mooi bed maar meneer beviel het zo goed dat hij er de hele nacht van stond te vreten. Aangezien longen en darmen nauw met elkaar verbonden zijn ging daar ook iets mis. Hij staat nu op vlas, dat lust hij niet en dat i.c.m. gestoomd hooi, Fibra anti itch ( daar zit levende gist in wat de functie van de darmen normaliseert) en verder de hele dag op de wei en 's nachts op stal met paddock ( dus hij staat meestal buiten) is hij weer vol energie, niet benauwd en niet hoesten. Het is nu natuurlijk wel weer afwachten wat er in het voorjaar gaat gebeuren want als het Summer pasture COPD is dan zou het dan weer terug kunnen komen. Maar daarvoor hebben we dan de flixotide met inhalatie masker klaarliggen.
Afbeelding

Maar we hebben goede hoop; vorig jaar is het ook de hele zomer goed gegaan tot we dus overstapten op de strokorrel ( achteraf gezien).

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 17:14

Ik ben inderdaad in onderhandeling over wat te doen met het stro van de buurvrouw. DA heeft vandaag wel even geluisterd. Niets bijzonders alleen een hogere rustademhaling (20 per minuut ipv 8-14 slagen)

Bedankt voor de tip!

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 08:48

djemy01 schreef:
Fles kun je t handigst bij horsefriend bestellen. Geen gedoe met inschrijven en zo. Heb je wel eens respiraid gebruikt? ( is niet om te vernevelen hoor)


Inmiddels heb ik balsamic air gebruikt. Respiraid heb ik vorig jaar inderdaad gebruikt, meegenomen bij Horsefriend toen we daar onze haygain kochten.

Inmiddels is het hoesten trouwens weer over *\o/*

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 14:47

Hier weer een update! Ik ben sinds de kerst weer droog hooi gaan geven. Gewoon om uit te proberen en met in mijn achterhoofd als hij weer snot krijgt ik weer ga vernevelen met de flexineb en dan het hooi maar weer onderdompelen. Ik ben blij verrast! Toen hij nog de avond/nacht/beetje ochtend op stal stond en met het vriezen dus droog hooi kreeg, had hij na 3 dagen al doorzichtig snot en binnen no time wit dik snot wat richting geel/groenig ging. Nu is er helemaal niks aan snot te bekennen! Hij voelt zich ook gewoon goed, ziet er goed uit en gedraagt zich niet loom(zodra hij last had op stal van het droge hooi werd hij ook loom).
Dierenarts had hem vorig jaar oktober bij het enten ook nog even beluisterd(kreeg toen nog wel nat hooi) en ook zij was verbaasd! We weten wel dat je bij hem altijd wel een dingetje hoort, maar met zijn "aandoening" was ze echt super enthousiast en ze noemde hem eigenlijk "schoon". En nu ben ik natuurlijk nog enthousiaster aangezien hij gewoon nergens meer last van heeft nu hij dus al ruim 2,5 week droog hooi krijgt! Ik schud het hooi wel uit om het meeste stof te laten vervliegen zodra ik het in de bakken gooi buiten.
Dus ik ben zo blij dat we het geluk hebben gehad om een stuk grond te kopen waar hij dus 24/7 buiten staat. Nog een voordeel is dat zijn hoeven super vooruit zijn gegaan! Altijd abcessen en lichte rotstraal en nu eindelijk ervan af en komt alles in de juiste verhouding!

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:08

Ik kom me ook maar eens melden om wat wijzer te gaan worden.

Ik ben in het bezit van een inmiddels 16jarige PRE dame.
Een jaar of 2,5 geleden begon ze wat te hoesten, stond destijds in de nacht op stro op stal en overdag buiten. Eerste keer een kuurtje ventipulmin gehad, was het vrij snel mee over maar de hoest keerde na een week of wat weer terug. Nog een keer een kuurtje en de diagnose stofallergie mee gekregen zonder verder onderzoek (op de luchtpijp betasten na).

De stand van zaken nu:
Ze hoest eigenlijk alleen in de drogere periodes in de zomer, dan pas ik mijn training aan (stapritjes) of ik rijd niet, meteen een kuurtje ventipulmin er in.
Ze staat inmiddels aan huis, 24/7 buiten met schuilmogelijkheden, op onverpakt hooi.

Qua karakter is ze sowieso een stuk rustiger geworden en ik hoor haar, buiten de zomer om, eigenlijk nooit hoesten.

Ik ben natuurlijk een hoop gaan lezen maar ben meer benieuwd naar het verloop bij mensen in de praktijk, hoe snel ging de situatie bij jullie achter uit?
Hebben jullie buiten het echte hoesten meerdere signalen opgepikt die van de stofallergie af bleken te komen?
Zijn er nog zaken waar ik nog meer rekening mee kan houden?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 15:38

Bij die van mij begon het met dik wit snot wat gelig tot zelfs groenig werd. Hij had al heel zn leven lang zo af en toe witte snot, maar met het geven van haarlemmer olie ging dat binnen no time weer weg en had hij verder nergens last van. Alleen op de laatste stal waar ik stond voordat ik mijn eigen stuk kreeg, kreeg hij dus dat witte dikke snot, weer haarlemmer olie gegeven maar dit keer ging het niet weg en werd het dus gelig/groenig. Ik vertrouwde het niet dus da laten komen en die hoorde dat zn longen vol zaten. Ventipulmin erin en een week later weer controle. Ze hoorde niks meer, maar ik vertrouwde het niet. Toen naar dap bodegraven gereden en daar een baltest laten doen en bloed afgenomen. Tijdens de baltest zag je dat alles helemaal vol zat met groen slijm, en omdat er dus water in werd gespoten en weer werd opgezogen(wordt op kweek gezet) kwam er, nadat we klaar waren, nog enorme hoeveelheden groene slijm uit. Uiteindelijk prednison kuur en uit de kweek(werd een week later gebeld) en de bloedafname kwam een 57% ontstekingswaarde uit. Hij kreeg dus de diagnose chronische bronchitis. Keer op keer, toen hij nog snachts op stal stond en overdag buiten, prednison kuren. Uiteindelijk de flexineb aangeschaft en daarmee hem goed kunnen krijgen en houden zonder prednison.
Nu weet ik dat ook schimmels en stoffen in de omgeving buiten het hooi en stro om ook funest kunnen zijn. En dat mijn paard het nu 24/7 buiten goed doet, en het op alle andere stallen ook goed gegaan is, ben ik gaan nadenken. Bij de laatste stal hadden ze een plafond waar stro op ligt om de condensdruppels van de dakplaten op te vangen. Dat is dus een enorme schimmel en broedzooi geweest en mijn vermoeden is nu dat dat de oorzaak is geweest. Want op alle andere stallen(die dus niet zo'n plafond hadden maar alles open en luchtig) had hij dus nergens last van.
Dus bij ieder paard is het echt zo verschillend. Maar als je meer wilt weten raad ik je echt zo'n baltest aan. Daar zie je alles op terug als dat slangetje met camera erin gaat. En wat op kweek wordt gezet wordt je ook weer wijzer van. En dan is het passen en meten.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 17:00

Samantha89 schreef:
Hier weer een update! Ik ben sinds de kerst weer droog hooi gaan geven. Gewoon om uit te proberen en met in mijn achterhoofd als hij weer snot krijgt ik weer ga vernevelen met de flexineb en dan het hooi maar weer onderdompelen. Ik ben blij verrast! Toen hij nog de avond/nacht/beetje ochtend op stal stond en met het vriezen dus droog hooi kreeg, had hij na 3 dagen al doorzichtig snot en binnen no time wit dik snot wat richting geel/groenig ging. Nu is er helemaal niks aan snot te bekennen! Hij voelt zich ook gewoon goed, ziet er goed uit en gedraagt zich niet loom(zodra hij last had op stal van het droge hooi werd hij ook loom).
Dierenarts had hem vorig jaar oktober bij het enten ook nog even beluisterd(kreeg toen nog wel nat hooi) en ook zij was verbaasd! We weten wel dat je bij hem altijd wel een dingetje hoort, maar met zijn "aandoening" was ze echt super enthousiast en ze noemde hem eigenlijk "schoon". En nu ben ik natuurlijk nog enthousiaster aangezien hij gewoon nergens meer last van heeft nu hij dus al ruim 2,5 week droog hooi krijgt! Ik schud het hooi wel uit om het meeste stof te laten vervliegen zodra ik het in de bakken gooi buiten.
Dus ik ben zo blij dat we het geluk hebben gehad om een stuk grond te kopen waar hij dus 24/7 buiten staat. Nog een voordeel is dat zijn hoeven super vooruit zijn gegaan! Altijd abcessen en lichte rotstraal en nu eindelijk ervan af en komt alles in de juiste verhouding!


Wat fijn voor je dat het goed. Bij ons is dat ook voor 3 jaar goed gegaan. Toen moesten we helaas alsnog over op voordroog. Gelukkig gaat dat wel heel goed.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:18

Slmt9 schreef:
Samantha89 schreef:
Hier weer een update! Ik ben sinds de kerst weer droog hooi gaan geven. Gewoon om uit te proberen en met in mijn achterhoofd als hij weer snot krijgt ik weer ga vernevelen met de flexineb en dan het hooi maar weer onderdompelen. Ik ben blij verrast! Toen hij nog de avond/nacht/beetje ochtend op stal stond en met het vriezen dus droog hooi kreeg, had hij na 3 dagen al doorzichtig snot en binnen no time wit dik snot wat richting geel/groenig ging. Nu is er helemaal niks aan snot te bekennen! Hij voelt zich ook gewoon goed, ziet er goed uit en gedraagt zich niet loom(zodra hij last had op stal van het droge hooi werd hij ook loom).
Dierenarts had hem vorig jaar oktober bij het enten ook nog even beluisterd(kreeg toen nog wel nat hooi) en ook zij was verbaasd! We weten wel dat je bij hem altijd wel een dingetje hoort, maar met zijn "aandoening" was ze echt super enthousiast en ze noemde hem eigenlijk "schoon". En nu ben ik natuurlijk nog enthousiaster aangezien hij gewoon nergens meer last van heeft nu hij dus al ruim 2,5 week droog hooi krijgt! Ik schud het hooi wel uit om het meeste stof te laten vervliegen zodra ik het in de bakken gooi buiten.
Dus ik ben zo blij dat we het geluk hebben gehad om een stuk grond te kopen waar hij dus 24/7 buiten staat. Nog een voordeel is dat zijn hoeven super vooruit zijn gegaan! Altijd abcessen en lichte rotstraal en nu eindelijk ervan af en komt alles in de juiste verhouding!


Wat fijn voor je dat het goed. Bij ons is dat ook voor 3 jaar goed gegaan. Toen moesten we helaas alsnog over op voordroog. Gelukkig gaat dat wel heel goed.


Bedankt! Ik hoop dat onverpakt hooi goed blijft gaan voor altijd, merk nu ook dat het hooi beter wordt gegeten en hij het er lichamelijk ook beter op doet. Met het geven van ondergedompeld hooi vondt ik hem altijd wat schommelen qua gewicht, en sinds hij 24/7 buiten staan viel hij beetje bij beetje wat verder in(meer beweging). Nu met gewoon droog hooi komt hij eindelijk weer bij bij zijn flanken en billen(op dezelfde hoeveelheid hooi).
Wel fijn om te lezen dat bij jullie voordroog werkt! Die optie kan ik dan ook open houden mocht hooi ook niet meer werken.

Slmt9

Berichten: 4817
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 18:35

Die van mij kreeg het hooi te nat waardoor hij ontzettend in viel en het niet meer wilde eten. Doordat hij op pension staat, kon ik daar ook niets aan doen.
Ik was altijd een voorstander van hooi, maar merk nu van goed voordroog ook de voordelen. Nadat ik er bij purevoeding ook nog een blog over las met studies die aan tonen dat voordroog ook beter kan zijn dan hooi, heb ik er ook wat minder moeite mee.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 21:58

Lastig hoor al dat gehoest.

Mijn pony is eind november een kies getrokken en paar dagen kliniek gehad. Ze is daarna gaan hoesten. Misschien combi met slecht eten, proppen of iets. Maar het bleef aanhouden. De DA kon niet horen, de luchtwegen zijn schoon. Het lijkt ook echt in de keel te zitten.

Afgelopen maanden heb ik hoest mix gegeven., kruiden, bronchofort, hoestdrank en momenten koff Eze van naf geloof ik. Maar het blijft gaan het hoesten. Krijg er plaats vervangend pijn in mijn keel van. Lijkt echt bovenin te zitten.

Wat kan ik nog meer doen? Behalve nog een fles bronchofort?

Zou ventipulmin hier voor werken? Geloof dat dat juist meer voor slijm was, maar dat is niet het probleem....

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:02

Goede ervaringen met balsamic air control... verzacht en stopt hoesten..

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-20 22:12

Ik heb zelf goede ervaringen met Air free van Horsefitshop. Als er bij mij een hoest dan geef ik dat een aantal dagen en is het zo weer over. Fijn spul.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 09:11

Een stalgenoot vertelde me laatst dat het paard van een bekende van haar, die maar niet van het hoesten af kwam, een rotte kies bleek te hebben. Toen die eruit was was het hoesten ook meteen over. Nou is die van jou dus gaan hoesten na het trekken van een kies, maar toch... kan het niet zijn dat daar toch nog iets zit (ontsteking bijv) wat het hoesten nu veroorzaakt? Ik roep ook maar wat hoor :o

En verder, misschien toch weer je flexineb proberen of zoutkuur overwegen? Bij die van ons leek het ook altijd uit de keel te komen, niets te horen in de longen, maar BAL spoeling wees toen iets anders uit, en tijdens de zoutkuur in 2018 kwam er toch een hoop dik slijm uit.

Tijdens z'n afgelopen hoestperiode leek het bij Bob ook weer vanuit de keel te komen. DA hoorde niets aan z'n longen. Nadat we begonnen met de flexineb kwam er wel wat slijm los, maar lang niet zo dik en taai en veel als tijdens de zoutkuur (geen mayonaise). Hij is trouwens, op een dikke week na, af en aan wel blijven hoesten. Van pure ellende toch maar weer aan de ventipulmin, in de flexineb dit keer, maar zonder resultaat, het leek zelfs erger te worden. Uiteindelijk zelfs een korte kuur prednisolon weer. Het hoesten werd wel minder maar ging nog niet weg. Toen werden we echt wel lichtelijk wanhopig. In m'n hoofd zag ik z'n longblaasjes bij wijze van spreken naar de knoppen gaan. Er was niets veranderd in zijn routine, omgeving of dieet, we konden met geen mogelijkheid een trigger bedenken.

Tot ik eind december een topic van Ninx las https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=1979461 en me bedacht dat ik hem dit jaar voor het eerst niet geschoren had, en hij ongeveer vanaf de tweede week oktober weer was begonnen met hoesten. Om een toch al veel te lang verhaal nog een beetje kort te houden: op oudejaarsdag heb ik 'm alsnog geschoren, de dag daarna heeft ie nog 1 keer gehoest en sindsdien (we durven nog niet 100% blij te zijn) helemaal niets meer *\o/* Hij is gewoon weer vol aan het werk, zonder enig probleem!
Het is natuurlijk best raar warm voor de winter tot nu toe, en ondanks dat het een koukleum is en hij geen echt dikke deken op had kwam er toch best meer haar af dan ik verwachtte, dikke kans dat hij het dus toch te warm had. We balen nu flink dat er toch weer wat rotzooi in is gegaan.

Geen idee of je hier iets aan hebt, maar aangezien het een invalshoek was waar ik nog niet aan gedacht had deel ik 'm toch maar :)

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 13:11

Ergens denk ik ook dat het samenhangt. Natuurlijk doet een hoop stress en weinig eten ook geen goed voor de weerstand maar leek in begin ook misschien wat verslikking kon zij ivm minder kauwen.
Momenteel doet ze nog steeds wat gekke bekken en eet pas sinds een week weer wat beter hooi. Daarvoor deed ze het wel maar niet voldoende (opgetrokken en leeg).

Paar jaar terug heeft ze enorm lang nagehoest na een infectie en heb ik een scopy laten doen maar was ze schoon. Ze heeft een wat vervormde luchtpijp, maar nog niet noemenswaardig. Als ze alleen zou hoesten in arbeid zou dat het nog kunnen zijn, en dan doet ze het sowieso maar ook in rust. Ik geloof niet dat er slijm zou zitten, klinkt echt hoog. Maar weet dat het niets kunnen horen van een da idd niet altijd alles zegt... Ik heb nog broomhexine staan.

De flexuneb sluit helaas niet fijn aan bij dr en aan haar hoofd vind ze heel naar maar kan het eens proberen. Het is iig minder heftig dan bij de grote en niet echt paniek.

Betreft het scheren zou ik tot een week terug niet hebben gedurfd. Door het minder ruwvoer eten heb ik dr een paar keer met lagere temp (36.7 ipv 37.7) binnen gehaald. Nu ze beter gaat kan er misschien wel weer wat af, kijken of dat helpt. Alleen de borst/hals misschien...

Thanks voor het meedenken!

Hier hoor je dr hoest. Krijg er keelpijn van



Hopelijk dat het hoesten bij die van jou nu wegblijft na het scheren!!

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:07

oeh die hoest klinkt bekend. Zo hoestte Bob dus ook, geen "uit z'n tenen diep van binnenuit" hoest, maar klonk ook echt zo vanuit z'n keel. Heel naar hoestje inderdaad.

Ik heb er met scheren een uitrijdeken op laten zitten zeg maar. En hoofd/benen ook niet gedaan, maar dat doe ik eigenlijk nooit.
Van alleen borst/hals zal ze het in elk geval niet te koud kunnen krijgen lijkt me. Wie weet.....

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 14:11

Wat grappig dat het scheren heeft gewerkt. De dame hier is eerdaags ook aan de beurt! Wat ik nu wel doe is 2x pd echinacea geven, geweldig!

De kruiden die elke 5 weken samengesteld worden voor haar door Horse Complete werken ook geweldig. Mijn ruin krijgt ook kruiden, steeds zijn het weer andere mixen die aansluiten bij wat ze nodig hebben. Werkt als een trein!

Verder natuurlijk hooi stomen en soms een weekje flexineb. Gaat goed zo; afkloppen!

ps: je pony is wel heel actief Tancreda4.... dus heel vol zal ze niet zitten lijkt mij?

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-20 21:10

Nee denk ook zelf niet aan slijm. Ze klinkt heel anders dan m'n grote (die heeft slijm wat je niet hoort met luisteren).

Als je ook maar iets aan dr keel zit, of ze hangt ergens overheen, trigger je ook al een hoest. Lijkt echt daar te zitten.

Ze voelt zich idd enorm goed. Zoveel beter dan heel het jaar bij elkaar. Ze heeft enorm gekwakkeld met HB en misschien toch ook dr kies die heeft meegespeeld. Ze is nu soort van wild :') Ik heb haar nooit actief zien spelen maar ze doet nu leuk mee (ook als ik niet in het midden sta :+)

@ninx super fijn dta die kruiden en rest van je management wel lijkt te werken. Hopelijk straks het scheren ook!

Heb haar al 2x geschoren. Verschillende patronen. Begin van seizoen half en daarna kleiner stuk met het oog op de ingreep en dat ik dacht dat ze het dan wel kouder zou hebben door weinig eten. Het is nu een 50 tinten vosje

Afbeelding