[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:40

De hoeveelheden zijn wel te vinden hoor :j https://flexineb.com/content/2020-Medication-Guide-ENGLISH.pdf de zoutloplossing staat er ook op dat is de Saline Solution.
Handige kaart om te bewaren, ook om evt ooit aan je dierenarts te laten zien, want alle medicijnen die erin kunnen staan erop.

De service van flexineb is inderdaad heel fijn, en snel. En echt heel vriendelijk en uitgebreid aan de telefoon!

Farjen

Berichten: 8008
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 07:50

Ik wou even mijn ervaring delen.
Mijn paard hoestte echt maanden aan een stuk, 4 dierenartsen naar laten kijken. Vanalles geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik moet wel zeggen dat hij PSSM heeft en voor zover ik weet heeft hij geen longaandoening.
Ik kreeg de tip om vitamine c bij zijn eten te doen en hij hoest niet meer :) Wie weet is dat ook interessant voor jullie hoesters? Is echt een mini hoeveelheid dat hij krijgt.

Slmt9

Berichten: 4819
Geregistreerd: 25-11-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 11:06

Hielp bij die van mij destijds helaas niet.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-20 12:11

Da adviseerde toch ventipulmin ivm het bloedje en anders een scopy als het aanhoudt. Jammer, ventipulmin hadden we een tijdje buiten de duer weten te houden.

Is het zo dat, als een paard moe is na arbeid en dat dat door de longen komt, alrijd wat te zien in de vorm van knijpen of hijgen, slecht op adem of iets? Ik merk dat namelijk niet zichbaar, maar doordat ze soms zo direct 'uit' kan gaan na arbeid (op rust en slapende oogjes na even longeren) vraag ik mij wel eens af of dat door haar longen kan komen. Maar ze knijpt verder niet of iets. Je hoort haar adem iets, maar niet hijgend. En buitenritten houdt ze bv ook prima lang vol. In de bak is ze wel trager geworden laatste jaren. Maar het is vooral als ze klaar is.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-20 21:17

Sandra_H schreef:
De hoeveelheden zijn wel te vinden hoor :j https://flexineb.com/content/2020-Medication-Guide-ENGLISH.pdf de zoutloplossing staat er ook op dat is de Saline Solution.
Handige kaart om te bewaren, ook om evt ooit aan je dierenarts te laten zien, want alle medicijnen die erin kunnen staan erop.

De service van flexineb is inderdaad heel fijn, en snel. En echt heel vriendelijk en uitgebreid aan de telefoon!


A super!! Dankjewel!!

Vandaag voor het eerst de flexineb gebruikt met het zout.
Ami vond het helemaal best en erna was hij flink aan het proesten. Ik ben zo onwijs trots op hem!!!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-20 07:25

Tancreda4 schreef:
Da adviseerde toch ventipulmin ivm het bloedje en anders een scopy als het aanhoudt. Jammer, ventipulmin hadden we een tijdje buiten de duer weten te houden.

Is het zo dat, als een paard moe is na arbeid en dat dat door de longen komt, alrijd wat te zien in de vorm van knijpen of hijgen, slecht op adem of iets? Ik merk dat namelijk niet zichbaar, maar doordat ze soms zo direct 'uit' kan gaan na arbeid (op rust en slapende oogjes na even longeren) vraag ik mij wel eens af of dat door haar longen kan komen. Maar ze knijpt verder niet of iets. Je hoort haar adem iets, maar niet hijgend. En buitenritten houdt ze bv ook prima lang vol. In de bak is ze wel trager geworden laatste jaren. Maar het is vooral als ze klaar is.


Hmm. Weet niet of je dat zo kan zeggen. Dat dat altijd de longen zijn. Mogelijk een bijwerking. Want als ze niet genoeg lucht krijgt kan ze dat ook niet vervoeren naar de organen. Wat natuurlijk kan zorgen dat ze geen energie heeft?
Gewoon een gedachtengang hoor.

Wat zegt de da daar over?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 02:09

Tancreda4 schreef:
Da adviseerde toch ventipulmin ivm het bloedje en anders een scopy als het aanhoudt. Jammer, ventipulmin hadden we een tijdje buiten de duer weten te houden.

Is het zo dat, als een paard moe is na arbeid en dat dat door de longen komt, alrijd wat te zien in de vorm van knijpen of hijgen, slecht op adem of iets? Ik merk dat namelijk niet zichbaar, maar doordat ze soms zo direct 'uit' kan gaan na arbeid (op rust en slapende oogjes na even longeren) vraag ik mij wel eens af of dat door haar longen kan komen. Maar ze knijpt verder niet of iets. Je hoort haar adem iets, maar niet hijgend. En buitenritten houdt ze bv ook prima lang vol. In de bak is ze wel trager geworden laatste jaren. Maar het is vooral als ze klaar is.


Ik vind ventipulmin nooit zoveel doen eigenlijk.

Moe zijn na arbeid kan van alles zijn. Paard geen goede conditie? Genoeg herstel tijd tussen arbeid in? Genoeg basis conditie?
Hoe is de voeding? Als een paard even kort gezegd veel snelle suikers binnen krijgt, kan ie ook snel moe zijn. Ligt eraan wanneer je voert, wanneer je werkt ermee en wat voor werk.
Benauwd zijn is natuurlijk funest voor werken. Mijn ruin hoest momenteel weinig, is minder benauwd, maar wel benauwder dan een gezond paard. Die is vd week aan de hand mee geweest rondje stappen van een uur. Hij was vrij vlot. Heeft wat gehoest onderweg, maar niet bizar veel.

Als ik op hem was gaan zitten of we waren met het hele stel even harder gegaan, had hij echt vrolijk mee gedaan. Maar die longen zijn slecht, dus ik heb liever een inspanning door een uurtje stappen dan 10 minuten als ene gek rennen. Wat ie ook nog wel doet.

Het stap tempo lag wel iets hoog en de laatste 500meter merkte ik ook wel dat hij er klaar mee was. Daarna konden ze lekker grazen, dus hij kon goed bijtanken.

Je kan ook kijken naar iets wat herstel na inspanning verbeterd. Al is het tijdelijk.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 07:34

Ze heeft iig wel wat bijwerkingen van de ventipulmin... Maar de neus is nu wel stuk schoner. Vrijdag is er ook weer bloed getrokken om wat dingen te controleren.

Ze heeft 3 weken stilgestaan nu, en momenteel heel minimaal aan het opbouwrn, dus nu is de conditie wat minder. Maar afgelopen jaren heeft ze gewoon normaal meegedraaid. En het moe ogen is al van langer. Buiten houdt ze het lang vol, maar dan is ze wat drukker en is het wat spannender en op adrenaline is het een dood loper. Dus moet ze wat meer voor zichzelf beschermd worden. Thuis is ze trager, doet het braaf, gaat naarmate de training gaat beter lopen. Maar kakt direct in als er klaar zijn.

Da adviseerde anders ook een scopy. Maar op een of andere manier zie ik daar tegenop. Heb toch het idee dat je daar mee een en ander extra irriteert. Voor mij zou een scopy vooral stand van zaken zijn en alleen behandelplan als er wat nieuws wordt gevonden.

Het lange stilstaan ivm mijn knie operatie zorgt wsss nu voor wat opvlamming, nu ik haar weer oppak. Stilstaan is wat dat betreft met slijm ook niet echt goed. Beweging zorgt ook dat het wat los komt heb ik het idee. Ik hoop dan ook dat het iets tijdelijk is.

Het moe zijn probeer ik oa met bloed te brkijken of daar wat uit komt en zal dr herstel en ademhaling wat meer monitoren. Het is zo jammer dat ze drukplekken krijgt van de hartslagmeter. Die geeft ook meer info.

Dabiscui
Berichten: 391
Geregistreerd: 24-06-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 13:28

Hallo, ik kwam dit topic tegen en was benieuwd of jullie wellicht kunnen helpen. Ik heb mijn merrie verhuisd van een binnnen box naar buitenbox en sindsdien is ze erg aan het hoesten. Staat al een aantal dagen op medicatie (respulmin) maar het verslechterd ipv dat het verbeterd. Ze heeft al eens eerder gehoest toen we haar net hadden en toen ging met met 2 kuren respulmin over. Hebben jullie vaker gehoord dat verandering van een binnenbox naar buitenbox aanleiding geeft tot hoesten? Bij de oude eigenaren stond ze overigens altijd in een buitenbox.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 14:36

Wij hebben zelf een stomer gemaakt; werkt prima daar hoef je echt geen belachelijk duur ding voor aan te schaffen. Er kan 1 flinke baal in en het hooi wordt goed en door en door verhit om de schimmels te doden.
Als je echt geen tijd hebt om zelf te maken ( wat overigens niet zoveel werk is) zou ik voor de Equisteam gaan; vriendelijk geprijsd en een prima alternatief. Het gaat bij het stomen maar om 1 ding en dat is de temperatuur; als die boven de 70/ 75 graden komt doodt het de meeste schimmels en daar gaat het om. De Haygain is gewoon echt idioot duur voor een plastic bak en een stoomapparaat met wat slangen; want dat is het enige wat je nodig hebt ;-)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-20 20:33

Tancreda4 schreef:
Ze heeft iig wel wat bijwerkingen van de ventipulmin... Maar de neus is nu wel stuk schoner. Vrijdag is er ook weer bloed getrokken om wat dingen te controleren.

Ze heeft 3 weken stilgestaan nu, en momenteel heel minimaal aan het opbouwrn, dus nu is de conditie wat minder. Maar afgelopen jaren heeft ze gewoon normaal meegedraaid. En het moe ogen is al van langer. Buiten houdt ze het lang vol, maar dan is ze wat drukker en is het wat spannender en op adrenaline is het een dood loper. Dus moet ze wat meer voor zichzelf beschermd worden. Thuis is ze trager, doet het braaf, gaat naarmate de training gaat beter lopen. Maar kakt direct in als er klaar zijn.

Da adviseerde anders ook een scopy. Maar op een of andere manier zie ik daar tegenop. Heb toch het idee dat je daar mee een en ander extra irriteert. Voor mij zou een scopy vooral stand van zaken zijn en alleen behandelplan als er wat nieuws wordt gevonden.

Het lange stilstaan ivm mijn knie operatie zorgt wsss nu voor wat opvlamming, nu ik haar weer oppak. Stilstaan is wat dat betreft met slijm ook niet echt goed. Beweging zorgt ook dat het wat los komt heb ik het idee. Ik hoop dan ook dat het iets tijdelijk is.

Het moe zijn probeer ik oa met bloed te brkijken of daar wat uit komt en zal dr herstel en ademhaling wat meer monitoren. Het is zo jammer dat ze drukplekken krijgt van de hartslagmeter. Die geeft ook meer info.


Ik onthou niet alles, maar vernevel je wel of niet? Anders eerst een paar keer beweging geven na vernevelen. Dan komt er wel wat uit, maar is dan wel effectief.

Jaren geleden heb ik het gehad. Ik dacht dat mn ruin niet zo hoestte. Halverwege staprit in bos begint ie vreselijk te hoesten. Tja, je moet toch naar huis.......
Opeens zie ik wat vliegen, kijk naar de grond en echt een dikke taaie klodder. Dat heeft ie vaker gehad en luchtte altijd wel goed op.

Ik zou echt niet op zien tegen de scopie. Bedenk dat je dan antwoorden hebt en dat beter is dan niks weten of het hoesten.
Ons overleden paard was licht gesedeert 1e keer en hoestte alsnog, maar dat was echt een heel ernstig geval.
2e keer wat dieper weggespoten en hoestte hij tijdens niet.

Mn andere ruin hoestte helemaal niet tijdens de scopie.

Als je antwoorden krijgt kan je misschien net iets gerichter aanpakken en dat kan wel weer hoesten of achteruitgang van de longen voorkomen.

En als het iets oplevert is een onderzoek niet duurder dan steeds weer medicatie erin waarvan je niet 100% weet of dat het probleem aanpakt.

Maar het is echt niet leuk. Ik hou ze zelf vast, maar heb de onderzoeken zelf ook gehad en vind het echt naar voor ze. Het gaat gelukkig vrij snel en ik denk maar aan de antwoorden die ik wil hebben. Hopelijk kan iemand met je mee als je er wel voor kiest.

En stel dat ie regelmatig ontstekingen heeft, is het niet gek dat ie moe is. Dat hoesten zelf vraagt ook al energie. Minder long functie maakt moe.

Die van mij doet het nog steeds goed op de balsamic air. Af en toe hoesten, vooral na rollen bijv, maar ik ga niet stoppen. Officieel wordt het aangeraden, maar hij is 22 en al opgegeven eerder, dus geef het gewoon als het zo goed werkt voor hem.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:31

Iemand bekend met spierbevingen als bijwerking van de ventipulmin?

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 12:37

Citaat:
Gewoonlijk worden een tijdelijke stijging van de hartfrequentie (tachycardie) en een lichte daling van de bloeddruk (hypotensie) waargenomen. Dit diergeneesmiddel kan bijwerkingen veroorzaken zoals slaperigheid na de behandeling, zweten (vooral in de halsstreek) en spierbevingen.


Uit de bijsluiter.

Het belangrijkste ingredient in Ventipulmin is Clenbuterol..........en ondanks dat je er soms niet onderuit komt is het geen fijn spulletje:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Clenbuterol

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:19

Ik vond het idd in de bijsluiter, maar vind het wel frappant dat ik het nooit eerder bij haar heb gezien. En ze heeft toch echt een hele zwik flesjes op in haar leven. En direct ook na de eerste dosis. Ze lijkt er gelukkig geen last van te hebben verder.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:25

Tancreda4 schreef:
Iemand bekend met spierbevingen als bijwerking van de ventipulmin?


Wordt er bij ventipulmin ook niet iets geadviseert over de tijd van geven zoals bij Equisolon?

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 13:38

Ja ventipulmin mag niet zo lang achter elkaar worden gegeven, dacht max 14 dagen of zoiets? Ze doet ongeveer een week met een flesje en aangezien het aanslaat denk ik dat het daar dezr keer bij blijft.
Laatste keer dat ze ventipulmin kreeg was 2017. Maar ze heeft al tig kuren er van gehad in dr leven en nog niet eerder dat bij haar gezien.

ElCid

Berichten: 9231
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 15:33

Kan hoor. Die van ons krijgt het ook regelmatig maar daar zie je nooit iets aan. Tijdje geleden was hij opeens zeiknat van het zweet.

Soms wordt het samen met Equisolon gegeven maar dan de halve dosis Ventipulmin i.v.m. kans op hoefbevangenheid. Het zijn allebei echte paardenmiddelen dus oppassen met de combinatie

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-20 18:23

Thanks! Ze krijgt nu alleen ventipulmin, maar heb het gras ook gereduceerd. Een kleiner stuk en geen extra strook. Paar jaar terug had ze een harde buik van de combi venti en gras. Lastig hoor.

@superpony vernevelen accepteert ze helaas niet goed dus dat doen we niet. Ik heb dr nu vooral in stap beweging en soms kleine stukjes draf.

Scopy vind ik spannend omdat ze er alrijd wel iets op reageren, wat rauwig en gevoeliger op de keel bv en m'n shet die een scan had 2aar niets op te zien was, had 2 dagen erna opeens gele snottebellen. Maar ben ergens wel benieuwd naar de stand van zaken, dus zal het op termijn wel weer laten doen.

Die je balsamic air zo geven of vernevelen? Fijn dat hij het er goed op doet!!

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 00:36

Nee, de tijd, als in hoelaat. Equisolon moet je voor 9 uur 's ochtends geven geloof ik. Dan kan je hb voorkomen. Daarom dacht ik aan zoiets.

Maar een goede ervaren arts ziet echt het verschil wel. Bij hele vage klachten kan het onduidelijk zijn, maar bij paarden die al wat langer hoesten, zal er wel wat te zien zijn.

We hebben 10 dgn de flexineb gedaan met medicatie en balsamic air om de beurt. Daarna balasamic air blijven geven rechtstreeks in de mond.

Vandaag was eerste dag dat ik hem even hoorde hoesten weer.

Hij heeft het eerder heel goed gedaan op de balsamic air.

Tancreda4

Berichten: 24061
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 07:10

Oh zo bedoel je. Ventipulmin geef je 2x daags met 12 uur ertussen (minimaal 8 uur), dus niet tijds of ochtend gebonden. Prednisolon idd wel.

Fijn dat hij er goed op reageerde. Ik heb het wel eens over het voer gegeven. Vernevelen ook, maar niet vaak.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 21:34

Vandaag weer zout verneveld met de flexineb.
Wat mij opvalt is dat er een soort klein beetje water onderin de buis achterblijft.
Is dat normaal?

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:02

Dat heb ik ook fluffyfox. Of het normaal is durf ik niet te zeggeb :=

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-20 22:47

Is bij mij ook dus zal normaal zijn...denk ik condens van de ademhaling

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 06:49

Oké dan zal t wel normaal zijn idd.
Ik dacht zelf ook aan condens, maar ja je twijfelt toch met iets nieuws. Haha.

Ik vernevel nu ongeveer 1 keer per 5 dagen preventief met zout om hem schoon te houden.
Gisteren dus voor het eerst op programma 2 en dan terwijl we stappen door de bak.

Welk programma gebruiken jullie meestal?

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-20 07:32

Ik heb de eerdere flexineb 2, die heeft geen programma's maar kan alleen aan en uit :D
maar dat laagje water onderin klopt hoor, dat is inderdaad condens.