[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:13

Fangio schreef:
Samantha89 schreef:
Gebruiken jullie misschien ook een timer voor jullie hooistomer/haygain?


Wij gebruiken ook een timer. Tijdens het stomen doen we andere dingen (mesten, rijden, etc) en dan is het wel handig als je niet telkens de tijd in de gaten moet houden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:14

Die ik gebruikte moest denk ik wel op een aparte groep of stroom was daar niet oke geregeld. Daar konden geen apparaten aan als de haygain zijn werk deed.

Ging ook met een timer en zette mn telefoon om dan toch weer te controleren. Juist vanwege de stroom situatie daar.

Samantha89

Berichten: 1118
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:00

Bedankt allemaal! Nu hopelijk een haygain 600 op de kop kunnen tikken!

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:50

Samantha89 schreef:
Gebruiken jullie misschien ook een timer voor jullie hooistomer/haygain? Via een filmpje zag ik dat je m echt aan en uit moet zetten via een knopje, werkt dat überhaupt dan wel met een timer?


Ik heb er een timer bij gekregen. Moet alleen uitzoeken hoe dat ding werkt

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 20:44

Samantha89 schreef:
Gebruiken jullie misschien ook een timer voor jullie hooistomer/haygain? Via een filmpje zag ik dat je m echt aan en uit moet zetten via een knopje, werkt dat überhaupt dan wel met een timer?


Ik zet de timer van mijn telefoon aan. 1e wat ik doe als ik sochtends op stal kom is de stomer aanzetten en dan 30 minuten via de timer.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 22:52

Ik heb een tijdschakelaar zoals je ook voor een lamp kan gebruiken. De stomer staat dus altijd aan, maar de tijdschakelaar zorgt ervoor dat er maar twee uur per dag stroom is. Wat superpony zegt heb ik ook: twee apparaten tegelijk aan trekt het stopcontact niet. Daarom heb ik ook nog een tijdschakelaar op m'n stroomapparaat zodat deze uit gaat als de hooistomer aan gaat. Beetje gedoe om alles in te stellen, maar eenmaal ingesteld geen omkijken meer naar.

Yendiboko
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 11:44

Hoi allemaal!

Helaas gaat het nog niet goed met Yen.
Volgende week gaan we naar een kliniek toe.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook naar de kliniek in wolvega zijn geweest, en hoe jullie het ervaren hebben. Ik zie er best tegen op.. Ook al weet ik dat het goed is voor Yen..

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 12:03

Ik ben wel in Wolvega geweest, maar voor iets anders. Ik werd goed geholpen en alles werd vriendelijk uitgelegd. Het zal nu wel een beetje anders zijn met Corona... Succes!

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 10:25

Bij mijn pony Indy waren haar longen altijd al gevoelig dus ze is een paar jaar geleden verhuist naar een PP met goed hooi en ik reed haar met een neusnetje als er veel pollen in de lucht waren. Helaas verergerde de problemen aan haar longen afgelopen zomer en was ze daardoor vaak erg benauwd. Uiteindelijk vanalles geprobeerd om de problemen aan te pakken maar het mocht niet baten jammer genoeg. Gisteren heb ik daarom afscheid van haar moeten nemen. |(

Ze veranderde in korte tijd van een vrolijke, ondeugende pony naar een hele tamme en aan haar ogen kon ik zien dat ze zich echt niet goed voelde. Dus toen de knoop doorgehakt en gisteren afscheid genomen. Het is enorm verdrietig en het moet echt nog even bezinken maar het was de beste beslissing.

Ik wens jullie veel succes en sterkte met het aanpakken van deze moeilijke longproblemen en hopelijk knappen jullie paardjes weer op zodat ze nog een fijn leven kunnen leiden.

Mocht één van jullie overigens nog baat hebben bij iets meer dan een halve pot Balsamic Control en een fles Balsamic Air (ook nog meer dan de helft vol), stuur me dan even een pb en dan mag dit gratis bij mij (in Harderwijk) afgehaald worden.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 12:22

Esss schreef:
Bij mijn pony Indy waren haar longen altijd al gevoelig dus ze is een paar jaar geleden verhuist naar een PP met goed hooi en ik reed haar met een neusnetje als er veel pollen in de lucht waren. Helaas verergerde de problemen aan haar longen afgelopen zomer en was ze daardoor vaak erg benauwd. Uiteindelijk vanalles geprobeerd om de problemen aan te pakken maar het mocht niet baten jammer genoeg. Gisteren heb ik daarom afscheid van haar moeten nemen. |(

Ze veranderde in korte tijd van een vrolijke, ondeugende pony naar een hele tamme en aan haar ogen kon ik zien dat ze zich echt niet goed voelde. Dus toen de knoop doorgehakt en gisteren afscheid genomen. Het is enorm verdrietig en het moet echt nog even bezinken maar het was de beste beslissing.

Ik wens jullie veel succes en sterkte met het aanpakken van deze moeilijke longproblemen en hopelijk knappen jullie paardjes weer op zodat ze nog een fijn leven kunnen leiden.

Mocht één van jullie overigens nog baat hebben bij iets meer dan een halve pot Balsamic Control en een fles Balsamic Air (ook nog meer dan de helft vol), stuur me dan even een pb en dan mag dit gratis bij mij (in Harderwijk) afgehaald worden.


Heel veel sterkte

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 13:55

Esss schreef:
Bij mijn pony Indy waren haar longen altijd al gevoelig dus ze is een paar jaar geleden verhuist naar een PP met goed hooi en ik reed haar met een neusnetje als er veel pollen in de lucht waren. Helaas verergerde de problemen aan haar longen afgelopen zomer en was ze daardoor vaak erg benauwd. Uiteindelijk vanalles geprobeerd om de problemen aan te pakken maar het mocht niet baten jammer genoeg. Gisteren heb ik daarom afscheid van haar moeten nemen. |(

Ze veranderde in korte tijd van een vrolijke, ondeugende pony naar een hele tamme en aan haar ogen kon ik zien dat ze zich echt niet goed voelde. Dus toen de knoop doorgehakt en gisteren afscheid genomen. Het is enorm verdrietig en het moet echt nog even bezinken maar het was de beste beslissing.

Ik wens jullie veel succes en sterkte met het aanpakken van deze moeilijke longproblemen en hopelijk knappen jullie paardjes weer op zodat ze nog een fijn leven kunnen leiden.

Mocht één van jullie overigens nog baat hebben bij iets meer dan een halve pot Balsamic Control en een fles Balsamic Air (ook nog meer dan de helft vol), stuur me dan even een pb en dan mag dit gratis bij mij (in Harderwijk) afgehaald worden.


Jeetje, wat naar. Heel veel sterkte!

Ik herken het heel goed. Kijk er soms ook zo naar, maar als hij even stabiel is en leuk rondloopt, lijkt het nog steeds niet het moment.
Maar het is echt heel pittig soms.

Dapper ook dat je die keus hebt gemaakt.

Sting

Berichten: 12864
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 14:23

Heel veel sterkte.... Altijd blijft het verdrietig.

Hier ook even een flinke dip, het weekend nog even aankijken en anders maandag maar achter een dierenarts aan voor dinsdag/woensdag. Geen spoed, maar moet er wel iets mee denk ik. Vanmorgen was het leven ook weg uit zijn ogen, dat zegt al heel wat ;( .

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 15:07

Sting schreef:
Heel veel sterkte.... Altijd blijft het verdrietig.

Hier ook even een flinke dip, het weekend nog even aankijken en anders maandag maar achter een dierenarts aan voor dinsdag/woensdag. Geen spoed, maar moet er wel iets mee denk ik. Vanmorgen was het leven ook weg uit zijn ogen, dat zegt al heel wat ;( .


Hier had ie ook een dip, maar gaat nu weer redelijk.

Ik kijk ook steeds naar zijn ogen en vraag me dan 100x af of we nog door moeten. En natuurlijk weet je dat een paard blijft eten en rondlopen zolang hij kan, want dat is overleven. Maar hij doet het nog heel enthousiast vaak.

Wel zag ik hem tijdens de dip slechter in de groep liggen. Niet heeeeeeel slecht, maar hij kon weleens op meer afstand staan. Maar ja, hele vaste hechte club, dus die blijven wel lang oke.

Over ogen gesproken; Tijdens de dip had mijn ruin ook steeds vieze ogen. Niet vies, zoals geel of witte prut, maar heel nat zeg maar. Waar hij dus geen slijm had, geen andere bijkomende problemen. Echt pompen en droge, zware hoest. Met name eind van de dag/ start nacht.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 16:58

Bedankt! Het blijft ook heel verdrietig maar het was uiteindelijk echt de beste beslissing. Ze was altijd zo vrolijk en opeens was het allemaal een stuk minder. Eten ging ook moeizamer terwijl het een enorme vreetzak was.

superpony schreef:
Sting schreef:
Heel veel sterkte.... Altijd blijft het verdrietig.

Hier ook even een flinke dip, het weekend nog even aankijken en anders maandag maar achter een dierenarts aan voor dinsdag/woensdag. Geen spoed, maar moet er wel iets mee denk ik. Vanmorgen was het leven ook weg uit zijn ogen, dat zegt al heel wat ;( .


Hier had ie ook een dip, maar gaat nu weer redelijk.

Ik kijk ook steeds naar zijn ogen en vraag me dan 100x af of we nog door moeten. En natuurlijk weet je dat een paard blijft eten en rondlopen zolang hij kan, want dat is overleven. Maar hij doet het nog heel enthousiast vaak.

Wel zag ik hem tijdens de dip slechter in de groep liggen. Niet heeeeeeel slecht, maar hij kon weleens op meer afstand staan. Maar ja, hele vaste hechte club, dus die blijven wel lang oke.

Over ogen gesproken; Tijdens de dip had mijn ruin ook steeds vieze ogen. Niet vies, zoals geel of witte prut, maar heel nat zeg maar. Waar hij dus geen slijm had, geen andere bijkomende problemen. Echt pompen en droge, zware hoest. Met name eind van de dag/ start nacht.


Ik merkte ook dat Indy minder in de groep lag. Stond ze steeds op afstand te kijken hoe de andere paarden hooi aten, terwijl ze niet als laagste in rang stond. Wil niet zeggen dat dat voor jouw paard ook geldt, maar bij Indy was het heel opvallend. Juist omdat ze de paarden lager in rang zonder pardon wegjoeg van het eten en ook altijd bij haar vriendin (de baas van de kudde) stond. Dat was op het laatst niet meer. Ze liet het allemaal maar gebeuren en over zich heen komen.

Vroeger kon ik ook meteen aan haar hoofd zien als er iets mis was en nu zag ik het ook aan haar ogen. Het was gewoon klaar, het lichaam was op en het moeizame ademhalen kostte teveel energie. Van mij had ze nog wel 10 jaar door mogen grasmaaien maar haar door laten lopen was alleen in mijn eigen belang geweest. Ik had het veel erger gevonden als ik haar over een tijdje dood in de wei had gevonden en dat ze gestikt was ofzo. Lijkt me vreselijk! Dan had ik ook niet zo goed afscheid kunnen nemen als nu.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-21 18:51

Esss schreef:
Bij mijn pony Indy waren haar longen altijd al gevoelig dus ze is een paar jaar geleden verhuist naar een PP met goed hooi en ik reed haar met een neusnetje als er veel pollen in de lucht waren. Helaas verergerde de problemen aan haar longen afgelopen zomer en was ze daardoor vaak erg benauwd. Uiteindelijk vanalles geprobeerd om de problemen aan te pakken maar het mocht niet baten jammer genoeg. Gisteren heb ik daarom afscheid van haar moeten nemen. |(

Ze veranderde in korte tijd van een vrolijke, ondeugende pony naar een hele tamme en aan haar ogen kon ik zien dat ze zich echt niet goed voelde. Dus toen de knoop doorgehakt en gisteren afscheid genomen. Het is enorm verdrietig en het moet echt nog even bezinken maar het was de beste beslissing.

Ik wens jullie veel succes en sterkte met het aanpakken van deze moeilijke longproblemen en hopelijk knappen jullie paardjes weer op zodat ze nog een fijn leven kunnen leiden.

Mocht één van jullie overigens nog baat hebben bij iets meer dan een halve pot Balsamic Control en een fles Balsamic Air (ook nog meer dan de helft vol), stuur me dan even een pb en dan mag dit gratis bij mij (in Harderwijk) afgehaald worden.


verschrikkelijk, grootste verdriet gemaakt uit liefde voor je paard.
heel erg veel sterkte gewenst!

Tessaaa

Berichten: 801
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 00:42

Ik plaats hier nu ook maar een bericht in de hoop dat iemand wellicht nog een idee heeft wat ik voor mijn paard kan doen. Vorig jaar januari is mijn paard Gangster na 2 maanden hoesten en medicatie e.d. bij de Raaphorst gediagnosticeerd met ernstige equine astma (uit de BAL test kwam een uitslag van 55% segmentkernige granulocyten, als ik het mij goed herinner behoort deze bij normale paarden <5% te zijn). In de maanden die daarop volgden heb ik van alles geprobeerd, uiteindelijk hielp het feit dat het weer zomer werd en heb ik hem op druppels van Den Hoek gezet. Gedurende de zomer periode kuchte hij alleen zo nu en dan bij het aandraven en was hij in super goede conditie. Echter ging het een week geleden toch weer mis. Nadat hij een kleine misstap maakte tijdens het rijden, liep hij een kleine blessure op waarvoor hij 1 week ontstekingsremmer kreeg. Dit heeft vermoed ik een dip in zijn weerstand teweeg gebracht. Nu sinds een ruime week hoest hij immens en is hij duidelijk niet blij. Wat heb ik al gedaan?
- Sinds afgelopen zomer staat hij 24/7 buiten, in zijn schuilstal ligt zand.
- Geweekt hooi maandenland geprobeerd, geen effect, staat nu op regulier hooi. Hij staat in een kudde, dus heb ook geen andere opties wat dit betreft. Paard kan niet op kuil of voordroog omdat hij dan diarree krijgt.
- Tijm, Foenegriek, allerhande supplementen doen niks
- Heb hem ook nu wederom weer een week op Ventipulmin, sputolysin en een homeopaatische hoestdrank gehad. Net als vorig jaar geen enkel effect. Dus maar weer gestopt omdat paard er wel buikpijn van krijgt.
- Vorig jaar kur prednison geprobeerd, eens maar nooit meer, dramatisch achteruit ging mijn paard, het hoesten verbeterde niet.
- Nu sinds enkele dagen weer op de druppels van Den Hoek, maar dit is geen korte termijn oplossing en zal het probleem ook niet geheel weghalen.

Wat kan ik nu nog doen voor hem om hem er weer bovenop te krijgen? Los van wachten tot het zomer wordt? Vitaminekur is al gegeven, kur voor een immuun boost is ook al onderweg. Hopelijk zijn hier ervaringsdeskundigen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 01:14

Zou vernevelen/ zoutkuur geen optie zijn?
Juist goed om slijm los te krijgen...
Mijn paard is enorm opgeknapt nadat ik hem regelmatig vernevel...( in eerste instantie zouttherapie op regelmatige basis(equizouttherapie/ pkdiertherapie) en nu zelf in bezit van flexineb)

Tessaaa

Berichten: 801
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 01:30

Vleddertje1 schreef:
Zou vernevelen/ zoutkuur geen optie zijn?
Juist goed om slijm los te krijgen...
Mijn paard is enorm opgeknapt nadat ik hem regelmatig vernevel...( in eerste instantie zouttherapie op regelmatige basis(equizouttherapie/ pkdiertherapie) en nu zelf in bezit van flexineb)


Zo'n flexineb heb ik idd naar gekeken, maar kan ik in mijn omgeving nergens vinden om te huren helaas. Hoevaak gebruik je dat? Dagelijks? Of hoe werkt dat? Bedankt voor je reactie in ieder geval.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 02:33

Tessaaa schreef:
Vleddertje1 schreef:
Zou vernevelen/ zoutkuur geen optie zijn?
Juist goed om slijm los te krijgen...
Mijn paard is enorm opgeknapt nadat ik hem regelmatig vernevel...( in eerste instantie zouttherapie op regelmatige basis(equizouttherapie/ pkdiertherapie) en nu zelf in bezit van flexineb)


Zo'n flexineb heb ik idd naar gekeken, maar kan ik in mijn omgeving nergens vinden om te huren helaas. Hoevaak gebruik je dat? Dagelijks? Of hoe werkt dat? Bedankt voor je reactie in ieder geval.


Je kan evt gewoon huren bij flexineb zelf...heb ik in eerste instantie ook gedaan om het uit te proberen..bij betaling via klarna hoef je ook niet gelijk het hele bedrag als borg te betalen als je deze niet aanschaft.

Ik gebruik de flexineb nu meestal in kuur bij beginnende klachten( een week dagelijks, zo nodig met medicatie er in) en verder zo af en toe ter onderhoud...

Oh en ook als vernevelkamer voor puffers is deze erg handig

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 09:15

Tessaaa schreef:
Ik plaats hier nu ook maar een bericht in de hoop dat iemand wellicht nog een idee heeft wat ik voor mijn paard kan doen. Vorig jaar januari is mijn paard Gangster na 2 maanden hoesten en medicatie e.d. bij de Raaphorst gediagnosticeerd met ernstige equine astma (uit de BAL test kwam een uitslag van 55% segmentkernige granulocyten, als ik het mij goed herinner behoort deze bij normale paarden <5% te zijn). In de maanden die daarop volgden heb ik van alles geprobeerd, uiteindelijk hielp het feit dat het weer zomer werd en heb ik hem op druppels van Den Hoek gezet. Gedurende de zomer periode kuchte hij alleen zo nu en dan bij het aandraven en was hij in super goede conditie. Echter ging het een week geleden toch weer mis. Nadat hij een kleine misstap maakte tijdens het rijden, liep hij een kleine blessure op waarvoor hij 1 week ontstekingsremmer kreeg. Dit heeft vermoed ik een dip in zijn weerstand teweeg gebracht. Nu sinds een ruime week hoest hij immens en is hij duidelijk niet blij. Wat heb ik al gedaan?
- Sinds afgelopen zomer staat hij 24/7 buiten, in zijn schuilstal ligt zand.
- Geweekt hooi maandenland geprobeerd, geen effect, staat nu op regulier hooi. Hij staat in een kudde, dus heb ook geen andere opties wat dit betreft. Paard kan niet op kuil of voordroog omdat hij dan diarree krijgt.
- Tijm, Foenegriek, allerhande supplementen doen niks
- Heb hem ook nu wederom weer een week op Ventipulmin, sputolysin en een homeopaatische hoestdrank gehad. Net als vorig jaar geen enkel effect. Dus maar weer gestopt omdat paard er wel buikpijn van krijgt.
- Vorig jaar kur prednison geprobeerd, eens maar nooit meer, dramatisch achteruit ging mijn paard, het hoesten verbeterde niet.
- Nu sinds enkele dagen weer op de druppels van Den Hoek, maar dit is geen korte termijn oplossing en zal het probleem ook niet geheel weghalen.

Wat kan ik nu nog doen voor hem om hem er weer bovenop te krijgen? Los van wachten tot het zomer wordt? Vitaminekur is al gegeven, kur voor een immuun boost is ook al onderweg. Hopelijk zijn hier ervaringsdeskundigen.


Ik denk dat het lastig wordt.
Hooi is de grootste boosdoener, en blijft de allergische reactie triggeren. Wanneer niet goed aangepakt en behandeld kan het probleem steeds heftiger worden.

Dus een groepshuisvesting waar droog hooi gevoerd wordt is toch een beetje dweilen met de kraan open. Hoe rot dat ook is. Ik ervaar hetzelfde.
Ik heb maar een grote hooistomer gekocht (een prijs om te huilen) en nu eet dus iedereen gestoomd hooi.

Ik raadpleeg zelf Thibault Frippiat van Sportpaardenarts, en hij helpt me toch wel enorm fijn. Wat er aan medicatie nodig is vernevel ik zodat ze niet zo veel troep binnen krijgt via het eten.
Het is een heel gedoe, maar het maakt het verschil tussen een blij en fit paard, en een doodkalm dood vogeltje dat nergens zin in heeft....

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:03

@Esss: heel veel sterkte!!

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:10

Vleddertje1 schreef:
Zou vernevelen/ zoutkuur geen optie zijn?
Juist goed om slijm los te krijgen...
Mijn paard is enorm opgeknapt nadat ik hem regelmatig vernevel...( in eerste instantie zouttherapie op regelmatige basis(equizouttherapie/ pkdiertherapie) en nu zelf in bezit van flexineb)


Dit inderdaad. Die van ons is ontzettend opgeknapt van een zoutkuur bij Equisana. Hij is vervolgens ook anderhalf jaar helemaal klachtenvrij geweest. Toen hij na die tijd weer wat begon hebben we een flexineb gekocht, en het daarmee weer onder controle gekregen, en ook kunnen houden. Wel hebben we meteen na de zoutkuur ook een hooistomer gekocht, aangezien die van ons ook niet tegen voordroog kon en nat hooi echt weigerde te eten.

En dan ook kijken wat je qua voeding en evt supplementen nog kunt doen om de darmen (en dus de weerstand) in optimale vorm kunt krijgen en houden.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 10:49

Ik denk dat het lastig wordt.
Hooi is de grootste boosdoener, en blijft de allergische reactie triggeren. Wanneer niet goed aangepakt en behandeld kan het probleem steeds heftiger worden.

Dus een groepshuisvesting waar droog hooi gevoerd wordt is toch een beetje dweilen met de kraan open. Hoe rot dat ook is. Ik ervaar hetzelfde.
Ik heb maar een grote hooistomer gekocht (een prijs om te huilen) en nu eet dus iedereen gestoomd hooi.

Ik raadpleeg zelf Thibault Frippiat van Sportpaardenarts, en hij helpt me toch wel enorm fijn. Wat er aan medicatie nodig is vernevel ik zodat ze niet zo veel troep binnen krijgt via het eten.
Het is een heel gedoe, maar het maakt het verschil tussen een blij en fit paard, en een doodkalm dood vogeltje dat nergens zin in heeft....[/quote]

Geweekt hooi werd bij mij niet gegeten en is net als hooi stomen erg lastig als je paard 24/7 in kudde staat waar onbeperkt hooi dus grote hoeveelheden wordt gevoerd.

Dus nu op goede kwaliteit hooi( zo min mogelijk stof) dat wordt al volledig los gemaakt/ uitgeschudt( zonder paarden in de buurt) en vervolgens buiten vanaf laag niveau gevoerd..ook daarmee ervaart mijn paard geen extra klachten (eerder voordroog gevoerd maar daar kwamen weer andere klachten van)

Naast de verneveling en puffers krijgt hij regelmatig kuur balsamic control en wat ondersteunende kruiden vers( tijm bv)

Hiermee goed onder controle

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 11:42

Ik voer gewoon droog hooi. Een goede darmflora is echt van essentieel belang bij hoestproblemen ook en op verpakt reageren ze sowieso slecht.

Stomen is bijna geen doen met 5 paarden die 24/7 samen lopen op onbeperkt hooi.

Ik moet zeggen dat mn ruin het aardig doet op de flixotide. Onze veearts raadde aan er juist niet teveel van te geven, dus we geven alleen voor de nacht. Hij hoest wel flink na het puffen, maar is daarna stil.

veerxsjimm
Berichten: 328
Geregistreerd: 30-10-11
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-21 21:53

Yendiboko schreef:
Hoi allemaal!

Helaas gaat het nog niet goed met Yen.
Volgende week gaan we naar een kliniek toe.

Ik vroeg me af of er mensen zijn die ook naar de kliniek in wolvega zijn geweest, en hoe jullie het ervaren hebben. Ik zie er best tegen op.. Ook al weet ik dat het goed is voor Yen..


Ik ben afgelopen december met mijn paard naar Wolvega geweest. Wel voor wat anders, peesblessure. Geholpen door Don vd Winkel. Ontzettend fijne arts en heel fijn geholpen door hem en zijn assistent. Namen uitgebreid de tijd erg tevreden over.