[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 11:53

Samantha89 schreef:
Weet iemand of dat je Duitsland in mag rijden met de auto om wat op te halen? En dan weer terug Nederland in? Ik heb daar een haygain 600 gezien, is maar 2 uurtjes rijden. Helaas kan ik er hier geen 1 tweedehands vinden



Dat zou ik sowieso doen. Alleen is het weer voor vandaag niet echt lekker als je bovenin Duitsland moet zijn

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:33

Mi_Amore schreef:


Wij hebben een soortgelijke. Heb wel zelf een ander ding gemaakt voor om de neus van een graasmasker. En hij werkt wel anders dan een flexineb. De zoutoplossing borrelt, maar gaat niet op.


fluffyfox schreef:
Als je balsamic air in de flexineb doet altijd 1 op 1 verdunnen met zoutoplossing!
Puur is het en veeel te sterk en je sloopt je cup.


Wij verdunde met 2 delen zoutoplossing en 1 deel balsamic air, maar blijkbaar is het heftig. En mijn ruin is echt heel erg makkelijk en al jaren gewend aan vernevelen.
In de mond spuiten vinden ze dan weer niet zo heel erg.

hagelslag
Berichten: 9075
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 12:34

Samantha89 schreef:
Weet iemand of dat je Duitsland in mag rijden met de auto om wat op te halen? En dan weer terug Nederland in? Ik heb daar een haygain 600 gezien, is maar 2 uurtjes rijden. Helaas kan ik er hier geen 1 tweedehands vinden



De grens is open, er word af en toe gecontroleerd. Grensverkeer ivm boodschappen is toegestaan.
Ik ga ook vaak genoeg de grens over...

Yendiboko
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-11-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:44

Tancreda4 schreef:
Yendiboko schreef:

Even een update van mij en Yendi. Na meedere keren en verschillende dierenartsen bij Yendi gehad te hebben, die allemaal geen gekke dingen hoorden toch begin deze week met Yen naar de kliniek gereden omdat het me niet lekker zat.

Daar hebben ze een echo gemaakt en een endoscopie gedaan. Hier kwamen ze er achter dat hij een zware longonsteking heeft die er al lange tijd zat!! Hij staat nu nog in de kliniek aan de medicijnen en de echo van gisteren liet gelukkig zien dat de ontsteking kleiner was geworden, dus de medicijnen slaan gelukkig aan.

We zijn er nog lang niet, maar ik ben blij dat ik mijn gevoel heb gevolgd en ondanks de adviezen van de dierenartsen naar de kliniek ben gegaan.


Jeetje, wat onwijs slordig zeg.

Heel goed dat je je gevoel hebt gevolgd. Ik heb dat ook weleens. Dat je 10x vraagt en aanklopt en weet dat iets niet oke is, maar niet gehoord wordt. Echt heel naar.

Beterschap. Hopelijk mag ie snel mee naar huis.


Slordig? Als er geen koorts is en meerdere dierenartsen horen niets, dat kan gebeuren. Been there, done that. Hier hebben thuis meerdere geluisterd en in Utrecht stonden er 5 man te luisteren een half uur lang. In zakjes, zonder zakjes, voor achter luchtpijp alles. Omdst ik voor de scopie kwam werd die gedaan maar was opzich qua geluid geen aanleiding voor. De scopie viel hen dan ook enorm tegen, ze hadden niet verwacht dat ze zo vol zou zitten. Soms hoor je het gewoon niet (meer). Dus om het slordig te noemen vind ik voorbarig.

Ik laat nu nog wel eens luisteren, ze horen nooit wat (of ze moet echt weer een ontsteking hebben). Maar weet zeker dat als ik een scopy laat doen, die een heel ander beeld laat zien.

@yendiboko
Fijn dat je naar je eigen gevoel hebt geluisterd en nu de juiste Medicatie kan krijgen! Had hij met de ontsteking geen verhoging verder? Heel veel beterschap iig.....[/quote]

Nee verder geen verhoging en naast het hoesten nogsteeds altijd vol energie en zat goed in zijn vacht. Ook niet afgevallen oid. Dankje!

Yendiboko
Berichten: 16
Geregistreerd: 05-11-20

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 13:49

Hoi!

Wij zijn nu een aantal dagen thuis van de kliniek. Heb hem in die paar dagen dat we thuis zijn maar 1 keer horen hoesten. Ook was zijn neusje schoner dan voorheen. Hij staat nog wel op medicijnen en vrijdag moeten we weer heen voor controle.

Wel is er astma gediagnostiseerd. En ben ik toch genoodzaakt om te verhuizen van stal. Het was echt op het randje en dat hoop ik nooit meer mee te maken. Ik ben wezen kijken bij een stal waar hij 247 buiten kan met een schuilstal of open stal, zag er ontzettend goed uit!

Ik vroeg me af, wat voeren jullie je paarden? Van de kliniek moet Ik Yen nu voordroog gaan voeren. Dit hebben ik aangeschaft, en op de andere stal voeren ze dit gelukkig al standaard.

Wat geven jullie je paardjes qua ander voer? Bix oid wat ondersteunend is? Wil me hier graag wat in verdiepen.

belle_boef

Berichten: 10748
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:24

Ik voer gestoomd hooi. 2 balen voordroeg uit nood gehaald. de eerste was erg mooi de tweede stoffig en niet fijn.
Bij mijn hooiboer ander hooi opgehaald en dat wordt nu gestoomd.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 14:47

Yendiboko schreef:
Hoi!

Wij zijn nu een aantal dagen thuis van de kliniek. Heb hem in die paar dagen dat we thuis zijn maar 1 keer horen hoesten. Ook was zijn neusje schoner dan voorheen. Hij staat nog wel op medicijnen en vrijdag moeten we weer heen voor controle.

Wel is er astma gediagnostiseerd. En ben ik toch genoodzaakt om te verhuizen van stal. Het was echt op het randje en dat hoop ik nooit meer mee te maken. Ik ben wezen kijken bij een stal waar hij 247 buiten kan met een schuilstal of open stal, zag er ontzettend goed uit!

Ik vroeg me af, wat voeren jullie je paarden? Van de kliniek moet Ik Yen nu voordroog gaan voeren. Dit hebben ik aangeschaft, en op de andere stal voeren ze dit gelukkig al standaard.

Wat geven jullie je paardjes qua ander voer? Bix oid wat ondersteunend is? Wil me hier graag wat in verdiepen.


Wij voeren niet echt anders.

Heb er 5 samen lopen, dus kan geen hooi per paard voeren.

Voor de luchtwegen is een gezonde darmflora ook van essentieel belang. Die van mij reageren bijna allemaal op ruwvoer dat verpakt is, dus dan ga ik daar weer inleveren en dat doe ik niet.

Stomen is bijna geen doen, want ze staan op onbeperkt en geef meerdere balen per dag.

We zijn wel van leverancier verandert toen het hooi te stoffig was. Nu krijgen ze wat meer opgehangen in de stal en dat heeft voor en nadelen.

In de bakken buiten staan ze met hun neus naar beneden. Maar dan kan hij wel dus met zijn neus in het hooi komen.
Bij de netten, die halve meter boven de grond hangen zeg maar, kan er wat stof vrijkomen als ze hooi eruit trekken. Maar kan hij weer niet compleet in het hooi.

Hij staat wel al even op flixotide en dat helpt tegen het ergste. Bij een hoest, geef ik een spuitje balsamic air.
Tijdens de overgangen van seizoenen, pollen etc kan je nog wat extra ondersteunen.

Qua hardvoer zorg ik vooral dat hij voldoende eiwitten krijgt. Bij ons vorige paard met ernstige aanvallen veel lopen zoeken en tegengekomen dat eiwit rijk goed zou kunnen doen.
Deze ruin is ex hb en snel te dik, dus wil je ondanks weinig werk in vorm houden. Dan heb je de neiging weinig te voeren, maar sinds ik hem extra eiwitten geef, is hij goed in vorm en hopelijk scheelt het net dat beetje.
Verder vooral weerstand op peil houden en zorgen dat ze blijven bewegen.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:21

Wat doet de balsamic air precies?
Verwijd het, verzacht het of lost het slijm op?
Reviews op de websites zijn ook goed. Ben erg benieuwd

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 22:26

velvetblack schreef:
Wat doet de balsamic air precies?
Verwijd het, verzacht het of lost het slijm op?
Reviews op de websites zijn ook goed. Ben erg benieuwd


Mijn dierenarts vertelde dat het te vergelijken is met dampo voor een mens.
Dus verwijd om beter te ademen.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-21 23:55

xtessax83 schreef:
velvetblack schreef:
Wat doet de balsamic air precies?
Verwijd het, verzacht het of lost het slijm op?
Reviews op de websites zijn ook goed. Ben erg benieuwd


Mijn dierenarts vertelde dat het te vergelijken is met dampo voor een mens.
Dus verwijd om beter te ademen.


Oké klinkt goed. Dus bv met een rustige buitenrit ook fijn om te geven, zodat ze wat beter door kunnen ademen?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 01:40

velvetblack schreef:
Oké klinkt goed. Dus bv met een rustige buitenrit ook fijn om te geven, zodat ze wat beter door kunnen ademen?


Ja, het zou ruimte geven. Maar ik zou wel zaken onderscheiden en vooral goed blijven kijken naar de oorzaak van het hoesten.

Toen mijn ruin nog vooral vastzittend slijm had, wilde ik eigenlijk dat hij het slijm kwijt kon. Na vernevelen met zout gingen we stappen en waren er dagen dat de klodders om je oren vlogen. Dan wil ik liever niet iets geven wat hoest onderdrukt. Onze veearts noemde het dan; effectief hoesten.

Omdat mn ruin nu op flixotide staat, krijgt hij het even niet dagelijks. We gaven het als onderhoud. Ik geef het wel als eerste hulp als hij wel even hoest.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 08:07

Zou kunnen maar eerlijk gezegd zou ik het daarvoor liever niet gebruiken. Hoest jou paard alleen tijdens het rijden? Daar heb je namelijk ook weer andere dingen voor.

Ik het de balsamic air gekregen op aanraden van de dierenarts gedurende 8 dagen vanwege het hoesten omdat er verder inwendig niks aan de hand was. Anders zou ik het niet zomaar gegeven hebben.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 09:01

Ze staat onder behandeling bij de veearts voor het hoesten, vandaag komt de veearts weer ter controle om te luisteren. De Prednisolon kuur is bijna klaar en momenteel hoest ze niet meer. Ik stoom nu al een aantal weken haar hooi.
Het is niet dat ze staat te pompen tijdens onze buitenritten hoor, maar verlichting is prettig lijkt me. Er is astma bij haar vastgesteld

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:00

velvetblack schreef:
Ze staat onder behandeling bij de veearts voor het hoesten, vandaag komt de veearts weer ter controle om te luisteren. De Prednisolon kuur is bijna klaar en momenteel hoest ze niet meer. Ik stoom nu al een aantal weken haar hooi.
Het is niet dat ze staat te pompen tijdens onze buitenritten hoor, maar verlichting is prettig lijkt me. Er is astma bij haar vastgesteld


Dan word het anders inderdaad.
Dan is het zeker het proberen waard denk ik :j mijn paard knapte er in 2 dagen enorm van op.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 10:53

xtessax83 schreef:
Zou kunnen maar eerlijk gezegd zou ik het daarvoor liever niet gebruiken. Hoest jou paard alleen tijdens het rijden? Daar heb je namelijk ook weer andere dingen voor.

Ik het de balsamic air gekregen op aanraden van de dierenarts gedurende 8 dagen vanwege het hoesten omdat er verder inwendig niks aan de hand was. Anders zou ik het niet zomaar gegeven hebben.


Balsamic air is gewoon vrij verkrijgbaar en niet op recept. Zit in principe ook niks in wat kwaad kan. Het is juist een middel dat helpt bij hoesten. Maar je moet wel het verschil weten in hoest.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:06

Even een vraag voor jullie 'ervaringsdeskundigen' ;-)

Mijn merrie krijgt momenteel een maand cortico's met de Flexineb. Daarnaast Ventipulmin. Los daarvan vernevel ik ook nog zoutoplossing en Immuno-San.

Ze krijgt gestoomd hooi (Haygain) en ik voer gerstestro bij (ook gestoomd). Wanneer ik het heb gestoomd gaan er ook nog een paar gieters met etherische olie overheen.
Ze staat altijd buiten en eet ook alles buiten.

Waarom is het misgegaan? Nou, de stomer bleek niet goed te werken en ik heb het te laat in de gaten gehad :-(
Euvel is verholpen, maar nu dus het herstel.

Concrete vraag: zou het gerstestro (gestoomd en vervolgens natgemaakt) veilig genoeg zijn om te voeren?
Ze moet eigenlijk altijd iets te knagen hebben, anders krijgt ze buikpijn..... maar onbeperkt hooi voeren is lastig: type dat neigt naar IR.
Ik heb het hooi dan wel geanalyseerd en het is geschikt.... maar toch.

Enfin.... gerstestro dus........

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 11:55

xtessax83 schreef:
velvetblack schreef:
Ze staat onder behandeling bij de veearts voor het hoesten, vandaag komt de veearts weer ter controle om te luisteren. De Prednisolon kuur is bijna klaar en momenteel hoest ze niet meer. Ik stoom nu al een aantal weken haar hooi.
Het is niet dat ze staat te pompen tijdens onze buitenritten hoor, maar verlichting is prettig lijkt me. Er is astma bij haar vastgesteld


Dan word het anders inderdaad.
Dan is het zeker het proberen waard denk ik :j mijn paard knapte er in 2 dagen enorm van op.


Toevallig is de veearts net langsgeweest ter controle. Er was niks te horen qua longen en op de keel 'knijpen' reageerde ze ook niet. Ze krijgt gewoon net voldoende zuurstof dus nu ventipulmin voor max 10 dagen om het aan te pakken en daarna, inderdaad op aanraden van de veearts ook, balsamic air gaan geven als kuurtje wanneer ze het weer wat benauwder oogt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:02

velvetblack schreef:
Toevallig is de veearts net langsgeweest ter controle. Er was niks te horen qua longen en op de keel 'knijpen' reageerde ze ook niet. Ze krijgt gewoon net voldoende zuurstof dus nu ventipulmin voor max 10 dagen om het aan te pakken en daarna, inderdaad op aanraden van de veearts ook, balsamic air gaan geven als kuurtje wanneer ze het weer wat benauwder oogt.


Houd je haar buiten of staat ze ook op stal? Niks horen kan soms ook gebeuren als het dieper zit... niet altijd een sluitende constatering dus, maar over het algemeen wel.
Maar als ze dus benauwd lijkt, wijde neusvleugels heeft of wat knijpt bij het uitademen moet je wel verder zoeken.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:22

Bij die van ons werd ook nooit iets gehoord. Maar hij hoestte wel, en dat bleef ook terugkomen. En dan zie je dus uiteindelijk na een scopie en een longspoeling dat er wel degelijk wat aan de hand is.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 12:26

Heb nu al een paar keer meegemaakt dat niks horen, heel erg vast zitten slijm betekende.

Er zit echt verschil in de ene en de andere hoest. Die keel knijp test is leuk bij een kuchje, maar niet bij echte luchtwegproblemen.

Bij het ene moet echt het slijm eruit en bij het andere wil je wel de hoestprikkel onderdrukken.

Daarop wordt het medicijn voorgeschreven. Maar inmiddels weten we ook dat veeartsen het standaard riedeltje medicatie voorschrijven. Ventipulmin, sputolysin, prednison voor ze verder gaan kijken.

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:00

Ninx schreef:
velvetblack schreef:
Toevallig is de veearts net langsgeweest ter controle. Er was niks te horen qua longen en op de keel 'knijpen' reageerde ze ook niet. Ze krijgt gewoon net voldoende zuurstof dus nu ventipulmin voor max 10 dagen om het aan te pakken en daarna, inderdaad op aanraden van de veearts ook, balsamic air gaan geven als kuurtje wanneer ze het weer wat benauwder oogt.


Houd je haar buiten of staat ze ook op stal? Niks horen kan soms ook gebeuren als het dieper zit... niet altijd een sluitende constatering dus, maar over het algemeen wel.
Maar als ze dus benauwd lijkt, wijde neusvleugels heeft of wat knijpt bij het uitademen moet je wel verder zoeken.


Alleen bij werk, dus rijden, krijgt ze wijde neusvleugels en wilt ze soms hoesten

Edit: voorheen stond ze 24/7 buiten (bij de vorige eigenaar ook) maar dat is op de huidige stal helaas niet mogelijk omdat ze anders alleen moet staan snachts. Ik zet de paarden iedere ochtend om 9:00 buiten en om 20:00 gaan ze naar binnen.
Ze staat op stofvrij haksel en ik stoom haar hooi. Voorheen gingen stalgenoten wel eens met bladblazen, ik heb paar weken terug gevraagd of ze dit willen laten. Het is een ruime hoge grote stal met relatief weinig stof gelukkig

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:18

Het gaat niet alleen om buiten staan en stof, maar ook om het bewegen.

Er is echt altijd stof in een stal. Ook in een open stal, want dat kan je nooit 100% voorkomen. Zomers is het zelfs buiten stoffig en in voorjaar beginnen de pollen etc etc.

Maar wat wel een groot verschil is, is dat paarden dan x aantal uren hebben stil gestaan. Op het moment dat een paard dan gaat bewegen, begint soms het hoesten, omdat alles weer op gang komt. Al die uren dat ze stil stonden in een stal en toch stof hebben verzameld, moet dat eruit gewerkt.

Een gezond paard kan dit redelijk goed. Een paard dat luchtwegproblemen heeft, heeft daar gewoon meer moeite mee en vaak wordt dat steeds erger. Longen gaan achteruit, dus het probleem wordt groter.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:44

superpony schreef:
xtessax83 schreef:
Zou kunnen maar eerlijk gezegd zou ik het daarvoor liever niet gebruiken. Hoest jou paard alleen tijdens het rijden? Daar heb je namelijk ook weer andere dingen voor.

Ik het de balsamic air gekregen op aanraden van de dierenarts gedurende 8 dagen vanwege het hoesten omdat er verder inwendig niks aan de hand was. Anders zou ik het niet zomaar gegeven hebben.


Balsamic air is gewoon vrij verkrijgbaar en niet op recept. Zit in principe ook niks in wat kwaad kan. Het is juist een middel dat helpt bij hoesten. Maar je moet wel het verschil weten in hoest.



Dat weet ik maar ik zou het niet zelf zomaar gaan geven als je niet weet hoe of wat. Daar was mijn post op bedoeld

Stel je voor dat de hoest wegneemt maar er zit wel iets inwendig fout.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 13:54

velvetblack schreef:
Alleen bij werk, dus rijden, krijgt ze wijde neusvleugels en wilt ze soms hoesten

Edit: voorheen stond ze 24/7 buiten (bij de vorige eigenaar ook) maar dat is op de huidige stal helaas niet mogelijk omdat ze anders alleen moet staan snachts. Ik zet de paarden iedere ochtend om 9:00 buiten en om 20:00 gaan ze naar binnen.
Ze staat op stofvrij haksel en ik stoom haar hooi. Voorheen gingen stalgenoten wel eens met bladblazen, ik heb paar weken terug gevraagd of ze dit willen laten. Het is een ruime hoge grote stal met relatief weinig stof gelukkig


Is er niemand anders die zijn/ haar paard ook graag buiten wil laten?
Ik denk dat je daar de grootste winst boekt.....

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-21 14:04

Ninx, ik voer ook gestoomd gerstestro en dat gaat hier prima! Mag ik vragen wat er met de Haygain was? Ik ben daar ook altijd bang voor omdat ik er niet ben als hij aangaat en dus niet dagelijks kan controleren of het voldoende warm wordt etc. Dat zou wel moeten maargoed.