[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:13

Ninx schreef:
Voor mensen met een flexineb: hebben jullie ook gemerkt dat de vernevelaar matig werkt als het koud is?


nee tot nu toe nog niet. Al heb ik m'n nog niet met deze kou gebruikt, dat ga ik dus morgen pas zien. Maar hij gaat ook altijd mee naar huis en wordt binnen bewaard, dat scheelt misschien ook?

Tessaaa

Berichten: 801
Geregistreerd: 16-10-05
Woonplaats: Langeraar

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:15

Ik heb hem net nog gebruikt en merk daar niks van inderdaad. Ook ik neem hem altijd mee naar huis.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 17:55

Mmm, ik heb even een andere,.... hoe heet het? reservoir op gezet.... doet het perfect.... kak zeg....
Nou ja, op zich opgelost. Maar degene die het nu matig deed was nieuw....

Al 14 dagen met medicatie aan het vernevelen maar zag zojuist toch snot :-(
Maar trouw blijven doorgaan en hopen op het beste! Wel even een baalmoment....

Samantha89

Berichten: 1119
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 18:51

Ik had laatst dat mijn nieuwe medicatiecup het wel goed deed, maar mijn kastje toch storing aan gaf. De tip hier gekregen van iemand van flexineb om de cup met heet water en een druppel dreft even te laten staan en daarna afspoelen met heet water. Dat heeft gewerkt! Daarna geen storing meer gehad en de flexineb wel uit voorzorg mee naar huis genomen een aantal weken terug. Misschien dat dat bij jou ook werkt?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 16:53

Ninx, veel supplementen werken niet. Bij iets als hoest wil je daar echt zo snel mogelijk van af. Iedereen weet; hoe langer, hoe erger voor de toekomst.

Daarom zei ik; Eerst al die middeltjes kopen voor de veearts komt, vind ik zonde van de tijd.

Heeft je paard eenmaal problemen en je kan hem ondersteunen met dergelijke middelen, zeg ik echt; doen!

Ik heb net nieuwe balsamic air en wilde mn merrie wat geven, is het half bevroren..........Balsamic air staat dus ook binnen. Kan alles wel binen gaan zetten.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 18:59

hier was de hooistomer compleet bevroren -O- hij staat in een container die in een loods staat. We hopen dus echt dat het snel over is met die zooi, want nu is het dus gedwongen droog hooi |(

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 20:05

superpony schreef:
Ninx, veel supplementen werken niet. Bij iets als hoest wil je daar echt zo snel mogelijk van af. Iedereen weet; hoe langer, hoe erger voor de toekomst.

Daarom zei ik; Eerst al die middeltjes kopen voor de veearts komt, vind ik zonde van de tijd.

Heeft je paard eenmaal problemen en je kan hem ondersteunen met dergelijke middelen, zeg ik echt; doen!

Ik heb net nieuwe balsamic air en wilde mn merrie wat geven, is het half bevroren..........Balsamic air staat dus ook binnen. Kan alles wel binen gaan zetten.


Exact wat ik ook bedoel.
Dat is ook zonde van de tijd....

Maar goed, over het supplement.
Voor deze samenstelling is zoveel bewijs geleverd dat ik het toch maar eens ga proberen.
Ik ben nu aan het behandelen, maar dit is toch een chronisch probleem dus ik wil iets dat ondersteunt en het systeem minder ontvankelijk maakt voor nieuwe problemen.

Ik lees regelmatig onderzoek van dr. Marlin, en het klinkt plausibel dat dit wel wat zou kunnen opleveren.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 21:13

Sandra_H schreef:
hier was de hooistomer compleet bevroren -O- hij staat in een container die in een loods staat. We hopen dus echt dat het snel over is met die zooi, want nu is het dus gedwongen droog hooi |(


Ah nee! Hier ook moeite om de boel goed te houden. Stomer gaat mee naar huis en de bak laat ik zo goed en zo kwaad als het gaat helemaal leeglopen. Ik loop er vooral tegenaan dat m'n netten stijf bevriezen, dus ik voer nu los op de grond. Hopelijk snel weer voorbij.

Ninx, bij mij komt er dus ook alleen nog maar stoom uit de middelste twee pijpjes. |( Wat heb jij gedaan om dat weer goed te krijgen?

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:03

LinSa schreef:
Sandra_H schreef:
hier was de hooistomer compleet bevroren -O- hij staat in een container die in een loods staat. We hopen dus echt dat het snel over is met die zooi, want nu is het dus gedwongen droog hooi |(


Ah nee! Hier ook moeite om de boel goed te houden. Stomer gaat mee naar huis en de bak laat ik zo goed en zo kwaad als het gaat helemaal leeglopen. Ik loop er vooral tegenaan dat m'n netten stijf bevriezen, dus ik voer nu los op de grond. Hopelijk snel weer voorbij.

Ninx, bij mij komt er dus ook alleen nog maar stoom uit de middelste twee pijpjes. |( Wat heb jij gedaan om dat weer goed te krijgen?


Welke maat heb jij?

Wat ik heb gedaan:
met duct tape de twee pijpjes dichtgeplakt die het nog wel deden. Theoretisch zouden dan de druk naar de overige pijpjes gaan.
Je moet ze dus afplakken, en dan de boel aanzetten. Even wachten tot ie echt goed op gang is. Als het dan niet voldoende is; eerst alles afsluiten aan de ene kant, weer aanzetten. Daarna alles afplakken aan de andere kant: weer aanzetten. Even checken dus of dan overal iets uitkomt.

Uiteindelijk heb ik ook nog met een tang (niet te scherp want je moet niet de slang beschadigen) terwijl hij stoomde de rubber slang rechts dichtgeknepen zodat links alle stoom eruit kwam, en daarna links.

Hoe vaak reinig je de boiler?

(ik koppel elke dag na het stomen de boiler los, giet hem leeg, en zet hem in het hooi binnen met een deken er overheen. De volgende dag giet ik er kokend water in (boiler) en vul hem daarna helemaal, en giet wat kokend water over de slangen in de hooibak in de binnenkant.
Dan doet ie het goed.... vooralsnog.

ps: nog gebruikstips voor de haygain. Druk het hooi echt goed stevig op de pinnen. Hoe dichter en compacter het erop gedrukt zit hoe beter. Giet met gieter een beetje water over de bovenkant van het hooi en langs de wanden van de bak. Stoom niet te kort, als je de grote bak heb moet je er best wat tijd voor uittrekken helaas. Mijn kleinere stomer was wel sneller klaar. Voordeel is wel dat ik in deze bak een hele baal tegelijk kan stomen. Door de kou durf ik dat wel over enkele dagen op te voeren.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-21 22:48

Hier was ook de bak bevroren. Althans de gaatjes in die pinnen. De stomer kan op zich wel mee naar huis en binnen staan, de bak wordt een stuk lastiger. Onze schuur is ook allesbehalve vorstvrij.
Wij stomen trouwens altijd echt een halve baal, nog geperst dus, en opnieuw touwtjes erom heen gebonden. Dat is tot nu toe eigenlijk niet bevroren. Het al gestoomde hooi dat we nu naast de stomer hadden staan (ook in diezelfde container dus) was gek genoeg weer niet bevroren. Schiet mij maar lek...

Oh en alle overgebleven water gaat er altijd na gebruik uit. Maar blijft natuurlijk wel vochtig van binnen en dus blijkbaar net genoeg om flink te bevriezen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 07:49

Ik heb de HG 2000. Hij staat altijd op tijdschakelaar, dus er zit altijd water in. Dat ververs ik wel elke dag, maar moet wel vaker ontkalken. Ik doe dat braaf met die zakjes die erbij horen. Ik zal er eens mee aan de gang gaan om te kijken of ik die pijpjes weer open krijg. Ik had er al zachtjes tegenaan getikt om eventueel ijs los te krijgen maar ik denk dat dat het probleem niet is. Eerder kalk oid.

Je tips zijn zeker goed! Mijn stomer zit altijd flink vol en tot nu toe doet hij het echt uitmuntend. Doordat hij op de tijdschakelaar staat stoomt hij standaard 2 uur. Nu met de kou neem ik de boiler mee naar huis zodat die niet bevriest. Daar vul ik dan met warm water zodat het snel op temperatuur is. Alsnog duurt het met deze kou dan wel echt richting de twee uur voor hij klaar is. Duurt veel langer tot alles op temperatuur is.

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 15:25

Hier week ik dus ook niet met het weer. Alles bevriest. Dus ook gedwongen droog hooi geven. Baal wel echt enorm en hoop dat ze er goed doorheen komt!

Ik lees hier goede ervaringen over Balsamic Air. Hebben jullie ook ervaring met Balsamic Control??

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:20

Bralindy schreef:
Hier week ik dus ook niet met het weer. Alles bevriest. Dus ook gedwongen droog hooi geven. Baal wel echt enorm en hoop dat ze er goed doorheen komt!

Ik lees hier goede ervaringen over Balsamic Air. Hebben jullie ook ervaring met Balsamic Control??


Ik geef altijd droog hooi, maar nu paar keer verandert van leverancier en heb nu best mooi hooi, maar mn ruin en merrie hoesten toch weer iets. Of het is de lucht, dat kan ook.

Ik had een tijdje balsamic control, maar durf niet te zeggen of dat hielp. In die tijd hoestte hij wel minder........

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:27

superpony schreef:
Bralindy schreef:
Hier week ik dus ook niet met het weer. Alles bevriest. Dus ook gedwongen droog hooi geven. Baal wel echt enorm en hoop dat ze er goed doorheen komt!

Ik lees hier goede ervaringen over Balsamic Air. Hebben jullie ook ervaring met Balsamic Control??


Ik geef altijd droog hooi, maar nu paar keer verandert van leverancier en heb nu best mooi hooi, maar mn ruin en merrie hoesten toch weer iets. Of het is de lucht, dat kan ook.

Ik had een tijdje balsamic control, maar durf niet te zeggen of dat hielp. In die tijd hoestte hij wel minder........


Als ik altijd droog hooi zou blijven voeren kwam ik denk ik echt nooit van die hoest af :-(
Het lijkt mij een beetje contra-productief?

velvetblack

Berichten: 2762
Geregistreerd: 27-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:32

Ik kan mijn hooistomer nu ook niet gebruiken, het is allemaal bevroren ondanks dat ik het water er goed uit heb laten lopen etc. Nu ook helaas droog hooi voeren :n

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:33

velvetblack schreef:
Ik kan mijn hooistomer nu ook niet gebruiken, het is allemaal bevroren ondanks dat ik het water er goed uit heb laten lopen etc. Nu ook helaas droog hooi voeren :n


Nee.... het is even echt behelpen.
Maar ik begreep uit eerdere posts dat Superpony altijd droog hooi voert. Ik denk dat je dan eigenlijk nooit van het probleem af komt.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:32

We kunnen alleen maar hopen dat alles toch weer redelijk snel ontdooid en de schade beperkt blijft.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:19

Ninx schreef:
velvetblack schreef:
Ik kan mijn hooistomer nu ook niet gebruiken, het is allemaal bevroren ondanks dat ik het water er goed uit heb laten lopen etc. Nu ook helaas droog hooi voeren :n


Nee.... het is even echt behelpen.
Maar ik begreep uit eerdere posts dat Superpony altijd droog hooi voert. Ik denk dat je dan eigenlijk nooit van het probleem af komt.


Bij mij staat droog hooi voeren gelijk aan hoesten. En dan kan ik de rest nog zo goed op orde hebben en nog zo hard m'n best doen, maakt dan allemaal niks uit.

Ik heb met behulp van je tips nog 3 pijpjes open gekregen. Morgen hopelijk de rest. Ga wel even de firma benaderen om te vragen hoe ik dit voorkom. Denk dat er toch wat kalk in de pijpjes terecht komt ofzo.

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 01:24

Nog steeds stille meelezer met de grote Haygain. Ik koppel nu na gebruik de slang van de bak. Leeg de ketel en schud de slang goed leeg, gooi er dan een deken over, staat in de schuur.
Bij de bak maak ik de rubbers en de goot waar deze invallen even goed droog na gebruik. Ik zorg dat de pinnen in hooi het hooi zitten, zowel als ik er nog gestoomd hooi in heb of ik doe er alvast een nieuwe baal in. Ook de bak dek ik af met een oude winterdeken.
Als ik weer ga stomen giet ik warm water over de ijzeren aansluiting vd bak, deze is het vorstgevoelig.

Wat ik andere jaren deed is even een fohn in de bak, wel dicht maar niet de klepjes vast en even de ijzeren aansluiting fohnen.
Hoop dat jullie er iets aan hebben.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 02:40

Ik voer inderdaad altijd droog hooi. Op het ene reageert hij wel en het andere niet. Dat is dus uitzoeken.

Voor 5 paarden onbeperkt hooi is stomen echt bijna geen doen. We hebben in totaal ook 7 buiten hooi plekken en 5 binnen. En ze uit elkaar of apart zetten, hebben we 2x geprobeerd en werkt niet. Staan ze allemaal teveel stil.

Maar ik ben wel realistisch. Hij leeft in reserve tijd en we doen echt nog alles wat we kunnen, maar ga niet inleveren op "geluk" dus bijv apart zetten.

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:06

Bob is dus iig tijdens het rijden toch gaan hoesten -O- eergister 1 keer (nog acceptabel) maar gister alweer 7 droge harde kuchen. Misschien toch een incidentje maar het is wel toevallig, zo na een paar dagen droog hooi. Hoop toch zo dat het maandag goed gaat dooien!!

Meteen maar even langs de DA gegaan (zit bij ons op het terrein) voor een nieuwe fles balsamic air want bijna op, maar die had ie niet liggen. Nou kwam ik dus thuis, toen ik het online wilde bestellen, dit tegen bij sportpaardenarts: myconal https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/luchtwegen/aerosoltherapie/hulpmiddelen-voor-vernevelaar/myconal/ kent iemand dit? Met de zoekfunctie vind ik hier op bokt niets en verder vind ik er ook weinig over. Maar afgaand op de beschrijving leek dit me voor nu een beter spulletje om hem er weer even overheen te helpen dan balsamic air.
Anyway, ik heb het besteld, dus we gaan het zien.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 14:14

superpony schreef:
Ik voer inderdaad altijd droog hooi. Op het ene reageert hij wel en het andere niet. Dat is dus uitzoeken.

Voor 5 paarden onbeperkt hooi is stomen echt bijna geen doen. We hebben in totaal ook 7 buiten hooi plekken en 5 binnen. En ze uit elkaar of apart zetten, hebben we 2x geprobeerd en werkt niet. Staan ze allemaal teveel stil.

Maar ik ben wel realistisch. Hij leeft in reserve tijd en we doen echt nog alles wat we kunnen, maar ga niet inleveren op "geluk" dus bijv apart zetten.


Dat valt toch wel mee? Je krijgt in een HG2000 wel bijna 30 kilo.
Zelfs als je 2x pd zou moeten stomen is dat nog te doen met gebruik van een timer.

En anders zou ik bij een paard dat zoveel last heeft van de luchtwegen toch voordroog voeren van een geanalyseerde partij.
Liever iets minder gezond voor de darmen maar wel beter kunnen ademen.
Op die manier versnel je het ‘afscheid’ misschien wel; door steeds droog hooi te voeren bedoel ik?

Het gebrek aan beweging kun je ook opvangen door meer te rijden of te wandelen of fietsen met de paarden die iets minder bewegen?

Ik geef toe dat het extra inspanning vraagt. Maar een benauwd paard is geen blij paard.

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 16:27

Gister gestart met de aservo equihaler....en na 1 behandeling op advies van dierenarts weer mee kunnen stoppen. Mn puberpony kwam er achter dat als je hard briest, het vliesje voor checken van in-uitademing er af viegt. Dat ze daarmee ook alle medicatie de lucht in blaast...detail >;) Heb het ding tot 3 x toe overnieuwd er weer op moeten zetten.

Nu dan toch maar prednisolon in tabletvorm. Eerlijk gezegd: ik vind het spannend. Ja, ze moet op een of andere manier uit het hoesten gehaald worden, anderzijds is prednisolon letterlijk en figuurlijk een paardenmiddel...

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:07

Juut schreef:
Gister gestart met de aservo equihaler....en na 1 behandeling op advies van dierenarts weer mee kunnen stoppen. Mn puberpony kwam er achter dat als je hard briest, het vliesje voor checken van in-uitademing er af viegt. Dat ze daarmee ook alle medicatie de lucht in blaast...detail >;) Heb het ding tot 3 x toe overnieuwd er weer op moeten zetten.

Nu dan toch maar prednisolon in tabletvorm. Eerlijk gezegd: ik vind het spannend. Ja, ze moet op een of andere manier uit het hoesten gehaald worden, anderzijds is prednisolon letterlijk en figuurlijk een paardenmiddel...


Ja, die aservo equihaler was hier ook een hele dure miskoop die helemaal niks gedaan heeft helaas -O-
Je hebt geen mogelijkheid tot het huren van een flexineb ergens?

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:33

Vernevelaar zou in principe weer via plaatselijke praktijk kunnen, maar ik heb meer vertrouwen in dierenarts vanuit kliniek. Die dus de tabletten voorschreef. Ik ga nu ook niet meer de behandeling veranderen: verwacht een fijne factuur met die inhaler en nu tabletten, om dan nu de tabletten ook weg te gooien...