[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:27

Juut schreef:
Vernevelaar zou in principe weer via plaatselijke praktijk kunnen, maar ik heb meer vertrouwen in dierenarts vanuit kliniek. Die dus de tabletten voorschreef. Ik ga nu ook niet meer de behandeling veranderen: verwacht een fijne factuur met die inhaler en nu tabletten, om dan nu de tabletten ook weg te gooien...


Ik zou vragen of de medicatie retour kan en of je medicatie kunt krijgen om te vernevelen.
Die tabletten zijn niet niks, als het niet strikt noodzakelijk is dan liever niet geven.
Zonde van geld en inspanning, maar ik zou toch echt liever medicatie vernevelen dan oraal geveb

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:42

Kan niet in plaats van: zijn verschillende adressen, de kliniek en praktijk. Dus het is nog meer geld in de Maas gooien, of dit. En dan is het heel hard, maar mijn budget is niet oneindig...

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:30

Mmm, maar budgetteer je dan al niet heel snel?
Dit zijn wel uitgaven maar geen enorme uitgaven toch?

Oneindig snap ik.... maar dan hebben we het over andere bedragen lijkt me?

hagelslag
Berichten: 9151
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:49

Juut schreef:
Gister gestart met de aservo equihaler....en na 1 behandeling op advies van dierenarts weer mee kunnen stoppen. Mn puberpony kwam er achter dat als je hard briest, het vliesje voor checken van in-uitademing er af viegt. Dat ze daarmee ook alle medicatie de lucht in blaast...detail >;) Heb het ding tot 3 x toe overnieuwd er weer op moeten zetten.

Nu dan toch maar prednisolon in tabletvorm. Eerlijk gezegd: ik vind het spannend. Ja, ze moet op een of andere manier uit het hoesten gehaald worden, anderzijds is prednisolon letterlijk en figuurlijk een paardenmiddel...



Je hebt nu 1x geprobeerd te inhaleren? En omdat je hem 3x erop moest zetten geef je op?

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:23

Op advies van da: ja. Ik heb het ook over het onderdeel vliesje, dat eraf werd geblazen. Niet inhaler zelf heel en wel weer in dr neus zetten, want dan was ik idd wel rustig door gegaan. Maar het ging nu dus al 3x stuk.

Wat kosten betreft: er zijn al wat kosten gemaakt naast inhaler en nu tabletten. Fijn als anderen er ruimer over kunnen denken, ik vind het te ver gaan hoop geld zo weg te gooien. Ik heb het meeste vertrouwen in deze da, zij adviseert nu tabletten. Het voelt als kiezen tussen kwaden, maar dit geef ik nu een kans.

Andere tips blijven welkom.

Tancreda4

Berichten: 24091
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:42

Kwam hij erachter of reageert hij gewoon dusdanig sterk dsat hij moet briezen? Ik heb dat ding niet gebuikt maar herken het briezen. M'n merrie deed dat ook met de flexineb. Maar daar vloog iig niets vanaf. Mijn dame is super gevoelig. Als ik op afstand met heet water of iets anders prikkelend (koolzuur houdend drinken bv) aan kom gaat ze enorm briezen en jeuken met dr neus :=

Juut

Berichten: 6907
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:52

De dame is een echte puber, en slimmer dan af en toe goed voor dr is... oefeningen heb ik 1 tot 2 x uit hoeven te leggen, maar dit had ze dus ook snel door. Daarna bleef ze briesen... Heb verder nooit overgevoeligheid op prikkelende luchten gemerkt

hagelslag
Berichten: 9151
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 23:04

Juut schreef:
Op advies van da: ja. Ik heb het ook over het onderdeel vliesje, dat eraf werd geblazen. Niet inhaler zelf heel en wel weer in dr neus zetten, want dan was ik idd wel rustig door gegaan. Maar het ging nu dus al 3x stuk.

Wat kosten betreft: er zijn al wat kosten gemaakt naast inhaler en nu tabletten. Fijn als anderen er ruimer over kunnen denken, ik vind het te ver gaan hoop geld zo weg te gooien. Ik heb het meeste vertrouwen in deze da, zij adviseert nu tabletten. Het voelt als kiezen tussen kwaden, maar dit geef ik nu een kans.

Andere tips blijven welkom.



Leen een andere inhalator als zon ding.
Ik heb hem net gegoogelt en eh dat zou mijn merrie ook niet fijn vinden

En door het inhaleren komt het slijm en snot los, en dit kunnen ze uit hun neus en co krijgen door te briezen

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:39

Sandra_H schreef:
Bob is dus iig tijdens het rijden toch gaan hoesten -O- eergister 1 keer (nog acceptabel) maar gister alweer 7 droge harde kuchen. Misschien toch een incidentje maar het is wel toevallig, zo na een paar dagen droog hooi. Hoop toch zo dat het maandag goed gaat dooien!!

Meteen maar even langs de DA gegaan (zit bij ons op het terrein) voor een nieuwe fles balsamic air want bijna op, maar die had ie niet liggen. Nou kwam ik dus thuis, toen ik het online wilde bestellen, dit tegen bij sportpaardenarts: myconal https://sportpaardenarts.nl/nl/winkel/luchtwegen/aerosoltherapie/hulpmiddelen-voor-vernevelaar/myconal/ kent iemand dit? Met de zoekfunctie vind ik hier op bokt niets en verder vind ik er ook weinig over. Maar afgaand op de beschrijving leek dit me voor nu een beter spulletje om hem er weer even overheen te helpen dan balsamic air.
Anyway, ik heb het besteld, dus we gaan het zien.


Heb er ook weleens naar zitten kijken, maar op een gegeven moment was ik het van alles proberen ook wel moe.


Ninx schreef:
superpony schreef:
Ik voer inderdaad altijd droog hooi. Op het ene reageert hij wel en het andere niet. Dat is dus uitzoeken.

Voor 5 paarden onbeperkt hooi is stomen echt bijna geen doen. We hebben in totaal ook 7 buiten hooi plekken en 5 binnen. En ze uit elkaar of apart zetten, hebben we 2x geprobeerd en werkt niet. Staan ze allemaal teveel stil.

Maar ik ben wel realistisch. Hij leeft in reserve tijd en we doen echt nog alles wat we kunnen, maar ga niet inleveren op "geluk" dus bijv apart zetten.


Dat valt toch wel mee? Je krijgt in een HG2000 wel bijna 30 kilo.
Zelfs als je 2x pd zou moeten stomen is dat nog te doen met gebruik van een timer.

En anders zou ik bij een paard dat zoveel last heeft van de luchtwegen toch voordroog voeren van een geanalyseerde partij.
Liever iets minder gezond voor de darmen maar wel beter kunnen ademen.
Op die manier versnel je het ‘afscheid’ misschien wel; door steeds droog hooi te voeren bedoel ik?

Het gebrek aan beweging kun je ook opvangen door meer te rijden of te wandelen of fietsen met de paarden die iets minder bewegen?

Ik geef toe dat het extra inspanning vraagt. Maar een benauwd paard is geen blij paard.


We hebben echt wel alle opties bekeken en al behoorlijk wat jaren ervaring inmiddels met luchtwegproblemen.

Ze lopen hier 24/7 vrij rond. En er zijn soms meer redenen waarom een paard in reserve tijd leeft.

Daarbij komt stof niet altijd alleen uit hooi. Wij hebben echt stofvrij hooi en de manier van aanbieden maakt bij hem wel uit. Maar we zitten aan een bosrand en ook dat maakt straks weer uit en kan je helemaal niks tegen doen.


Juut schreef:
Op advies van da: ja. Ik heb het ook over het onderdeel vliesje, dat eraf werd geblazen. Niet inhaler zelf heel en wel weer in dr neus zetten, want dan was ik idd wel rustig door gegaan. Maar het ging nu dus al 3x stuk.

Wat kosten betreft: er zijn al wat kosten gemaakt naast inhaler en nu tabletten. Fijn als anderen er ruimer over kunnen denken, ik vind het te ver gaan hoop geld zo weg te gooien. Ik heb het meeste vertrouwen in deze da, zij adviseert nu tabletten. Het voelt als kiezen tussen kwaden, maar dit geef ik nu een kans.

Andere tips blijven welkom.


Tja, wij hadden er 2 die door externe factoren gingen hoesten. Kregen standaard medicatie. 1 kwam er snel bovenop, de andere niet. Dan moet je dus verder kijken en hoe langer het duurt, hoe erger de kwaal.

In 2019 kregen we een paard van mensen die al op flixotide stond en net een ab kuur achter de rug had. Was ook vaak met medicatie behandeld.
Kregen hem, maar in 5 maanden 4000 euro uitgegeven en moeten laten inslapen. Hij was echt te slecht en ondanks diverse veeartsen en klinieken, was er niks aan te doen.

Bij mijn ruin die nu nog luchtwegproblemen heeft, maar redelijk stabiel is, hebben we wel een veelvoud uitgegeven. Helaas..............want de meeste medicatie helpt gewoon echt niet.

Vorig jaar bij onze nieuwe veearts nog een prednison kuur gestart. Je verhuisd, krijgt een nieuwe arts en wil het dan wel weer eens proberen.
Voor een pony van 440kg met 4 schepjes begonnen. Dat deed niet afdoende, dus daar 6 schepjes. Na tijdje af gaan bouwen, maar dat duurde echt weken en vele potten prednison verder, begon de ellende weer toen we op 3 schepjes zaten.

Toen een kuur met de flexineb gedaan en dat werkte wel. Voor een tijdje...........Want hij is stabiel, maar zeker niet 100%. En dat lukt ook niet meer. Hadden we toen de hoest gelijk goed aangepakt, hadden we misschien een kans gehad.
Maar omdat veeartsen eerst weken komen met ventipulmin, sputolysin, ab, prednison heeft hij gewoon te lang lopen hoesten. En wij hebben echt niet bezuinigd op de veearts bellen, medicatie halen etc.

De balspoeling gaf geen echte duidelijkheid. Maar als je daar gelijk mee begint en de oorzaak kan aanpakken ipv de hoest onderdrukken, zou ik echt daarvoor kiezen. Lijkt duurder, maar scheelt je uiteindelijk wel geld en je paard.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 12:50

superpony schreef:
We hebben echt wel alle opties bekeken en al behoorlijk wat jaren ervaring inmiddels met luchtwegproblemen.

Ze lopen hier 24/7 vrij rond. En er zijn soms meer redenen waarom een paard in reserve tijd leeft.

Daarbij komt stof niet altijd alleen uit hooi. Wij hebben echt stofvrij hooi en de manier van aanbieden maakt bij hem wel uit. Maar we zitten aan een bosrand en ook dat maakt straks weer uit en kan je helemaal niks tegen doen.

.


Maar heb je wel geprobeerd langere tijd gestoomd hooi te voeren? En gaf dat geen resultaat?
Het gaat immers niet alleen om het stof... maar met name om schimmelsporen en mijt. Droog hooi trekt dat razendsnel aan en is vaak helaas niet goed zichtbaar of te ruiken.... tenzij het al ver heen is natuurlijk.

Ik zit ook aan een bosrand, en straks hebben we ook weer pollen en dat hele fijne stuifzand. Daar doe je inderdaad weinig aan.

Maar als ik mijn merrie droog hooi blijf voeren kan ik er medicatie in blijven stoppen, maar dan gaat ze toch hard achteruit....

Ze is niet de enige. Ik heb nu 2 stalgenoten gehad met paarden die echt problemen hadden door droog hooi. Paarden waren er echt slecht aan toe.
Na behandelen en het hooi aanpakken is dat verbeterd. Met andere woorden: ik denk dat behandelen gewoon niet helpt als je niets doet aan de oorzaak.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:08

Ninx,

Het is veel complexer dan; hooi stomen en je probleem is weg. Dan zou geen paard meer hoesten of luchtwegproblemen hebben als je gaat stomen.

Het is heel mooi als het werkt en paarden niet meer hoesten. Je kan er veel mee voorkomen. Maar je paard heeft nog steeds luchtwegproblemen. Als je stopt, gaat ie weer hoesten, dus je voorkomt het hoesten, maar dat je paard weer gaat hoesten als je stopt, geeft wel aan dat de longen niet 100% zijn.

Stof en schimmel zijn wel 2 verschillende dingen. Men scheert ze over 1 kam, maar het is niet hetzelfde en heeft ook een ander effect. Omdat men vaak niet weet waar een paard op reageert, bestrijd men beiden.

Een benauwd paard hoeft niet per se continu te hoesten. Net als een paard dat net pas hoest, nog geen slechte longen hoeft te hebben.

Het is het beste als je op tijd begint met de juiste aanpak. Dan heb je de meeste kans om een hoest onder controle te krijgen en schade aan de longen te voorkomen of te beperken.

Maar wat je ziet aan je paard is niet altijd wat er zich afspeelt. Wij hebben de afgelopen jaren meerdere keren een scopie laten doen, ook bij het andere paard en daar kwam soms iets heel anders uit dan het klinische beeld.
Ik denk dat meer mensen zouden schrikken als ze naar de longen zouden kijken en luisteren.

Als paarden eenmaal chronische problemen hebben, is het inderdaad uitzoeken wat helpt en werkt. Maar dat hangt er echt per paard en situatie vanaf.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:14

superpony schreef:
Ninx,

Het is veel complexer dan; hooi stomen en je probleem is weg. Dan zou geen paard meer hoesten of luchtwegproblemen hebben als je gaat stomen.

Het is heel mooi als het werkt en paarden niet meer hoesten. Je kan er veel mee voorkomen. Maar je paard heeft nog steeds luchtwegproblemen. Als je stopt, gaat ie weer hoesten, dus je voorkomt het hoesten, maar dat je paard weer gaat hoesten als je stopt, geeft wel aan dat de longen niet 100% zijn.

Stof en schimmel zijn wel 2 verschillende dingen. Men scheert ze over 1 kam, maar het is niet hetzelfde en heeft ook een ander effect. Omdat men vaak niet weet waar een paard op reageert, bestrijd men beiden.

Een benauwd paard hoeft niet per se continu te hoesten. Net als een paard dat net pas hoest, nog geen slechte longen hoeft te hebben.

Het is het beste als je op tijd begint met de juiste aanpak. Dan heb je de meeste kans om een hoest onder controle te krijgen en schade aan de longen te voorkomen of te beperken.

Maar wat je ziet aan je paard is niet altijd wat er zich afspeelt. Wij hebben de afgelopen jaren meerdere keren een scopie laten doen, ook bij het andere paard en daar kwam soms iets heel anders uit dan het klinische beeld.
Ik denk dat meer mensen zouden schrikken als ze naar de longen zouden kijken en luisteren.

Als paarden eenmaal chronische problemen hebben, is het inderdaad uitzoeken wat helpt en werkt. Maar dat hangt er echt per paard en situatie vanaf.


Ik laat ook scopen..... ik behandel niet als ik niet weet wat er speelt..... Ik zal naar alle waarschijnlijkheid de laatste zijn die je moet uitleggen hoe complex het is.

Tegelijk is het ook deels dodelijk simpel, droog hooi voeren zal geen enkele dierenarts je adviseren.
Wanneer die luchtwegen eenmaal deze overgevoeligheid hebben ontwikkelt moet je prikkels zoveel mogelijk zien weg te nemen.

Ik zie je veel advies geven in dit topic, maar het beste advies dat iedere deskundige je zal geven is 'prikkels wegnemen'... dus paard naar buiten, aanvullend behandelen waar nodig, en 'schoon' ruwvoer verstrekken. En uiteraard scopen voor een passend behandelplan.
Ik begrijp de redenatie gewoon niet zo goed om dan toch droog hooi te blijven voeren.... -O-

Lau07
Moderator

Berichten: 1591
Geregistreerd: 10-07-13

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 12:18

Ik heb de Aservo Equihaler eind november gebruikt en ik ben er tevreden over. Bij mij is dat vliesje er nooit afgesprongen, ondanks flink briesen... Misschien is de puffer niet helemaal goed?

Voor incidenteel hoesten heeft de DA een babyhaler met flixotide voorgeschreven, alleen ik bekeek even de bijwerkingen en daar werd ik toch wel naar van. Is er iemand met ervaring met een flixotide puffer?

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:11

Ninx schreef:
Ik laat ook scopen..... ik behandel niet als ik niet weet wat er speelt..... Ik zal naar alle waarschijnlijkheid de laatste zijn die je moet uitleggen hoe complex het is.

Tegelijk is het ook deels dodelijk simpel, droog hooi voeren zal geen enkele dierenarts je adviseren.
Wanneer die luchtwegen eenmaal deze overgevoeligheid hebben ontwikkelt moet je prikkels zoveel mogelijk zien weg te nemen.

Ik zie je veel advies geven in dit topic, maar het beste advies dat iedere deskundige je zal geven is 'prikkels wegnemen'... dus paard naar buiten, aanvullend behandelen waar nodig, en 'schoon' ruwvoer verstrekken. En uiteraard scopen voor een passend behandelplan.
Ik begrijp de redenatie gewoon niet zo goed om dan toch droog hooi te blijven voeren.... -O-


Nee hoor. Wij zijn verhuisd en paarden hebben ook op andere lokatie gestaan, dus meerdere veeartsen gezien en 2 bekende klinieken. Geen enkele veearts die zegt, geen droog hooi te voeren.

Eentje heeft ene keer geopperd om verpakt te gaan geven, maar aangegeven dat dat geen optie is. Ervaring mee en wordt hem niet. Dat begreep de veearts heel goed.

Ook hebben veeartsen gezien hoe onze paarden gehouden worden, wat we voeren etc en die zeggen ook allemaal; Meer dan dit kan je niet doen.

Ik heb een duidelijk overzicht liggen wat we va dag 1 hebben gedaan, dus leg dat dan voor.

Je oordeelt nu over dingen die je niet weet. Ik weet hoe de longen eruit ziet en klinken..........helaas. Maar ik weet ook hoe hij het nu doet en rondloopt. Heb ook niet gezegd dat hij nu staat te hoesten. Het begon laatst weer, dat zei ik, maar ik zie ook wanneer en waarom.

Dat is dus met name weersafhankelijk geweest. En dan niet in de zin van kou, maar wel dat ze minder wilden rondlopen, vaker in stal eten etc.
En we zijn 3x van hooi leverancier gewisseld, omdat we niet tevreden waren.

Dat jij stomen het belangrijkste vindt, moet jij weten. Maar je gaat aan een hele hoop andere dingen voorbij daarmee. Darmflora is namelijk nummer 1. Daarom stoom je hooi en koop je geen kuil. Prima. Je scheert stof en schimmel over 1 kam, terwijl dat hele andere dingen zijn.

Hardvoer moet bekeken worden. Je kan je paard volstoppen met medicatie, hooi stomen, maar als je de rest niet aanpakt, is het maar een deel van wat nodig is.

Nogmaals; met stomen van hooi haal je nooit alle prikkels weg. Er zijn zoveel meer prikkels; Bomen, vogels, stress, slechte weerstand en ga maar zo door.

Als jouw paard gelijk hoest als je niet stoomt, zijn de longen dus nog steeds niet goed. Dus je voorkomt hoesten en voorkomt misschien erger, maar dat is dan slechts deels. Dan moet je met regelmaat naar de longen laten luisteren of zelf leren luisteren.

En ja, ik geef hier advies, omdat wij al jaren bij artsen hebben gelopen en een zeer ernstig geval hebben gehad waar zelfs meerdere veeartsen zich echt geen raad mee wisten. Door de jaren heel veel van geleerd. Net als de ruin die we nog hebben met luchtwegproblemen, maar dus behoorlijk stabiel is.

oa dus geleerd dat het veel complexer is dan 1 oplossing of standaard weg. Jij dramt door over stomen, maar mist daarmee een hoop andere zaken. En je oordeelt over dingen of paarden die je niet ziet of kent.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:20

Lau07 schreef:
Ik heb de Aservo Equihaler eind november gebruikt en ik ben er tevreden over. Bij mij is dat vliesje er nooit afgesprongen, ondanks flink briesen... Misschien is de puffer niet helemaal goed?

Voor incidenteel hoesten heeft de DA een babyhaler met flixotide voorgeschreven, alleen ik bekeek even de bijwerkingen en daar werd ik toch wel naar van. Is er iemand met ervaring met een flixotide puffer?


Bekend met de babyhaler en flixotide. Ik heb geen bijwerkingen ervaren direct.

Wel twijfels over de werking. Paard dat we kregen stond er al even op. Daarna bij ons aantal andere veeartsen gesproken. ( mede door verhuizen en paard op andere lokatie ) en eigenlijk waren al die veeartsen niet zo van de flixotide.

Vorig jaar hebben wij bij de nieuwe veearts voor mn oude ruin een prednison kuur gedaan na een hoest. Ondanks ex hb, geen problemen gekregen, maar toen kwam de hoest wel terug met afbouwen. Daarom met de flexineb een kuur gedaan en dat werkte beter en sneller.

Ik heb nu nog flixotide voor incidenteel hoesten.

Meningen vind ik wel echt heel wisselend. De veeartsen die wij hebben gezien, schrijven het bijna nooit voor. Dat paard had een onderhoudsdosis. Maar toen het niet goed ging, mocht hij best veel.

Hier de veearts gevraagd om flixotide voor incidenteel hoesten en die zei juist weer zo min mogelijk te geven.

Maar ook 2 veeartsen gesproken die echt beweren dat het helemaal niks doet.

laran

Berichten: 702
Geregistreerd: 16-04-08
Woonplaats: Lellens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:23

Lau07 schreef:
Ik heb de Aservo Equihaler eind november gebruikt en ik ben er tevreden over. Bij mij is dat vliesje er nooit afgesprongen, ondanks flink briesen... Misschien is de puffer niet helemaal goed?

Voor incidenteel hoesten heeft de DA een babyhaler met flixotide voorgeschreven, alleen ik bekeek even de bijwerkingen en daar werd ik toch wel naar van. Is er iemand met ervaring met een flixotide puffer?


Ik heb er goede ervaring mee, heb het vorig jaar een hele tijd gebruikt. Daarna nooit meer. Omdat ze tot nu toe geen klachten meer heeft.

Bij ons was het of puffen met de babyhaler of iets anders geen idee meer wat, maar het zou negatief kunnen werken op haar bevangenheid. Dus toen gekozen voor de babyhaler.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 13:33

superpony schreef:
Ninx schreef:
Ik laat ook scopen..... ik behandel niet als ik niet weet wat er speelt..... Ik zal naar alle waarschijnlijkheid de laatste zijn die je moet uitleggen hoe complex het is.

Tegelijk is het ook deels dodelijk simpel, droog hooi voeren zal geen enkele dierenarts je adviseren.
Wanneer die luchtwegen eenmaal deze overgevoeligheid hebben ontwikkelt moet je prikkels zoveel mogelijk zien weg te nemen.

Ik zie je veel advies geven in dit topic, maar het beste advies dat iedere deskundige je zal geven is 'prikkels wegnemen'... dus paard naar buiten, aanvullend behandelen waar nodig, en 'schoon' ruwvoer verstrekken. En uiteraard scopen voor een passend behandelplan.
Ik begrijp de redenatie gewoon niet zo goed om dan toch droog hooi te blijven voeren.... -O-


Nee hoor. Wij zijn verhuisd en paarden hebben ook op andere lokatie gestaan, dus meerdere veeartsen gezien en 2 bekende klinieken. Geen enkele veearts die zegt, geen droog hooi te voeren.

Eentje heeft ene keer geopperd om verpakt te gaan geven, maar aangegeven dat dat geen optie is. Ervaring mee en wordt hem niet. Dat begreep de veearts heel goed.

Ook hebben veeartsen gezien hoe onze paarden gehouden worden, wat we voeren etc en die zeggen ook allemaal; Meer dan dit kan je niet doen.

Ik heb een duidelijk overzicht liggen wat we va dag 1 hebben gedaan, dus leg dat dan voor.

Je oordeelt nu over dingen die je niet weet. Ik weet hoe de longen eruit ziet en klinken..........helaas. Maar ik weet ook hoe hij het nu doet en rondloopt. Heb ook niet gezegd dat hij nu staat te hoesten. Het begon laatst weer, dat zei ik, maar ik zie ook wanneer en waarom.

Dat is dus met name weersafhankelijk geweest. En dan niet in de zin van kou, maar wel dat ze minder wilden rondlopen, vaker in stal eten etc.
En we zijn 3x van hooi leverancier gewisseld, omdat we niet tevreden waren.

Dat jij stomen het belangrijkste vindt, moet jij weten. Maar je gaat aan een hele hoop andere dingen voorbij daarmee. Darmflora is namelijk nummer 1. Daarom stoom je hooi en koop je geen kuil. Prima. Je scheert stof en schimmel over 1 kam, terwijl dat hele andere dingen zijn.

Hardvoer moet bekeken worden. Je kan je paard volstoppen met medicatie, hooi stomen, maar als je de rest niet aanpakt, is het maar een deel van wat nodig is.

Nogmaals; met stomen van hooi haal je nooit alle prikkels weg. Er zijn zoveel meer prikkels; Bomen, vogels, stress, slechte weerstand en ga maar zo door.

Als jouw paard gelijk hoest als je niet stoomt, zijn de longen dus nog steeds niet goed. Dus je voorkomt hoesten en voorkomt misschien erger, maar dat is dan slechts deels. Dan moet je met regelmaat naar de longen laten luisteren of zelf leren luisteren.

En ja, ik geef hier advies, omdat wij al jaren bij artsen hebben gelopen en een zeer ernstig geval hebben gehad waar zelfs meerdere veeartsen zich echt geen raad mee wisten. Door de jaren heel veel van geleerd. Net als de ruin die we nog hebben met luchtwegproblemen, maar dus behoorlijk stabiel is.

oa dus geleerd dat het veel complexer is dan 1 oplossing of standaard weg. Jij dramt door over stomen, maar mist daarmee een hoop andere zaken. En je oordeelt over dingen of paarden die je niet ziet of kent.


Ik doe eigenlijk ALLES wat je zegt EN stoom het hooi.

Droog hooi blijven voeren terwijl dat later in het seizoen onmogelijk vrij van stof en/of schimmels kan zijn vind ik zeer onverstandig en zou ik niemand adviseren te doen.

Ik weet ook niet welke dierenarts heeft gezegd dat je dat gerust kan doen.... lijkt mij echt contra-productief advies.
Zelfs alle wetenschappelijke literatuur verwijst naar het enorme belang hooi te stomen of dompelen.

Al je aanvullende adviezen zijn zinvol. Maar betreffende dat hooi ben ik het pertinent met je oneens. Ik denk dat dat voor nieuwkomers ook geen correcte info is.
Prima om het daar inderdaad bij te laten.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 14:14

Ik had een bericht getypt maar ik ga me toch niet mengen in de discussie.

Wat flixotide betreft: wanneer je paard vol slijm zit is flixotide vrij zinloos (is mij verteld) omdat het door de laag slijm de cellen niet bereikt. Bij mijn pony heb ik het gebruikt in combinatie met slijmoplossers en Prednisolon. En uiteraard het verwijderen van alle mogelijke prikkels uit de leefomgeving van je paard.

Lau07
Moderator

Berichten: 1591
Geregistreerd: 10-07-13

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 15:17

Bedankt voor al jullie reacties! Ik had een tijd geleden een berichtje geplaatst, na een verhuizing ging het bij mijn 24 jarige merrie ineens mis. Dus daar hebben we nu de omgeving op aangepast en het leek erg goed te gaan, totdat ze door de sneeuw ineens niet meer naar buiten kon. Ze begon weer te hoesten, dus hebben we gelijk de Flexineb weer gepakt. Ik vernevel nu elke dag een halfuurtje en we gaan zoveel mogelijk zelf met haar naar buiten.
Toen het goed ging bleef ze heel af en toe kuchen, voornamelijk tijdens inspanning of bij het van binnen/naar buiten gaan. Toen heb ik aangegeven dat ik iets achter de hand wilde hebben voor het geval dat het gehoest toch weer zou beginnen, en toen heeft de arts de flixotide puffer voorgeschreven. Maar die is dus echt maar voor incidenteel gebruik, hij mag niet als kuurtje worden gegeven. Ik moest hem ook halen bij de apotheek (tussen alle oude mensen moest ik mijn paard als patiënt registreren, wat ze hilarisch vonden :') ) en de apotheker gaf aan dat flixotide echt de ontsteking in de longen aanpakt.

Heel erg bedankt voor al jullie meningen/reacties, het is echt heel erg leerzaam om dit allemaal te kunnen lezen.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 16:12

Flixotide voor incidenteel gebruik? Ik kreeg juist het advies om het in kuur te geven omdat het pas na aantal dagen gaat werken? Niet dat ik hiervan sowieso veel resultaat zag hoor..

Maar ga het iig nog eens uitzoeken/ navragen bij dierenarts

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 17:16

Ninx schreef:
Ik doe eigenlijk ALLES wat je zegt EN stoom het hooi.

Droog hooi blijven voeren terwijl dat later in het seizoen onmogelijk vrij van stof en/of schimmels kan zijn vind ik zeer onverstandig en zou ik niemand adviseren te doen.

Ik weet ook niet welke dierenarts heeft gezegd dat je dat gerust kan doen.... lijkt mij echt contra-productief advies.
Zelfs alle wetenschappelijke literatuur verwijst naar het enorme belang hooi te stomen of dompelen.

Al je aanvullende adviezen zijn zinvol. Maar betreffende dat hooi ben ik het pertinent met je oneens. Ik denk dat dat voor nieuwkomers ook geen correcte info is.
Prima om het daar inderdaad bij te laten.


pfff, je leest niet goed.

Wij hebben meerdere veeartsen en klinieken gezien vanwege de luchtwegproblemen en geen 1 veearts heeft aangegeven dat je moet stomen. Sommigen, zoals ik zei; zeggen; je kan overstappen op verpakt of hooi natmaken.
Maar het is zeker geen essentieel onderdeel van het advies.

Net als bijv ze niet of niet snel met vernevelen, de zouttherapie komen etc. De dampbox van Utrecht wordt vaak pas als laatste optie gepakt. Helaas..........

Ons paard stond in zouttherapie en Emmeloord kwam daar langs. Later naar Emmeloord toe. Zij waren geinteresseerd en hebben nu wel dat ze verwijzen naar Equisana.

Ook zijn er vrijwel geen veeartsen die de rest van het dieet bekijken, het management goed bespreken of over stress bij paarden beginnen.
Je hoort hier ook weer beperkt; Kan je hem een buitenbox geven? Haal hem van stro, niet vegen als ze op stal staan.

Dit zijn allemaal beperkte adviezen.

Bokt is een discussie forum. We zijn hier geen arts en hebben het over ervaringen. Als wij meerdere luchtweg problemen hebben ervaren en welke medicatie wel of niet aanslaat, kan je mensen die daar naar vragen, dit delen.
Net als wat voor iemand anders werl of niet heeft gewerkt qua andere aanpassingen.

Zo hebben wij al jaren een vernevel apparaat en zweren wij daarbij boven de standaard medicatie. Wederom omdat we de verschillen hebben ervaren.

Mensen die net problemen hebben zoeken ervaringen en zijn soms bang of geschrokken. Ze krijgen veel over zich heen. Maar zoals je leest vinden mensen het ook snel duur. Ook dan kan je je ervaring delen, dat een langere tijd standaard medicatie duurder is geweest dan in 1x direct naar zouttherapie gaan bijv. Of een flexineb aanschaffen etc.

Dat hoeft dan niet, maar men kan het dan overwegen.

Jij geeft advies dat iedereen moet stomen. Prima. Maar bij alleen problemen met stof is natmaken ook prima en ook dat helpt bij veel paarden voldoende.

Ik zeg echt niemand wat ze moeten doen. Dat moeten mensen geheel zelf weten.


Vleddertje1 schreef:
Flixotide voor incidenteel gebruik? Ik kreeg juist het advies om het in kuur te geven omdat het pas na aantal dagen gaat werken? Niet dat ik hiervan sowieso veel resultaat zag hoor..

Maar ga het iig nog eens uitzoeken/ navragen bij dierenarts


Daarover zijn de meningen echt verschillend. Het paard dat we hadden stond al op flixotide en kreeg het bij een slechte periode meer, maar mocht daarna afbouwen naar onderhoud.

Wij hebben meerdere veeartsen met hem en onze oude ruin gezien en die waren allen niet zo enthousiast over flixotide.
Onze huidige veearts heeft het wel voor ons besteld toen en na laatste kuur prednison mocht ik het ook bij de oude ruin proberen.
Hij adviseert ook om het niet teveel te geven en zo ligt het hier dus ook voor incidenteel gebruik.

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 18:34

superpony schreef:
.

Jij geeft advies dat iedereen moet stomen. Prima. Maar bij alleen problemen met stof is natmaken ook prima en ook dat helpt bij veel paarden voldoende.
.
.



Stomen is het meest effectief tegen schimmels en mijt.
Maar de meeste paarden doen het al goed op gedompeld hooi wanneer ze enkel overprikkeld raken door stof. Daarom heb ik dat ook 2 posts terug al gezegd.... stomen OF dompelen.

We zijn het volstrekt eens: een holistische visie op het hoesten... als in: wat kunnen nog meer onderliggende factoren zijn? En niet van alles erin gooien zonder dat je weet wat er speelt, dus een degelijke diagnose en dan pas behandelen. Ik ben met je eens dat de darm-luchtwegen connectie vaak onderbelicht blijft, en dat degelijke voedingsadviezen vaak niet komen van dierenartsen.

We zijn het louter niet eens over droog hooi voeren.
Gooi het eens als zoekterm in Google, of lees wat wetenschappelijk naslagwerk; je zult steeds weer teruglezen dat 1 van de belangrijkste zaken om aan te pakken het ruwvoer is. Stoom het of dompel het.

"Hoestvriendelijk voeren
Volgens dr. Cornélie Westermann is op gebied van voermanagement vaak veel winst te behalen. “Kijk per paard wat de meest ideale oplossing is. Droog hooi is voor gevoelige paarden een redelijke ramp. Een paard dat gevoelig is op de luchtwegen door een eerder doorgemaakt virus of verkoudheid en zijn hoofd omhoog steekt in een hooinet met 53.000 stofdeeltjes per mg, gaat zeker hoesten. Het is eigenlijk onaardig van ons als paardeneigenaren dat we dat laten gebeuren. "

Zowel UU, als Den Hoek.... maar ook Thibault Frippiat die mijn paard regelmatig checkt hameren op natmaken of stomen van het ruwvoer, als een dierenarts dat niet adviseert vind ik dat eigenlijk nalatig.

Het maakt mij niet uit of we het eens zijn, en iedereen mag inderdaad zijn eigen weg kiezen.
Maar in het belang van het paard vind ik het goed dat ik vertel wat ik heb geleerd en ondervonden door schade en schande, en wat werkzame zaken zijn. Ik vind het zonde dat iemand voor wie dit probleem nieuw is heel veel geld uitgeeft aan medicatie en hier leest dat droog hooi voeren geen probleem is....

Dus let's agree to disagree, ik zal nu netjes verder mijn klepje houden! Beterschap voor alle paarden!

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:12

Waar kopen jullie je gedestilleerd water en je zout oplossing (NaCi)?

Sites of specifieke winkels waar je dat kan krijgen (behalve bij flexineb zelf wat vast veeeeel duurder is)

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:14

fluffyfox schreef:
Waar kopen jullie je gedestilleerd water en je zout oplossing (NaCi)?

Sites of specifieke winkels waar je dat kan krijgen (behalve bij flexineb zelf wat vast veeeeel duurder is)


Ik haalde wel van die kleine wegwerpdingen van Daro bij de drogist. Maakte het ook wel zelf.
Maar bestel nu halve liter flessen bij de sportpaardenarts. Hartstikke betaalbaar.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 23:18

Ninx schreef:
fluffyfox schreef:
Waar kopen jullie je gedestilleerd water en je zout oplossing (NaCi)?

Sites of specifieke winkels waar je dat kan krijgen (behalve bij flexineb zelf wat vast veeeeel duurder is)


Ik haalde wel van die kleine wegwerpdingen van Daro bij de drogist. Maakte het ook wel zelf.
Maar bestel nu halve liter flessen bij de sportpaardenarts. Hartstikke betaalbaar.


Ik zie enkel per 6 flessen zoutoplossing. Dat is echt veel toch? Doe met 1 fles al super lang ahaha
En waar koop je je gedestilleerde water?
Want die zie ik niet op de site van sportpaarden arts
Iemand anders nog tips?