[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:09

Poh felicity, wat naar! Hoe oud is je paard?
Voor mij zou, indien mijn paard dit in rust zou doen, een teken zijn het leven te beëindigen.
Dat klinkt hard. Maar paardwaardig kunnen leven is voor mij heel belangrijk.

Hier vandaag de bronchoscopie gehad, merrie was zó braaf... stond gewoon op rust!
Goed beeld kunnen krijgen, alles zag er goed uit op een teveel aan taai slijm na.
Lichte bronchitis is de diagnose, stalmanagement was perfect volgens arts dus zo doorgaan, vooral veel blijven bewegen(trainen nu 4x pw).
Mocht het door de zomer bijv worden getriggerd dan kunnen we een kuur sputylosin overwegen.
Ik voer al preventief tijm en Foenegriek maar ga me nu nogmaals verdiepen in slijmoplossers qua supplementen.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:14

@ Wildgirl Dat is nu ook mijn gedachte.
Moet ik dit nog willen?

Ik vind het alleen zo moeilijk in te schatten hoeveel ze er zelf last van heeft. En ben ik toch steeds weer aan het zoeken miscchien moet ik toch dit of dat nog proberen.

Oo ja ze is 17
Laatst bijgewerkt door felicity op 10-05-21 22:22, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:19

Ik denk dat je paard er veel last van heeft dat kan haast niet anders toch?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:24

marleen_usar schreef:
Ik denk dat je paard er veel last van heeft dat kan haast niet anders toch?


Net als vanavond zeg ik ja zeker weten. Dan is ze ook niet helemaal zich zelf.
Maar zou ze er ook veel last van hebben als ze zwaarder ademt.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:35

felicity schreef:
marleen_usar schreef:
Ik denk dat je paard er veel last van heeft dat kan haast niet anders toch?


Net als vanavond zeg ik ja zeker weten. Dan is ze ook niet helemaal zich zelf.
Maar zou ze er ook veel last van hebben als ze zwaarder ademt.


Heb je al eens geprobeerd je hooi te stomen of voordroog te voeren?

In het ook erger in deze periode? Dan zou je kunnen denken aan allergie medicatie? Een antihistamine?

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:36

Wat sneu zeg felicity! Lastig he om in te schatten hoeveel last ze er nu van hebben als ze "goed" ogen en wanneer is het genoeg?

De mijne oogde gelukkig weer beterder dan gisteren dierenarts heeft gezegd kijk het nog even aan, wordt het weer erger moet ik bellen, maar dat ze gisteren wat benauwder was, was niet onverklaarbaar.

@wildgirl: ik ben benieuwd waar jij op uit komt. Ik zoek ook nog een supplement dat kan helpen bij het oplossen van slijm. Heb al gedacht aan anijszaad en zoethout

Wildgirl

Berichten: 11673
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:38

marleen_usar schreef:
Ik denk dat je paard er veel last van heeft dat kan haast niet anders toch?

Ik vergelijk het altijd met mijn eigen astma, dus ja hier ga ik helaas in mee.
Voor mij zou continu zwaar ademen, zeker met de zomer in aantocht wel discutabel worden.
Wat zegt de arts ervan Felicity? Hebben ze haar al volledig onderzocht?

@laura, anijs staat ook op mijn lijstje. De tijm en fenegriek doen weinig, venkel ook niet.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:45

Ninx schreef:
Net als vanavond zeg ik ja zeker weten. Dan is ze ook niet helemaal zich zelf.
Maar zou ze er ook veel last van hebben als ze zwaarder ademt.


Heb je al eens geprobeerd je hooi te stomen of voordroog te voeren?

In het ook erger in deze periode? Dan zou je kunnen denken aan allergie medicatie? Een antihistamine?[/quote]

Vorig jaar zomer was ze zo verschrikkelijk slecht. Ik heb toen echt aan in slapen gedacht. De dierenarts was er iedere week om te spuiten op het hefstigst iedere dag.
Dat wilde ik dit jaar voorkomen. En ben ik enkele weken geleden naar de kliniek geweest voor een balspoeling en endoscopie. Op aanraden van de dierenarts de flexineb aangeschaft en begonnen met vernevelen van zoutoplossing 2 maal daags.
Toen na de aanval 2 weken terug begonnen met flixotide en ventipulmin.

Maar lijk het niet onder controle te krijgen.

Gestoomd hooi en voordroog heeft ze ook gehad. Maar merk daar geen verschil in. Ze ademt altijd wat zwaarder.

Ik verwachte dat ze gisteren zwaar benauwd zou staan vanwege het weer. Maar dat was niet. Vanmorgen voor haar doen ook 'normaal'. En vanavond was het weer mis.
Ik kan ook geen link of verband ontdekken waarom vanavond wel.

Zwaaaar frusterend.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 22:48

Wildgirl schreef:
marleen_usar schreef:
Ik denk dat je paard er veel last van heeft dat kan haast niet anders toch?

Ik vergelijk het altijd met mijn eigen astma, dus ja hier ga ik helaas in mee.
Voor mij zou continu zwaar ademen, zeker met de zomer in aantocht wel discutabel worden.
Wat zegt de arts ervan Felicity? Hebben ze haar al volledig onderzocht?

@laura, anijs staat ook op mijn lijstje. De tijm en fenegriek doen weinig, venkel ook niet.


Ik heb zelf geen astma en vind het dan ook lastig om er een voorstelling van te maken.
Dankjewel dat je je eigen ervaring wilt delen.

Ik ga morgen mijn eigen dierenarts bellen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 07:24

Enige dat ik nog kan bedenken is een hevige allergie.
Heb je haar als ‘test’ wel eens verplaatst?

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 08:57

ik zit nog te bedenken: heb je misschien zwaluwnesten (of andere nesten) vlak in de buurt?
En anders misschien toch zouttherapie eens overwegen, of iig eens te informeren bij Equizouttherapie. Een paardje bij ons van stal was ook ontzettend benauwd, in rust al. Die is bij Equisana geweest en het gaat nu weer helemaal goed met hem. Wordt zelfs weer gereden.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 10:26

Sandra_H schreef:
ik zit nog te bedenken: heb je misschien zwaluwnesten (of andere nesten) vlak in de buurt?
En anders misschien toch zouttherapie eens overwegen, of iig eens te informeren bij Equizouttherapie. Een paardje bij ons van stal was ook ontzettend benauwd, in rust al. Die is bij Equisana geweest en het gaat nu weer helemaal goed met hem. Wordt zelfs weer gereden.


Onze pony stond in rust ook benauwd. Hij had zo’n 24 ademhalingen per minuut in rust en constant wijde neusgaten. Soms ook wel normale dagen tussendoor met 10 ademhalingen. Sinds Equisana niet meer benauwd en alleen kleine kuchjes bij aandraven gehad maar verder niet meer horen hoesten.

Het probleem is dat artsen het op een gegeven moment ook niet meer weten en maar weer ventipulmin en corticosteroïden voorschrijven. Als dat gestopt is komt het weer terug en als je jarenlang dat soort middelen geeft worden ze er helaas niet beter op. Die zouttherapie heeft meer gedaan dan al die andere middelen bij de dierenarts. Is weer een uitgave maar ik was vorig jaar ook €550 kwijt aan bronchoscopie en tas met medicijnen

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:08

Felicity, sterkte, ademhalingsproblemen zijn zeker een merde en maar weinig dierenartsen weten er iets vanaf (of kúnnen er iets aan doen, de westerse geneeskunde heeft ook zo zijn gebreken). Is de lever ook nagekeken geweest in het bloed? En de darm? Ik ken veel paarden die een probleem hadden met spijsvertering en daardoor zwaar begonnen ademen. Mijn merrie had dan weer een zwaar tekort aan proteïnen, maar nu hoest ze ook.

Hier gaat het spijtig genoeg niet super, niet alleen is mijn merrie terug begonnen, ook mijn ruin is nu plots heel erg aan het hoesten. Echte zware hoest ook, en de dierenarts kan enkel en alleen een endoscopie voorstellen, maar daar ben ik vet mee. Bij beiden dik, wit slijm. Omdat ze het opeens beiden hebben lijkt het mij straf dat ze allebei plots besloten aan COPD te lijden :') Op aanraden van iemand op fb geef ik nu 's morgens en 's avonds thee: honing, thijm, gember en knoflook. Ik weet dat knoflook heel controversieel is tegenwoordig maar vroeger heeft het wel altijd goed z'n job gedaan bij mijn merrie. Ze hebben het gisteren voor het eerst gekregen en hoesten toch al iets minder vandaag, eten het ook heel graag.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:45

Connie76 schreef:
Het probleem is dat artsen het op een gegeven moment ook niet meer weten en maar weer ventipulmin en corticosteroïden voorschrijven. Als dat gestopt is komt het weer terug en als je jarenlang dat soort middelen geeft worden ze er helaas niet beter op. Die zouttherapie heeft meer gedaan dan al die andere middelen bij de dierenarts. Is weer een uitgave maar ik was vorig jaar ook €550 kwijt aan bronchoscopie en tas met medicijnen


precies dat! En niet eens "op een gegeven moment" eigenlijk, maar ze weten gewoon niet meer dan dat. In het algemeen dan. Terwijl ik denk (puur gevoel hoor) dat juist ook paarden die net beginnen meer en langer baat hebben bij flexineb en/of zouttherapie. En ja dat kost wat, maar als ik nu na ga rekenen wat we al die tijd aan kosten hebben gehad %) terwijl dat nauwelijks of maar even werkte. En als ik hem dan nu zie, met z'n 18 jaar, blij ei met een conditie waar je u tegen zegt.... :+:

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:49

Sandra_H schreef:
Connie76 schreef:
Het probleem is dat artsen het op een gegeven moment ook niet meer weten en maar weer ventipulmin en corticosteroïden voorschrijven. Als dat gestopt is komt het weer terug en als je jarenlang dat soort middelen geeft worden ze er helaas niet beter op. Die zouttherapie heeft meer gedaan dan al die andere middelen bij de dierenarts. Is weer een uitgave maar ik was vorig jaar ook €550 kwijt aan bronchoscopie en tas met medicijnen


precies dat! En niet eens "op een gegeven moment" eigenlijk, maar ze weten gewoon niet meer dan dat. In het algemeen dan. Terwijl ik denk (puur gevoel hoor) dat juist ook paarden die net beginnen meer en langer baat hebben bij flexineb en/of zouttherapie. En ja dat kost wat, maar als ik nu na ga rekenen wat we al die tijd aan kosten hebben gehad %) terwijl dat nauwelijks of maar even werkte. En als ik hem dan nu zie, met z'n 18 jaar, blij ei met een conditie waar je u tegen zegt.... :+:


Ja onze pony begon er pas vorig jaar mee maar meteen hele tas met medicatie meegekregen. Later mij er meer in gaan verdiepen, ook op bokt gelezen, en kwam toen de optie zouttherapie tegen. Ben blij dat ik het gedaan heb. Nu alleen hopen dat hij nog lang klachtenvrij blijft.

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 12:54

Echt, of het komt door het weer
Of doordat we goed hooi hebben(het hooi word nog altijd nat gemaakt. De vorige partij was nog wel iets stoffig).
Maar er komt momenteel een snot uit haar neus.... Echt gatverdamme
Maar ze is absoluut niet benauwd, staat niet te pompen, is graag in beweging...
Dus ik hou het bij qua inhaleren, hou haar temperatuur in de gaten.
Geef haar gecontroleerde beweging....
En nouja dat wat eruit is kan van binnen niet meer irriteren.....

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:06

hagelslag schreef:
Echt, of het komt door het weer
Of doordat we goed hooi hebben(het hooi word nog altijd nat gemaakt. De vorige partij was nog wel iets stoffig).
Maar er komt momenteel een snot uit haar neus.... Echt gatverdamme
Maar ze is absoluut niet benauwd, staat niet te pompen, is graag in beweging...
Dus ik hou het bij qua inhaleren, hou haar temperatuur in de gaten.
Geef haar gecontroleerde beweging....
En nouja dat wat eruit is kan van binnen niet meer irriteren.....



Inderdaad alleen maar goed dat het eruit komt. Goed teken ook dat je paard niet meer benauwd is.

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:16

Ik ben idd erg blij dat het eruit komt.
Maar het is zo raar.
Echt benauwd is ze al langer niet meer.
Maar ze was af en toe nog iets knijpend aann het ademen.
Oftewel, inhaleren en dan toch deels bewegen maar niet in het zweet jagen werpt zijn vruchten af.

En dan nu hooi wat zo goed als niet stoffig is
Dat andere was ansich ook niet slecht, maar toch iets stoffiger dan dit hooi.
Beide word/werd nat gemaakt.
Dus wat nu de echt de juiste kombo is, geen idee....
Maar het komt eruit

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:21

hagelslag schreef:
Ik ben idd erg blij dat het eruit komt.
Maar het is zo raar.
Echt benauwd is ze al langer niet meer.
Maar ze was af en toe nog iets knijpend aann het ademen.
Oftewel, inhaleren en dan toch deels bewegen maar niet in het zweet jagen werpt zijn vruchten af.

En dan nu hooi wat zo goed als niet stoffig is
Dat andere was ansich ook niet slecht, maar toch iets stoffiger dan dit hooi.
Beide word/werd nat gemaakt.
Dus wat nu de echt de juiste kombo is, geen idee....
Maar het komt eruit


Wanneer ze allergisch is voor schimmels of mijt kan het zijn dat nat maken niet voldoende helpt.

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 13:31

Daar ben ik dus bang voor...
Of naja bang, ik ben blij dat we nu het juiste hooi hebben

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:17

@ Felicity, wat is er uit de onderzoeken gekomen?

Mijn pony werd iedere keer beter met het vernevelen van flixotide en pulmicort, maar bij het afbouwen kwamen de klachten weer terug. Ik ben uiteindelijk begonnen met immunotherapie. Ben nu 8 maanden verder en het hoesten is eigenlijk weg. Uit zijn testen kwamen allergieën voor bepaalde zaken, nu merk ik het nog wel wat als de bomen/struiken waarvoor hij erg allergisch is in bloei komen, dan hoest hij nog eens bij het aandraven, maar verder is het super onder controle. Niet meer zwaar ademen, geen hoest/snotter e.d.
Ik doe hem dus rond de periodes waar hij wat last krijgt nog vernevelen met zoutoplossing en silvaplex, maar verder eigenlijk niks. En de mijne komt ook van zwaar ademen, niet kunnen rijden omdat hij zo vaak/hard hoestte dat hij je uit het zadel trok e.d.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 14:19

Er zat kennelijk dus toch nog wat vast dus fijn dat dat eruit is. Hopelijk blijft je paard voorlopig klachtenvrij.

Bij ons onbekend wat de trigger geweest is. Op de vorige stal stond hij van 17:00 tot 9:00 uur op vlas op stal. Hij kreeg daar voordroog maar was geen beste kwaliteit en er zat vaak veel schimmel in wat ik eruit moest trekken. 6 maanden na verhuizing nieuwe stal, 24/7 buiten en onbeperkt hooi van goede kwaliteit uit Frankrijk, is hij gaan hoesten. Is het van al die schimmel die hij gegeten heeft of van droog hooi op huidige stal?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 15:43

Fangio schreef:
@ Felicity, wat is er uit de onderzoeken gekomen?

Mijn pony werd iedere keer beter met het vernevelen van flixotide en pulmicort, maar bij het afbouwen kwamen de klachten weer terug. Ik ben uiteindelijk begonnen met immunotherapie. Ben nu 8 maanden verder en het hoesten is eigenlijk weg. Uit zijn testen kwamen allergieën voor bepaalde zaken, nu merk ik het nog wel wat als de bomen/struiken waarvoor hij erg allergisch is in bloei komen, dan hoest hij nog eens bij het aandraven, maar verder is het super onder controle. Niet meer zwaar ademen, geen hoest/snotter e.d.
Ik doe hem dus rond de periodes waar hij wat last krijgt nog vernevelen met zoutoplossing en silvaplex, maar verder eigenlijk niks. En de mijne komt ook van zwaar ademen, niet kunnen rijden omdat hij zo vaak/hard hoestte dat hij je uit het zadel trok e.d.


Wie/ waar doe jij die immunotherapie Fangio? Kun/ wil je iets vertellen van de duur, intensiteit en kopsten van die therapie?

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-21 20:00

Super fijne dierenarts heb ik.

Ze stond vanmorgen weer best oke.
Ze heeft zware astma. Zal altijd een dingentje blijven.

Nu besloten om een 10 daagse kuur flixotide en atrovent te starten in de flexineb. Om te kijken of ze hier aangenamer bij word. Is dit niet het geval dan zou er te veel schade zijn om nog een aangenaam leven te hebben. Doet ze het hier beter op word er verder gekeken.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-21 11:09

felicity schreef:
Super fijne dierenarts heb ik.

Ze stond vanmorgen weer best oke.
Ze heeft zware astma. Zal altijd een dingentje blijven.

Nu besloten om een 10 daagse kuur flixotide en atrovent te starten in de flexineb. Om te kijken of ze hier aangenamer bij word. Is dit niet het geval dan zou er te veel schade zijn om nog een aangenaam leven te hebben. Doet ze het hier beter op word er verder gekeken.


Hopelijk gaat dat hem helpen .
Heb je er ook slijmoplossers bij gekregen? Of blijf je met zout vernevelen? Atrovent is een luchtwegverwijderaar en flixotide een corticosteroïd en remt de ontsteking. Als je hiermee stopt zit het taaie witte slijm wat nu door alle triggers nog vastzit en komt de benauwdheid weer terug.