[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 20:58

Balsamic air moet je altijd mengen met zoutoplossing als je gaat vernevelen. Puur vernevelen is te heftig. Je kan het wel puur over het eten heen gooien. Als ik deed vernevelen deed ik altijd 5 ml balsamic air en 10 ml zoutoplossing. Vaak gaf ik ook nog 10 ml over z’n portie eten heen.

felicity

Berichten: 11280
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:15

Samantha89 schreef:
Balsamic air moet je altijd mengen met zoutoplossing als je gaat vernevelen. Puur vernevelen is te heftig. Je kan het wel puur over het eten heen gooien. Als ik deed vernevelen deed ik altijd 5 ml balsamic air en 10 ml zoutoplossing. Vaak gaf ik ook nog 10 ml over z’n portie eten heen.


Ik had het inderdaad gelezen dat je het moest aanmengen. Maar wist niet meer waaren kon het niet meer vinden.
Dankjewel voor de bevestiging.

Dat is ook een goede tip om het ook over het voer te geven.

Doe je dan ook 5ml over het voer 2x per dag?

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-21 21:54

Ze krijgen bij mij maar 1 keer per dag hun vitamine korrel, dus dan gaf ik 10 ml. Maar 2 keer 5 ml per dag kan ook gewoon.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 07:58

Balsamic air inderdaad, maar Myconal is ook fijn spul. Daarvan gebruik je per sessie iets van 3 ml, en net als bij Balsamic verdund met zoutoplossing.

Is allebei spul op natuurlijke basis, en vrij verkrijgbaar. Al vraag ik me af of standaard preventief gebruiken verstandig is. Maar dat is puur gebaseerd op mijn eigen gevoel hoor, misschien kan het gewoon. Zout alleen doet ook al zoveel, ook in de flexineb.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:17

felicity schreef:
felicity schreef:
Super fijne dierenarts heb ik.

Ze stond vanmorgen weer best oke.
Ze heeft zware astma. Zal altijd een dingentje blijven.

Nu besloten om een 10 daagse kuur flixotide en atrovent te starten in de flexineb. Om te kijken of ze hier aangenamer bij word. Is dit niet het geval dan zou er te veel schade zijn om nog een aangenaam leven te hebben. Doet ze het hier beter op word er verder gekeken.


Ik quote mezelf even.

De 10 daagse kuur is afgelopen vrijdag afgelopen. Ze deed het hier beduidend beter op. Heb zelfs weer kunnen wandelen. En een klein rondje buiten erop gezeten (20 min).

Ik heb voor de kuur afgelopen was weer contact gezocht met de dierenarts. Ik was veelste bang dat als ik zou stoppen met de medicatie ze gelijk weer benauwd zou staan.
Met de dierenarts besproken en besloten om nog 5 dagen 2x daags 1 ampulle flixotide te vernevelen.
Daarna zou ze weer alleen op de zoutoplossing moeten. En dan alleen als ik daadwerkelijk ga wandelen. Dus maar een paar keer per week.

Ik zit nu weer tegen het moment aan te hikken dat ze vanaf woensdag geen medicatie meer krijgt. Ik ben zo bang dat ze meteen weer benauwd staat. En wat dan.... inslapen?

Weten jullie of er nog iets is wat ik gewoon kan bestellen op het internet en wat ik preventief kan vernevelenen en wat het ademen makkelijker maakt?


Mijne heeft 3 maanden op flixotide gestaan. Twee weken klinkt mij erg kort in de oren

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:19

felicity schreef:
Wildgirl schreef:
Ik hoor van mijn DA goede verhalen over de balsamic air Felicity.
Ik hoop met je mee dat het goed blijft gaan.

Hier na de regen zowel gisteren als vandaag tijdens de training geen hoest gehoord, wel iets verhoogd briesen.


Balsamic air heb ik nog staan. Had ergens gelezen dat ik dat niet puur mag geven maar aangelegd met zoutoplossing?
Nu zie ik dat ik het ongemengd kan vernevelen?


Er staat in de beschrijving 1 op 1 met zout vernevel. Zelf geef ik 5 ml balsamic air en 15 ml zout

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 21:12

Over flixotide gesproken (en ventolin) heeft iemand bij het afbouwen al voorgehad dat er een bloedneus komt? We waren in de eerste stap afbouwen (van 6 pufjes twee keer per dag naar 5) en vandaag 4 pufjes, maar ze zat met een kleine bloedneus die gelukkig al gestopt was. Ze heeft zo'n vier weken op beiden gestaan, hoesten is al een week of twee over en er lijkt niet echt iets benoemenswaardig qua slijm meer uit te komen. Ze zat met een bacteriële infectie (dus niet gewoon benauwd of allergie, echt ziek).

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:03

Heeft er iemand zowel balsamic air als balsamic control al gebruikt?

Paard doet het goed met af en toe nevelen met de balsamic air. Mijn DA zei dat voor langdurig gebruik de korrels beter waren.

Ik denk dan dat het dat andere is?

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 06:06

Je hebt het over vernevelen, dat kan met balsamic control natuurlijk niet.
Verder geen ervaring met de control, alleen met de balsamic air. Maar wat zou het uitmaken als je nu af en toe met balsamic air vernevelt en dat voor jouw paard werkt?

Precious20

Berichten: 2096
Geregistreerd: 25-06-06
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:10

Hallo allemaal!

De moed zakt me weer even in de schoenen. Mijn paard was de laatste tijd heel erg goed, qua ademhaling dan toch. Hij liep wel kreupel dus dat leverde ook het nodige gedoe. Dat lijkt nu onder controle te zijn & nu is hij ineens benauwd. Het plotse warme weer zal er wel voor iets tussen zitten. Ervaren jullie dat ook zo?

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 23:22

Hier ging ze ook heel erg goed. Heb haar nu wel weer 2x horen hoesten. 1x een stuk of 3 kuchen, vandaag 1 kuch. Wel beide keren na het eten van haar slobber. Afgelopen vrijdag stond ze savonds ook erg benauwd, het lijkt nu weer wat minder erg als vrijdag, maar voor het fijne tich wel een zware ademhaling. Zeker tijdens/na inspanning (en inspanning is dan alleen stappen en echt rustig aan). Lijkt vooral een reactie op de warmte te zijn. Het is ook wel ineens een enorme klap

Ik ben wel moeten stoppen met het hooi nat maken. Ze staan nu 24/7 op gras en eten bijna geen hooi (ze vertikken het om binnen te eten), dus dat ging teveel broeien en ik was bang voor schimmelvorming. dat wil je met luchtwegen ook niet.

Vernevelen is bij ons geen succes. Ik wil kijken of ik dat in het najaar met haar kan oefenen, ze wordt nu vanwege de stress alleen maar benauwder ervan en het lijkt enigzins onder controle, dus vernevelen zelf is op dit moment gelukkig niet nodig.

Blijft lastig die luchtwegpatienten

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:46

Hoi allemaal,

Mag ik even mijn verhaal hier kwijt? Ik ben al aardig ver met het lezen van dit topic (pg. 172) maar ik wilde toch even jullie mening horen.

Sorry alvast voor het lange verhaal, maar hoop toch dat jullie dit willen lezen.

Betreft mijn merrie, 21 jaar, tinker met ppid en artrose.

Begin februari hebben we een lastige periode gekend ivm te rijk voordroog. Over gezet op hooi, om armer te voeren, hooi is in mijn ogen helemaal niet stoffig en goede kwaliteit. Sinds maart is ze verkouden zegmaar. Gele dikke vanillevla klodders. En hoesten af en toe. Even de kans gegeven om zelf te herstellen. Toen dat niet gebeurde in april de veearts erbij geroepen. Die constateerde dat vooral de luchtpijp en eerste vertakkingen vol zat.

Omdat deze merrie ppid heeft durven we het niet aan om prednis(ol)on te geven. Dus is besloten een kuur van 10 dagen met respulmin en 14 dagen equimucin. Dit leek verlichting te geven. Hoesten minder en snot ook.

Ondertussen het hooi nat maken.
Toch nog niet voldoende weg. Nog zo'n zelfde kuur erachteraan. Ze bleef wel iets hoesten maar echt minder.

Kuur is gestopt en we zijn nu ruim een week verder en het is eigenlijk weer zoals het begin. Tussendoor is ze ook weer even op voordroog gegaan, ivm hooi dat op was. Vorig week weer op hooi over gegaan, wel nat natuurlijk. Maar omdat ze afgelopen weekend in de tijd dat ik er was in rust gewoon 3 fikse hoestbuien kreeg en er s ochtends een klodder gele vla van 10x10 cm voor haar stal lag, maandag de veearts weer laten komen en weer op voordroog over gegaan.

Die constateerde dat ze hetzelfde klonk als in het begin.
We hebben bloed afgenomen, geen verhoogde ontstekingswaardes, dus we moeten het toch echt richting astma/allergie gaan zoeken.

Het advies van veearts is te starten met equihaler. Ik heb vervolgens mijn huiswerk gedaan en heb gelezen dat er een aantal hier niet echt positief waren. Op de kliniek zweert de ene arts bij de equihaler en de andere had ook altijd goede ervaringen met flixotide.

Veearts heeft contact opgenomen met de universiteit. Zij raden toch de equihaler aan omdat deze in de neus gaat en het medicijn dieper in de longen kan komen dan bijvoorbeeld een babyhaler. Nu weet ik niet zo goed wat te doen.

Ik wil op zich wel de equihaler gaan proberen. Maar wat me tegenhoudt is dat het een heel apparaat is voor veel geld waar je maar 10 dagen mee kan doen. Volgens de uithof zou dat genoeg moeten zijn. Veearts zelf denkt van niet en had het zelfs over onderhoudsdosering. En dat wordt me echt te gortig elke keer 230 euro.

Dus wat zijn mijn opties voor nu?
1. Equihaler proberen en hopen dat uithof gelijk heeft en dat we er even van af zijn. Nadeel: duur
2. Flexotide met babyhaler doen. Nadeel: niet diep genoeg in longen, voordeel prijs
3. Babyhaler met het geneesmiddel wat ook in de equihaler zit. Is een pré tov flexotide Voordeel: goedkoper dan equihaler, maar duurder dan flexotide. Nadeel: niet diep genoeg in longen.
4. Inhaler voor paard aanschaffen. Heb die van walhausen gezien voor 400 euro en dan met zoutoplossing of evt. toch iets medicinaals erbij. Nadeel: ineens een grote uitgave. Voordeel: inhalator gaat lange tijd mee, altijd binnen handbereik.
5. Zoutherapie: lastig te organiseren niet echt in de buurt.

Of een combi bijv eerst starten met optie 3 en dan optie 4.

Ik weet dat ik geld moet gaan uitgeven maar ik wil dit dan wel graag het meest economisch doen zegmaar.

Paard staat op zaagsel. De rest ook. Staat in een stallencomplex met 6 paarden totaal. Van 8 tot 6 loopt ze buiten momenteel in de wei met graasmasker. S nachts nog binnen. Zou evt dag en nacht naar buiten kunnen, maar is vanwege ppid ook gevoelig voor hoefbevangenheid. Kan wel s nachts in de paddock. Maar staat dan op zand.

Er wordt hier nu volop gemaaid wat dus een extra trigger is en we hebben zwaluw nesten op stal. Maar dat is altijd zo geweest. Daarbij had ze de klachten al voordat er gemaaid werd.

Momenteel klinkt ze echt wel vol met eten.

Ze moet dus echt iets gaan krijgen, maar ben toch huiverig voor de corticosterioden ivm bevangenheid. Volgens veearts kan het geen kwaad omdat het uitsluitend in de longen komt. Maar ik vind dit gewoon echt een zwaar medicijn. Aan de andere kant misschien moeten we het nu even doen en dan daarna met een inhalator en zoutoplossing proberen te onderhouden.

Al met al heel veel zorgen. Hebben we het ene niet, dan het andere.

Wat zouden jullie mij aanraden? Als jullie nog andere suggesties hebben, graag!

Ik ben echt een nitwit, moet alles nog uitzoeken en weet bijv niet eens hoe de babyhaler werkt.

Alvast bedankt voor het lezen van dit lange verhaal maar ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

fluffyfox

Berichten: 1793
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Amstelveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:18

Ik zou echt zoeken naar zout therapie en/of een flexineb met zout.
Schoon krijgen die handel.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 22:43

Ik sluit mij bij fluffyfox aan.

Onze pony gaat nog steeds heel goed na de zouttherapie. Vond het afgelopen week heel spannend met het warme weer en hooi wat stoffig is. Totaal niet benauwd of hoesten.

Wij hadden ook geen zoutstal in de buurt en hebben een uur naar Equisana gereden. Verder houden wij het nu elke dag met de flexineb bij.

Succes met je paard

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 00:25

Ok dank jullie wel alvast voor jullie reactie. Zout heeft ook echt wel mijn voorkeur, als zijnde in vernevelaar of als zijnde zouttherapie.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 07:03

Ook ik zeg zouttherapie. Bij Equisana, of bij Equizouttherapie, die langs komen met een trailer. Dat heeft al zo ontzettend veel paarden super geholpen (incl de mijne). Wij zijn toen ons paard anderhalf jaar na de zouttherapie weer wat begon te hoesten met de flexineb begonnen en houden het daarmee onder controle.

Zouttherapie is wat intensiever (heb ik me laten vertellen), voordeel van de flexineb is weer dat er ook ander spul in kan, middeltjes op natuurlijke basis zoals balsamic air, of silvaplex, tot aan medicatie toe.
De vernevelaar van Waldhausen heb ik geen ervaring mee, maar hier in het topic is wel iemand. Nadeel daarvan is in elk geval dat hij met een snoer werkt. Flexineb is draadloos.

Die equihaler heb ik alleen maar mindere dingen over gelezen en gehoord. Snap goed dat dierenartsen en klinieken het ding zo fanatiek aanraden, want het is van Boehringer Ingelheim :$ . In verhouding duur, heel beperkt in mogelijkheden, en het lijkt me ook nog eens minder fijn en handig in gebruik. Mijn paard staat altijd heerlijk te genieten van zijn flexineb sessie, ik heb er vervolgens geen omkijken na en poets en zadel in die tijd. Maar je kunt er ook mee wandelen en zelfs longeren. Ik denk, nee weet wel zeker, dat hij op zijn zachtst gezegd not amused zou zijn als ik zo'n ding in z'n neus zou duwen.

Daarnaast zou je ook een hooistomer kunnen overwegen, als je die mogelijkheid hebt.

Verder lees ik in je verhaal nog iets over zwaluwnesten, dat kan zeker een grote trigger zijn. En voor alle triggers geldt: dat ze er eerder geen last van hebben gehad zegt niets. Een allergie bouwt zich langzaam op. Die van ons heeft vroeger ook geen luchtwegklachten gehad, en kreeg vroeger ook geen last van voordroog, terwijl hij er nu echt wel klachten door krijgt.

Wat je ook gaat doen, geld gaat het inderdaad kosten. Maar telkens de dierenarts en medicatie die alleen maar tijdelijk werkt (als het al nog werkt) is uiteindelijk ook een rib uit je lijf.

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 08:40

Een beetje hetzelfde verhaal als bij mij, maar gelukkig gaat ze nu redelijk. Alhoewel ik haar soms nog wel hoor en ze het nu met die warmte wel zwaar heeft.

Ik heb zelf een vernevelaar geprobeerd te maken, maar ze vind het doodeng. Die wordt door dat hysterische gedoe alleen maar benauwder lijkt t wel.

Ik was ook niet zo happig op het voorstel van de equihaler.

hagelslag
Berichten: 9069
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-21 09:15

Laura_ schreef:
Een beetje hetzelfde verhaal als bij mij, maar gelukkig gaat ze nu redelijk. Alhoewel ik haar soms nog wel hoor en ze het nu met die warmte wel zwaar heeft.

Ik heb zelf een vernevelaar geprobeerd te maken, maar ze vind het doodeng. Die wordt door dat hysterische gedoe alleen maar benauwder lijkt t wel.

Ik was ook niet zo happig op het voorstel van de equihaler.



Vernevelaar is ook voor sommige eng.

Ik weet niet hoeveel geluid hij maakt als je hem zelf gemaakt hebt.
Maar dat kan natuurlijk ook nog meespelen.

Ik ben best tevreden met de simpele vernevelaar
Ze doet het nog best goed erop.
En ik ben bijna weer op een beter gewicht dat ik ook weer van mijzelf mag rijden.
Dus met meer beweging erbij gaat het waarschijnlijk qua longen ook nog weer beter

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 15:28

@ FlappieR, en kunnen ze ook uitleggen waarom het met de equihaler dieper in de longen zou komen? Dit is complete bullshit volgens mij, want zo diep in de neus gaat die tuit van de equihaler niet hoor :')
Mijn paard vond het juist gruwelijk vervelend dat er iets in zn neus moest (en die is echt heel braaf met alle gekke dingen waar je maar mee aankomt). Ook heeft een babyhaler een voorzetkamer, met als voordeel dat de medicatie alleen vervliegt als je paard actief inademt. Als je de equihaler op een verkeerd moment activeert/paard trekt zn hoofd weg, dan vliegt je (hele dure!) medicatie daar in de lucht.

Dierenartsen promoten de equihaler zo enorm omdat het van boehringer is. Verder is het officieel geregistreerd voor gebruik bij paarden, daarom moeten ze eigenlijk eerst dat product voorschrijven voor ze bijvoorbeeld flixotide proberen.

Ik zou absoluut gaan voor zouttherapie of een flexineb.
Ikzelf heb geen zouttherapie gedaan (wegens niet in de buurt), maar ben voor de flexineb gegaan. Hierin heb ik eerst medicatie ook verneveld, nu af en toe nog eens wat zout of silvaplex. Ik kon deze eerst een paar weken huren via mijn kliniek. Toen ik zag hoeveel het hem hielp heb ik er ook zelf 1 aangeschaft. Misschien kan je ook zoiets doen via een kliniek bij jou in de buurt?

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:20

Hij vertelde dat hij dieper in de longen kwam omdat hij in de neus ging. Maar dat is nog geen 10 cm. Dus dat geloof ik niet helemaal, zegmaar helemaal niet. Ik zei ook dat tot vorig jaar geneesmiddelen ook niet op die manier gegeven werden.

Voor nu heb ik besloten zoutoplossing te gaan overhevelen.

Ik vind die flexineb echt super hoor, maar echt nu even te prijzig voor mij. Ik zit te dubben tussen de waldhausen super dandy vernevelaar of een professionele vernevelaar voor mensen met een masker voor paarden. Ik wil eerst kijken of het überhaupt wat voor mijn paard zou kunnen zijn alvorens ik besluit een flexineb aan te schaffen

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:38

Volgens mij kan je bij flexineb zelf een flexineb huren. Waarom probeer je dat niet eerst?

FlappieR

Berichten: 497
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: in het midden van het land

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 17:55

Dat is ook inderdaad nog een optie

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 19:03

Ja ik heb hem ook eerst een maand gehuurd hoor. Wel via kliniek, maar dat kan ook via flexineb zelf inderdaad.

goldyc

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 20:41

Heyhey,

ik heb ee negenjarige merrie die afgelopen donderdag gediagnosticeerd is met een stofallergie. Het komt echt uit het niks, ze is nooit gevoelig geweest en heeft in de bijna 6 jaar dat ik haar heb, nooit gehoest. Vorige donderdag is ze beginnen hoesten, omdat het erger werd en het me niet lekker zat heb ik maandag de dierenarts gebeld. Donderdag is hij langsgeweest. Conclusie: stofallergie. Ze reageert zeer waarschijnlijk op het stof in het hooi, maar ze lijkt momenteel ook te hoesten op stof in het algemeen. De dierenarts gaf aan dat het mogelijk is dat ze vanaf nu voor altijd allergisch gaat zijn aan hooi (of het stof erin), of aan stof in het algemeen, of, als we geluk hebben, dat het tijdelijk is en/of om de zoveel tijd zal terugkomen. Ze heeft nu een prik met cortisone gehad (ben ik geen fan van, maar je paard zich suf laten hoesten gaat ook niet), ze mag geen ongeweekt hooi meer.

Nu kan ze overdag gewoon op het gras staan, waar ze sinds donderdag dus hele dagen op staat. 's nachts gaat ze op een zandpaddock met geweekt hooi. Haar groep, waar ze bij staat, staat normaalgezien 's nachts aan een hooiruif met hooi, maar ze kunnen geen hooi weken voor de hele groep, us dat is momenteel geen optie. Ze kan 's nachts ook in de stal, maar ze staat in een binnenstal. We hebben dit de nacht van donderdag geprobeerd met het idee dat het misschien beter was dan een stoffige zandpaddock, maar dat was geen succes.

Haar luchtwegen zijn helemaal schoon, ze staat wel wat heviger te ademen dan normaal, maar er is niks te horen. Ze heeft geen snot. De dierenarts gaf aan dat ze tegen volgende week aanzienlijk minder moet hoesten en dat het na 3 weken weg moet zijn, anders is er (nog) iets anders aan de hand.

Ik ben een beetje op zoek naar tips en tricks, do's and don'ts, van lotgenoten/ervaringsdeskundigen, zeker wat de winter betreft. Haar alleen zetten in een paddock met geweekt hooi is een optie, maar dat vind ik zo zonde voor haar. Reageren paarden met een stofallergie minder of niet op voordroog of maakt dat geen verschil? Zzijn er hooisoorten waar ze gemiddeld meer last van hebben dan anderen? Maakt een stal met buitenluik veel verschil tov een zonder buitenluik? Wordt zo'n allergie steeds erger, of kan het ook stabiel blijven? Of hangt dat echt af van paard tot paard?

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-21 22:27

Sinds mijn paard voordroog krijgt gaat het heel goed, er wordt alleen heel vaak gezegt dat voordroog niet geschikt is voor paarden. Wat is jullie ervaring met voordroog?