[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:39

Hier ook geen ervaring met andere apparaten, maar wel heel blij met mn flexineb. Ik heb hem eerst een paar weken gehuurd via mn kliniek (kan ook via flexineb zelf, daarna kan je beslissen hem te houden) en was toen overtuigd van de voordelen voor mijn paard. Inderdaad het ook ermee kunnen stappen vind ik erg belangrijk.

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:18

Ik heb een nier en 2 ribben verkocht. Maar ik heb er eentje besteld. :+
Een flexineb.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:53

Ik weet niet hoe het nu zou gaan zonder flexineb, ik hoop vooral straks in het voorjaar het ergste te kunnen voorkomen, maar ik heb wel het idee dat het helpt. Ik word helemaal blij bij elk slijmpje dat ik zie!

Het enige lastige vind ik dat ik het idee heb dat ze in stilstand niet goed doorademt. Dus eigenlijk moet ik dan wandelen, opzich ook geen probleem, maar dat moet buiten op de straat en met het wispelturige weer in Nederland, kunnen we dan geen bui op ons dak krijgen. Ik de zomer vind ook t prima om lekker door de wei te wandelen, maar dat doe ik nu toch niet zo gauw.

Dus af en toe vraag ik mij wel af of t nut heeft wat ik aan t doen ben haha

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-22 19:02

Je bedoelt tijdens het vernevelen te gaan wandelen? Ja, dat is nu wel even lastig, ja... Zou een hoop schelen als de accu waterbestendig gemaakt zou kunnen worden.

Hier een ander probleem:
Pony is in voorjaar gediagnostiseerd met astma op basis van hoeveelheid slijm te zien bij bronchoscopie. Mate onbekend, geen longspoeling uitgevoerd. Lang verhaal kort: medicatie deed niets, ze is uit zichzelf over het hoesten gekomen, en de zomer 2 x paar dagen ziek met hoge koorts. De eerste keer met veel oker-geel kleurig snot. Flexineb is toen in beeld gekomen, en daarmee snel herstel.

Vanaf dat ziek zijn hoest de pony nog 1 x per maand/ anderhalve maand. Ik tel iedere kuch, maar dit zou te verwaarlozen moeten zijn.
Gaat pony uit dr stekker in de kudde, dan is ze niet méér of langer buiten adem dan dr partners in crime. Vanmorgen nog ruim 5 minuten full speed ahead door de wei waarbij ze ook heuvelop en heuvelaf crosst. Geen probleem. In de bak trainen, springen...geen probleem.
Laatst is da geweest voor een koliek, waar ze vlak voor aankomst da zelf uitkwam. Toen gevraagd nog eens goed naar de longen te luisteren gewoon omdat ze er toch al was: da hoorde niets afwijkends. (ja, zegt niet alles)

Wat wel een probleem is: sinds december ben ik het samen rijden met andere paarden uit gaan bouwen. Ook de kilometers zijn nu dermate serieus dat we verder van huis komen. Het valt op dat ze bij iedere rit waarbij ze hoog in spanning raakt door andere paarden, ze een of twee x kucht wanneer ze weer gaat ontspannen.
Vanmorgen raakte ze echt van de leg van een groepje vreemde paarden. KLaar om te gaan steigeren, voelde haar hartslag onder het zadel... We zijn de groep ruim voorbij, ze briest af, ontspant en kucht. En briest af. Weg wordt zonder problemen vervolgt, en ik hoor haar verder niet.

Heeft iemand van jullie een soortgelijke ervaring? Hoe heb jij dat aangepakt?

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:34

Hallo, ik kom even binnenvallen met wat vragen, hopelijk is dat ok! :) Ik heb vandaag mijn Haygain 2000 (de grote) binnengekregen en natuurlijk gelijk uitgeprobeerd. Het stomen van t hooi in netten ging prima. Ik heb een vraagje over het stomen van een hele baal. Leg je die op de zijkant in de Haygain (dus met de touwtjes naar je toe) of met de touwtjes omhoog? En laat je de touwtjes dicht tijdens het stomen of snij je die door voor je gaat stomen?

Verder vind ik het vullen vrij onhandig, je moet heel rustig schenken in het bijgeleverde trechtertje. Ik ben helaas niet gezegend met veel geduld. Heb jullie hier toevallig handige tips voor? En gieten jullie de boiler leeg na gebruik?
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 10-01-22 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:10

wij hebben de kleinere versie, voor een halve baal. Die houden we dan bij elkaar met een strotouwtje, en inderdaad touwtje naar boven, want je moet hem er ook weer makkelijk uit kunnen halen.

Wij gebruikten dat trechtertje al heel snel niet meer, mijn man heeft een constructie gemaakt met een stukje tuinslang, en een halve colafles :+ dat past er precies op en werkt veel handiger. Vullen gaat dan gewoon met een plantengieter, en aan de binnenkant daarvan hebben we een streep gezet zodat we altijd genoeg, maar niet teveel water pakken. Als ik er aan denk zal ik morgen even een foto maken.
En verder: wij maken hem inderdaad na gebruik altijd helemaal leeg.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 13:13

Hier inderdaad hetzelfde als Sandra_h, al heb ik gewoon een grotere trechter gekocht en inderdaad een gietertje met een streep erop voor makkelijk bijvullen.
Ik doe het hooi er zo in dat ik het er makkerlijk weer uit kan halen, dus net of de touwtjes aan de bovenkant.

Ik heb de kleinste versie, dus ik moet in de winter wel eens vaker stomen, als ik direct erna nog een net stoom dan durf ik hem gewoon bijvullen, als hij daarna weer niks doet tot de volgende dag giet ik hem leeg

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:54

Kreeg maandag helaas bericht dat de flexineb nog niet leverbaar is maar wel elk moment word verwacht. Hoop het.

Ze staat nu sinds vrijdag op de medicatie. Ik merk nog weinig verschil. Iets heldere druppels als ze briest tijdens wandelen. Ze hoest gelukkig nog steeds niet. Je hoort er dus wel duidelijker wat vol zitten in de ademhaling bij activiteit. Dus ik denk dat er wel iets gaande is. *\o/*

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:51

Dank voor de antwoorden! Morgen maar eens op pad voor een grotere trechter. :D

Fangio schreef:
Ik heb de kleinste versie, dus ik moet in de winter wel eens vaker stomen, als ik direct erna nog een net stoom dan durf ik hem gewoon bijvullen, als hij daarna weer niks doet tot de volgende dag giet ik hem leeg

Vul je bij als je net klaar bent met de eerste batch? Zit er dan niet te veel druk op de boiler?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:48

Ik heb pas na lange tijd een ontdekking gedaan... blond... wanneer je de baal in de touwtjes laat, en flink op de punten duwt (ik ga er soms op zitten... grinnik) dan is de druk veel hoger, hierdoor wordt het hooi veel beter gestoomd dan wanneer het 'losser' in de bak zou zitten.

Ik vul de boiler gewoon met een waterslang die ik niet te hard open zet. Ik maak de boiler niet elke keer leeg.... misschien wel stout, maar hij doet het goed.

Speaking of which: wel weer tijd voor ontkalken denk ik....

oh... en als je stro gebruikt: dat is een notoire stouterik waar het gaat om hoesten triggeren.... schimmelsporen....

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:20

Ik vroeg me altijd af of je merkt wanneer de flexineb cup op was. Nou ik merkte t heel goed. Patsboem deed die t bij mij niet meer. Dus ze had mazzel vandaag.

Xritt
Berichten: 614
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:27

Hoihoi,

Ik lees dat jullie al wat verder zijn in het proces met jullie paard. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Onze pony proest tijdens het rijden best veel. Vaak na een paar drafpassen hoest hij een paar keer. Daar blijft het dan ook bij. Hij heeft een tijdje (2weken ongeveer) meer gehoest. Wij dachten eerst aan een allergie of pollen. In de lente en zomer kan hij ook onrustig met zijn hoofd worden.
Wij zijn eerst gestart met foenegriek en een vitaminekuur. Toen dit niet hielp heb ik van NAF easy breahting of NAF respirator boost geven. Weet even niet meer welke. Toen dat ook niet hielp heeft de da gekeken. Aan de longen of slijmvliezen was niks te zien. Zij gaf de tip om Sputolysin gegeven. Dit leek eerst te helpen, maar het was wel een twijfel geval.
Ik wil sowieso de da weer vragen. 27 januari komen ze op voor stamgenoten voor enten en het gebit doen.
Hebben jullie tips? Hij lijkt soms ook wat traanogen te hebben, geen vieze ogen.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:09

Ninx schreef:
Ik heb pas na lange tijd een ontdekking gedaan... blond... wanneer je de baal in de touwtjes laat, en flink op de punten duwt (ik ga er soms op zitten... grinnik) dan is de druk veel hoger, hierdoor wordt het hooi veel beter gestoomd dan wanneer het 'losser' in de bak zou zitten.

Ik vul de boiler gewoon met een waterslang die ik niet te hard open zet. Ik maak de boiler niet elke keer leeg.... misschien wel stout, maar hij doet het goed.

Speaking of which: wel weer tijd voor ontkalken denk ik....

oh... en als je stro gebruikt: dat is een notoire stouterik waar het gaat om hoesten triggeren.... schimmelsporen....

Oh, ik dacht juist dat het beter zou stomen als het er losser in zit omdat het er dan makkelijker doorheen gaat en dus beter overal komt.

Ik heb tot nu toe eerst een vaste baal gestoomd, dat duurt bijna 1,5 uur. Dan erna nog 2 batches met hooinetten, die zijn in 35 min per batch klaar. Daarom lijkt losser hooi beter te gaan dacht ik?

Wij hebben dit jaar alles wat 'slecht' is zoveel mogelijk verbannen; stro vervangen door hennep, hooizolder met oud hooi leeggehaald, nu bezig met de voorraad hooi die in dezelfde schuur ligt als de loopstal is op te voeren en dan komt de nieuwe batch in een andere schuur te liggen. We zijn er druk mee. :D Maar onze hoester kan het waarderen volgens mij, hij doet het een stuk beter nu (mede dankzij medicatie).

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 00:57

Ir111 schreef:
Dank voor de antwoorden! Morgen maar eens op pad voor een grotere trechter. :D

Fangio schreef:
Ik heb de kleinste versie, dus ik moet in de winter wel eens vaker stomen, als ik direct erna nog een net stoom dan durf ik hem gewoon bijvullen, als hij daarna weer niks doet tot de volgende dag giet ik hem leeg

Vul je bij als je net klaar bent met de eerste batch? Zit er dan niet te veel druk op de boiler?


Net klaar... Ja en nee, ik trek eerst de stekker eruit, bak open, hooi dat gestoomd is eruit halen, nieuw hooi erin stoppen en dan draai ik pas de waterbijvuldop open. Opgebouwde druk/stoom heeft dan dus al de kans gehad om te ontsnappen via de kist. Heb er op deze manier iig nog nooit problemen mee gehad.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 08:30

Xritt schreef:
Hoihoi,

Ik lees dat jullie al wat verder zijn in het proces met jullie paard. Ik hoop dat jullie mij tips kunnen geven. Onze pony proest tijdens het rijden best veel. Vaak na een paar drafpassen hoest hij een paar keer. Daar blijft het dan ook bij. Hij heeft een tijdje (2weken ongeveer) meer gehoest. Wij dachten eerst aan een allergie of pollen. In de lente en zomer kan hij ook onrustig met zijn hoofd worden.
Wij zijn eerst gestart met foenegriek en een vitaminekuur. Toen dit niet hielp heb ik van NAF easy breahting of NAF respirator boost geven. Weet even niet meer welke. Toen dat ook niet hielp heeft de da gekeken. Aan de longen of slijmvliezen was niks te zien. Zij gaf de tip om Sputolysin gegeven. Dit leek eerst te helpen, maar het was wel een twijfel geval.
Ik wil sowieso de da weer vragen. 27 januari komen ze op voor stamgenoten voor enten en het gebit doen.
Hebben jullie tips? Hij lijkt soms ook wat traanogen te hebben, geen vieze ogen.


Alleen met een bronchoscopie en (evt) een BAL spoeling kun je echt zien hoe het staat met de luchtwegen. En alleen dan kun je echt bepalen wat er daarna moet gebeuren. Ik gok dat je dierenarts alleen met de stethoscoop heeft geluisterd, dat zegt niet veel. Bij die van ons leek ook alles OK, maar die heeft toch echt astma.
De gangbare supplementen, waaronder die jij noemt, onderdrukken vaak de hoestprikkel, waardoor het alleen maar lijkt of ze helpen.
In geval van astma (stofallergie, RAO) is vernevelen met zout, ofwel tijdens een zouttherapie waarbij droog zout verneveld wordt, ofwel met bijv. een flexineb, met zoutoplossing of eventueel andere middelen, veel meer succesvol dan dat waar nog de meeste dierenartsen mee komen: prednison en een luchtwegverwijderaar als ventipulmin of respulmin.

Verder is de omgeving en voeding ook heel belangrijk in geval van luchtwegproblemen. Veel buiten, geen stro meer, hooi bij voorkeur stomen (dompelen/kort weken kan ook genoeg zijn), of vervangen door goed voordroog maar daar gaat lang niet elk paard goed op. Verder kun je qua voeding en management nog meer doen, maar het is beter om eerst echt weten wat het probleem is.

Bij traanogen denk ik ook aan misschien een probleem met het gebit, bijv een ontstoken kies o.i.d. Daar kunnen ze ook door gaan hoesten.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 10:32

Hoesten kan slms ook een secundair probleem zijn vanuit de darm. Daar al aan gedacht? Juist icm traanogen

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 12:05

Laura_ schreef:
Hoesten kan slms ook een secundair probleem zijn vanuit de darm. Daar al aan gedacht? Juist icm traanogen


Heb je hier meer info over?

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:10

Ik zie dat mijn laatste zin wat kort door de bocht is haha. Hoesten kan een secundair probleem zijn. Veel problemen vinden hun oorsprong vanuit de darm. En ik dacht laatst iets gelezen te hebben dat iemand de darm had verbeterd en daarmee ook de traanogen weg waren.

Zegt niet dat het bij jouw paard zo is, maar ik kan mij voorstellen dat een verstoorde leverfunctie of iets ook voor hoesten en traanogen kan zorgen.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 13:15

Laura_ schreef:
Ik zie dat mijn laatste zin wat kort door de bocht is haha. Hoesten kan een secundair probleem zijn. Veel problemen vinden hun oorsprong vanuit de darm. En ik dacht laatst iets gelezen te hebben dat iemand de darm had verbeterd en daarmee ook de traanogen weg waren.

Zegt niet dat het bij jouw paard zo is, maar ik kan mij voorstellen dat een verstoorde leverfunctie of iets ook voor hoesten en traanogen kan zorgen.


Klopt inderdaad, maar voorzover ik weet gaan de reguliere dierenartsen niet snel zo ver om dat te onderzoeken.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:33

Laura_ schreef:
Ik vroeg me altijd af of je merkt wanneer de flexineb cup op was. Nou ik merkte t heel goed. Patsboem deed die t bij mij niet meer. Dus ze had mazzel vandaag.


Dan vervang ik ze al vrij vroeg denk ik.
Hier worden ze traag. En dan pak ik een nieuwe. Vernevel altijd een uur lang.
Meestal is dat 1 x een grote cup en nog keer een kleine. Na bepaalde tijd dan doe ik een uur met 1 grote cup en dan pak ik een nieuwe

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:45

Morgen komt mijn flexineb binnen.
Iemand nog goede tips?

Verwacht geen problemen met dragen. Ze is redelijk nuchter.

Zit er een handleiding/quick step bij? :+

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 19:53

Saaams schreef:
Morgen komt mijn flexineb binnen.
Iemand nog goede tips?

Verwacht geen problemen met dragen. Ze is redelijk nuchter.

Zit er een handleiding/quick step bij? :+


Mijn ervaring is dat ze het dragen idd prima vinden, maar het omdoen vaak wel stom vinden :')
Door het te introduceren met een snoepje vinden ze het vaak een stuk leuker hahah.

Verder zit er een uitgebreide/duidelijke handleiding bij, maar het is zo simpel dat alles uiteindelijk voor zich spreekt.

Wildgirl

Berichten: 11672
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 20:17

Juut schreef:
Je bedoelt tijdens het vernevelen te gaan wandelen? Ja, dat is nu wel even lastig, ja... Zou een hoop schelen als de accu waterbestendig gemaakt zou kunnen worden.

Hier een ander probleem:
Pony is in voorjaar gediagnostiseerd met astma op basis van hoeveelheid slijm te zien bij bronchoscopie. Mate onbekend, geen longspoeling uitgevoerd. Lang verhaal kort: medicatie deed niets, ze is uit zichzelf over het hoesten gekomen, en de zomer 2 x paar dagen ziek met hoge koorts. De eerste keer met veel oker-geel kleurig snot. Flexineb is toen in beeld gekomen, en daarmee snel herstel.

Vanaf dat ziek zijn hoest de pony nog 1 x per maand/ anderhalve maand. Ik tel iedere kuch, maar dit zou te verwaarlozen moeten zijn.
Gaat pony uit dr stekker in de kudde, dan is ze niet méér of langer buiten adem dan dr partners in crime. Vanmorgen nog ruim 5 minuten full speed ahead door de wei waarbij ze ook heuvelop en heuvelaf crosst. Geen probleem. In de bak trainen, springen...geen probleem.
Laatst is da geweest voor een koliek, waar ze vlak voor aankomst da zelf uitkwam. Toen gevraagd nog eens goed naar de longen te luisteren gewoon omdat ze er toch al was: da hoorde niets afwijkends. (ja, zegt niet alles)

Wat wel een probleem is: sinds december ben ik het samen rijden met andere paarden uit gaan bouwen. Ook de kilometers zijn nu dermate serieus dat we verder van huis komen. Het valt op dat ze bij iedere rit waarbij ze hoog in spanning raakt door andere paarden, ze een of twee x kucht wanneer ze weer gaat ontspannen.
Vanmorgen raakte ze echt van de leg van een groepje vreemde paarden. KLaar om te gaan steigeren, voelde haar hartslag onder het zadel... We zijn de groep ruim voorbij, ze briest af, ontspant en kucht. En briest af. Weg wordt zonder problemen vervolgt, en ik hoor haar verder niet.

Heeft iemand van jullie een soortgelijke ervaring? Hoe heb jij dat aangepakt?


Hier dezelfde ervaring bij spanning opbouwen, echter dan in de bak. Buiten heeft mijn pony geen spanning.
Mijn theorie is, is dat ze zich spant/opkrult waardoor de luchtpijp zich vernauwd met hoesten tot gevolg.

Laura_
Berichten: 5383
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-22 21:28

Mweh. Mijn 2e cup die erbij zat, vandaag voor t eerst gebruikt, maar hij ging zo tergend traag. Na ruim een half uur, denk bijna 3 kwartier was die nog maar op de helft. Denk dat die t niet goed doet

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-22 17:03

Zie net dat er volgende week weer korting wordt verwacht bij Flexineb. Saams als er korting komt op een nieuwe Flexineb zou ik wel even contact opnemen als ik jou was