[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:47

Zucht…paarden…Je lost een probleem op, en je krijgt er iets anders voor terug 8)7
Meneer haalt z’n neus op voor het natte hooi. Eerste dagen gingen het nog wel, maar nu heeft ie er echt geen trek meer in. Wil ook niet dat ie straks maagzweren ontwikkelt.
Iemand tips? Appelmoes erdoor oid? Niet echt super fijn voor een IR-gevoelig paard…Bepaalde soorten hooi die wel goed gegeten worden nat? Het is heel arm hooi waar hij sowieso niet al super dol op was, maar wat wel perfect past bij zijn metabolisme en gewicht. Moet alleen niet zo zijn dat ie nu stopt met eten.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:56

Ik heb vorige maand een hooistomer gekocht. Bij hooistomer.nl 600 euro. Perfect gestoomd en de paarden eten het Smakelijk. Kunnen gemakkelijk 2 goed volle hooinetten in 1 stoombeurt in.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:57

Ik wens je sterkte.

Ik heb een pony die besloten heeft de buik vol te hebben van medicijnen en supplementen, dus al een ruim half jaar slobber met zandweg weigert, slobber met maag-darm supplementen weigert. Balancer weigert.
Heb nu de combi slobber en balancer die ze ok vindt, bij gods gratie krijg ik de simpele poeder vorm-zandweg erin...maar gewoon omdat het kan weigert ze met enige regelmaat dr bak leeg te eten. Sta je mooi te kijken..pony staat in een 24/7 buiten-groep, dus ik kan het niet in een voerbak kieperen met de mededeling dat ze het zich maar uitzoekt. Nope, ik sta braaf met poy aan touwtje te smeken of ze aub dr bak leeg eet, en bij een nee kieper ik het na een half uur maar op de mesthoop |o

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:07

Oef ja…frustrerend. Haha ze zijn zo goed om vooral te doen wat niet goed voor ze is :')

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:21

Marigo schreef:
Zucht…paarden…Je lost een probleem op, en je krijgt er iets anders voor terug 8)7
Meneer haalt z’n neus op voor het natte hooi. Eerste dagen gingen het nog wel, maar nu heeft ie er echt geen trek meer in. Wil ook niet dat ie straks maagzweren ontwikkelt.
Iemand tips? Appelmoes erdoor oid? Niet echt super fijn voor een IR-gevoelig paard…Bepaalde soorten hooi die wel goed gegeten worden nat? Het is heel arm hooi waar hij sowieso niet al super dol op was, maar wat wel perfect past bij zijn metabolisme en gewicht. Moet alleen niet zo zijn dat ie nu stopt met eten.


Die van ons weigerde het natgemaakt hooi ook met volle overtuiging. Ik heb toen een hele tijd hooispray (bijv van Silverlinde, ik heb zelf iets vergelijkbaars gemaakt toen) gebruikt, gewoon over het droge, uitgeschudde hooi, en dan at hij het wel. En op die manier ging redelijk, qua hoesten. Inmiddels hebben we een haygain dus nu spray ik niet meer. Maar dat is dus nog wel een mogelijkheid.
Nou was arm hooi (per ongeluk eens een paar dagen gevoerd toen we ons hooi samen met het arme hooi van een stalgenoot in 1 trailer bewaarden en dan vaak in het donker hooi moesten pakken :) ) ook een dikke NEE, dus of hij dat gesprayd of gestoomd wel zou eten, geen idee.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:48

Hallo allemaal, mijn ouwe shetje is voor het eerst ook in de winter erg benauwd helaas. De afgelopen jaren ging het in de zomer niet goed, maar nu is het niet droog en warm en stoffig, dus balen!

Ze hoest verder niet, maar staat te piepen en je ziet haar flanken pompen. Ze staat op een PP en bijna altijd buiten. In de inloopstal hebben we vlas. Alle paarden eten droog hooi, we willen pertinent geen verpakt hooi voeren. Voor de shetjes dompelen we het hooi nu wel in het water voor we het voeren.

Nu denk ik erover zouttherapie te doen met een inhaler. Heeft iemand ervaring met zoiets als deze?

https://www.bol.com/nl/nl/p/creartix-ae ... re_pdp_www

En wat voor zout gebruik je daar dan voor?

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 05:18

Chubby schreef:
Hallo allemaal, mijn ouwe shetje is voor het eerst ook in de winter erg benauwd helaas. De afgelopen jaren ging het in de zomer niet goed, maar nu is het niet droog en warm en stoffig, dus balen!

Ze hoest verder niet, maar staat te piepen en je ziet haar flanken pompen. Ze staat op een PP en bijna altijd buiten. In de inloopstal hebben we vlas. Alle paarden eten droog hooi, we willen pertinent geen verpakt hooi voeren. Voor de shetjes dompelen we het hooi nu wel in het water voor we het voeren.

Nu denk ik erover zouttherapie te doen met een inhaler. Heeft iemand ervaring met zoiets als deze?

https://www.bol.com/nl/nl/p/creartix-ae ... re_pdp_www

En wat voor zout gebruik je daar dan voor?


Het probleem met de mensen inhalator, is dat ze niet zo diep kunnen inhaleren ermee.
Tenminste dat is wat de geleerde zeggen.

Proberen kun je het.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:01

Chubby schreef:
Hallo allemaal, mijn ouwe shetje is voor het eerst ook in de winter erg benauwd helaas. De afgelopen jaren ging het in de zomer niet goed, maar nu is het niet droog en warm en stoffig, dus balen!

Ze hoest verder niet, maar staat te piepen en je ziet haar flanken pompen. Ze staat op een PP en bijna altijd buiten. In de inloopstal hebben we vlas. Alle paarden eten droog hooi, we willen pertinent geen verpakt hooi voeren. Voor de shetjes dompelen we het hooi nu wel in het water voor we het voeren.

Nu denk ik erover zouttherapie te doen met een inhaler. Heeft iemand ervaring met zoiets als deze?

https://www.bol.com/nl/nl/p/creartix-ae ... re_pdp_www

En wat voor zout gebruik je daar dan voor?


Aangezien het probleem er al een paar jaar is: wat zegt de DA, en wat is er in de afgelopen jaren in de zomer gedaan? Bij een beestje wat zo zwaar benauwd is zou ik sowieso niet meteen zelf gaan rommelen eerlijk gezegd. Eerst eens kijken wat er echt aan de hand is, dmv een scopie/BAL spoeling, als dat nog niet gedaan is.
Verder wat Hagelslag zegt.
Daarbij, het is nu weliswaar voor ons niet warm, maar een echte winter hebben we niet, en voor een paardje met (neem ik tenminste gemakshalve aan) een flinke wintervacht kan het best flink warm zijn.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:46

Sandra_H schreef:
Chubby schreef:
Hallo allemaal, mijn ouwe shetje is voor het eerst ook in de winter erg benauwd helaas. De afgelopen jaren ging het in de zomer niet goed, maar nu is het niet droog en warm en stoffig, dus balen!

Ze hoest verder niet, maar staat te piepen en je ziet haar flanken pompen. Ze staat op een PP en bijna altijd buiten. In de inloopstal hebben we vlas. Alle paarden eten droog hooi, we willen pertinent geen verpakt hooi voeren. Voor de shetjes dompelen we het hooi nu wel in het water voor we het voeren.

Nu denk ik erover zouttherapie te doen met een inhaler. Heeft iemand ervaring met zoiets als deze?

https://www.bol.com/nl/nl/p/creartix-ae ... re_pdp_www

En wat voor zout gebruik je daar dan voor?


Aangezien het probleem er al een paar jaar is: wat zegt de DA, en wat is er in de afgelopen jaren in de zomer gedaan? Bij een beestje wat zo zwaar benauwd is zou ik sowieso niet meteen zelf gaan rommelen eerlijk gezegd. Eerst eens kijken wat er echt aan de hand is, dmv een scopie/BAL spoeling, als dat nog niet gedaan is.
Verder wat Hagelslag zegt.
Daarbij, het is nu weliswaar voor ons niet warm, maar een echte winter hebben we niet, en voor een paardje met (neem ik tenminste gemakshalve aan) een flinke wintervacht kan het best flink warm zijn.

Dit...
Ik vernevel eigelijk nooit alleen zout, maar om aan de lengen gebruik ik NaCl 0,9% (ik gebruik zelf een flexineb)

@ Marigo, mijne eten nat hooi gelukkig wel, maar hun gestoomde hooi vinden ze echt heel lekker. (en ik heb een haflinger en shetlander, dus krijgen ook vooral arm graszaadhooi). Ik heb zelf een haygain, maar je hebt ook hooistomer.nl en in engeland was er ook zoiets die niet duur was, al weet ik niet hoe dat nu met de brexit zit...
https://equisteam.com/product-category/hay-steamers/

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:00

Ik vernevel wel alleen zout, en daar doet ze het tot dusver best goed op.
Ik, of naja mijn zusje vooral nu moet er op letten dat wanneer we echt veel regen krijgen dat ze haar deken op heeft zodat ze niet uren lang met een natte vacht staat.

Heel misschien Wim ik haar volgend jaar een beetje scheren zodat de deken de hele tijd op kan. Of sws de deken vroeger erop ivm hopelijk kortere vacht. Nu heeft ze het vrij vlot warm onder de deken.

Helaas zie ik de mijne tijdelijk alleen vanaf een afstandje. Maar mijn zusje is zo lief om af en toe te laten inhaleren.
Zolang ze 1-2 x per week dit doet blijft de mijne redelijk fit.

Volgens de arts mag ik met 6 weken weer rustig beginnen met rijden(bonnie mag sws nu al, alleen ik niet).
Maar dan ben ik in het revalidatie centrum.
Maar ik ga er nu niet vanuit dat haar longen slechter worden door niet zoveel beweging.
Eigenlijk staat ze sinds september op sporadisch longeren en wandelen Stil.
December heeft mn zusje nog een rondje buiten gereden. Gewoon rustig rondje..
Maarja die heeft nu teveel te doen om ook nog te rijden

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:26

kitobeer schreef:
Ik heb vorige maand een hooistomer gekocht. Bij hooistomer.nl 600 euro. Perfect gestoomd en de paarden eten het Smakelijk. Kunnen gemakkelijk 2 goed volle hooinetten in 1 stoombeurt in.



Bereikt hij ook de temperatuur als wat kouder is. Of heb je hem niet in de kou staan

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 22:10

Hij stoomt op 100 graden. Ideaal vind ik het. Ik heb de hooistomer binnen staan. Heb jij andere ervaringen gehoord koetjeboe?

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:39

Mijn paard heeft steeds aan 1 kant neus uitvloeiing. Af en aan dus niet constant. Ze hoest onder het zadel en aan de lange lijnen maar niet als ik aan een halster longeer. Echt pissige zooi. Dit al een half jaar. Maar omdat het steeds weer weg is en dan opnieuw weer begint nog niet naar laten kijken. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Aanstaande maandag hebben we een afspraak staan bij da Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:43

Horseloverl schreef:
Mijn paard heeft steeds aan 1 kant neus uitvloeiing. Af en aan dus niet constant. Ze hoest onder het zadel en aan de lange lijnen maar niet als ik aan een halster longeer. Echt pissige zooi. Dit al een half jaar. Maar omdat het steeds weer weg is en dan opnieuw weer begint nog niet naar laten kijken. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Aanstaande maandag hebben we een afspraak staan bij da [ [url=m/YISmMa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tanden, voorhoofdholte etc etc
Maar de longen kan uiteraard ook.
Dus slim dat je een afspraak hebt gemaakt
Ansich is het natuurlijk fijn dat het eruit komt.
Dat wat buiten is, kan binnen niet meer irriteren

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 10:46

hagelslag schreef:
Horseloverl schreef:
Mijn paard heeft steeds aan 1 kant neus uitvloeiing. Af en aan dus niet constant. Ze hoest onder het zadel en aan de lange lijnen maar niet als ik aan een halster longeer. Echt pissige zooi. Dit al een half jaar. Maar omdat het steeds weer weg is en dan opnieuw weer begint nog niet naar laten kijken. Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Aanstaande maandag hebben we een afspraak staan bij da [ [url=m/YISmMa.jpg]Afbeelding[/url] ]


Tanden, voorhoofdholte etc etc
Maar de longen kan uiteraard ook.
Dus slim dat je een afspraak hebt gemaakt
Ansich is het natuurlijk fijn dat het eruit komt.
Dat wat buiten is, kan binnen niet meer irriteren


Dat dacht ik ook idd tanden of voorhoofdsholte. Vooral omdat ze verder gewoon echt super fit is en glimt als een spiegel. Als ze echt last van de longen zou hebben zou je dr ook wel horen denk ik

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:43

Horseloverl schreef:
Dat dacht ik ook idd tanden of voorhoofdsholte. Vooral omdat ze verder gewoon echt super fit is en glimt als een spiegel. Als ze echt last van de longen zou hebben zou je dr ook wel horen denk ik


Dat laatste hoeft zeker niet, die van mij klonk ook altijd schoon terwijl uiteindelijk bleek dat dat niet zo was. Maar uitvloeiing uit één neusgat klinkt inderdaad wel meer als bijv een ontsteking in de holtes, of een ontstoken kies.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 11:55

Hier normaliter voornamelijk rechts neusvloeiiing. Bij slijmoplossers vaak beetje bloedneus erbij. Bleek uiteindelijk een kies te zijn, die mogelijk al jaren speelde....

Nu alweer even een tijdje een kuchje met starten. En sinds kort weer neusvloeiiing... Aan 1 zijde, de linkerzijde dit keer. Vind het toch weer spannend, wat als het weer een kies is?? Vorige kies was zwart maar foto's waren goed, niets te zien. 'gelukkig' vormde zich uiteindelijk een fistel waardoor de arts de kies er toch uit moest halen, bleek de midden wortel flink ontstoken.

Ondanks dat ze bekend is met chronische taai slijm, ben ik nu beetje bang dat het weer een kies is. Maar ik weet nu ook dat goede rontgen foto's niets hoeven te zeggen... Dat maakt het zo lastig.

Ik durf ook niet zelf slijmoplossers te geven nu, dus ik wacht het even af.
De TA komt over een maand. Ik ben benieuwd....

Na flinke arbeid loopt het flink. Better out than in... Maar toch.
Afbeelding

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:13

Hey allemaal,

Is er toevallig iemand met een flexineb in de buurt van Veenendaal?

Ik wil er heel graag eentje aanschaffen maar mijn paard is echt de grootste stresskip die er bestaat, ik kan met een normale emmer al niet echt gemakkelijk bij hem komen. Daarnaast kan hij zich bij grote stress gewoon door z'n voorbenen laten zakken...
Ik vraag mij af of er iemand is die mij hierbij wil helpen, al is het maar 1x om te kijken of we überhaupt binnen 20cm van z'n hoofd kunnen komen.
Het is een grote vraag want de flexineb is natuurlijk super duur, maar ik hoop zo dat er iemand is die mij wil/kan helpen...

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:18

daphne_xxx schreef:
Hey allemaal,

Is er toevallig iemand met een flexineb in de buurt van Veenendaal?

Ik wil er heel graag eentje aanschaffen maar mijn paard is echt de grootste stresskip die er bestaat, ik kan met een normale emmer al niet echt gemakkelijk bij hem komen. Daarnaast kan hij zich bij grote stress gewoon door z'n voorbenen laten zakken...
Ik vraag mij af of er iemand is die mij hierbij wil helpen, al is het maar 1x om te kijken of we überhaupt binnen 20cm van z'n hoofd kunnen komen.
Het is een grote vraag want de flexineb is natuurlijk super duur, maar ik hoop zo dat er iemand is die mij wil/kan helpen...



Heel eerlijk, als je paard zo strest zou ik geen dure flexineb durven uit te lenen.

Oefenen oefenen..
En ik heb dus de goedkope variant van de flexineb.
Omdat ik de flexineb te duur vind
Maar ook ik zou de mijne niet graag uitlenen.

Te meer, als je net niet goed schoon kunt maken. Dan krijg je eventueel met kruisbesmetting te maken.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 12:28

Hier heeft de benauwdheid helaas een vervelende oorzaak. Gisteren uitslag van bloedtest dat mijn paard in contact is geweest met een Lyme infectie. Zijn klachten begonnen ook na een tekenbeet. Maandag naar de kliniek voor 5-7 dagen antibiotica infuus en daarna nog orale kuur van paar weken. Pfff….

De vraag is, heeft hij door Lyme nu ook een stofallergie ontwikkeld. Of zullen die klachten straks na de behandeling van Lyme verdwijnen. Het zal afwachten zijn. Het management wordt er niet makkelijker op. Lyme, stofallergie, hooikoorts, IR-gevoelig, gevoelige darmen (voordroog uit den boze), pssm verdacht (al kan dat dus de Lyme zijn geweest). Als ik hem thuis had staan was er geen punt, maar dit op een pensionstal regelen is geen makkelijke taak. Ik heb m’n paardje pas 1 jaar en wordt er niet leuker op zo. Ik doe alles voor hem, maar ontspannen genieten zit er niet in helaas. Pech gehad.

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:11

daphne_xxx schreef:
Hey allemaal,

Is er toevallig iemand met een flexineb in de buurt van Veenendaal?

Ik wil er heel graag eentje aanschaffen maar mijn paard is echt de grootste stresskip die er bestaat, ik kan met een normale emmer al niet echt gemakkelijk bij hem komen. Daarnaast kan hij zich bij grote stress gewoon door z'n voorbenen laten zakken...
Ik vraag mij af of er iemand is die mij hierbij wil helpen, al is het maar 1x om te kijken of we überhaupt binnen 20cm van z'n hoofd kunnen komen.
Het is een grote vraag want de flexineb is natuurlijk super duur, maar ik hoop zo dat er iemand is die mij wil/kan helpen...


Ik leen de mijne ook niet uit, om dezelfde redenen als Hagelslag. Niet alleen de flexineb zelf kost een hoop, maar de losse onderdelen (die makkelijk stuk kunnen gaan) ook. En ook vanwege evt besmettings"gevaar"inderdaad.
Dat gezegd hebbend, waarom kun je niet gaan oefenen/trainen met een gewone emmer, of liever nog zo'n flexibele emmer (die heb je volgens mij ook wel in het klein)? Als je dat eenmaal getekkeld hebt is een flexineb maar een klein stapje verder.

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:36

Begrijpelijk, het is natuurlijk te proberen.
Geen idee waar ik zo'n 'flexibele emmer' vandaan zou moeten halen, ook nog nooit van gehoord eigenlijk haha

Het kan niet zijn dat het bij iedereen in x lukt? Hoe hebben jullie dat gedaan?
Laatst bijgewerkt door daphne_xxx op 08-02-22 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13272
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:37

Waarom niet gebruik maken van de huurperiode van 10 dagen?

Soms is het langzaam aanwennen ook wel prettig. Dus beginnen met aanraken, belonen, neus erin, belonen, vastmaken, belonen enz.

hagelslag
Berichten: 9060
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:44

Marigo schreef:
Hier heeft de benauwdheid helaas een vervelende oorzaak. Gisteren uitslag van bloedtest dat mijn paard in contact is geweest met een Lyme infectie. Zijn klachten begonnen ook na een tekenbeet. Maandag naar de kliniek voor 5-7 dagen antibiotica infuus en daarna nog orale kuur van paar weken. Pfff….

De vraag is, heeft hij door Lyme nu ook een stofallergie ontwikkeld. Of zullen die klachten straks na de behandeling van Lyme verdwijnen. Het zal afwachten zijn. Het management wordt er niet makkelijker op. Lyme, stofallergie, hooikoorts, IR-gevoelig, gevoelige darmen (voordroog uit den boze), pssm verdacht (al kan dat dus de Lyme zijn geweest). Als ik hem thuis had staan was er geen punt, maar dit op een pensionstal regelen is geen makkelijke taak. Ik heb m’n paardje pas 1 jaar en wordt er niet leuker op zo. Ik doe alles voor hem, maar ontspannen genieten zit er niet in helaas. Pech gehad.



Ik hem helemaal geen ervaring met lyme.
Maar eigenlijk hoop ik voor je dat hierna het qua longklachten klaar is.
Dat gun ik gewoon een ieder paard



@daphne
Hoe introduceer je dan normaal nieuwe dingen?
Is t nog een jong ding van 2 jaar dat het echt zo extreem is?
Dat niet elk paard iets acepteerd oke... Maar na een tijdje moet je toch ergens wel handvaten hebben kunnen ontwikkelen om dingen toch te doen lijkt mij?

En hoezo verdenk je longproblemen?

Sandra_H

Berichten: 2716
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 13:56

Saaams schreef:
Waarom niet gebruik maken van de huurperiode van 10 dagen?

Soms is het langzaam aanwennen ook wel prettig. Dus beginnen met aanraken, belonen, neus erin, belonen, vastmaken, belonen enz.


Nouja, als een gewone emmer al teveel is lijkt het mij ook handiger om daar eerst mee te oefenen. Of nog beter, om het paard te leren iets beter met stress/nieuwe dingen etc om te gaan, maar dat is een discussie apart.

Edit: online zijn ze wel te vinden, in kleiner formaat. En anders zoiets https://www.action.com/nl-nl/p/opvouwbare-emmer/