[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
darkadia

Berichten: 5256
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:28

daphne_xxx schreef:
Hij heeft van de zomer inderdaad een prednisonkuur van 40 dagen gehad maar dat leek niet veel te helpen. Dat heeft volgens mij best wel aanslag gedaan op z'n darmen, veel last van z'n buik e.d. maar gaf wat verlichting maar het is niet anders dan nu.

Hij staat nu 24/7 in een grote kudde buiten, komt alleen binnen op stro tijdens poetsen/opzadelen. Dan staat hij wel altijd met zijn hoofd naar buiten. Hij vindt op beton staan eng omdat dit bij regenachtige dagen erg glad wordt en hij een keer is uitgegleden.
Hij krijgt wel droog hooi met z'n andere paardenvrienden. Als ik hem zelf wat rijker hooi geef dan week ik dit wel altijd.
Ik probeer hem in ieder geval 5 dagen in de week iets aan beweging te geven. Dit kan zijn wandelen, longeren, grondwerken of rustig onderhouddressuren. Ik merk met name dat hij snel buiten adem lijkt en het duurt wel een poos voordat hij de ademhaling volledig onder controle heeft. Vandaag had hij een fixe hoestbui en 3 weken terug ook. Maar in de tussentijd eigenlijk niet en ik hoor het sowieso nooit in de wei. Edit: ik vertel hierbij nog even dat ik hem pas een maand weer actief oppak. Daarvoor was het af en aan en ong 3 keer in de week wat doen.

De tanden is ook een heel ding en die komt gelukkig overmorgen. Hij is in februari vorig jaar (3 maanden voordat alles begon) naar de kliniek geweest voor eotrh, al zijn snijtanden zijn er nu uit.
Ik bedenk mij wel dat het misschien al wel anderhalf a 2 jaar is dat er goed gekeken is naar zijn tanden. De vorige keer heeft ze volgens mij alleen foto's gemaakt en niet naar zijn tanden gekeken. Dus misschien dat daar ook nog iets uit te sluiten valt.
Hij is verder wel vrolijk en speelt graag met al zijn paarden vrienden en eet/mest/plast goed, dat stelt mij wel gerust.


Prednison is idd vaak een aanslag op het lijf. Mijn paard heeft er licht eczeem aan over gehouden doordat het ook de afweer ontregelt.
Ik zou even de tandarts afwachten in jouw geval omdat het eenzijdige uitvloeiing is en dus goed van een tand of holte vandaan kan komen. Hoewel vernevelen ook voor de holtes wel verlichting kan geven.

Betreffende dat je paard heel angstig is, je zou kunnen oefenen met zo’n voerzak:
https://www.agradi.nl/hippotonic-voerza ... XiEALw_wcB

En daarna dan eerst huren en dan verder kijken.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 09:38

Dierenarts heeft tegen mij ook gezegd haar in beweging te houden. Nu doe ik sowieso vanwege de winter en eerdere blessures voornamelijk wandelen, maar beweging is goed voor ze!

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 12:22

nnicolex schreef:
Staat je paard al lang op deze plek? (Voordat je hem overkocht?) ik ken een paard wat jarenlang met herten heeft gestaan en ook ineens begon te hoesten. Bleek na veel onderzoek uiteindelijk allergisch voor herten.. :(

Hij staat al een jaar of 7 op dezelfde plek...

Edit: iedereen bedankt verder! Ik kan hier wat mee en ga ermee aan de slag. Eerst de tandarts afwachten en dan verder aanpakken.

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:02

Ik heb mijn paardje zondag weer opgehaald van Equisana, helemaal blij dat ze eindelijk weer thuis is.
Gaat ze weer lekker terug de kudde in en na het rollen kucht ze, “oké kn gebeuren”. Maandag heel rustig gereden, heel veel kuchen en veel slijm. “Oké het komt lekker los kan gebeuren”. Stal eigenaren zeiden we dat ze ook op de wei heeft staan kuchen, hmmm oké “komt allemaal nu los, even aankijken”. Dinsdag niet geweest en was ze vrij, vandaag m’n bijrijdster geweest en die heeft heel rustig aan gereden, veel stap beetje draf, paar rondjes galop, lekker aan de lange teugel allemaal. Ademhaling was veel beter dan voor Equisana. Maar ze zei dat de stal eigenaren zeiden dat ze echt flink stond te hoesten dat ze het helemaal binnen hoorden.
Ik heb Eva gevraagd want daar waren ze zo blij dat ze helemaal niet meer hoestte de laatste paar dagen en die zegt ook dat het niet helemaal normaal is en dat we rustiger moeten opbouwen, maar ze begon dus al te kuchen zodra ze weer in de kudde stond.

En nu? Ik was zo blij dat haar ademhaling zo goed verbeterd was, ik kan nog meer ellende er eigenlijk niet bij hebben ;(

Iemand een idee?

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:23

N_B_N schreef:
Ik heb mijn paardje zondag weer opgehaald van Equisana, helemaal blij dat ze eindelijk weer thuis is.
Gaat ze weer lekker terug de kudde in en na het rollen kucht ze, “oké kn gebeuren”. Maandag heel rustig gereden, heel veel kuchen en veel slijm. “Oké het komt lekker los kan gebeuren”. Stal eigenaren zeiden we dat ze ook op de wei heeft staan kuchen, hmmm oké “komt allemaal nu los, even aankijken”. Dinsdag niet geweest en was ze vrij, vandaag m’n bijrijdster geweest en die heeft heel rustig aan gereden, veel stap beetje draf, paar rondjes galop, lekker aan de lange teugel allemaal. Ademhaling was veel beter dan voor Equisana. Maar ze zei dat de stal eigenaren zeiden dat ze echt flink stond te hoesten dat ze het helemaal binnen hoorden.
Ik heb Eva gevraagd want daar waren ze zo blij dat ze helemaal niet meer hoestte de laatste paar dagen en die zegt ook dat het niet helemaal normaal is en dat we rustiger moeten opbouwen, maar ze begon dus al te kuchen zodra ze weer in de kudde stond.

En nu? Ik was zo blij dat haar ademhaling zo goed verbeterd was, ik kan nog meer ellende er eigenlijk niet bij hebben ;(

Iemand een idee?



Pfoei ik heb geen idee.
Hoe is de algemene toestand, benauwd of fit of niet?
Iets in de buurt wat de trigger is voor het slijm/hoesten?
Dus bomen, bosjes hooi stad of geen flauw idee

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 20:30

Ze is niet benauwd, glanst, ademt veel beter dan voor de therapie en gaat rennend en bokkend door de wei. Ze staat wel aan het bos.

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:17

Hooikoorts?

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:49

Ik zou het niet weten, maar wat onwijs vervelend.
Hooikoorts lijkt het mij nog wat vroeg voor. Een trigger uit de omgeving zou natuurlijk kunnen, maar dan bouwt ze ook wel weer snel slijm op om het zomaar te zeggen? Je zou denken dat ze daar schoon was.

Zou ook kunnen komen dat de trigger daar niet in de buurt was em dat ook een reden geweest kan zijn waarom het hoesten af nam?

Ik probeer even hardop te denken hoor.

IwanLuver
Berichten: 1883
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:55

De Hazelaar is al volop in bloei! Er zijn al hooikoorts patiënten die al flink aan de pillen zitten

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:26


JackieT
Berichten: 518
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 03:48

Wildgirl schreef:
Ik lees nog steeds mee en ondanks dat het hier best goed gaat, heeft iemand ervaring met deze vernevelaar? https://www.arvem.nl/vernevelaar-voor-paarden/


Ik heb deze! Bevalt ontzettend goed. Sluit denk ik niet zo goed aan als de flexineb, ik doe er een oude halsterklip aan zodat hij beter past. Vond het wel een beetje lastig uitzoeken hoe die werkte, maar als je het doorhebt is hij heel gemakkelijk te gebruiken.

Ik heb hem op een tafeltje buiten de box staan, slang door de tralies en zo blijft de pony rustig staan

nnicolex

Berichten: 1237
Geregistreerd: 12-11-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:24

Mijn paard heeft hooikoorts/pollenallergie, icm hoesten/benauwd en headshaking en hij heeft sinds deze week weer meer klachten. Elz en de hazelaar staan indd alweer in bloei.

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:39

Wildgirl schreef:
Ik lees nog steeds mee en ondanks dat het hier best goed gaat, heeft iemand ervaring met deze vernevelaar? https://www.arvem.nl/vernevelaar-voor-paarden/


Ik weet dat demi van nikkelen Kuijper zoiets gebruikte in haar vlogs, misschien daar eens kijken hoe zij het gebruikt?

Oké hooikoorts >;)
Kan dat zomaar opkomen? Ze heeft namelijk nog nooit zo gehoest als nu.
Ik ga er vanmiddag zelf weer heen dan kan ik het hopelijk met eigen ogen aanschouwen.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:24

@jackie t, gebruik jij hem met zout vernevelen? Hoe vaak en hoe lang en is het aansluiten een kwestie van dat de 'zak' te wijd is oid?

@nbn, ik ga googlen :D
Edit na google, zij gebruikt de zuiverzout vernevelaar die qua prijs weer een stuk duurder is.

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:32

Ik heb trouwens ook zo'n goedkope flexibele emmer ipv de flexineb met het inhaleren.
Ik gebruik nog een theedoek erbij om te gaatjes te dichten.

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:52

Ik ben gewoon eens aan het brainstormen. Wanneer je https://vonroc.com/behangafstomer-2000w ... gIG0vD_BwE aan een mondkap/korf zou kunnen bevestigen bereik je volgens mij hetzelfde resultaat als met een flexineb. Je vult simpelweg het reservoir met zoutoplossing of medicatie, het principe van stoom creëeren en door een slangetje blazen is hetzelfde. Ik wil zoiets wel eens proberen in elkaar te knutselen, zouden meer mensen dit interessant vinden om te zien of het werkt?
Indien het werkt ben je voor 5 of 6 tientjes klaar, het enige nadeel is dan, dat het geen mobiel apparaat is en je dus stroom nodig hebt. Voor mij persoonlijk geen probleem overigens!

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:59

Wildgirl schreef:
Ik ben gewoon eens aan het brainstormen. Wanneer je https://vonroc.com/behangafstomer-2000w ... gIG0vD_BwE aan een mondkap/korf zou kunnen bevestigen bereik je volgens mij hetzelfde resultaat als met een flexineb. Je vult simpelweg het reservoir met zoutoplossing of medicatie, het principe van stoom creëeren en door een slangetje blazen is hetzelfde. Ik wil zoiets wel eens proberen in elkaar te knutselen, zouden meer mensen dit interessant vinden om te zien of het werkt?
Indien het werkt ben je voor 5 of 6 tientjes klaar, het enige nadeel is dan, dat het geen mobiel apparaat is en je dus stroom nodig hebt. Voor mij persoonlijk geen probleem overigens!



Nou heel eerlijk, zelf zo'n ding maken gaat mij iets te ver.

Want hoeveel fijne partikels komen daadwerkelijk in de longen.
Hoe warm of koud komt de stoom eruit etc.
De gedachte is goed. Maar dat zou mij iets te bewerkelijk zijn.
Daarmee een hooistomer maken prima.
Maar daadwerkelijk iets inhaleren... Mjaaa
Misschien dat je daarmee wel zo'n inhaleer trailer/stal kunt maken. Maar voor direct op de neus lijkt het mij toch niet handig

Wildgirl

Berichten: 11677
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:11

@hagelslag, heel simpel geredeneerd wellicht maar verhit water tot het kookpunt en je krijgt stoom/damp. Ik ben niet zo bang voor te hete stoom gezien de stoom nog door een slang moet voordat het in de korf komt. Evt kun je de slang langer of korter maken en op die manier de temperatuur regelen. Het partikel verhaal ben ik met je eens, dat zal uitproberen worden. Ik heb een 20 jarige staan met lichte bronchitis, een enkele keer een hoest tijdens arbeid en teveel slijm geconstateerd tijdens bronchoscopie.
Ik durf het uit proberen wel aan, ik zal het ook eens aan mijn DA voorleggen.

SUSANNEx

Berichten: 833
Geregistreerd: 21-03-12
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 11:12

Wildgirl schreef:
Ik ben gewoon eens aan het brainstormen. Wanneer je https://vonroc.com/behangafstomer-2000w ... gIG0vD_BwE aan een mondkap/korf zou kunnen bevestigen bereik je volgens mij hetzelfde resultaat als met een flexineb. Je vult simpelweg het reservoir met zoutoplossing of medicatie, het principe van stoom creëeren en door een slangetje blazen is hetzelfde. Ik wil zoiets wel eens proberen in elkaar te knutselen, zouden meer mensen dit interessant vinden om te zien of het werkt?
Indien het werkt ben je voor 5 of 6 tientjes klaar, het enige nadeel is dan, dat het geen mobiel apparaat is en je dus stroom nodig hebt. Voor mij persoonlijk geen probleem overigens!


Ik gebruik zo'n behangstomer voor het stomen van mijn hooi en zou dat persoonlijk niet graag aan het gezicht van mijn paard koppelen haha! Geen ervaring met de temperatuur van een Flexineb, maar het stoom uit een behangstomer is echt heel erg heet.

Edit: aan mijn behangstomer zit ook een slang van ca 1.20 meter? maar als nog erg hete stoom..

Sandra_H

Berichten: 2719
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 12:05

Stoom uit een behangstomer (of hooistomer) is idd kokend heet!! Die stoom/damp wordt echt op een heel andere manier tot stand gebracht als de nevel in bijv een flexineb of andere vernevelapparaten voor paard en mens en dat wordt ook totaal NIET heet, nog niet een klein beetje. Dat is echt op geen enkele manier te vergelijken. Inderdaad niks mis mee als je er zelf een hooistomer mee in elkaar knutselt, maar om er nou een paard aan te willen hangen, om zo voor een paar tientjes klaar te zijn???

Ninx

Berichten: 14571
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:28

Vernevelen is iets anders dan stoom.

Een vernevelaar vernevelt de werkzame stof (zoutoplossing of medicatie) in zeer kleine deeltjes die goed inhaleerbaar zijn. Dat heeft niets te maken met stoom, stomen, water verwarmen.
Het water wordt of met luchtdruk of trilling vernevelt.

Je kunt een humane vernevelaar zoeken op marktplaats en verbouwen. Maar zowel de hooistomer (Haygain) en Flexineb kun je qua kwaliteit helaas niet evenaren.

Stomen is echt iets heel anders en omdat stoom ontstaat door koken/ verhitting is dit iets waar je niet mee kunt werken, levensgevaarlijk. Kan me hooguit voorstellen dat je een dichte box zou kunnen vullen met stoom + etherische oliën die ingeademd kunnen worden.

daphne_xxx
Berichten: 645
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 15:14

Nou de tandarts is voor die van mij geweest. Er zat 1 kies ontzettend los en leek rot te zijn bij de wortel of ook aangetast door eotrh. Die kon de tandarts er zonder problemen er met de hand uithalen. Er zitten nog wat kleine wortelstukjes, echt ministukjes, in de wond maar de rest kreeg ze eruit.
Nu maar eens kijken hoe dat zich verder ontwikkeld.

Ze vond hem verder niet moeilijk/zwaarder ademen ondanks de spanning. Dat was weer een mooi om te horen.

Laura_
Berichten: 5387
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:51

Ik heb geprobeerd zo'n vernevelaar zelf te maken. Ik dacht ook dan ven ik met een paar tientjes klaar inderdaad. Maar ze vond dat heel erg eng! Ook omdat ze vast zat denk ik. Een keer met t hoofd bewegen en alles schoof alle kanten op op mn tafeltje. De flexineb is wat dat betreft echt een fijn ding, zeker omdat die draadloos is!

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 09:21

Wildgirl schreef:
Ik lees nog steeds mee en ondanks dat het hier best goed gaat, heeft iemand ervaring met deze vernevelaar? https://www.arvem.nl/vernevelaar-voor-paarden/


Ik ken deze niet, maar ben nu een ruime week bezig met de Flexineb en ik vind het wel heeeeel handig dat deze draadloos is. mijn paard is niet zo rustig in de stal dus ik kan hem gewoon met masker buiten zetten (uiteraard onder toezicht) of rondje wandelen met het masker op. Zeker dat wandelen zorgt ervoor dat ze echt adem moeten halen, terwijl mijn paard in stal nog wel eens zijn adem wil inhouden :Y)

hagelslag
Berichten: 9136
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 21:30

Solekamer aurich(zouttherapie) maakt reclame met zoutoplossing van 2%. Of zelf meer. Naar het schijnt zou dat qua inhaleren beter zijn.
Heeft iemand van jullie ermee ervaring?