[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:15

Ja hebben we. Onze dierenarts (ook in Duitsland) raadde toen we gingen starten met de Flexineb 5% oplossing aan.

N_B_N
Berichten: 1965
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:02

Ik ben wel benieuwd naar die oplossing. Kunnen jullie daar meer over vertellen? Waarom is die beter/anders dan de zoutoplossing die je bij Flexineb zelf kan bestellen?

hagelslag
Berichten: 9179
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:15

Nou dat weet ik dus niet, volgens hun werkt het beter met een hoger zoutgehalte...
Zoute lucht, wadden etc is ook qua zoutgehalte hoog

rover_
Berichten: 1375
Geregistreerd: 27-10-09

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 15:25

Paard van 27 van een vriendin staat bij mijn paard in de groep en heeft het nu benauwd/slijm. Hij is al jaren met pensioen, 3 jaar geleden al opgegeven (blessures), maakt het gelukkig boven wonder goed momenteel, maar is wel echt een paard van de dag.
Idee is om hem nu tijdelijk te ondersteunen met een puffer. Ze gaan hopelijk over ca 6 weken de wei weer op en dan heeft hij geen last meer. Om uit te proberen of hij het accepteert (hij is niet de makkelijkste) en om niet voor niets kosten te maken kregen we de tip om een menseninhaler met grote voorzetkamer(?) te proberen. Afhankelijk van type kan ze dan via dierenarts prednisolon kuur krijgen.
Hebben jullie een tip welke types voldoen? (Op marktplaats staat wel een en ander maar wij kunnen het niet inschatten).
Nat hooi weigert hij te eten, voordroeg kan hij niet tegen. Het hooi zit in slowfeeders (goed losgemaakt), goede kwaliteit, weinig stof. Ivm grootte van de groep is hooi stomen geen optie.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 17:13

kitobeer schreef:
Hij stoomt op 100 graden. Ideaal vind ik het. Ik heb de hooistomer binnen staan. Heb jij andere ervaringen gehoord koetjeboe?


Ja snap dat hij stoomt op 100 graden.
Maar welke temperatuur word het hooi. De stomer die ik nu heb haald makkelijk in de zomer de 90 graden maar in de winter koelt de stoom al snel af waardoor het hooi zelf niet de juiste temperatuur behaald

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:26

Zo heb ik het nog niet nagemeten. Maar de thermometer geeft duidelijk 100 graden aan. En die zit bovenop het hooi. Bacteriën en schimmels worden gedood vanaf 75 graden. Mij lijkt het gewoon on orde te zijn. Trouwens het is veel minder intensief dan hooi nat maken. Het ruikt ook heerlijk en het helpt echt wel.

hagelslag
Berichten: 9179
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 20:31

rover_ schreef:
Paard van 27 van een vriendin staat bij mijn paard in de groep en heeft het nu benauwd/slijm. Hij is al jaren met pensioen, 3 jaar geleden al opgegeven (blessures), maakt het gelukkig boven wonder goed momenteel, maar is wel echt een paard van de dag.
Idee is om hem nu tijdelijk te ondersteunen met een puffer. Ze gaan hopelijk over ca 6 weken de wei weer op en dan heeft hij geen last meer. Om uit te proberen of hij het accepteert (hij is niet de makkelijkste) en om niet voor niets kosten te maken kregen we de tip om een menseninhaler met grote voorzetkamer(?) te proberen. Afhankelijk van type kan ze dan via dierenarts prednisolon kuur krijgen.
Hebben jullie een tip welke types voldoen? (Op marktplaats staat wel een en ander maar wij kunnen het niet inschatten).
Nat hooi weigert hij te eten, voordroeg kan hij niet tegen. Het hooi zit in slowfeeders (goed losgemaakt), goede kwaliteit, weinig stof. Ivm grootte van de groep is hooi stomen geen optie.



De kosten van een probeersel met een mensen inhalator wegen denk ik niet op tegen de huur van een flexineb voor 1 of 2 weken.

Mocht het met de flexineb lukken, kun je altijd nog de goedkopere versie kopen. Die kosten tussen de 300 en 400 Euro nieuw.

Een inhalator voor mensen is niet krachtig genoeg voor paarden

JackieT
Berichten: 519
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 23:24

Wildgirl schreef:
@jackie t, gebruik jij hem met zout vernevelen? Hoe vaak en hoe lang en is het aansluiten een kwestie van dat de 'zak' te wijd is oid?

@nbn, ik ga googlen :D
Edit na google, zij gebruikt de zuiverzout vernevelaar die qua prijs weer een stuk duurder is.


Ik gebruik hem voor zoutoplossing en soms voor kamille, zit een grote bak bij voor de zoutoplossing en een kleine voor medicatie e.d . De zak is 1 maat en die past niet op die van mijn pony, maar als je hem wat strakker trekt en dan een klipje is het zo opgelost. Ik gebruik hem 5 a 6 keer per week, een half uur tot 40 minuten.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 17:28

De pony van mijn dochter heeft gisteren ook weer licht gehoest, dit was echt maanden geleden. Hoorde ook op de radio dat mensen met hooikoorts weer last kunnen hebben. Vernevelen dus weer even elke dag gaan doen. Heb ook puur pollen besteld om eens te proberen.

Vorig jaar heeft hij 10 dagen bij Equisana gestaan en was rond de €600 kwijt, ook icm de vitafloor. Een hoop geld maar een jaar daarvoor was ik dat ook kwijt aan dierenartskosten/medicijnen/bronchoscopie.

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 12:43

Hoi allemaal! Heb al een heel deel van het topic doorgelezen en kom met jullie meelezen. Afgelopen week te horen gekregen dat mijn 23 jarige haflinger merrie astma heeft.
Een lastige combinatie met de darmproblemen die ze heeft (afgelopen juni een flinke darminfectie gehad), ze mag daarom absoluut geen voordroog/kuil hebben. We gaan nu eerst beginnen met het stomen van hooi, alle ingrediënten om zelf een stomer te maken heb ik inmiddels gekocht.
Verder hebben we de bodembedekking in de stal veranderd van stro naar vlas. Belangrijk is natuurlijk dat ze zo veel mogelijk buiten staat maar 's nachts is dat op de huidige stalling niet mogelijk.
Mocht het een tijdje niet zo goed gaan dan mag ze wel tijdelijk op de Ventipulmin, dat helpt haar vaak wel. Prednison heeft ze een hele tijd gehad voor haar darmen maar daar doet ze het niet zo goed op..
Vernevelen willen we misschien in de toekomst wel gaan doen maar eerst even kijken hoe deze management veranderingen zijn werk doen.
Vraag voor de mensen die een stomer gebruiken; doen jullie het hooi er los in of in een net? en in wat voor net dan? Ik heb slowfeeder netten van de EJ, die zijn van Nylon. Als ik zo een beetje google dan zouden die niet moeten krimpen in de stomer.. benieuwd naar jullie ervaringen!

Hebben jullie nog ideen/tips/ervaringen waar ik wellicht iets mee zou kunnen?

Fangio

Berichten: 2568
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 13:02

Ach, wat vervelen voor Flicka! Ik denk dat je zo in ieder geval al goed begonnen bent. Ik doe mijn hooi in plakken in een hooinet en dat in de stomer. Ik heb ook de slowfeednetten van EJ eigen merk. Sommige krimpen wel een beetje, maar de meeste houden het prima.
Mijne krijgt ook dagelijks een schepje biergist (van pit&pit) en wat speedibeet bij voor z'n darmen. Bij de mijne helpt die compbinatie goed.
Mijne staat overigens ook snachts binnen in de winter, dat gaat prima, maar al mijn paarden staan op equibedding, en ik ben de enige die in de stallen komt. Op pensionstal zou ik er dan vooral op proberen letten (in de mate van het mogelijke) dat er niet geveegd wordt/opgestrooid wordt, dat soort stofgenererende dingen als ze op stal staat. En liefst alle of toch zoveel mogelijk paarden in haar buurt ook op vlas.

Horseloverl
Berichten: 2233
Geregistreerd: 27-03-13

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:08

Nou even uitslag van de Fries. Dikke kieswortel ontsteking op meerdere kiezen. Dikke kuur penicilline en hopen dat het daarna over is. Anders nog verder kijken

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:18

Pony hier gaat beter gelukkig! Vandaag voor het eerst weer gelest OHZ. Ze vindt de draf op lange stukken nog pittig. Dus doen we kleine stukjes.
Maar we zijn er nog lang niet..

Iemand ervaring met Silvaplex vernevelen?
Vernevel je na de 10ml silvaplex dan ook nog de nacl?

Ik hoor veel over een hogere nacl oplossing. Maar hoe hoog % is nog prettig voor het paard?

mayka1234

Berichten: 91
Geregistreerd: 29-02-16
Woonplaats: Zierikzee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:28

Saaams schreef:
Pony hier gaat beter gelukkig! Vandaag voor het eerst weer gelest OHZ. Ze vindt de draf op lange stukken nog pittig. Dus doen we kleine stukjes.
Maar we zijn er nog lang niet..

Iemand ervaring met Silvaplex vernevelen?
Vernevel je na de 10ml silvaplex dan ook nog de nacl?

Ik hoor veel over een hogere nacl oplossing. Maar hoe hoog % is nog prettig voor het paard?


wat fijn, verbetering! Heeft ze met draven last van d'r been of luchtwegen?

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 14:33

mayka1234 schreef:
Saaams schreef:
Pony hier gaat beter gelukkig! Vandaag voor het eerst weer gelest OHZ. Ze vindt de draf op lange stukken nog pittig. Dus doen we kleine stukjes.
Maar we zijn er nog lang niet..

Iemand ervaring met Silvaplex vernevelen?
Vernevel je na de 10ml silvaplex dan ook nog de nacl?

Ik hoor veel over een hogere nacl oplossing. Maar hoe hoog % is nog prettig voor het paard?


wat fijn, verbetering! Heeft ze met draven last van d'r been of luchtwegen?


Been godzijdank geen moment last van gehad. Ze is daar niet kreupel op geweest. Wond is 80% genezen en beweging geeft geen verslechtering. Dus heel blij mee.

Luchtwegen. Geen hoesten of benauwdheid. Maar meer dat de aanspanning haar moeite kost. Dus dan gaat ze wat boos doen, opbollen en dan patsboem stilstaan en dan zie je aan haar hoofd potverdikkie dat was moeilijk :+

Ze heeft natuurlijk weer een spierachterstand van 6 weken. Niet ideaal voor een pony met een beperking :=

Ze probeerde het eerste drafje echt wel weer de teugels weg te trekken en dat “pullen” maar als je er dan toch iets motiveert dan stopt ze ermee gelukkig.

hagelslag
Berichten: 9179
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:09

Horseloverl schreef:
Nou even uitslag van de Fries. Dikke kieswortel ontsteking op meerdere kiezen. Dikke kuur penicilline en hopen dat het daarna over is. Anders nog verder kijken



"fijn" hopelijk is dat het enige en niet nog longproblemen erboven op....



@flicka, misschien kun je ook nog inhaleren ipv prednison etc...


@saams fijn dat je weer wat mag.
Ik zou alleen dan wel iets rustiger aan doen qua trainen als ze het echt zo, waar vind.... Tenminste het klinkt nu alsof je te ver over de grens gaat(let wel, zo klinkt het en ik kan ernaast zitten)

Saaams

Berichten: 13295
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:22

Bedankt voor je bezorgheid. Dat waardeer ik hoor. Maar ik ken haar als mn broekzak. Ik ga niet over haar grenzen. Want we doseren, geven ruimte en werken er sowieso nog niet in het zweet.
Ik accepteer dat zij aangeeft niet verder te kunnen En dan is er geen straf voor stilstaan. Dan is t gewoon belonen. Aangezien er een heleboel goed gedrag was (kantelen van bekken, schoftliften en achterbeen dragen) *\o/*

As vrijdag hebben we weer een telefonisch vervolg consult met de dierenarts.

hagelslag
Berichten: 9179
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 15:43

Naja dat dus :Y)
Het klonk dus net iets "erger" dan dat het was

Maar fijn dat het goed gaat

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-22 19:17

kitobeer schreef:
Zo heb ik het nog niet nagemeten. Maar de thermometer geeft duidelijk 100 graden aan. En die zit bovenop het hooi. Bacteriën en schimmels worden gedood vanaf 75 graden. Mij lijkt het gewoon on orde te zijn. Trouwens het is veel minder intensief dan hooi nat maken. Het ruikt ook heerlijk en het helpt echt wel.


Dan zal het wel kloppen. Mm waarom krijg ik hem dan niet zo warm. Miss te koude omgeving

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 09:17

Heb jij hem binnen of buiten staan? En ligt je slang op de grond? Die van mij staar wel binnen uit de wind. En ik leg de slang niet op de grond in mijn geval zou ik de slang kunnen inkorten die is veel te lang.

Flicka12

Berichten: 3113
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 15:30

Joepie mijn vriend heeft de hooistomer gemaakt! Zo benieuwd naar hoe het zijn werk gaat doen :D

We zijn van plan om hem 's avonds te vullen (hooinetten+water) en hem dan in de stroom te zetten met een tijdschakelaar zodat het 's ochtends klaar is en de staleigenaresse het kan voeren. Meer mensen die het op deze manier doen?
Daarnaast vroeg ik me af hoe lang het 'te' heet is om te voeren? Ze voeren rond 8 uur dus ik zou zeggen dan dat het om ca. half 8 klaar is?

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 19:10

Ik hang hem vrij snel op. Hij dampt wel wat maar dat deert mijn paard niet hoor.

L_iek
Berichten: 9726
Geregistreerd: 11-01-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 07:54

Hoi, ik wil mezelf hier graag melden. Mijn fjord van 18 jaar oud is gisteren bezocht door de dierenarts in verband met een benauwde hoest. Heeft clenovet en sputolysin gekregen. Ook gaf de dierenarts tips om zijn huisvesting te verbeteren. Ik hoop natuurlijk dat het met de medicatie beter gaat maar mocht dit niet het geval zijn, wat adviseren jullie dan qua verder onderzoek? Dierenarts kwam met verschillende opties, endoscopie, kijken naar allergische reacties. Ik heb dit nog nooit aan de hand gehad dus ga mijzelf hier zeker in verdiepen, maar ben ook benieuwd naar ervaringen van andere.

darkadia

Berichten: 5260
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 09:11

Als eerste zou ik kijken naar inderdaad de huisvesting, maar ook de voeding van het paard. Verder worden er met vernevelen bij veel paarden goede resultaten bereikt.
Medicatie verkocht vaak maar tijdelijk helaas. Voor hoe lang heb je mee gekregen en wat hoopt de dierenarts nog verder te kunnen zien/doen met onderzoek als de endoscopie?

L_iek
Berichten: 9726
Geregistreerd: 11-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 10:49

darkadia schreef:
Als eerste zou ik kijken naar inderdaad de huisvesting, maar ook de voeding van het paard. Verder worden er met vernevelen bij veel paarden goede resultaten bereikt.
Medicatie verkocht vaak maar tijdelijk helaas. Voor hoe lang heb je mee gekregen en wat hoopt de dierenarts nog verder te kunnen zien/doen met onderzoek als de endoscopie?


Hij heeft voor twee weken medicijnen. Verder krijgt hij op dit moment hooi en tweemaal daags een handje brokken. Dierenarts adviseerde kuil maar daar zou hij dan niet zoveel van mogen in verband met zijn aanleg om snel dikker te worden. Mijn voorkeur heeft dan ook dat zijn hooi natgemaakt wordt/gestoomd.

Op dit moment staat hij op stro. Ik ben aan het overleggen om over te gaan op vlas, echter heeft dit weinig zin omdat zijn buren wel op stro staan. Mijn fjord gaat nu in de ochtend rond 7 uur naar buiten en komt in de avond weer binnen. Hij heeft nog nooit 24/7 buiten gestaan maar dat is wel iets wat ik nu in overweging neem.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik even vergeten ben waarvoor de endoscopie precies zou zijn. Maar ik denk dat dit ging over eventueel slijm in de luchtwegen? Dierenarts sprak in ieder geval over mogelijke allergieën.

Het is nu vooral even afwachten wat de medicijnen doen maar ik wil mezelf wel vast voorbereiden op wat eventuele vervolgstappen kunnen zijn.