[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:09

Rob jan Zomer.

Ik heb hem 3 jaar geleden al eens eerder erbij gehad.

Ze is helaas sinds een week ook onregelmatig.
Hij kon in het meten zien dat ze artritis heeft op het SI gewricht.

Dat kon ik bevestigen met haar kreupelheid maar ook met feit dat ze de diagnose SI artrose heeft.

Vandaar dat ik echt waarheid zie in het resultaat van de meting.

Afbeelding

hagelslag
Berichten: 9073
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:14

@saams.
Luisterd je da dan niet het hart en de liggen standaard af voordat je medicijnen krijgt?
Neem aan dat vocht rondom het hart of achter de longen wel te horen is..

Ik heb de mijne net laten inhaleren en ze mogen nu beide even op hrt gras.
Dan kan ze mooi met de neus naar beneden alles eruit laten stromen.
Ik zal haar over 3-4 uur nog weer ff inhaleren

Vinny12511

Berichten: 121
Geregistreerd: 23-05-15
Woonplaats: Ospel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:17

Sandra_H schreef:
waar vernevel je nu mee dan?


Lysomucil en zoutoplossing in de morgen en avond en in de middag zoutoplossing en balsamicair.

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:18

hagelslag schreef:
@saams.
Luisterd je da dan niet het hart en de liggen standaard af voordat je medicijnen krijgt?
Neem aan dat vocht rondom het hart of achter de longen wel te horen is..

Ik heb de mijne net laten inhaleren en ze mogen nu beide even op hrt gras.
Dan kan ze mooi met de neus naar beneden alles eruit laten stromen.
Ik zal haar over 3-4 uur nog weer ff inhaleren


Jawel, standaard.
Ik heb geen idee. Daarom ook je moet het “zweverige” geloven.
Ik kan de beredenering zeker plaatsen. We gaan het ervaren. Ik wil het graag een kans geven.

hagelslag
Berichten: 9073
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:20

Oh maar ik geloof ansich best veel.
Maar ik vind het raar dat je da dat dan niet heeft opgemerkt

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 14:44

Hier up en down. Maar omdat het gras nu in bloei staat en dat zowel pollen als bij dit weer veel stof geeft, denk ik dat dat de trigger is. Dus gewoon maar blijven puffen ('s -ochtends) en vernevelen ('s-avonds), rijden gaat prima met af en toe een kuch...

manon1974
Berichten: 71
Geregistreerd: 25-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 15:29

Saaams schreef:
Rob jan Zomer.

Ik heb hem 3 jaar geleden al eens eerder erbij gehad.

Ze is helaas sinds een week ook onregelmatig.
Hij kon in het meten zien dat ze artritis heeft op het SI gewricht.

Dat kon ik bevestigen met haar kreupelheid maar ook met feit dat ze de diagnose SI artrose heeft.

Vandaar dat ik echt waarheid zie in het resultaat van de meting.

[ [url=m/BTdrwt.jpg]Afbeelding[/url] ]

Rob jan zomer is fijn he! Komt hier ook al wat jaartjes over de vloer :-)
Had hem nog advies gevraagd voor ons paard nu die een eenzijdige neusuitvloeing heeft(word waarschijnlijk ct scan en gaatje(s) in hoofd drain(s) erin en spoelen voor langere tijd :-( dus vroeg of hij hier ervaring mee had..hij zei prostaat druppels en die krijg preso wel vaker van hem, die prostaat is altijd een zwakke plek en met de druppels weer top! Maar de prostaat staat dus via de meridiaan met de sinussen in verbinding..dus ja..klinkt logisch zou je zeggen ;-)

miesie22

Berichten: 753
Geregistreerd: 19-12-06
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-22 22:36

Sorry dat ik even binnen kom vallen in het topic. Maar ik denk dat hier genoeg bokkers zitten met hetzelfde probleem. Ik heb vanmiddag een topic geopend over het vinden van een plek voor een paard met luchtwegproblemen ( https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=2060787&lr=676540160#unread ).

Hier nog bokkers met tips? Heel benieuwd of jullie dezelfde problemen ervaren..

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 16:53

Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden ben ik met mijn paard naar de kliniek in Utrecht geweest, omdat hij benauwd blijft en blijft hoesten. Na 1 rondje draven heeft hij al geen puf meer en is hij benauwd. Voordat we naar de kliniek gingen is mijn eigen dierenarts al vele keren langsgeweest, medicatie gegeven , longspoeling gedaan maar niks leek te helpen of duidelijkheid te geven.

Nu na de kliniek blijkt hij toch equine astma te hebben met een flinke allergische component waarschijnlijk stof en pollen. Zij gaven mij eigenlijk als enige opties:
- dampbox in voor 2 weken en daarna elke zomer 24/7 binnen houden. Flexineb als onderhoudt
- eventueel dampbox in voor 2 weken daarna verhuizen richting de zee in de hoop dat de zeewind helpt en flexineb als onderhoudt.

De eerste optie vind ik niet paardwaardig en dus geen optie.

Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met pollen allergie. In de winter is hij heel fit en in de zomer kan hij amper een rondje stappen. Hij krijgt nu dexamethason intramusculair voor 12 dagen en ventipulmin om hem te helpen totdat het lukt om te verhuizen. Daarna gaat hij over op prednison.

Hebben jullie nog adviezen hoe ik hem kan helpen? Hij is pas 6 dus ik hoop dat ik hem nog wat langer kan laten genieten. Ik ben voor nu op zoek naar een stal in de buurt van de zee, maar ook dit is niet makkelijk te vinden in mijn omgeving (Zandvoort/Noordwijk).

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 07:52

Ik ben geen dierenarts of andere deskundige (wel ervaringsdeskundig helaas, zoals velen in dit topic) maar eerlijk gezegd vind ik het afgezien van de flexineb (want dat is een goeie!) een nogal bijzonder advies. Pollen zitten overal. Ook langs de kust. Check voor de grap maar eens de pollenkaarten/radars om te beginnen. Misschien dat je direct aan zee met westenwind minder last zult hebben, maar ik ken geen pensionmogelijkheden OP het strand. Daarbij is het advies dus gebaseerd op waarschijnlijkheid.

Hebben ze niets gezegd over wat je daar waar je staat nog kunt doen qua aanpassing van management en voeding? Daar valt misschien nog heel veel te halen. Lees dit topic maar eens helemaal door. Ervaringen zat, al is het per paard en situatie wel uitproberen wat voor jou werkt, maar voorzover ik weet niemand hier zijn paard 24/7 opsluit. Eerder andersom.

Met de dampbox in Utrecht heb ik geen ervaring, wel met het vernevelen van droog zout in een 10 daagse kuur bij Equisana stables. Daar is ons paard met astma helemaal van opgeknapt, en toen hij na ongeveer anderhalf jaar toch weer wat begon te hoesten hebben we dat onder controle gekregen en kunnen houden met de flexineb, en door het hooi te stomen. Geen medicijnen nodig, zelfs geen luchtwegsupplementen oid, hij is nu 19 met een bere-conditie en kan en wil nog alles.

En dan v.w.b. de pollen: daar reageert die van ons ook wel op. Hij doet het erg goed op Puur Pollen. En er zijn paarden voor wie bijv een pollennetje al genoeg is.

v.w.b. de stalling: waar en hoe sta je nu dan?
Want als je al in omgeving Zandvoort/Noordwijk staat kun je toch ook niet heel veel dichter richting zee?

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 08:15

Waarom wordt er niks aan de pollen gedaan of is dit niet zeker? Utrecht heeft alle mogelijkheden daarvoor namelijk. Medicatie tegen pollenallergie hebben zij als één van de weinige klinieken.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:25

Spenk schreef:
Waarom wordt er niks aan de pollen gedaan of is dit niet zeker? Utrecht heeft alle mogelijkheden daarvoor namelijk. Medicatie tegen pollenallergie hebben zij als één van de weinige klinieken.


Nee hoor hebben ze niet. Wat zouden ze moeten geven dan.

Robyn_paard schreef:
Hoi allemaal,

Een paar dagen geleden ben ik met mijn paard naar de kliniek in Utrecht geweest, omdat hij benauwd blijft en blijft hoesten. Na 1 rondje draven heeft hij al geen puf meer en is hij benauwd. Voordat we naar de kliniek gingen is mijn eigen dierenarts al vele keren langsgeweest, medicatie gegeven , longspoeling gedaan maar niks leek te helpen of duidelijkheid te geven.

Nu na de kliniek blijkt hij toch equine astma te hebben met een flinke allergische component waarschijnlijk stof en pollen. Zij gaven mij eigenlijk als enige opties:
- dampbox in voor 2 weken en daarna elke zomer 24/7 binnen houden. Flexineb als onderhoudt
- eventueel dampbox in voor 2 weken daarna verhuizen richting de zee in de hoop dat de zeewind helpt en flexineb als onderhoudt.

De eerste optie vind ik niet paardwaardig en dus geen optie.

Nu vroeg ik me af wat jullie ervaringen zijn met pollen allergie. In de winter is hij heel fit en in de zomer kan hij amper een rondje stappen. Hij krijgt nu dexamethason intramusculair voor 12 dagen en ventipulmin om hem te helpen totdat het lukt om te verhuizen. Daarna gaat hij over op prednison.

Hebben jullie nog adviezen hoe ik hem kan helpen? Hij is pas 6 dus ik hoop dat ik hem nog wat langer kan laten genieten. Ik ben voor nu op zoek naar een stal in de buurt van de zee, maar ook dit is niet makkelijk te vinden in mijn omgeving (Zandvoort/Noordwijk).




Ik kreeg vorig jaar een vergelijkbaar advies in Utrecht. Die van mij reageert vooral allergisch ergens op. Er is niet te testen waarop.
Ze hebben mij toen gezegt dat ze bij wijze allergisch kan zijn voor de geit van de buren. Hoeft niet perse voor pollen te zijn.
Ik kon haar evt op een andere stal zetten om te kijken wat dat doet. Nu staan mijn paarden aan huis dus ik heb dat niet direct gedaan.
Na de 2 weken damp box ben ik thuis verder gaan vernevelen en nu een jaar verder gaat het waanzinnig goed. We hebben er net de paarden vierdaagse in epe opzitten en rij 4 x per week stevige ritten. Ze staat dag en nacht buiten.
En als ze iets slechter word ga ik dexametason vernevelen maar dat is pas 1 x nodig geweest dit jaar.
Verder vernevel ik 7%zout veel zouter dus als nacl ik ken dit uit de humane geneeskunde. En dit doe ik dan een uur ongeveer.
Stuur mij gerust een pb. Ik herken je verhaal helemaal.

Ohja ik kon hooi koorts tabletten gaan even 20 morgens 20 avonds maar bij eilis hielp het niet maar bij sommige wel. Is zeker proberen waard

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:30

Je zegt hebben ze niet en vervolgens zeg je dat je hooikoorts tabletten moest geven?

Maar inderdaad Cetirizine kun je proberen maar utrecht heeft meer medicatie tegen pollenallergie. Ook cyproheptadine en ze hebben ook nog puffers die ze bij pollenallergie inzetten. Ken meerdere paarden die in utrecht geweldig geholpen zijn met medicatie bij de pollenallergie. Ze hebben met mijn allergie paard ook meegedacht die doet het goed op medicatie. Dat doen maar een paar klinieken de meesten komen niet verder dan pollennetje en prednisolon.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:50

Spenk schreef:
Je zegt hebben ze niet en vervolgens zeg je dat je hooikoorts tabletten moest geven?

Maar inderdaad Cetirizine kun je proberen maar utrecht heeft meer medicatie tegen pollenallergie. Ook cyproheptadine en ze hebben ook nog puffers die ze bij pollenallergie inzetten. Ken meerdere paarden die in utrecht geweldig geholpen zijn met medicatie bij de pollenallergie. Ze hebben met mijn allergie paard ook meegedacht die doet het goed op medicatie. Dat doen maar een paar klinieken de meesten komen niet verder dan pollennetje en prednisolon.


Hooi koorts tabletten is experimenteel.
Verder kan je idd die nieuwe pupje proberen maar dan geen medicatie tegen hooikoorts dat is alleen om ff de longen rust te geven. Kost ook iets van 10 dagen 200 euro.
Dat andere wat je noemt ken ik niet. Toen ik er vorig jaar was werd ik min of meer met lege handen naar huis gestuurd.
Mw u werkt in de zorg met long patiënten denk dat u een hoop weet ga maar proberen. Succes ermee!
En daar stond ik dan. Heb zelf maar om dexametason gevraagd

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 09:54

Koetjeboe: die 7% zoutoplossing. Ik heb even gezocht en vind nebusal 7%.
Gebruik jij deze ook?
Zijn er nog dingen waar je op moet letten? Zal toch wat pittiger zijn lijkt me?

En een uur vernevelen, doe je dat in beweging of stilstaand?

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:00

koetjeboe schreef:
Spenk schreef:
Je zegt hebben ze niet en vervolgens zeg je dat je hooikoorts tabletten moest geven?

Maar inderdaad Cetirizine kun je proberen maar utrecht heeft meer medicatie tegen pollenallergie. Ook cyproheptadine en ze hebben ook nog puffers die ze bij pollenallergie inzetten. Ken meerdere paarden die in utrecht geweldig geholpen zijn met medicatie bij de pollenallergie. Ze hebben met mijn allergie paard ook meegedacht die doet het goed op medicatie. Dat doen maar een paar klinieken de meesten komen niet verder dan pollennetje en prednisolon.


Hooi koorts tabletten is experimenteel.
Verder kan je idd die nieuwe pupje proberen maar dan geen medicatie tegen hooikoorts dat is alleen om ff de longen rust te geven. Kost ook iets van 10 dagen 200 euro.
Dat andere wat je noemt ken ik niet. Toen ik er vorig jaar was werd ik min of meer met lege handen naar huis gestuurd.
Mw u werkt in de zorg met long patiënten denk dat u een hoop weet ga maar proberen. Succes ermee!
En daar stond ik dan. Heb zelf maar om dexametason gevraagd

Maar als het geen pollenallergie is lijkt me dat ook logischer :j . Maar bij echt pollen is mijn ervaring die ik met mensen gezien heb (en zelf telefonisch heb) dat ze behoorlijk wat mogelijkheden hebben.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:02

Ninx schreef:
Koetjeboe: die 7% zoutoplossing. Ik heb even gezocht en vind nebusal 7%.
Gebruik jij deze ook?
Zijn er nog dingen waar je op moet letten? Zal toch wat pittiger zijn lijkt me?

En een uur vernevelen, doe je dat in beweging of stilstaand?



Ja nebusal is dat idd. Alleen ik maak het zelf van keukenzout met gedemineraliseerd water.

Hier merk ik met vernevelen niks anders als met nacl. Behalve dat alles wit uitslaat na die tijd. Dus ik spoel alles wat vaker af.
En ik doe het in stilstand. Zodra ik merk dat ze weer last krijgt vaak 7 tot 10 dagen een uur en daarna nog paar dagen een half uur en dan stop ik tot ik merk dat ze weer last krijgt maar op moment gaat het al maanden goed. Ben zo blij.
Vorig jaar stond ze rond deze tijd te pompen in rust

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:06

Maar als het geen pollenallergie is lijkt me dat ook logischer :j . Maar bij echt pollen is mijn ervaring die ik met mensen gezien heb (en zelf telefonisch heb) dat ze behoorlijk wat mogelijkheden hebben.[/quote]

Ook bij andere allergien helpen hooi koorts tabletten. Het is een allergie remmen geen pollen remmer. Heb zelf katten en stofmijt allergie en daar werken ze bij mij perfect voor.
Maar dingen die bij mensen werken hoeven bij paarden niet altijd te helpen zei Utrecht. Ik heb toen ook ongeveer alle humane medicatie opgenoemd die ik ken maar het meeste doet niks of je moet zo veel geven dat niet mee te betalen is

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:09

Ja wat ik noemde is wel duur ja maar goed als het helpt... Een flexineb en alles is ook niet goedkoop natuurlijk. Het enige wat ik wou zeggen is dat er voor specifiek pollenallergie nog best wat, inderdaad experimenteel, aan medicatie is :)

Maar wanneer het echt alleen hoesten en benauwd is zou het kunnen utrecht inderdaad denkt dat het niks uithaald. De meeste paarden met pollenallergie doen daarnaast ook flink headshaken en proesten.

Ik heb het geluk dat mijn paard wel goed gaat op medicatie en daarmee zowel het schudden proesten als hoesten goed onder controle te houden is. Maar dat geldt natuurlijk niet voor elk paard zeker niet als ze zo benauwd zijn.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:21

Spenk schreef:
Ja wat ik noemde is wel duur ja maar goed als het helpt... Een flexineb en alles is ook niet goedkoop natuurlijk. Het enige wat ik wou zeggen is dat er voor specifiek pollenallergie nog best wat, inderdaad experimenteel, aan medicatie is :)

Maar wanneer het echt alleen hoesten en benauwd is zou het kunnen utrecht inderdaad denkt dat het niks uithaald. De meeste paarden met pollenallergie doen daarnaast ook flink headshaken en proesten.

Ik heb het geluk dat mijn paard wel goed gaat op medicatie en daarmee zowel het schudden proesten als hoesten goed onder controle te houden is. Maar dat geldt natuurlijk niet voor elk paard zeker niet als ze zo benauwd zijn.


Neezij proest maar sporadisch. Is overigens ook niet achter te komen of het om pollen gaat bij paarden, is alleen te testen of het om stof of een allergie gaat. Eilis reageert heel minimaal op stof maar wel meer allergisch. En het is vooral van voor tot na jaar. In de winter soms heel soms een korte periode hoesten maar verder is ze super fit. En dat was de vorige 2 zomers wel anders. Dus ik vermoed dat het wel een reactie op een bloeiende plant is.

De flexineb vind ik overigens niet duur. Het is ff aanschaffen. Vernevel alleen zout alle andere dingen doen hier niks. Heel soms balsamic air en dat is in verhouding niet duur.
De vernevel potjes gaan hier echt tijden mee

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:23

Andere insteek je zegt het nu veel beter gaat :) heb je eiken in de buurt? Processierups kan ook zulke klachten geven namelijk. En die worden sinds dit jaar veel beter bestreden dan eerder :j nu spuiten ze vrijwel alle bomen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:25

[quote="koetjeboe"]

Ja nebusal is dat idd. Alleen ik maak het zelf van keukenzout met gedemineraliseerd water.
/quote]

Wat fijn dat het zo ontzettend goed gaat *\o/*

Ik zou graag het recept van je krijgen, dan ga ik ook maar even die 7% oplossing in elkaar kokkerellen

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:29

Spenk schreef:
Andere insteek je zegt het nu veel beter gaat :) heb je eiken in de buurt? Processierups kan ook zulke klachten geven namelijk. En die worden sinds dit jaar veel beter bestreden dan eerder :j nu spuiten ze vrijwel alle bomen.



Ja overal bomen hier maar nooit geen rupsen. Maar snel afkloppen. Overigens krijg je geen verhoogde allergische waarde door die rupsen enkel gaat het branden.. Naja ben blij dat goed gaat

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:45

En in het bloed allergietest doen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Enkele keer als hele specifieke plant/boom naar voren komt, dan kun je immunotherapie doen.
Ik heb dat nu bij mijn paard wel laten testen, omdat ik graag wil weten of er opties zijn. Ik wacht nog op de uitslag. Het testen kan alleen niet als op moment dat je ook dexamethason of flixotide geeft.
Immunotherapie is wel ook wisselend of het werkt geloof ik.
Een paard 24/7 binnenhouden lijkt mij vreselijk en pollen zitten inderdaad overal.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 10:47

Ginam schreef:
En in het bloed allergietest doen? Heeft iemand daar ervaring mee?
Enkele keer als hele specifieke plant/boom naar voren komt, dan kun je immunotherapie doen.
Ik heb dat nu bij mijn paard wel laten testen, omdat ik graag wil weten of er opties zijn. Ik wacht nog op de uitslag. Het testen kan alleen niet als op moment dat je ook dexamethason of flixotide geeft.
Immunotherapie is wel ook wisselend of het werkt geloof ik.
Een paard 24/7 binnenhouden lijkt mij vreselijk en pollen zitten inderdaad overal.



Volgens Utrecht is het totaal niet betrouwbaar. Heb er zelf ook wel overna gedacht