[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 11:54

Nee, ik heb nu budesonide ampullen gekregen die ze nog hadden liggen, zodat ik in ieder geval verder kan. Ze zou de fabrikant bellen. Tot ze t nog eens probeerde en er wel weer medicatie vrij kwam. Toen heb ik m weer meegekregen. Ik heb gezegd, Klopt, dat doet die bij mij ook af en toe. Maar dat rode streepje blijft staan. Dat is t enige dat je kan zien of die iets heeft gedaan. I dr neus zie ik niet of die nu medicatie geeft of niet. T ademventiel werkt ook amper, dus ik ben echt maar op goed geluk in t rond aan het klikken in de hoop dat die wat doet.

Dus ga dit weekend maar kijken of ik er wat mee kan en anders maandag bellen. Ondertussen zelf ook maar een klacht bij boeringher ingediend.

Vind t vooral vervelend dat ik dat ding sowieso niet wilde, hem dan toch heb genomen en dat ik dan nu tegen dit gezeik aan loop. Letterlijk 220 euro in de plee gespoeld.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 12:05

Heb je hem wel goed zitten dan? Je moet hem best diep in de neus doen en dan wacht ik even want mijn paard doet dan eerst heel oppervlakkig ademhalen en dan zie je het ademventiel ook amper werken. Pas wanneer die dieper gaat ademen.

Dat rode vlakje krijg je telkens als je hem inknijpt en na inhalatie zie je hoeveel procent er nog inzit. Je ziet niet altijd de medicatie als je paard precies op dat moment het inademt.

Ik kan mij voorstellen dat wanneer het ding door de lucht gekapituleerd wordt en op de grond valt dat die dan kapot is. Daar zouden wel meer dingen niet tegen kunnen :=

Dit bedoel ik overigens niet vervelend hoor! Maar meer dat dingen nou eenmaal stuk kunnen gaan. Ik gebruik hem nu een week en heb gelukkig nergens last van werkt allemaal prima maar mijn paard is er ook heel rustig mee loopt niet te schudden/hoesten/proesten ermee.

Maar als je het ding sowieso niet wil dan moet je misschien contact opnemen met klinieken die hier genoemd zijn die wel spul voor in je flexineb geven? Heel veel dierenartsen doen dat niet dus dan is het pillen of equihaler.

hagelslag
Berichten: 9075
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:05

@laura dat is wel echt echt echt zuur!!


Hier ben ik met de mijne alvast aan het voorzorgen voor de warmere dagen... Ik hoop dat ze er een beetje goed door komt....

Maar man kan ze vervelend zijn als er ook maar 1 vliegje op haar land tijdens het inhaleren -O-
Gelukkig kan ze die zak niet zo snel stuk krijgen....

Afbeelding


Sowieso zijn vliegen haar aartsvijand zodra als dat er mens in de buurt is om ze weg te jagen _O-
Minimaal verwend

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 17:59

Op de klacht reageerde boeringher heel snel en ik heb een nieuwe op mogen halen bij de dierenarts. Ze begrepen het helemaal dat het niet fijn is om op de gok medicatie toe te dienen. Was overigens niet mijn doel van die klacht, maar ik dacht ik lees zoveel dat die snel stuk gaat etc. Ik dacht het zou al fijn zijn als ze hem wat gebruiksvriendelijker kunnen maken voor de toekomst.

Nou goed, vanavond nieuwe poging!

@spenk, hij is niet gekatapulteerd hoor. Ik kon hem net niet op tijd vangen, maar ik heb wel de val gebroken en op zachte ondergrond. Hij viel niet hard. Hij deed t overigens nog wel, maar was niet goed te zien door het rode schuifje die altijd op rood bleef staan. Ondanks dat ze niet gemaakt zijn om mee te gooien, verwacht ik bij zo'n apparaat wel dat ze iets van een stootje kunnen verdragen.

Ik heb inderdaad ook met andere klinieken contact gehad, maar dan moest ik weer de hele tamtam aan onderzoeken door. Dat wilde ik ook niet voor haar. Dus vandaar toch gekozen voor de equihaler. Dan ben ik in ieder geval aan het behandelen

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:31

Ah helder! Fijn dat je een nieuwe krijgt :) hij hoort inderdaad niet op rood te blijven staan nee :n

Hier nu 8 dagen aan de medicatie en heb hem nu al een aantal dagen niet meer horen hoesten en staleigenaar ook niet! Dus hopelijk gaat dat de goede kant op.

hagelslag
Berichten: 9075
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 18:37

@laura fijn dat ze het hebben opgelost.


Even in een spoiler,
Bonnie hoest soms slijm op tijdens het inhaleren... En dat komt dan wel eens in de slang terecht.
Dan moet ik de slang even afkoppelen en dan de slijm eruit laten lopen...

En nu heb ik vernevelde zoutoplossing in een slijmbel gevangen _O-

Spoiler:
Afbeelding



Ik vond het wel een kodak momentje waard.

Het was een brok taai slijm.
Dat terwijl ze goed stond qua ademhaling + neusgaten...
Maar die is ze alvast weer kwijt

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-22 23:38

Hoii, vraagje. Ik gebruik nu ongeveer 2 weken de flexineb en heb 1,5 week 2x dgs verneveld met zoutoplossing, nu nog 1x dgs. Hij kreeg op een gegeven moment een rochelende hoest (ipv droge hoest) dus ik dacht dat is een goed teken het slijm komt los! Nu komt er af en toe met briezen ook echt wel wat slijm maar dit lijkt nu alweer minder te worden terwijl zijn benauwdheid nog ongeveer hetzelfde is (na aantal rondjes stappen iets benauwd en na paar passen draven flink benauwd)
Sinds 2 dagen hoest hij niet meer dus dat is wel super fijn. Hebben jullie nog tips hoe ik hem verder kan helpen?
Hij krijgt naast het vernevelen puur pollen (net pas mee gestart) en cetirizine tabletten.

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 09:50

Robyn_paard schreef:
Hoii, vraagje. Ik gebruik nu ongeveer 2 weken de flexineb en heb 1,5 week 2x dgs verneveld met zoutoplossing, nu nog 1x dgs. Hij kreeg op een gegeven moment een rochelende hoest (ipv droge hoest) dus ik dacht dat is een goed teken het slijm komt los! Nu komt er af en toe met briezen ook echt wel wat slijm maar dit lijkt nu alweer minder te worden terwijl zijn benauwdheid nog ongeveer hetzelfde is (na aantal rondjes stappen iets benauwd en na paar passen draven flink benauwd)
Sinds 2 dagen hoest hij niet meer dus dat is wel super fijn. Hebben jullie nog tips hoe ik hem verder kan helpen?
Hij krijgt naast het vernevelen puur pollen (net pas mee gestart) en cetirizine tabletten.


Bij benauwdheid misschien toch via dierenarts met salbutamol/atrovent of zoiets gaan vernevelen?
Eventueel met flixotide of dexamethason erbij.
Mijn merrie hoest ook minder maar bij de bronchoscopie bleek er toch nog veel slijm te zitten.
Dus zou niet alleen op het hoesten varen.
Weet je verder zeker dat het pollenallergie is?

Wat vervelend Laura! Wel netjes dat je nieuwe Equihaler hebt gekregen. Waarom wil de dierenarts je geen dexa of flixotide geven? Dat is hetzelfde spul alleen andere naam.

Hier allergietest terug en ze is allergisch voor 3 soorten gras waaronder rogge. Verder geen stof of schimmelallergie wat je vaak bij paarden ziet die daarvoor gevoelig zijn.
Zodra haar longen wat rustiger zijn, gaan we starten met immunotherapie. Hopelijk dan volgend jaar effect en minder klachten in het pollenseizoen.

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:35

Waar laat je zo'n allergie test doen? Gewoon bij de dierenarts?
Wat kost t ongeveer?

Mijn paard met astma heeft helemaal niet gehoest, ook geen vieze neus. Maar wel wat slijm in de longen en kortademig.
Maar reageert gelukkig erg goed op de equihalor!

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:39

Een allergie test is niet betrouwbaar bij paarden.. Mijn paard heeft pollenallergie maar eigenlijk zegt elke kliniek een allergietest is niet betrouwbaar.

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:41

Ow oke..
Dacht dat is handig om te weten, aangezien mijn paard waarschijnlijk een weide astma heeft.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 11:45

De uitslag zegt dus niet veel.... dus dan kan je er alsnog niks mee.

[MD] Ervaringen allergietest bij huidprobleem?

En zo zijn er nog wel meer topics. Dierenartsen zeggen ook hetzelfde eigenlijk dat de immunotherapie ook niet werkt en de testen onbetrouwbaar.

Neemt natuurlijk niet weg dat het te proberen valt ;) maar de dierenartsten die in gesproken heb zeggen allemaal weggegooid geld. Dus ik begin er niet aan.

Robyn_paard
Berichten: 18
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 12:14

Ginam schreef:
Robyn_paard schreef:
Hoii, vraagje. Ik gebruik nu ongeveer 2 weken de flexineb en heb 1,5 week 2x dgs verneveld met zoutoplossing, nu nog 1x dgs. Hij kreeg op een gegeven moment een rochelende hoest (ipv droge hoest) dus ik dacht dat is een goed teken het slijm komt los! Nu komt er af en toe met briezen ook echt wel wat slijm maar dit lijkt nu alweer minder te worden terwijl zijn benauwdheid nog ongeveer hetzelfde is (na aantal rondjes stappen iets benauwd en na paar passen draven flink benauwd)
Sinds 2 dagen hoest hij niet meer dus dat is wel super fijn. Hebben jullie nog tips hoe ik hem verder kan helpen?
Hij krijgt naast het vernevelen puur pollen (net pas mee gestart) en cetirizine tabletten.


Bij benauwdheid misschien toch via dierenarts met salbutamol/atrovent of zoiets gaan vernevelen?
Eventueel met flixotide of dexamethason erbij.
Mijn merrie hoest ook minder maar bij de bronchoscopie bleek er toch nog veel slijm te zitten.
Dus zou niet alleen op het hoesten varen.
Weet je verder zeker dat het pollenallergie is?

Wat vervelend Laura! Wel netjes dat je nieuwe Equihaler hebt gekregen. Waarom wil de dierenarts je geen dexa of flixotide geven? Dat is hetzelfde spul alleen andere naam.

Hier allergietest terug en ze is allergisch voor 3 soorten gras waaronder rogge. Verder geen stof of schimmelallergie wat je vaak bij paarden ziet die daarvoor gevoelig zijn.
Zodra haar longen wat rustiger zijn, gaan we starten met immunotherapie. Hopelijk dan volgend jaar effect en minder klachten in het pollenseizoen.


Pollenallergie niet zeker, maar wel het meest waarschijnlijk aangezien hij alleen het voorjaar en zomer last heeft en in de winter helemaal niet. Ik ga inderdaad eens vragen naar dat soort medicatie om te vernevelen dankjewel!

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:22

Spenk schreef:
Een allergie test is niet betrouwbaar bij paarden.. Mijn paard heeft pollenallergie maar eigenlijk zegt elke kliniek een allergietest is niet betrouwbaar.


Dat is een ouderwetse gedachte :) Met de nieuwere bloedonderzoeken zijn de huidige tests veel betrouwbaarder dan een aantal jaren geleden. Toen werd het mij bij zomereczeem ook afgeraden.
Dit soort dingen staan niet stil en er wordt met name in de VS best veel onderzoek naar gedaan. En zijn ook best veel wetenschappelijke artikelen over te vinden ;)
Dus beetje kort door de bocht om te zeggen dat niet werkt of niet nuttig is. Met die instelling komen er nooit nieuwe mogelijkheden binnen de diergeneeskunde :)

Immunotherapie is afwachten of het aanslaat. De succes kans wel groter als er minder allergeen prikkels zijn (dus niet 10 positieve allergenen). Ook bij mensen is immunotherapie niet altijd succesvol. Ik vind het het proberen waard en als bonus dat mijn merrie haar lichte zomereczeem ook meebehandeld kan worden. Dat heeft ze al best wat jaren en is op zich goed onder controle met deken. En ja de knutten zijn ook positief in de test ;)

Je kunt allergie test via dierenarts laten doen. De uitslag duurt 3-4 weken.

Afbeelding

lisannek91

Berichten: 25
Geregistreerd: 01-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 13:25

Spenk schreef:
Een allergie test is niet betrouwbaar bij paarden.. Mijn paard heeft pollenallergie maar eigenlijk zegt elke kliniek een allergietest is niet betrouwbaar.



Precies hetzelfde hier. Allergietest is niet betrouwbaar, zegt (bijna) elke kliniek

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:39

lisannek91 schreef:
Spenk schreef:
Een allergie test is niet betrouwbaar bij paarden.. Mijn paard heeft pollenallergie maar eigenlijk zegt elke kliniek een allergietest is niet betrouwbaar.



Precies hetzelfde hier. Allergietest is niet betrouwbaar, zegt (bijna) elke kliniek



Ik was redelijk overtuigd na het lezen van onder andere deze artikelen:
https://www.mdpi.com/2076-2615/12/6/744/htm
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 0621000630

Je moet wel testen op moment van klachten en zonder medicatie (prednison, dexamethason)die de test kunnen beïnvloeden. Anders is de test wel minder betrouwbaar.

Elk paard is anders en er zijn veel verschillende oorzaken voor hoesten, allergie, astma. Dus als iets goed onder controle is met medicatie, aanpassing van omgeving enz. dan is dit niet persé nodig en vraag of het extra resultaat geeft.
Daarin zijn verschillende afwegingen te maken en je weet pas achteraf of iets effect heeft :)

Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld cetirizine (antihistamine) geven. Het lijkt erop dat bij paarden histamines en minder grote rol spelen bij allergie dan bij mensen. Dat ligt aan het type allergische reactie. Bij een deel van de paarden zal dit type reactie mogelijk wel meer op de voorgrond staan, ander deel niet. Dat weet je pas na proberen :)

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 14:49

Oh maar allergie testen en immuno wordt al jarenlang toegepast he. Alleen de uitkomst is onbetrouwbaar dat is iets anders natuurlijk :)

Ik ken meerdere mensen die deze test gedaan hebben en immuno hebben gedaan. Bij geen van allen heeft dit geholpen helaas. En dat is ook het beeld wat dierenartsen nu aangeven over dat het niet betrouwbaar is misschien dat er in de toekomst een andere test komt die beter betrouwbaar is.

Bij pollenallergie speelt overigens ook nog dat veel paarden helemaal geen pollenallergie hebben maar headshaking vanuit de trigeminus zenuw die geprikkeld wordt door de pollen en daardoor die reactie geeft. Dan heb ik het niet over hoestende paarden maar over paarden die proesten en headshaken waarbij het verweten wordt aan pollen maar na uitverdoven van de trigeminus zenuw blijkt dat het te zijn.

Fangio

Berichten: 2564
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:34

Ik ga mee met Ginam in deze, ik heb wel ene allergietest laten doen en mijn paard krijgt dus immunotherapie. Hij is er enorm door opgeknapt en hoewel hij er niet ineens vanaf is, heeft het voor de slechte periodes echt wel de scherpe randjes eraf gehaald. Waar ik eerst niks met hem kon wanneer zijn allergie opspeelde loopt hij nu weer gewoon lekker in de sport.
Maar, het helpt als je een kliniek hebt die weet wat ze doen. En ik ben ook eerlijk geïnformeerd over over de pro's en con's, dus ik wist ook goed waar ik aan begon

Saaams

Berichten: 13276
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-22 17:44

Wat zijn de gemiddeldd kosten van zo’n allergietest en immuuntherapie?

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-22 14:44

Spenk schreef:
Oh maar allergie testen en immuno wordt al jarenlang toegepast he. Alleen de uitkomst is onbetrouwbaar dat is iets anders natuurlijk :)

Ik ken meerdere mensen die deze test gedaan hebben en immuno hebben gedaan. Bij geen van allen heeft dit geholpen helaas. En dat is ook het beeld wat dierenartsen nu aangeven over dat het niet betrouwbaar is misschien dat er in de toekomst een andere test komt die beter betrouwbaar is.

Bij pollenallergie speelt overigens ook nog dat veel paarden helemaal geen pollenallergie hebben maar headshaking vanuit de trigeminus zenuw die geprikkeld wordt door de pollen en daardoor die reactie geeft. Dan heb ik het niet over hoestende paarden maar over paarden die proesten en headshaken waarbij het verweten wordt aan pollen maar na uitverdoven van de trigeminus zenuw blijkt dat het te zijn.


Bloedtesten veranderen in de zin dat de assays meer betrouwbaar worden. Dezelfde soort test kan daardoor verbeteren. De wetenschap staat niet stil. Dat is in de normale geneeskunde ook zo ;)

Wat ik aangaf dat het moment van testen enz zijn ook belangrijk. En hoeveel allergieprikkels er zijn. Een paard dat voor alles allergisch test zal lastiger te behandelen zijn.
En inderdaad bij headshaking zou je je kunnen afvragen of het nuttig zou kunnen zijn. Allergische astma, zomereczeem, huiduitslag enz. zijn denk ik een ander verhaal.

Volgens mij is de test iets van 250-300 euro. Maar moet de rekening nog krijgen.

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 10:34

Voor de mensen die de equihaler gebruikte hebben. Waar hebben jullie het ding na afloop gelaten? Volgensmij mag je hem toch niet zomaar in de container gooien := ?

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:08

Daar ligt de mijne wel :D

Spenk
Berichten: 21797
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:46

hahah nou misschien dat ik dat ook maar gewoon doe dan :))

Heb jij veel verschil gemerkt? Mijn paard hoes niet meer! En is veel fanatieker weer met trainen. Volgende week controle :)

Als eind deze maand flexineb hun zomerdeals hebben wil ik wel een flexineb aanschaffen.

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 21:58

Ja ik heb zeker verschil gemerkt!!
Mijne hoestte niet, maar kortademig alleen.
Maar heel stuk beter!
Heb nu een recept voor een baby inhalotor!
En ik stoom het hooi nu!
Wel een gedoe, maar alle beetjes helpen!

Laura_
Berichten: 5384
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-22 22:47

Ik heb het idee dat de mijne er ook wel iets van opknapt, maar vind t lastig te oordelen, want ik lig zelf al sinds zondag ziek op de bank. Dus ze is de laatste paar dagen door stalgenootje gedaan en vandaag leek ze er wel iets beter bij te staan, maar omdat ik zelf totaal niet fit ben, kijk ik ook niet heel grondig naar.