[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Skogan

Berichten: 791
Geregistreerd: 22-02-05
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-22 23:39

Horseloverl schreef:
Ik heb vanochtend een halotherapie machine gekocht. Heb er 1 met eczeem en 1 met luchtwegklachten. Vinden jullie het interessant als ik hier deel of het goed werkt?

Paarden vinden het heerlijk. Ze hebben beide 20 minuten gestaan. Snot liep zo naar buiten toe dus ben er tot nu toe erg over te spreken. En het is super simpel te gebruiken, ook met schoonmaken echt super simpel


Welk merk is het? Kun je foto's plaatsen, aub?

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:06

Het is fijn om te lezen dat mijn paard niet de enige is.

Mijn paard heeft een endoscopie en een longspoeling gehad. Hieruit kwam dat hij zware astma had. Nu heb ik flixotide gekregen voor 2x daags vernevelen voor 7 dagen en daarna 7 dagen 1x daags. Mijn veearts gaf wel aan dat dit op de dopinglijst staat. Alleen kan ik dit nergens terug vinden.

Weten jullie dit en zo ja, wat is de uitlooptijd?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:17

Ja dat is doping als je er mee betrapt wordt op wedstrijd heb je een probleem. Geloof de wachttijd iets van 14 dagen is om het veilig te houden.

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:21

Is dat ook ergens terug te vinden? Ik zou het echt heel vervelend vinden als dit zou gebeuren.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:23

Margriet118 schreef:
Is dat ook ergens terug te vinden? Ik zou het echt heel vervelend vinden als dit zou gebeuren.

Je start toch niet met een paard die aan de medicatie zit mag ik hopen?

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:26

Nee, dat wil ik juist niet. Daarom wil ik de uitlooptijd weten.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:27

Maar om op je vraag antwoord te geven, je kunt dit gewoon vinden op de FEI dopinglijst die lijst wordt 1 op 1 gebruikt door de KNHS.

De engelse naam van het middel is fluticasone en die staat hier genoemd als controlled dus doping http://prohibitedsubstancesdatabase.feicleansport.org/

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:28

Dank je wel! Dat zocht ik inderdaad!

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 17:29

Uitlooptijden zijn meestal ook niet 100% te zeggen. Ik begreep dat ze vaak 14 dagen aanhouden als veilig.

hagelslag
Berichten: 9062
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 18:49

Eigenlijk durf ik niet in het topic te zeggen dat het ansich best goed gaat met de mijne.

De laatste hittegolf heeft ze goed doorstaan.
Momenteel krijgt ze 2-3x per week beweging...
En voortijd natuurlijk inhaleren

Af en toe hoest ze wel een x.
Maar dan een effectieve hoest.

Tijdens het rijden is ze veel aan het inhaleren. Maar dat is logisch als ze voortijd geinhaleerd word

sh4e
Berichten: 119
Geregistreerd: 04-03-02
Woonplaats: op stal

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 21:38

Fijn om te horen!!

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 10:39

Margriet118 schreef:
Het is fijn om te lezen dat mijn paard niet de enige is.

Mijn paard heeft een endoscopie en een longspoeling gehad. Hieruit kwam dat hij zware astma had. Nu heb ik flixotide gekregen voor 2x daags vernevelen voor 7 dagen en daarna 7 dagen 1x daags. Mijn veearts gaf wel aan dat dit op de dopinglijst staat. Alleen kan ik dit nergens terug vinden.

Weten jullie dit en zo ja, wat is de uitlooptijd?


voorschriften zo verschillend, ik moest 2x daags 10 dagen en daarna 1x daags 10 dagen (ventolin en flixotide) en dan om de dag... dat laatste lukte dus niet... terugval en nu andere medicatie (altrovent en Budesonide) 2x daags 21 dagen plus 2x daag 15 - 20 ml vernevelen... ben ook al vanaf januari aan het klooien. Kan hem wel gewoon rijden, op zicht geen last. Maar ondertussen dus wel. -O- ben nu op dag 8 van die 21 dagen...

In tussen tijd wel hele stalmanagement aangepast.

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 17:35

Sunny43, wat heb je allemaal aangepast?

Ik ben zondag gestart, na 2 weken vakantie en geen training. Maandag eerste training, vandaag de tweede en hij snurkte heerlijk in de galop. Dus ik ben blij!

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 18:34

Begonnen met hooistomer maken van kliko, die eerste maanden gebruikt maar de laatste maanden volledig op gras. Veegmachine en industriele stofzuiger aangeschaft, ik had al matten in de stal. Ik sproei het paddock als het zo warm is. Ik heb oud stro boven in de boeren schuur (ligt er al 30 jaar voor vochtregulatie en isolatie) dat is nu in het stuk waar de paarden staan, afgedekt met zeil. Hooivoorraad zo weggezet dat er geen open verbinding meer is met de stallen. Weet niet goed wat ik nog meer kan doen. Een nieuw paard was voordeliger geweest ;)

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:40

Ik week het hooi, niet meer vegen in stal als mn paard er staat, niet opstrooien, op vlas, de luiken veel open, paard buiten poetsen, pollennetje in de wei, niet op een droge weide, rijbaan voor gebruik sproeien, luzerne mix niet meer voeren, vernevelen met balsamic air en Nacl elke dag in acute fase, slowfeeder uit de stal, geen hooinet meer in de trailer.

Dit is o.a. wat ik heb gedaan. Mijn paard had een hele slechte longspoeling en scopie, met een slechte prognose voor de toekomst. Nu een schone scopie en groen licht voor opbouwen!

Margriet118
Berichten: 15
Geregistreerd: 26-07-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:44

Het meeste doe ik inderdaad ook.

Waarom eigenlijk geen luzerne meer?

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 19:54

Hier was het advies ook geen hooinet meer dat doe ik nu ook al sindsdien braaf, maar hebben mensen het idee dat dat echt veel uitmaakt? De kanttekening is dat die nu in recordtempo zijn hooi naar binnen schuift en dan lang zonder staat.... Meer geven gaat niet dan groeit die dicht.

sunny43
Berichten: 1064
Geregistreerd: 14-06-11

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-22 20:12

Geen hooinet meer, ook niet met gestoomd hooi? Want hooi stomen doe je vlgs mij liefst... in een net.

rover_
Berichten: 1365
Geregistreerd: 27-10-09

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 10:03

Hier at een paard met astma gewoon nat hooi uit het hooinet, geen nadelig effect of verschil met zonder. Wel belangrijk hoe het net ligt. Hier laag op de bodem vast in een bak. En goed losmaken van tevoren.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 13:09

Volgens mijn dierenarts komt er met hooi uit een net altijd hooi in neus van het paard en adviseren ze het daarom niet. Een net in een bak kan dat niet mee gebeuren gezien de houding.

Maar een hooinet die opgehangen wordt wel was de verklaring.

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:38

Margriet118 schreef:
Het meeste doe ik inderdaad ook.

Waarom eigenlijk geen luzerne meer?


Omdat die nogal stoffig kunnen zijn, ze zitten dan met hun neus in die voerbak stof op te snuiven.

Alenthe05

Berichten: 1098
Geregistreerd: 19-03-06
Woonplaats: Naast de buren

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 19:40

Het grootste euvel is dat als ze van hoogte eten dat ze het stof makkelijker opsnuiven. Ik voer nu verschillende porties op de grond, vaker een portie voeren.

manzano

Berichten: 23959
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-22 21:20

Spenk schreef:
Hier was het advies ook geen hooinet meer dat doe ik nu ook al sindsdien braaf, maar hebben mensen het idee dat dat echt veel uitmaakt? De kanttekening is dat die nu in recordtempo zijn hooi naar binnen schuift en dan lang zonder staat.... Meer geven gaat niet dan groeit die dicht.


Ik had hetzelfde advies van de dierenarts, maar ik doe het toch, want zonder slowfeeder is het niet te doen. Hij hangt bij mij op borsthoogte, dus hij eet meeste van bovenaf.
En het is gestoomd (niet in het net overigens), dus dat scheelt ook wat.

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:24

hagelslag schreef:
De wattes heb je gekocht?
Om gewoon te inhaleren. Of daadwerkelijk een zoutinhaleerbox?


Een machine die zoute lucht de box in blaast. Dus het principe van een zoutinhaleerbox aan huis!

Horseloverl
Berichten: 2224
Geregistreerd: 27-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-22 22:25

Skogan schreef:
Horseloverl schreef:
Ik heb vanochtend een halotherapie machine gekocht. Heb er 1 met eczeem en 1 met luchtwegklachten. Vinden jullie het interessant als ik hier deel of het goed werkt?

Paarden vinden het heerlijk. Ze hebben beide 20 minuten gestaan. Snot liep zo naar buiten toe dus ben er tot nu toe erg over te spreken. En het is super simpel te gebruiken, ook met schoonmaken echt super simpel


Welk merk is het? Kun je foto's plaatsen, aub?


Zal ik morgen even maken! Het snot bij onze hoestende merrie vliegt naar buiten. Hoesten tijdens behandeling en daarna weer een stuk vrijere ademhaling. Ik ben super tevreden!