Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 290 van de 322 [ 8047 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293 ... 322  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

[INFO] hoestende paarden

 
Profiel   

Uit de bal van m'n pony is geen indicatie voor astma gekomen *dansje* Alleen een restje infectie, dat zou met huidige medicatie moeten worden opgelost, prednison oid is niet nodig *\o/* Wel maakt de afgeplatte luchtpijp 't allemaal wat lastiger, maar daarvoor kan ik dr ondersteunen met ventipulmin in mindere perioden.

Een uitslag die ik niet had verwacht en waar ik blij mee ben. Iig niet ook nog astma er bovenop. Iets dat ik wel had verwacht....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 07:47 



 
Profiel   

Wat fijn!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-03-23 21:34 



 
Profiel   

Vandaag laatste dag medicijnen. Afwachten of we begin volgende week weer terug bij af zijn of niet...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 10:04 



 
Profiel   

Ik neem mijn pony dinsdag 4/4 mee naar bodegraven.

Ik wil graag een “hoe help ik mijn pony de zomer door” plan gezien de pollen.

Dus duimen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 16:42 



 
Profiel   

Spannend @Tancreda4 hopelijk niet terug bij af!
En @Saaams hopelijk kunnen ze helpen!

Na mijn vorige update en die medicatie ronde is er helaas niets verbeterd. Na de prednisolon leek het zelfs te verergeren.

Inmiddels staat ze sinds een week op voordroog, samen met een kuddegenootje, om te testen of het toch niet van het hooi komt. (Dat het met de medicatie dweilen met de kraan open was.)

Na opnieuw een scopie en Balspoeling in Utrecht (waar eigenlijk het zelfde uit kwam, maar net iets meer dan vorige keer, nogsteeds niet schrikbarend gelukkig) een nieuw medicatie plan voor komende 3 weken:
10 dagen Prednisolon, dan vanaf dag 8 ventipulmin er bij 2 keer per dag.
Tegelijkertijd 21 dagen ceterizine (22 tabletten van 10 mg, 2 keer per dag, holy oliebol zo veel en mega duur) en sputolisyn 21 dagen 2 keer per dag. Dan in de laatste paar dagen opnieuw een scopie en balspoeling in Utrecht om te kijken of dit deze keer wel werkt allemaal.

Vorige keer afgezien van de ceterizine ongeveer hetzelfde geprobeerd maar dan andere dosering, alleen stond ze toen nog op hooi.

Ik duim dat het deze keer wel werkt, maar ik zie wel op tegen al die medicatie in mijn paard proppen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:05 



 
Profiel   

Heftig allemaal zeg.... Ik duim voor jullie dat 't aanslaat....

Mijn grote (taaislijm) dame reageert goed op sputolysin en ventipulmin. Maar nu weer spannend want we zijn weer gestopt na 10 dagen...

Mn shet blijft helaas kuchen ondanks de ventipulmin. Maar die heeft gelukkig geen slijm.

Ik week 't hooi en dat ga ik voorlopig ook echt niet meer stoppen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-03-23 11:10 



 
Profiel   

Britt_Sisi schreef
Spannend @Tancreda4 hopelijk niet terug bij af!
En @Saaams hopelijk kunnen ze helpen!

Na mijn vorige update en die medicatie ronde is er helaas niets verbeterd. Na de prednisolon leek het zelfs te verergeren.

Inmiddels staat ze sinds een week op voordroog, samen met een kuddegenootje, om te testen of het toch niet van het hooi komt. (Dat het met de medicatie dweilen met de kraan open was.)

Na opnieuw een scopie en Balspoeling in Utrecht (waar eigenlijk het zelfde uit kwam, maar net iets meer dan vorige keer, nogsteeds niet schrikbarend gelukkig) een nieuw medicatie plan voor komende 3 weken:
10 dagen Prednisolon, dan vanaf dag 8 ventipulmin er bij 2 keer per dag.
Tegelijkertijd 21 dagen ceterizine (22 tabletten van 10 mg, 2 keer per dag, holy oliebol zo veel en mega duur) en sputolisyn 21 dagen 2 keer per dag. Dan in de laatste paar dagen opnieuw een scopie en balspoeling in Utrecht om te kijken of dit deze keer wel werkt allemaal.

Vorige keer afgezien van de ceterizine ongeveer hetzelfde geprobeerd maar dan andere dosering, alleen stond ze toen nog op hooi.

Ik duim dat het deze keer wel werkt, maar ik zie wel op tegen al die medicatie in mijn paard proppen..


Heb je al het idee dat het verbeterd sinds je paard op VD staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-03-23 17:52 



 
Profiel   

Ik heb gemerkt dat ze inmiddels niet meer in rust hoest en ook bij het longeren heb ik geen hoest meer gehoord. (Ohz wel de laatste keer) Dit had ze niet altijd maar was iets van de laatste periode. Of dit door het voordroog komt durf ik dus niet te zeggen.
Verder heeft ze mooie mest en lijkt ze wel happy!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 11:38 



 
Profiel   

Dat zou fijn zijn als het wel helpt. Fingers crossed. Ik kan helaas niet zomaar overstappen op voordroog ivm diastasen. Het is echter wel iets dat ik volgende winter ga doen, want de huidige manier is ook niet houdbaar.

Ik week nu elke dag bijna 20 kilo aan hooi (en dat is dus 4x zwaarder als het nat is...). Voor nu prima, maar kan niet wachten tot ze 24/7 op het land staan. Ik durf iig niet meer droog te voeren voorlopig en maak me nu al druk dat ik in april 4 dagen weg ben en ik dit gezeul aan anderen moet gaan vragen.... :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:31 



 
Profiel   

Voordroog moet je paard ook maar net tegen kunnen... mijn paard krijgt koliek van voordroog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 12:34 



 
Profiel   

Spenk schreef
Voordroog moet je paard ook maar net tegen kunnen... mijn paard krijgt koliek van voordroog.



In de kliniek wordt het afgeraden...

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 21:44 



 
Profiel   

Sparen voor een hooistomer (en zoekopdracht op MP aanmaken) is echt een aanrader. Ben zoooo blij met de haygain.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:08 



 
Profiel   

sunny43 schreef
Spenk schreef
Voordroog moet je paard ook maar net tegen kunnen... mijn paard krijgt koliek van voordroog.



In de kliniek wordt het afgeraden...

Hier ook ja. Maar mede door mijn paard zijn verleden. Maar ook omdat er in voordroog heel vaak nog schimmels zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-03-23 22:32 



 
Profiel   

manzano schreef
Sparen voor een hooistomer (en zoekopdracht op MP aanmaken) is echt een aanrader. Ben zoooo blij met de haygain.
Ja een Haygain werkt echt super handig (handiger dan een zelfbouw en beter dan... een goedkope versie - nb heb nog een zelfbouw over voor een leuk prijsje) - alleen wil niet zeggen dat de problemen dan zijn opgelost :( - hier iedergeval niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:10 



 
Profiel   

Maar dat ligt ook aan je trigger. Hier zijn dar pollen. Die vang je niet met de hooistomer. Mijne kan daarom ook niet 24/7 buiten dat is echt funest voor zijn allergie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:15 



 
Profiel   

Dat snap ik.... maar voor hooi weken is het wel een goed (beter) alternatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 10:56 



 
Profiel   

Bij ons werd kuil/voordroog wel als optie aangedragen door de kliniek.

Voor ons lijkt de oplossing vooralsnog echt voorverpakt “hooi” te zijn.
Vorige week nog laten controleren door de dierenarts en die had niet verwacht dat zijn longen nog weer zo goed zouden klinken.
Nu afwachten wat de zomer brengt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 11:35 



 
Profiel   

Hier toen de tijd (2016) idd ook voordroog aangeraden (of gestoomd hooi). Maar inmiddels van meerdere tandartsen gehoord dat voodroog niet aan te raden is bij paarden met diastasen, en laat ik er nu twee met ruimtes hebben door het missen van kiezen. Neemt niet weg dat ik voor volgende winter het wel wil overwegen, en dan maar vaker de TA wil laten komen om de boel in de gaten te houden/ schoon te maken... Kiezen tussen 2 kwaden. Al weet ik niet of voordroog qua luchtwegen de oplossing gaat zijn voor wat betreft schimmels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-03-23 12:49 



 
Profiel   

Hier is het inderdaad ook door de kliniek aangeraden. Stomen of weken is geen optie voor 7 paarden helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 19:30 



 
Profiel   

Britt_Sisi schreef
Hier is het inderdaad ook door de kliniek aangeraden. Stomen of weken is geen optie voor 7 paarden helaas.


Als dat de manier is om je paard gezond te krijgen, is het altijd een optie. Ik heb er eentje die niet op 'vers' gras kan. Na de eerste vorst tot vorige week, gaan ze met zijn drieen dagelijks de weide op. En vanaf nu blijft zij thuis op het paddock, anders staat ze stijf van de jeuk. Jammer maar helaas. En ze was echt een top grasmaaier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 21:41 



 
Profiel   

Britt_Sisi schreef
Hier is het inderdaad ook door de kliniek aangeraden. Stomen of weken is geen optie voor 7 paarden helaas.

Heb je 7 hoestende paarden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 31-03-23 22:39 



 
Profiel   

manzano schreef
Britt_Sisi schreef
Hier is het inderdaad ook door de kliniek aangeraden. Stomen of weken is geen optie voor 7 paarden helaas.

Heb je 7 hoestende paarden?

Wat weer een vooroordelen :=

Denk eerder er 7 paarden van het zelfde eten buiten en je dus alles dan weken moet.

De meeste staleigenaren zitten daar niet op te wachten en als je gewoon een fulltime baan hebt kun je dat zelf ook niet doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 06:45 



 
Profiel   

Vooroordeel? Toch gewoon een vraag?

Idd lastig als je een kudde hebt waarvan er 1 (of meerdere) longpatient is. Mijne zijn nu beide aan 't mutsen en helaas kunnen niet alle twee op voordroog. Ik zou 't ook echt heel jammer vinden als ik ze apart moet gaan zetten maar volgende winter is het waarschijnlijk helaas niet anders, want dit hooi weken is geen doen.

Ik ben wel aan 't kijken om een hooistomer 't maken. Van bv een kliko. Zag er ook een van een kussenbak langskomen. Daar kan een hoop hooi in maar weer niet of dat qua warmte voldoende gaat worden.

Projectje voor de komende maanden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 07:22 



 
Profiel   

Dat wordt niet warm genoeg nee waardoor je schimmelvorming juist in de hand helpt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 07:24 



 
Profiel   

Misschien kijken of je een oude vrieskist kunt krijgen.
Daar zit sws al isolering omheen
Dus qua temperatuur verlies zal het minder zijn.
Tenminste, ik zou een vrieskist gebruiken indien ik zou stomen
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-04-23 07:24 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 290 van de 322 [ 8047 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 287, 288, 289, 290, 291, 292, 293 ... 322  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen