opereren aan mijn paard haar keel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:32

aisie schreef:
Ja Marco heeft mijn paard ook geopereerd. Al 2x trouwens, jaar daarvoor had ze koliek en is ze daar ook geopereerd.

Dat heeft hij dan goed gedaan zeg. Is dat Marco de Bruijn?

aisie

Berichten: 3722
Geregistreerd: 05-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-10 23:51

Serada schreef:
aisie schreef:
Ja Marco heeft mijn paard ook geopereerd. Al 2x trouwens, jaar daarvoor had ze koliek en is ze daar ook geopereerd.

Dat heeft hij dan goed gedaan zeg. Is dat Marco de Bruijn?


Yep Marco de Bruijn, hij is echt heel erg goed. Mijn paard is al 2x door hem gered en je ziet er helemaal niks aan. Ze heeft geen littekens ed en die wond in die hals was ook heel snel dicht en daar zie je ook niks meer van. Dus je paard is daar zeker in goede handen hoor, ze zijn zeer ervaren met deze operaties.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:41

ik ben heel blij dat jullie goede ervaringen hebben met marco. ik heb ook echt een goed gevoel bij hem. as donderdag of vrijdag belt hij mij met meer informatie over wanneer ze geopereerd kan worden.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-10 10:47

@serada
mijn paard gaat onder gehele narcose (echt op tafel), Marco vond dat bij mijn paard beter. ze blijft dan ook een paar dagen daarna in de kliniek.
hoe is de scopie bij jouw paard gegaan vandaag?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:38

Ik lees hier even mee, want ik herken ook eea.
Ik heb ook een friese merrie en afgelopen voorjaar was ze ineens enorm benauwd wss door bronchitis. Voordat ze echt benauwd werd, maakte ze idd ook tijdens de draf in een bepaalde houding een soort knorrend geluid.
Op een gegeven moment stond ze dus in rust al te pompen en toen hebben we een bronchoscopie laten maken. Dit is toen met prednisolon/ventipulmin over gegaan.

Nu zijn we een paar maanden van de medicijnen af en ze begint weer met het maken van gekke geluiden, vooral als ze nagevelijk loopt en alleen in draf (galop weet ik niet, dat is nog niet voldoende bevestigd).
Gisteren de DA gebeld, omdat ze ineens begon met hoesten vlak na het aandraven en nu moet ze weer op de prednisolon/ventipulmin. 4 dagen en dan weer contact houden.

Wat ik vooral herken is:
- de bijgeluiden tijdens het rijden en het hoofd in een bepaalde houding (knorren / alsof ze lucht doorslikt)
- snel buiten adem
- loopneus
- tijdens de bronchoscopie is vastgesteld dat haar strottenklepje een afwijking heeft, waardoor hij niet helemaal goed sluit.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-10 13:13

@jibbel welke dierenarts heeft je paard onderzocht? zit bij jouw paard een afwijking in het strottenklepje of is het een verplaatsing van het zachte gehemelte?
Ik weet niet waar je woont, maar DA wolvega (moet je wel een afspraak hebben bij Marco de bruin) is de enige dierenarts die een scopie tijdens het rijden gemaakt kan worden. in utrecht kan dat alleen op de loopband. het voordeel van die scopie is dat je kan kijken wat er precies gebeurt tijdens het rijden, en met een bepaalde hoofd/halshouding.

ik heb gisteren contact gehad met Marco, Fairlane doet momenteel tijdens het rijden niet haar zachte gehemelte over haar strottenklepje. daarom is nu besloten dat alleen haar zachte gehemelte weer glad wordt gelaserd. haar tongbeen doen we nog niet naar voren plaatsen.
dat is opzich goed nieuws.

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:16

@Anoek_1996, er is gistermorgen niks uit de test met de loopband gekomen. Ze hebben hem ruim drie kwartier laten lopen en zijn strotteklepje bleef keurig open. Ook vertoonde hij geen spasmen of andere problemen met benauwdheid. Ze hadden daarna gevraagd of ik kon komen om met hem te gaan rijden. Ze wilden zien hoe hij zou reageren als ik hem meer laat nageven tijdens het rijden. Nou daar konden ze goed zien dat hij sneller vermoeid raakt want hij wordt zienderogen benauwder als hij moet nageven. Bij Thom is met de rontgenfoto's ook een duidelijke afwijking van zijn strottehoofd geconstateerd die er waarschijnlijk al vanaf zijn geboorte heeft gezeten. Zoiets kan het goed gaan zonder beperkingen maar het kan ook ineens gaan opspelen. In meeste gevallen is dit een samenloop van bepaalde omstandigheden. Thom heeft begin dit jaar een zware bacteriele infectie gekregen en dit heeft in samenloop met het vernauwde strottehoofd voor chronische irritatie van de luchtwegen gezorgd. Hij is hierdoor waarschijnlijk in een neerwaartse spiraal terecht gekomen want dit heeft ook weer voor andere klachten gezorgd.
Laatst bijgewerkt door Serada op 28-10-10 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:19

Anoek_1996 schreef:
ik heb gisteren contact gehad met Marco, Fairlane doet momenteel tijdens het rijden niet haar zachte gehemelte over haar strottenklepje. daarom is nu besloten dat alleen haar zachte gehemelte weer glad wordt gelaserd. haar tongbeen doen we nog niet naar voren plaatsen.
dat is opzich goed nieuws.

Dat is inderdaad goed nieuws want nu is de ingreep toch minder zwaar dan het eerst zou zijn?

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 23:21

@Jibbel, ik zie dat jij en ik al eerder op een topic(je) gepost waarin de klachten van onze paarden ook al erg veel op elkaar leken. Dat was afgelopen zomer en jij bent ook al een tijdje aan het kwakkelen. Slaan de medicijnen wel een beetje aan?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:12

Die van mij is vanaf juli zonder medicijnen en dat ging erg goed. Sinds eind september (omslag van het weer) kwam er af en toe een kuchje, toen weer weken niet en nu sinds 1,5 week elke dag 1x 1 bij het aandraven. Sinds donderdag staat ze weer op de medicijnen en woensdag en donderdag heeft ze niet gehoest. Of de medicijnen echt wat doen, weet ik dus nog niet.

@ Serada: die afwijking aan het strottenklepje is bij die van mij idd ook aangeboren, bij mijn paard is het alleen niet vernauwd, maar hij staat iets scheef. Is ook altijd goed gegaan, maar ze heeft nu dus ook (chronisch) iets aan de luchtwegen sinds ze een virus/bacterie oid heeft gehad. En het is idd vooral als ze moet nageven met rijden dat het probleme oplevert.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-10 11:17

ik heb net contact gehad met marco. as donderdag moet ik haar brengen en wordt ze vrijdag geholpen. kan haar gelukkig na het weekend weer ophalen.

@serada. vervelend dat er niks is uitgekomen tijdens de loopband. war er tijdens het rijden ook een scopie gemaakt? wat ga je nu met haar doen?

@jibbel. wel vreemd dat 1x hoesten, maar maakt ze verder tijdens het rijden nog raar geluid? ik khoop voor je dat het met de medicijnen weer beter gaat.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 11:23

Nou, het is vooral na de eerste keer draven, na een paar rondjes als ze wat opgewarmd is, dat ze 1 keer kucht, heel soms 2x. Tis ook een licht hoestje, niet zo'n zware, doffe ofzo. Tijdens het rijden maakt ze soms zo'n knorrend/brommend geluid alsof ze lucht inslikt ofzo. Maar alleen als ze nagevelijk loopt.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:49

Jibbel schreef:
Ik lees hier even mee, want ik herken ook eea.
Ik heb ook een friese merrie en afgelopen voorjaar was ze ineens enorm benauwd wss door bronchitis. Voordat ze echt benauwd werd, maakte ze idd ook tijdens de draf in een bepaalde houding een soort knorrend geluid.
Op een gegeven moment stond ze dus in rust al te pompen en toen hebben we een bronchoscopie laten maken. Dit is toen met prednisolon/ventipulmin over gegaan.

Nu zijn we een paar maanden van de medicijnen af en ze begint weer met het maken van gekke geluiden, vooral als ze nagevelijk loopt en alleen in draf (galop weet ik niet, dat is nog niet voldoende bevestigd).
Gisteren de DA gebeld, omdat ze ineens begon met hoesten vlak na het aandraven en nu moet ze weer op de prednisolon/ventipulmin. 4 dagen en dan weer contact houden.

Wat ik vooral herken is:
- de bijgeluiden tijdens het rijden en het hoofd in een bepaalde houding (knorren / alsof ze lucht doorslikt)
- snel buiten adem
- loopneus
- tijdens de bronchoscopie is vastgesteld dat haar strottenklepje een afwijking heeft, waardoor hij niet helemaal goed sluit.


Een paard mag niet hoesten, ook niet 1x met aandraven. Jouw verhaal klinkt als bronchitis, zeker met het niet goed sluitende klepje waardoor er makkelijk vanalles binnen komt.

Laat ook de luchtpijp verder controleren met een scopie. Mijn paard had een bronchitis (ook maar 1x hoesten, alleen met aandraven en niet elke dag) en een afgeplatte luchtpijp (aangeboren- of door het bit veroorzaakte- .. dat is de vraag.. aangezien ook dit probleem door dr Cook wordt beschreven in zijn boek).

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:50

Jibbel schreef:
Die van mij is vanaf juli zonder medicijnen en dat ging erg goed. Sinds eind september (omslag van het weer) kwam er af en toe een kuchje, toen weer weken niet en nu sinds 1,5 week elke dag 1x 1 bij het aandraven. Sinds donderdag staat ze weer op de medicijnen en woensdag en donderdag heeft ze niet gehoest. Of de medicijnen echt wat doen, weet ik dus nog niet.

@ Serada: die afwijking aan het strottenklepje is bij die van mij idd ook aangeboren, bij mijn paard is het alleen niet vernauwd, maar hij staat iets scheef. Is ook altijd goed gegaan, maar ze heeft nu dus ook (chronisch) iets aan de luchtwegen sinds ze een virus/bacterie oid heeft gehad. En het is idd vooral als ze moet nageven met rijden dat het probleme oplevert.

Hoe oud is je paard eigenlijk?

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:56

Anoek_1996 schreef:
ik heb net contact gehad met marco. as donderdag moet ik haar brengen en wordt ze vrijdag geholpen. kan haar gelukkig na het weekend weer ophalen.

Dat wordt dus afwachten hoe het zal verlopen.

Citaat:
@serada. vervelend dat er niks is uitgekomen tijdens de loopband. war er tijdens het rijden ook een scopie gemaakt? wat ga je nu met haar doen?
Nee, tijdens het rijden hebben ze geen scopie gedaan maar ze hebben deze prognose gemaakt aan de hand van de loopbandtest (met scopie) en zijn gedrag tijdens het rijden. Ik moest rijden zoals ik altijd doe en dan moest ik nog allerlei andere oefeningen doen. Ze konden een duidelijk verschil constateren.

Nu mag ik niet meer nageeflijk rijden, moet hij in een buitenbox staan en zijn hooi nat maken. Hij stond al op vlas en hij moet afgewogen hooi en voedingssuplementen. Nu maar afwachten hoe alles gaat. Hij was vandaag met mistige weer ook weer benauwd en er komt veel (groene) snot uit zijn neus.

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:37

Buitenbox en hooi nat maken zijn symptoombestrijders: dit paard zou meer gebaat zijn met een permanent buitenverblijf dan een box. Vlas is daarbij ook erg slecht voor de hoeven van een paard. Buiten dat het paard nu niet de hele dag kan scharrelen op zoek naar voer.

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Re: opereren aan mijn paard haar keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-10 10:43

@serada. is wel moeilijk om niet meer te kunnen rijden als dat je altijd deed. ik zal vanmiddag het is met marco overhebben over jouw diagnose. ik ben wel benieuwd wat hij zegt.

@e-horse. mijn paard loopt ook niet hele dagen buiten. het land is te kapot en super glad. ( wij hebben maar kleine stukje land). mijn paard staat nu weer terug op stro, dan heeft ze wel wat te doen. buitenboxen hebben wij helaas niet. maar volgend jaar zijn mijn stallen thuis klaar en dan heb ik het wel. en dan kan ze ook overdag beter naar buiten. want dan kan ze gewoonin de bak lopen.

mijn paard breng ik vanmiddag naar de kliniek en ze zal morgen geoppereerd/gelaserd worden. ik hoop dat alles slaagt, want ze is momenteel heel fijn met rijden,

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 11:17

e_horse schreef:
Buitenbox en hooi nat maken zijn symptoombestrijders: dit paard zou meer gebaat zijn met een permanent buitenverblijf dan een box. Vlas is daarbij ook erg slecht voor de hoeven van een paard. Buiten dat het paard nu niet de hele dag kan scharrelen op zoek naar voer.

Tja, het zou voor ieder paard het beste zijn om zoveel mogelijk buiten te lopen maar helaas is dit bij ons in de randstad gewoon heel erg moeilijk. Het is dan een kwestie van kijken naar welke mogelijkheden er wel zijn!

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:39

Serada schreef:
e_horse schreef:
Buitenbox en hooi nat maken zijn symptoombestrijders: dit paard zou meer gebaat zijn met een permanent buitenverblijf dan een box. Vlas is daarbij ook erg slecht voor de hoeven van een paard. Buiten dat het paard nu niet de hele dag kan scharrelen op zoek naar voer.

Tja, het zou voor ieder paard het beste zijn om zoveel mogelijk buiten te lopen maar helaas is dit bij ons in de randstad gewoon heel erg moeilijk. Het is dan een kwestie van kijken naar welke mogelijkheden er wel zijn!

Er zijn al meerdere malen mogelijkheden in de Randstad voorbij gekomen op Bokt. Goed rond blijven kijken. ;)

e_horse

Berichten: 2907
Geregistreerd: 15-03-03
Woonplaats: Rustenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:41

[quote="Anoek_1996@e-horse. mijn paard loopt ook niet hele dagen buiten. het land is te kapot en super glad. ( wij hebben maar kleine stukje land). mijn paard staat nu weer terug op stro, dan heeft ze wel wat te doen. buitenboxen hebben wij helaas niet. maar volgend jaar zijn mijn stallen thuis klaar en dan heb ik het wel. en dan kan ze ook overdag beter naar buiten. want dan kan ze gewoonin de bak lopen.[/quote]
Ons land is ook nat. Maak een grote paddock met zand of bestraat deze (wordt ook steeds meer gedaan op het moment; heel goed voor de doorbloeding en groei en training van de hoeven) of gebruik de bak die waarschijnlijk wel droger is als paddock. Zodra het flink gewaaid heeft en droog is kunnen de paarden hier gelukkig ook nog het land op.

Serada

Berichten: 408
Geregistreerd: 19-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-10 14:54

Anoek_1996 schreef:
ik heb net contact gehad met marco. as donderdag moet ik haar brengen en wordt ze vrijdag geholpen. kan haar gelukkig na het weekend weer ophalen.

Hoe gaat het nu met haar? Is alles goed verlopen?

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:56

Serada schreef:
Jibbel schreef:
Die van mij is vanaf juli zonder medicijnen en dat ging erg goed. Sinds eind september (omslag van het weer) kwam er af en toe een kuchje, toen weer weken niet en nu sinds 1,5 week elke dag 1x 1 bij het aandraven. Sinds donderdag staat ze weer op de medicijnen en woensdag en donderdag heeft ze niet gehoest. Of de medicijnen echt wat doen, weet ik dus nog niet.

@ Serada: die afwijking aan het strottenklepje is bij die van mij idd ook aangeboren, bij mijn paard is het alleen niet vernauwd, maar hij staat iets scheef. Is ook altijd goed gegaan, maar ze heeft nu dus ook (chronisch) iets aan de luchtwegen sinds ze een virus/bacterie oid heeft gehad. En het is idd vooral als ze moet nageven met rijden dat het probleme oplevert.

Hoe oud is je paard eigenlijk?


Late reactie, maar ze is 13

En ik ben ook wel erg benieuwd naar hoe het met het paard is dat geopereerd is!

FairLady_

Berichten: 1043
Geregistreerd: 15-04-07
Woonplaats: Haarle gem. Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-10 20:51

sorry dat ik niks heb laten horen.

de operatie (lasertherapie) was geslaagd. ze werd weer vrolijk en alles. na 2 weken rust weer opgepakt en toen hoorde ik al dat het niet goed was.

vandaag weer bij marco geweest. het was slecht nieuws! |( |(
haar zachte gehemelte was zwaar ontstoken en geirriteerd etc. en ze verplaatste haar zachte gehemelte weer steeds.
nu moet ze 5 weken (dus tot eerste week van januari) rustig aan doen. alleen been strekken etc niet in training.

als het over 5 weken heb ik controlle dan zijn er 3 scenario's

1) alles is goed, dan mag ik haar weer op gaan pakken.

2) zachte gehemelte is weer rustig, maar ze verplaatst nog steeds haar zachte gehemelte. dan krijgt ze als nog de zware operatie. dan wordt haar tongbeen naar voren gebracht.

3) de zachte gehemelte is absoluut nog niet goed. dan weet marco het ook niet meer wat die zou kunnen doen. dan zal die haar afkeuren voor de sport.

ik heb nu ook geen zin in het nieuwe jaar. maar de tijd gaat door he.

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:01

Wat jammer dat de operatie niet het gehoopte resultaat heeft gebracht. Nu maar hopen dat die 5 weken rust haar goed doen en dat je dan weer kunt rijden.

Science90
Berichten: 2861
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-14 15:27

Mijn paard heeft ongeveer dezelfde symptomen als jullie paarden. Verergerden ook bij jullie de klachten (benauwdheid) bij hogere temperaturen?