Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 416 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419 ... 459  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Maagzweer, Ervaringen?

 
Profiel   

Heeft 1 van jullie ervaring met NAF Gastrivet.
Ik hoorde dat je paard het beter doet met dit product. Dat het goed is voor de spijsvertering ...
Het is nu bij EJ ook in de aanbieding ( 2 halen 1 betalen ) dus ik twijfel of ik dit er voor 1 eens wil gaan proberen. Maar het blijft prijzig, maar de dierenarts ook

https://www.ej.nl/naf-gastrivet_overige ... sqr=gastri

Ik ben benieuwd of een van jullie het gebruikt en de eravring
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 15:29 



 
Profiel   

Ik heb bij vermoeden van maagzweer door bijten tijdens poetsen en bij aansingelen op aanraden van de dierenarts 9 dgn omeprazol gegeven, maar geen resultaat. Volgens de dierenarts is het of geen maagzweer of een hele ernstige. Ik twijfel nu heel erg of ik de scopie moet doen. Wat vinden jullie? Straks die ik dat voor niks.
En qua krachtvoer vind ik ook moeilijk. Ze werkt behoorlijk, dus wil wel krachtvoer geven. Heb 1 kg biks per keer aangepast naar een kwart biks en een kilo gastro-muesli. Op de verpakking staat zelfs 4 kg per dag van die muesli, maar dat durf ik niet te geven. Is dit genoeg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 21:44 



 
Profiel   

Je doet het nooit voor niks. Mijn ervaring: had ik maar eerder laten scopen, had me hoop kosten aan omeprazol gescheeld èn dan was meteen verder gezocht. Bleek bij ons dus vol met zand te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 22:11 



 
Profiel   

Firesolo13 schreef
Ik heb bij vermoeden van maagzweer door bijten tijdens poetsen en bij aansingelen op aanraden van de dierenarts 9 dgn omeprazol gegeven, maar geen resultaat. Volgens de dierenarts is het of geen maagzweer of een hele ernstige. Ik twijfel nu heel erg of ik de scopie moet doen. Wat vinden jullie? Straks die ik dat voor niks.
En qua krachtvoer vind ik ook moeilijk. Ze werkt behoorlijk, dus wil wel krachtvoer geven. Heb 1 kg biks per keer aangepast naar een kwart biks en een kilo gastro-muesli. Op de verpakking staat zelfs 4 kg per dag van die muesli, maar dat durf ik niet te geven. Is dit genoeg?


Nu ken ik jou paard niet en ga ik even off topic maar ik ken genoeg paarden hoog in sport die geen krachtvoer krijgen maar alleen een balancer en die mengen met een grasbrok of ander ruwvoer,

4 kilo meusli is echt te veel en onnodig.

Kijk ook naar de suikers en zetmeel van je voer paarden met maagzweren kunnen beste niet zo veel suikers/zetmeel binnen krijgen.

Ik ken paarden die juist zo sloom werden van al t biks juist meer energie kregen van minder.

Maar nogmaals ik ken jou paard niet en ook niet hoe hoog in de sport/training loopt kwa werk.

Maar super dat je 4 kilo niet gaat doen. Ben best nieuwsgierig om welk voer dat zal gaan aangezien het een product is voor de maag

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 22:33 



 
Profiel   

@plutolover, ik rijd recreatief en dressuur, ze is super vooruit gegaan de laatste maanden, dus dat vind ik heel tegenstrijdig, mocht ze een maagzweer hebben.
Ik heb nu bij Vente Gastro-muesli gehaald, geen idee of het ook echt functioneel is, maar volgens de dierenarts in ieder geval beter dan biks. Vind het wel gek dat als biks geen optie is, het ineens ook helemaal niet nodig blijkt te zijn, volgens sommigen. Geen idee of ik hier nou goed aan doe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-03-23 23:15 



 
Profiel   

Firesolo13 schreef
@plutolover, ik rijd recreatief en dressuur, ze is super vooruit gegaan de laatste maanden, dus dat vind ik heel tegenstrijdig, mocht ze een maagzweer hebben.
Ik heb nu bij Vente Gastro-muesli gehaald, geen idee of het ook echt functioneel is, maar volgens de dierenarts in ieder geval beter dan biks. Vind het wel gek dat als biks geen optie is, het ineens ook helemaal niet nodig blijkt te zijn, volgens sommigen. Geen idee of ik hier nou goed aan doe.

Waarom zou je krachtvoer nodig zijn? Hier luzerne met vitaminebrok en loopt die Z mee. 5 dagen per week flinke training. Het is best achterhaald je krachtvoer geven moet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-03-23 07:33 



 
Profiel   

Hi guys, in dit topic zit vast veel ervaring met maagzweren dus ik kom graag even mn vraag stellen.

Hebben jullie ook ervaring met erge gedragsverandering na het starten van een kuur omeprazol?

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-03-23 18:06 



 
Profiel   

maartje0987 schreef
Voor degene die bietenpulp geven voor de training. Hoeveel geven jullie ongeveer?

Ik geef een volle voerschep (geweekt een emmer vol) fibrebeet. Daarvan een schep ongeveer voor het rijden de rest s avonds

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 15:25 



 
Profiel   

hoihoi, even een vraagje.
Ik rij een paard bij van iemand paard is zeker wel in de 1.70 een BWP
en ik heb een vermoede van maagzweren wat denken jullie:

- zodra de singel om gaat zwaaien met staart en beetje stampen word wel steeds erger
- laat veel scheten
- ze begint ook wat trager te worden terwijl het juist echt een hele voorwaartse dame is.
Wellicht vergeet ik nog een trigger maar kom ik er nu niet zo 123 op.

Voor zo ver ik weet met het hooi:
Half 6 s ochtends krijgt iedereen een emmer, dan om 8 een losse kruiwagen, dan gaan ze naar buiten (geen hooi, weide is kaal), dan weer naar binnen iedereen weer een beetje, dan buiten een hooinet, dan s avonds een plukje en dan voor in de nacht een hooinet.
Muesli iedere keer als ze binnenkomen en ander krachtvoer onregelmatig (meerdere keren per dag maar wisseld per dag).

Ze rijd 4x in de week max, met mij 20/30 minuten 2x per week wat intensiever, de eigenaresse rijd max 20minuten en daarbij enkele rondjes draven de rest stappen (totaal niet intensief).
Ik heb al gezegd tegen der om der minder krachtvoer en meer hooi te geven, heb der al wel zo ver niet direct voor/na het rijden krachtvoer te geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-03-23 21:19 



 
Profiel   

Kan zijn maar kan ook ergens anders aan liggen. Mijn merrie liet bijna niets zien maar heeft toch maagzweren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 12:32 



 
Profiel   

Dat zou inderdaad kunnen. Waarom staan worden ze constant binnen en buiten gezet eigenlijk? Waarom niet buiten op de paddock hooi de hele dag door? Lijkt mij ook veel makkelijker dan steeds paarden binnen en buiten blijven zetten. En wat zijn beetjes? plukjes?

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 12:38 



 
Profiel   

Omdat veel problemen op een evt maagzweer word gegooid is dit filmpje wel een aanrader om helemaal te kijken.
Het kan ook iets totaal anders zijn waar je paard enorm last van kan hebben namelijk.

https://youtu.be/hrZgtrqbMVI

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 12:40 



 
Profiel   

LV19952 schreef
Dat zou inderdaad kunnen. Waarom staan worden ze constant binnen en buiten gezet eigenlijk? Waarom niet buiten op de paddock hooi de hele dag door? Lijkt mij ook veel makkelijker dan steeds paarden binnen en buiten blijven zetten. En wat zijn beetjes? plukjes?


Dit doet de eigenaresse zelf, enorm vervelend (vind ik) laat die beesten gewoon lekker buiten.
Hebben het meermaals aangegeven maar dat wilt ze niet ze wilt ze persee tussen de middag binnen hebben zodat ze wat hooi kunnen eten..
Zodra ze aan het hek komen zeuren haald ze ze naar binnen krijgen ze weer muslie oid.
Zodra het regent gaan ze ook meteen weer naar binnen.

Beetjes zijn idd plukjes.

Ik wil het vrijdag met der over hebben maar weet niet goed hoe, heb het al vaker over het management betreft binnen/ buiten zetten gehad maar krijgen der niet over gehaald.
Ook de pony (Tinker) van een vriendin van me staat er en ook die haald ze continu binnen en geeft ze stiekem muesli terwijl men vriendin steeds aangeeft niet te willen maar ze blijft t doen..
Ze denkt dat deze manier beter is en de paarden zijn het nu eenmaal gewend dus het moet zo blijven..

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-03-23 12:51 



 
Profiel   

Ik zit met de handen in het haar.

Mijn paard staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi en vriendjes.

Paard kreeg 1,5 schep gastro+ van havens en müesli van havens, natural balance. In de avond fibrebeet van pavo en een beetje slobber van pavo.

Inmiddels krijgt hij 0,5 schep gastro+ en 1 schep muesli natural balance.

Nu hebben wij hem een jaar geleden behandeld voor maagzweren met positief resultaat. Helaas is het er langzaam weer ingesluimerd en staat hij momenteel weer op de omeprazol. Nu proberen wij Equilin Comfort door de slobber, maar hij eet het voor geen goud op. (20 brokjes en hij spuugt al de slobber zo uit) wat kunnen we geven als onderhoud zodat hij niet nog een keer op de omeprazol moet?

Hebben liever geen scopie, paard is luchtzuiger en erg stress gevoelig. Dus als hij dan geen maagzweer had heeft hij het in de tijd dat hij opgesloten moet staan wel ontwikkeld.

Iemand ervaring met een goed supplement, wat wel goed gegeten wordt? Ik las al iets van Cavalor Fibrefore. Is dat genoeg om het maagzuur te temmen? Of moet er nog een supplement bij? Gastrivet las ik ook, heeft iemand daar ervaring mee?
Heb een testerpakket van Equine74 besteld, hoe zijn die ervaringen? Geen doping?

Iemand ervaring met Succeed testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-23 23:40 



 
Profiel   

Je schrijft dat het maagzuur getemd moet worden. Maagzuur is onderdeel van het verteringssysteem. Het probleem zijn de maagzweren en de pijn die het maagzuur veroorzaakt als het tegen de maagzweer aankomt. Dat is de reden voor het geven van omeprazol. Het verminderen van het maagzuur zorgt dat de zweren kunnen genezen. Dit betekent dat je je moet gaan richten op het voorkomen van de maagzweren. En niet op het temmen van het maagzuur.
Nb dat hij luchtzuiger is, heeft waarschijnlijk te maken met zijn maagproblemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 06:34 



 
Profiel   

henshem schreef
Je schrijft dat het maagzuur getemd moet worden. Maagzuur is onderdeel van het verteringssysteem. Het probleem zijn de maagzweren en de pijn die het maagzuur veroorzaakt als het tegen de maagzweer aankomt. Dat is de reden voor het geven van omeprazol. Het verminderen van het maagzuur zorgt dat de zweren kunnen genezen. Dit betekent dat je je moet gaan richten op het voorkomen van de maagzweren. En niet op het temmen van het maagzuur.
Nb dat hij luchtzuiger is, heeft waarschijnlijk te maken met zijn maagproblemen.


Ik begrijp dat maagzuur een onderdeel is van het maagdarmkanaal. Met temmen bedoelde ik niet ‘verminderen of op laten lossen’.
Wel dat als de pH van het maagzuur zo laag is dat we de zuurtegraad weer neutraal kunnen krijgen.

Ik zoek dus wat zodat wij eventuele volgende zweren kunnen gaan voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 07:58 



 
Profiel   

ElmoVelo schreef
Ik zit met de handen in het haar.

Mijn paard staat 24/7 buiten met onbeperkt hooi en vriendjes.

Paard kreeg 1,5 schep gastro+ van havens en müesli van havens, natural balance. In de avond fibrebeet van pavo en een beetje slobber van pavo.

Inmiddels krijgt hij 0,5 schep gastro+ en 1 schep muesli natural balance.

Nu hebben wij hem een jaar geleden behandeld voor maagzweren met positief resultaat. Helaas is het er langzaam weer ingesluimerd en staat hij momenteel weer op de omeprazol. Nu proberen wij Equilin Comfort door de slobber, maar hij eet het voor geen goud op. (20 brokjes en hij spuugt al de slobber zo uit) wat kunnen we geven als onderhoud zodat hij niet nog een keer op de omeprazol moet?

Hebben liever geen scopie, paard is luchtzuiger en erg stress gevoelig. Dus als hij dan geen maagzweer had heeft hij het in de tijd dat hij opgesloten moet staan wel ontwikkeld.

Iemand ervaring met een goed supplement, wat wel goed gegeten wordt? Ik las al iets van Cavalor Fibrefore. Is dat genoeg om het maagzuur te temmen? Of moet er nog een supplement bij? Gastrivet las ik ook, heeft iemand daar ervaring mee?
Heb een testerpakket van Equine74 besteld, hoe zijn die ervaringen? Geen doping?

Iemand ervaring met Succeed testen?



Die van mij krijgt subli dieetmix. Zeer laag in suiker en zetmeel en toch voldoende eiwit. Daar doet ze het heel goed op en zelfs deze kieskeurige eter eet het heel graag. Ook een stalgenoot hebben we hierop gezet en die smaakt het ook goed. (Naast hooi en fibrebeet krijgt ze dit)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 10:58 



 
Profiel   

ElmoVelo schreef
henshem schreef
Je schrijft dat het maagzuur getemd moet worden. Maagzuur is onderdeel van het verteringssysteem. Het probleem zijn de maagzweren en de pijn die het maagzuur veroorzaakt als het tegen de maagzweer aankomt. Dat is de reden voor het geven van omeprazol. Het verminderen van het maagzuur zorgt dat de zweren kunnen genezen. Dit betekent dat je je moet gaan richten op het voorkomen van de maagzweren. En niet op het temmen van het maagzuur.
Nb dat hij luchtzuiger is, heeft waarschijnlijk te maken met zijn maagproblemen.


Ik begrijp dat maagzuur een onderdeel is van het maagdarmkanaal. Met temmen bedoelde ik niet ‘verminderen of op laten lossen’.
Wel dat als de pH van het maagzuur zo laag is dat we de zuurtegraad weer neutraal kunnen krijgen.

Ik zoek dus wat zodat wij eventuele volgende zweren kunnen gaan voorkomen.


Je voorkomt dat het maagzuur te zuur wordt door verspreid over de dag steeds kleine beetjes voer te geven. Dit paard mag niet met een lege maag komen te staan. Feitelijk komt het neer op bijna onbeperkt goed ruwvoer geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 11:22 



 
Profiel   

henshem schreef
Je voorkomt dat het maagzuur te zuur wordt door verspreid over de dag steeds kleine beetjes voer te geven. Dit paard mag niet met een lege maag komen te staan. Feitelijk komt het neer op bijna onbeperkt goed ruwvoer geven.


Hij heeft 24/7 de mogelijkheid om ruwvoer te eten. Als hij dat niet doet kan ik daar vrij weinig aan doen en hoop ik hem nog wel te kunnen helpen met een supplement.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:22 



 
Profiel   

Ik wil graag naar ervaringen vragen bij maagzweer behandeling.

Mijn merrie krijgt nu 1,5 week omeprazol volledige dosis. In de eerste 4 dagen zag ik erg veel verbetering qua symptomen. Nu lijkt dit te stagneren. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het een stijgende lijn of stuit je ook wel op plateau's?

Ik heb contact met de dierenarts, maar vind 1ehands ervaringen toch erg waardevol.

Bedankt alvast!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-23 13:39 



 
Profiel   

@ElmoVelo: ik geef equine74 bij, ‘s ochtends en ‘s avonds en ik ben er wel erg tevreden over. Mijn paard krijgt overdag onbeperkt ruwvoer: weide/stal. Zijn krachtvoer verdeeld over 4 porties, steeds gemengd met hartog digest of de comfort. Hij krijgt ongeveer in totaal 1kg gastro + van havens, 1,5kg hartog comfort, 1,5 kg hartog digest en om 21u nog eens 250g pavo fibrebeet met zijn supplementen (lijnzaadolie en naf superflex). De equine 74 krijgt hij s ochtends voor de 1e voerbeurt in een handje
Hartog digest. Hij krijgt behoorlijk wat ruwvoer maar hij heeft dat echt nodig, en is nog nooit zo vitaal geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-23 15:52 



 
Profiel   

Pastis schreef
@ElmoVelo: ik geef equine74 bij, ‘s ochtends en ‘s avonds en ik ben er wel erg tevreden over. Mijn paard krijgt overdag onbeperkt ruwvoer: weide/stal. Zijn krachtvoer verdeeld over 4 porties, steeds gemengd met hartog digest of de comfort. Hij krijgt ongeveer in totaal 1kg gastro + van havens, 1,5kg hartog comfort, 1,5 kg hartog digest en om 21u nog eens 250g pavo fibrebeet met zijn supplementen (lijnzaadolie en naf superflex). De equine 74 krijgt hij s ochtends voor de 1e voerbeurt in een handje
Hartog digest. Hij krijgt behoorlijk wat ruwvoer maar hij heeft dat echt nodig, en is nog nooit zo vitaal geweest.


Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! At die van jou de hartog makkelijk? Ik heb wel is luzerne geprobeerd, maar dat vind hij veelste droog.
En hoe eet die van jou de equine? Zitten daar geur- en smaakstoffen bij waardoor ze het makkelijker eten? Koop je de equine gewoon bij hun eigen site?

Ik heb een tester verpakking besteld, maar nog niets ontvangen helaas

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 07:47 



 
Profiel   

Het valt mij op dat veel mensen nadat het paard een maagzweer heeft het vooral gaan zoeken in supplementen. Mijn eigen zoektocht met behulp van verschillende dierenartsen heeft geleerd dat het zaak is om vooral te kijken wat de oorzaak is van de maagzweren. Vaak is dit voermanagement (type krachtvoer, hoeveelheid, hoeveelheid en frequentie ruwvoer etc), in sommige gevallen stress en soms nog andere oorzaken.
Als je die oorzaak hebt kun je daar gericht op acteren en heb je daarnaast niet alle supplementen nodig die ze momenteel aanbieden. Want uiteindelijk is dat symptoom en niet oorzaak bestrijden. En misschien voor mij makkelijk omdat mijn paard maagzweren ontwikkeld door stress gekoppeld aan transport. Dus als we dat managen incl medicatie rondom vervoer naast goed voermanagement hebben we verder niets nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 12:28 



 
Profiel   

Bij mij was het advies van de DA vooral...het geeft geen zin, je moet de oorzaak wegnemen, en geen van de supplementen zijn weteschappelijk bewezen, dus zonde van je geld.
Idd, geen kleine dosering medicatie als je op transport gaat, of als je weet dat er stress komt, verhuizing enz.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 13:30 



 
Profiel   

Daar wil ik wel even kort op in gaan.

Ik doe er alles aan om te zorgen dat de omstandigheden voor mijn paard zo gunstig mogelijk zijn. Ze staat op onbeperkt onverpakt ruwvoer, altijd water ter beschikking, staat overdag de hele dag op de paddock met hooiruif met 2 andere paarden en vanaf mei overdag op de graswei. 's avonds en 's nachts staat ze op stal. Krijg geen grote porties krachtvoer. Wat dat betreft zijn de omstandigheden prima.

Alleen is mijn paard voordat ik haar kocht zwaar verwaarloosd geweest en is mega stressgevoelig type. Ze heeft bij de handelaar dik 1 jaar amper te eten gehad en is er niet naar haar om gekeken. Hierdoor heeft zij ontzettend veel stress rondom voertijd of als ze iemand met de kruiwagen met hooi ziet lopen. Ze is bang dat ze niks krijgt.

Ook is zij bang om vergeten te worden. Ze worden op de pensionstal vaak rond dezelfde tijd binnen gehaald. Is het eens een keer een half uurtje later dan kan zij van stress heel heftig gaan weven en zenwuachtig langs het hek blijven lopen. Zodra dan het touw aan haar halster geklikt wordt om naar binnen te gaan is alle stress weg. Ik kan de staleigenaren niet gaan verplichten om ze iedere dag stipt op een bepaald tijdstip binnen te halen.

Dat is gewoon het lastige er aan. Soms wil je wel maar kún je er gewoon niet direct iets aan veranderen. Als het bijvoorbeeld alleen door stress tijdens het vervoer is dan kun je daar gericht op trainen op momenten dat het jou uitkomt. Ik kán er niet iedere dag bij zijn als het voertijd is, of als iemand anders met hooi over het terrein loopt, of als het binnenzet tijd is. Ze moet uiteindelijk gaan begrijpen dat ze nooit zonder ruwvoer komt te staan en dat ze niet vergeten gaat worden. Stalgenoten helpen wel goed mee door er voor te zorgen dat zij nooit alleen op de paddock blijft staan als zij hun paarden er uit halen. Dan zetten ze die van mij ook binnen, ook al staan er in de paddocks er naast en tegen over haar nog meerdere paarden.

Ik heb haar inmiddels al 2,5 jaar en het stressweven tijdens etenstijd wordt heeel langzaam iets minder.
Ik heb 3 verschillende stallen geprobeerd. Stal met grote uitloop, gewone box. Maar dat maakt allemaal geen verschil. In de uitloopstal had ze zelfs nog meer stress dan in een gewone box.

Verder staat ze de hele dag rustig in de paddock of in de box, alleen tegen voertijd of binnenzet tijd krijgt zij nu dus stress. En dat zijn dingen die moeten slijten en niet zo 1,2,3 opgelost zijn. 24/7 buiten in de kudde heeft ze ook gelopen. Dat was geen succes. Paard was doodmoe en doodongelukkig.

Om die reden probeer ik het met supplementen zo optimaal mogelijk voor haar te maken.

Nu lijkt het alsof mijn paard de hele dag door stress heeft. Dat is niet zo. Alleen tijdens voertijd en tijdens binnen zet tijd kan zij even flink stress hebben. De overige tijd staat zij rustig in de paddock of in haar box te eten.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-03-23 14:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 416 van de 459 [ 11462 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 413, 414, 415, 416, 417, 418, 419 ... 459  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen