Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 12:34

Wat als je twee netten over elkaar plaats? Mij is verteld dat een paard nooit langer dan 4 uur zonder hooi mag staan en paardenmarkt zweren niet langer dan 2 uur.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 13:00

Ook al aan gedacht, maar weidemaatje is er 1 van 33 met slechte tanden die zich nu goed redt met 3x3 mazen, maar die kun je niet kleiner aandoen.
Weide open zetten is ook geen optie ivm gevoeligheid HB.
Denk dat het is wat het is. En toch er ergens berusting in moet vinden dat ze niet helemaal zonder eten staan. 1,2 hectare is omringd met meidoorn. Daar eten ze soms echt wel uren van. Dus niet 1 takje oid.
Puzzel hè…

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 17:55

Pff ik weet het ook niet meer. Gisteren was niks aan de hand en vandaag zag ik haar constant tandenknarsen… alsof ze toch weer last heeft van de maag. Ik kijk het nog een aantal dagen aan en anders de dierenarts maar weer terug bellen maar inmiddels wordt het onbetaalbaar. Zou haar het liefst even een maand op de sucralfaat zetten, dan stoppen en als ik zie dat ze weer last krijgt haar weer op de sucralfaat zetten. Dat spul is goedkoper dan omeprazol maar werkt bij haar wel goed….

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 18:35

He wat balen….misschien is het alleen wat stress vanwege de storm? En niet direct pijn? Of doet ze dit alleen bij maagzweren?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:16

Dat klinkt als een hele omslag LV19952. Staat je paard bij je aan huis? Weet je of er in de tussentijd wat gebeurd is?
Mijn paard heeft ook weleens een terugslag gehad en dan hoorde ik pas later dat ze vast had gelegen in de stal of dat ze ff waren te lassen geweest in de stal bijvoorbeeld

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 19:48

Gitana schreef:
Als je paard duidelijk veel last van zn maag heeft en maanden te weinig ruwvoer heeft gehad vrees ik dat een supplement het niet gaat doen. Mijne heeft maanden op omeprazol gestaan ervoor.


Kan ik dan beter de dierenarts bellen voor medicatie? En dan ook meteen voor die andere 2?

monsera
Berichten: 3076
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:23

Marigo schreef:
Ook al aan gedacht, maar weidemaatje is er 1 van 33 met slechte tanden die zich nu goed redt met 3x3 mazen, maar die kun je niet kleiner aandoen.
Weide open zetten is ook geen optie ivm gevoeligheid HB.
Denk dat het is wat het is. En toch er ergens berusting in moet vinden dat ze niet helemaal zonder eten staan. 1,2 hectare is omringd met meidoorn. Daar eten ze soms echt wel uren van. Dus niet 1 takje oid.
Puzzel hè…


De Feed-X gate timer is mss wel wat voor jou. Kun je ergens al vast 1 of 2 netten hooi neer gangen en dat om zeg 3 uur x nachts geven. Door de tijd daar op in te stellen.

Kun je toch 3 keer hooi voeren.

Daarnaast nog genoeg te snacken lees ik zo.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 20:45

LV19952 schreef:
Pff ik weet het ook niet meer. Gisteren was niks aan de hand en vandaag zag ik haar constant tandenknarsen… alsof ze toch weer last heeft van de maag. Ik kijk het nog een aantal dagen aan en anders de dierenarts maar weer terug bellen maar inmiddels wordt het onbetaalbaar. Zou haar het liefst even een maand op de sucralfaat zetten, dan stoppen en als ik zie dat ze weer last krijgt haar weer op de sucralfaat zetten. Dat spul is goedkoper dan omeprazol maar werkt bij haar wel goed….


Ik hou niet meer bij wie wat geeft hier, maar heb je nexium probeert? Is wel veel goedkoper dan die pasta. Die kan ik niet meer betalen.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 21:24

LV19952 schreef:
Pff ik weet het ook niet meer. Gisteren was niks aan de hand en vandaag zag ik haar constant tandenknarsen… alsof ze toch weer last heeft van de maag. Ik kijk het nog een aantal dagen aan en anders de dierenarts maar weer terug bellen maar inmiddels wordt het onbetaalbaar. Zou haar het liefst even een maand op de sucralfaat zetten, dan stoppen en als ik zie dat ze weer last krijgt haar weer op de sucralfaat zetten. Dat spul is goedkoper dan omeprazol maar werkt bij haar wel goed….

Is er wel eens verder dan de maag gezocht bij je paard? Wellicht ze ergens in haar lichaam iets heel anders heeft waar ze last van ondervind.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-23 23:08

@Marigo: dit is bij haar wel echt een teken dat ze last heeft van de maag. Maar ze reageerde gisteren niet op de singel. Dat vind ik zo raar. Nu was vandaag ook een vreemde dag ivm storm dus houd het de komende dagen even in de gate en dan hoop ik dat ik er snel bij ben.

@ Gitana: nee paard staat niet aan huis maar ik ga wel iedere avond langs om dit allemaal in de gate te kunnen houden en om haar te observeren. Het enige dat vandaag anders is geweest is dat ze niet het weiland zijn op gegaan vanwege de storm. Paard is wel een die houdt van routine en door zo iets wel al van slag kan zijn. Normaal is er op stal echt een goede routine met vaste voer en buiten zet tijden maar helaas is het soms overmacht.

@Phonix: Nexium geprobeerd. Dat leek in eerste instantie te helpen maar uiteindelijk kreeg ze tijdens het afbouwen alsnog flinke zweren.

@Popstra: nee er js verder geen onderzoek naar gedaan. Bij de 2e keer scopen wilde ze wel de darmen nog in beeld brengen maar dit ging helaas niet omdat er teveel etensresten nog in de maag zaten waardoor ze niet tot in de dam konden komen. Vermoeden is wel dat het van stress komt want is een heel stressgevoelig paard. Momenteel ligt ook de kudde een beetje overhoop door wisselingen en is ze nog niet volledig gewend aan haar uitloopstal dus ze slaapt op dit moment even wat weinig. Wellicht dat het ook daar mee te maken heeft. Maar terug naar een gewone box is echt mijn laatste optie gezien ze juist wel weer een flink stuk ontspannender is geworden in de uitloopstal en ze na 2,5 jaar nu eindelijk bijna volledig van het weefgedrag af is.

Ik kijk het nog even een aantal daagjes aan en anders hang ik weer aan de telefoon bij de DA.

Popstra
Berichten: 13761
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:41

Ik bedoel meer onderzoek naar bewegings apparaat. Rug..benen..nek..

Het gebeurt maar al te vaak er te veel gefocused word op de maag terwijl er een heel ander probleem speelt en dat uiteindelijk de stress/pijn veroorzaakt bij het paard waardoor er maag problemen ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 08:53

Popstra schreef:
Ik bedoel meer onderzoek naar bewegings apparaat. Rug..benen..nek..

Het gebeurt maar al te vaak er te veel gefocused word op de maag terwijl er een heel ander probleem speelt en dat uiteindelijk de stress/pijn veroorzaakt bij het paard waardoor er maag problemen ontstaan.

Snap ik! Alleen ben ik zaterdag op wedstrijd geweest en maandag zijn de eerste klachten weer begonnen. Het was al duidelijk dat de zweren stress gerelateerd waren dus voor mij is dit nu echt 1+1=2.

Ik heb de kliniek zojuist even een bericht gestuurd wat ik hier nu het beste mee kan doen. Ik heb zelf een vermoeden dat de omeprazol niks voor haar doet gezien de zweren onderin de maag zich vormen. Ik vermoed dat ik met sucralfaat dus meer kan bereiken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-23 22:11

Even korte update. DA had mij terug geschreven dat ze inderdaad door transport weer last kan krijgen van de maag ondanks de Ulcergold. Het is even uitproberen wat werkt. Ik kon het het beste even 4 tot 5 dagen aankijken en als het dan niet beter wordt dan even een aantal dagen weer een lage dosis Ulcergold en sucralfaat geven. Voor de volgende keer zou ik dan kunnen proberen om in stressvolle situaties ipv 2 dagen 4 dagen een halve spuit Ulcergold te geven.

Vanavond leek ze nergens last van te hebben. Heb haar geen enkele keer zien tandenknarsen en ook reageerde ze niet op de singel of op mijn linkerbeen. Ze stond er heel vrolijk bij. we houden het even enkele dagen in de gaten!

Madelief7
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:16

Hoi, ik ben een stille meelezer hier in dit topic. Heeft iemand hier ervaring met Reverdy care, supplement voor maagzweren? Of zijn er mensen die iets weten over de werking van de ingrediënten? Het klinkt goed en zou maagzweren kunnen verminderen. Ik kon verder geen ervaringen of meer informatie vinden.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 17:23

Nee sorry geen ervaringen mee, maar ik ben van klei weer terug naar Phytotonics van Erik laarakker dat vond ik toch nog het best helpen.

Overigens ik heb nu heel brede een banaansingel met elastiek en nu bijt mijn merrie niet meer met aansingelen. Deze singel verdeelt heel prettig de druk voor haar, een megaverschil met met eerdere singel.

Madelief7
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-03-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:15

Bedankt voor je reactie. Ik ga me ook eens verdiepen in de Phytotonics. Wat goed van die singel! Welke singel is dat?

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 18:42

Madelief7 schreef:
Bedankt voor je reactie. Ik ga me ook eens verdiepen in de Phytotonics. Wat goed van die singel! Welke singel is dat?


Die singel is echt waanzinnig, hoeveel verbetering dat heeft gegeven. En echt onmiddellijk. Ze wilde gewoontegetrouw wel omkijken om te bijten, maar ze zette niet door en de keren erna he-le-maal niet.

Nu woon ik in Frankrijk dus ik heb het bij de Franse kramer besteld, maar ik weet zeker dat je hem in NL ook kun kopen. https://www.kramer.fr/Cheval/Selles-acc ... ..120.S%3e

EDIT, ik heb een comtois trekpaard van 625 kilo en deze singel is 120m lang en is voor mijn merrie ruim voldoende, ook omdat er elastiek in zit. Wat ik er ook fijn aan vind, is dat je uiteraard omdat de banaan tussen de voorbenen ligt aan beide kanten evenveel gaat aansingelen. Wat ook prettig is voor singelnijd, want aan welke kant zal ik nu ook alweer bijten ;-)

Madelief7
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-03-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:26

Wat fijn dat het zo goed werkt met die singel! Bij mij is het ook echt een zoektocht. Deze is voor mijn paard/zadel wel te lang. Maar ik ga eens kijken voor iets soortgelijks. Ze heeft wel een banaansingel nodig en elastiek aan beide kanten werkt ook beter bij haar.

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 22:52

Madelief7 schreef:
Wat fijn dat het zo goed werkt met die singel! Bij mij is het ook echt een zoektocht. Deze is voor mijn paard/zadel wel te lang. Maar ik ga eens kijken voor iets soortgelijks. Ze heeft wel een banaansingel nodig en elastiek aan beide kanten werkt ook beter bij haar.

Ze hebben m ook in dresuur variant https://www.kramer.nl/Paard/Zadels-toeb ... suursingel

Vergeet niet je singel lang genoeg te nemen bij dressuur zadel zodat de gespen niet tegen de maag drukken

Madelief7
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-03-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 23:07

Oh die ziet er mooi en comfortabel uit zeg! Dankje voor de tip over de lengte. Ik zal eens goed kijken welke lengte ik dan nodig heb.

Monique1963

Berichten: 8645
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 10:43

Madelief7 schreef:
Oh die ziet er mooi en comfortabel uit zeg! Dankje voor de tip over de lengte. Ik zal eens goed kijken welke lengte ik dan nodig heb.


De gespen komen bij deze singel van 120 cm voor een dik trekpaard, op de onderrand van mijn pad uit. Ik doe er even een foto bij. Let niet op alle andere vreselijke dingen, het gaat er alleen even om dat je de hoogte ziet tot waar hij komt. Ik heb hem nu sinds een maand en ik wilde dat ik hem al een jaar eerder had gekocht, maar iets met dat ik hem duur vond en zo. Wat ik ook erg fijn eraan vind, is dat hij helemaal gevoerd is met zacht neopreen. De andere die ik had was gewoon dubbelgenaaid (nep)leer. Dat geeft niet mee. Hij is op het brede stuk tussen de voorbenen denk ik wel 25 cm. Dat verdeelt mooi de druk.


Afbeelding

Madelief7
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-03-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 20:48

Dankjewel voor de uitleg!

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 21:58

Even een klaag post voor mijzelf. Merk dat ik het echt ontzettend lastig vind nadat ze voor de 2e keer maagzweren heeft gehad. Die onzekerheid. Doe ik alles wel goed? Bij iedere keer gapen begin ik te twijfelen of ze niet weer maagzweren heeft ondanks dat ik het haar eigenlijk zelden zie doen. Bij iedere keer dat ik haar naar de waterbak zie lopen vraag ik mij af hoeveel ze die dag al gedronken heeft en of ze niet weer meer aan het drinken is vanwege haar maag… iedere dag observeer ik haar helemaal en blijf ik staren naar de buik… staat ze opgetrokken? Is ze afgevallen? Ik merk dat ik mijzelf helemaal gek maak. Vanavond had ik haar na het rijden afgespoten omdat ze bezweet was. Uiteindelijk zag ik heel lichtjes 1 rib. Ik schiet dan gelijk weer compleet in de paniekmodus omdat ik denk dat ze afgevallen is terwijl als ik over haar ribben voel dat ik nog genoeg spek voel.

Ik maak zij zelf echt helemaal gek ;( ik sta volpension maar zorg dat ik iedere dag naar stal kan gaan om maar te controleren hoe ze erbij staat.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-23 22:33

Wat vervelend LV19952, maar wel herkenbaar.
Misschien eens een dagboekje bijhouden en elke dag even een foto maken? Dan kan je lezen hoe erg / niet erg het nou daadwerkelijk lijkt..

Dat is ook een mooie singel! Ik heb een anatomische singel met elastiek en afneembaar bont. Daarbij zag ik ook direct zichtbaar verschil bij mijn merrie. Terwijl ik daarvoor ook 1 met elastiek gebruikte.

Phonix
Berichten: 1099
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 00:00

Heel herkenbaar LV. Ik ben net terug van drie dagen vakantie, wat voor andere geen probleem is maar voor mij is dat een heel gedoe.

Vorige keer dat wij op vakantie ging letten de mensen niet op het hooi, dus ze kreeg weer maagzweren.

Als ik een oplossing voor je had, dan had ik die gegeven, maar maagzweer paarden zijn helaas zorgkinderen. Enige is dat je wel de buik kunt meten en proberen los te laten. Het moet een leuke hobby blijven. Maar ja, kan ik beter tegen mijzelf zeggen omdat ik vaak genoeg zeurt over hoeveel gedoe het is met haar ;)