Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 12:54

MaritB schreef:
Is Bodegraven een kliniek waar ze Ulcergold mee geven?

Ja, ik heb Ulcergold gehad. De Raaphorst geeft die overigens ook mee.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:00

Bedankt voor al jullie antwoorden tot zo ver.

Ik had echt geen idee dat het zo’n kostbaar en hevig probleem was.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:19

.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 13:55

MaritB schreef:
Bedankt voor al jullie antwoorden tot zo ver.

Ik had echt geen idee dat het zo’n kostbaar en hevig probleem was.


Ik kan mijn factuur bij de Veluwe er nog wel even bijpakken?

Het is geen goedkoop grapje, helemaal niet die pasta's..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 15:12

MaritB schreef:
Bedankt voor al jullie antwoorden tot zo ver.

Ik had echt geen idee dat het zo’n kostbaar en hevig probleem was.

Nee het is echt bizar. En dan daarna nog je ondersteunende supplementen, aangepast voer eventueel. Het loopt enorm op..

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:03

Ja daar moet ik me nog even verder in verdiepen.
Eerst maar eens de scopie, dan weten we meer. (Ben nu op vakantie dus kan op dit moment toch niets, heb ik even wat uit zoek tijd)

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:18

Ik was 170 euro voor de scopie kwijt incl sedatie, 26 per spuit ulcer gold en 25 euro per dag pension.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:32

Aatrox schreef:
Ik was 170 euro voor de scopie kwijt incl sedatie, 26 per spuit ulcer gold en 25 euro per dag pension.


Welke kliniek is dat? Dat scheelt behoorlijk met Bodegraven :') hoe dan?

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 16:59

MaritB schreef:
Aatrox schreef:
Ik was 170 euro voor de scopie kwijt incl sedatie, 26 per spuit ulcer gold en 25 euro per dag pension.


Welke kliniek is dat? Dat scheelt behoorlijk met Bodegraven :') hoe dan?


Dat zeg ik hierboven, paardenkliniek de veluwe :-)

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 17:27

Oh sorry, dom!
Dank je wel!

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 08:52

Ik was 1300 kwijt in totaal voor eerste scopie, ulcergold en controlescopie. :) Ohja en uiteraard de dagen vasten op de kliniek.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 18:48

Bodegraven is scopie incl 1 nacht stalling 318 ex btw van 21%. Bedrag van januari dit jaar. Incl zand rx en btw 445 euro....

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 19:52

Ik heb €380 betaald voor een scopie, maar dit was wel aan huis. Ik betaalde daar met liefde wat extra voor om niet te hoeven laden. Al was de dierenarts vrij onpersoonlijk en niet echt betrokken...

Medicatie, zoeken naar oorzaken e.d. is veruit het meest kostbaar en kan echt giga in de papieren lopen heb ik gemerkt.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 21:58

Vandaag heb ik terug gebeld tijdens het telefonisch spreekuur en ik kreeg nu een ander bedrag te horen dan gisteren :P Ik vraag me af of, als ik nog 2x bel, ik geld toe krijg bij de behandeling :P

Morgen reizen we terug naar huis, pony is met ons mee op vakantie. Dan ga ik een keuze maken, waar ik heen kan gaan :)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 11:08

Mijn paard is inmiddels na behandeling alweer enkele maanden erg happy en het lijkt erop dat ie geen last meer heeft van maag/darmzweren. Lijkt is het enige woord dat ik kan gebruiken, omdat scopen hier geen mogelijkheid is. Maar, hij rent, kijkt blij, eet goed en is gewoon over het algemeen een veel happier paard.
Nu gaat hij 2 maanden in training ergens en ik wil hem graag Omeprazol geven om te voorkomen dat ie door stress weer zweren krijgt. Hij is namelijk nogal stress gevoelig.

Hoelang en hoeveel zouden jullie hierin geven?
Ik dacht aan 1/4 's morgens en 1/4 's avonds, 10 dagen lang. Zit ik dan ongeveer goed? Is het verstandig om ook sucralfaat hierbij te geven? Daar heeft hij voorheen wel op gestaan icm met Omeprazol.

Ik vraag het hier en niet aan mn DA omdat mijn DA (ik woon in Afrika) weinig ervaring heeft met maagzweren, jullie bij elkaar hebben meer dan hij.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-21 18:49

In jou situatie zou ik de week voorafgaand beginnen met een kwart per dag, de eerste week daar een volle spuit. De laatste week (dus week 8) hun laten beginnen met een kwart spuit en bij thuiskomst de week erna een halve spuit.
Tevens volledige dosering ekygard of eventueel andere supplementen en heel heel goed letten op voldoende ruwvoer eten + gedrag.

Overigens is dit natuurlijk gebaseerd op mijn eigen gevoel. Wel heb ik dit in overleg met mijn vaste dierenarts gedaan, maar ook hier worden vaak toch wisselende adviezen gegeven en zie ik veel domme adviezen van klinieken afkomen. Het is gewoon een erg lastig probleem…

Ik gaf de spuit overigens 5 min voor transport toen wij een paar dagen weg gingen. Overige heb ik eigenlijk redelijk gedaan zoals hierboven (alleen bij mij gingen we drie dagen weg). Dat is goed gegaan gelukkig.

Ik heb overigens ook beide keren geen eindscopie gedaan. De stress van het vasten + overnachten op de kliniek (en als er thuis ook maar iets afwijkt van het normale patroon heeft hij ook stress) dus alle keren gewoon erg langzaam afgebouwd en mijn gevoel gevolgd. Anders had hij allicht weer maagzweren gehad…

Wel fijn dat het nu weer helemaal goed gaat!

Knockna
Berichten: 4
Geregistreerd: 06-09-20

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 17:52

Ik lees al een tijd mee in dit topic omdat er met ons paard ook ervaringen zijn met maagproblemen. Heeft er iemand misschien nog abler over wat ik kan overnemen?

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-21 18:37

Jorienn, onwijs bedankt voor je uitgebreide antwoord! Heb ik heel veel aan :)

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:11

Mijn paard heb ik sinds juni weer rustig opgepakt (nu: 1x per week longeren, 1x per week even rijden in de bak, 1x per week buitenritje). Ze is dus echt nog niet weer in topvorm.

Nu laat ze vandaag ineens weer tekenen van pijn zien, exact hetzelfde als toen de begin dit jaar de maagzweer had.

Heel erg balen natuurlijk. Ik ga het sowieso met m'n dierenarts overleggen. Maar vroeg me af wat jullie ervaringen zijn met paarden die na de 1e keer zo gevoelig blijven voor maagzweren. Hoe is terugkeer te voorkomen?

Daarnaast zit ik erover te denken om misschien iets van nexium te proberen, omdat omeprazol de laatste keer bij mijn paard weinig effectief was. Weet een van jullie wat het verschil is tussen deze medicijnen?

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 12:30

Bij steeds terugkerende klachten is blijkbaar de oorzaak nog niet ontdekt.. Waar zaten de zweren oorspronkelijk? Was dit het klierarme gedeelte, het klierrijke gedeelte of zelfs rond de pylorus?

Als je management zodanig aangepast is dat het daar niet meer vandaan kan komen (voldoende goede kwaliteit ruwvoer, geen stress in de kudde of bij voerbakken, voldoende vrije beweging, laag suiker/zetmeel/fructaan) dan zou ik toch richting pijn gaan zoeken.

Een continue laaggradige pijn geeft stress en dus maagzweren. Helaas is de zoektocht naar wát er dan precies pijn doet terwijl je paard gewoon rad is, zo ingewikkeld. Daarnaast moet je een dierenarts hebben die je niet voor gek verklaard, want de Nederlandse paarden artsen zien helaas maagzweren nog steeds als een primair probleem, terwijl het juist heel vaak een secundair probleem is (eigenlijk altijd: management, voerregime, langdurige stress, pijn).

Ik zit in hetzelfde schuitje en ben dus bezig met stapsgewijs dingen uitsluiten en onderzoeken in de hoop dat ik ergens duidelijkheid uit ga halen. Heb z'n gehele rug op de foto laten zetten, nogmaals zadel laten nakijken, uitgebreid bloedonderzoek en ik wacht nog op de uitslagen van pssm. Tot nu toe alles goed, dus de zoektocht gaat verder.. Waarschijnlijk echo buik om te kijken of IBD of RDC nog een rol speelt, en de benen op de röntgen om te kijken of daar nog iets van pijn een rol speelt.

Mocht je Facebook hebben en geïnteresseerd zijn in een heel fijne maagzweer groep met veel kennis (voornamelijk UK/USA) dan kan ik je de link doorsturen via PB :)

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:08

Meer info is altijd welkom, dus zou graag het linkje ontvangen :) De zweren zaten verspreid over het volledige klierrijke gedeelte van de maag als ik het me goed herinner.

Paard is van nature een binnenvetter, op stal verveeld ze zich en buiten komt ze moeilijk tot rust. Stress helemaal wegnemen blijft dus moeilijk.
Dat het toch pijn is kan ik natuurlijk niet uitsluiten.. Zal me daar eens in verdiepen.

Mijn dierenarts neemt de klachten op zich wel serieus, ik weet alleen niet hoe open hij er voor staat om buiten het standaard behandelprotocol te gaan denken.

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:29

Nexium is een gezuiverde vorm van omeprazol en zou volgens de fabrikant dus beter werkzaam zijn (bij mensen). Het is dus eigenlijk hetzelfde dat je al hebt gegeven. En helaas komen maagzweren bij paarden die daar gevoelig voor zijn toch vaak terug. Het management proberen zo optimaal mogelijk proberen te krijgen, is het enige advies dat ik je kan geven.

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-21 13:33

Het is wel lastig als haar woonruimte haar al stress geeft. Ik zou toch kijken of dat linksom of rechtsom te verbeteren is. Kan je pinpointen wat ervoor zorgt dat ze buiten niet tot rust komt? Is dat de kudde, te weinig voerplaatsen, te veel wisselingen in paarden, staat ze onderaan of juist bovenaan in rang wat voor verantwoordelijkheid of juist vluchtgedrag leidt, wordt ze gepest, heeft ze verlatingsangst?
Verveling op stal is ook een lastige. Je zou eetbare takken door de tralies kunnen rijgen, een voerbal met bijvoorbeeld haychuncks kunnen geven en de tijd op stal zo veel mogelijk beperken.

Als je erachter komt wat hetgeen is dat stress geeft kan je dit aanpassen, of een stalling zoeken die dan beter in haar straatje past. Fijn voelen in eigen huis is toch wel stap 1.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 09:41

Wie weet of je Phytonics gastri comp ( maag) mag/ kan combineren met Phytonics Gluco balance?
In beiden zit mariadistel, is dat een probleem?

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 10:49

Mariadistel wordt in het algemeen gebruikt om de lever te zuiveren en bij maag-en darmklachten, maar kan ook maag- en darmklachten veroorzaken. Ik zou er daarom wel voorzichtig mee zijn.