Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:03

Ik heb het om die redenen niet gedaan.

SilvanoN
Berichten: 203
Geregistreerd: 18-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 12:16

Bedankt voor je advies henshem. Ik dacht, ik kijk ook even op de site van Phytonics en daar staat aangegeven dat alle middelen van hen te combineren zijn. ( met een beetje gezond verstand erbij denk ik)

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 19:17

MalaQ schreef:
Het is wel lastig als haar woonruimte haar al stress geeft. Ik zou toch kijken of dat linksom of rechtsom te verbeteren is. Kan je pinpointen wat ervoor zorgt dat ze buiten niet tot rust komt? Is dat de kudde, te weinig voerplaatsen, te veel wisselingen in paarden, staat ze onderaan of juist bovenaan in rang wat voor verantwoordelijkheid of juist vluchtgedrag leidt, wordt ze gepest, heeft ze verlatingsangst?
Verveling op stal is ook een lastige. Je zou eetbare takken door de tralies kunnen rijgen, een voerbal met bijvoorbeeld haychuncks kunnen geven en de tijd op stal zo veel mogelijk beperken.

Als je erachter komt wat hetgeen is dat stress geeft kan je dit aanpassen, of een stalling zoeken die dan beter in haar straatje past. Fijn voelen in eigen huis is toch wel stap 1.


Op de weide is ze absoluut de leider van het stel (ze staan maar met zijn tweeen). Mijn ruin heeft de rol van 'beschermer'. Ik merk alleen wel dat ze bij onrustig weer snel onzeker worden. Er is dan wat meer onrust en ze blijven uit de buurt van de bosjes waarin potentieel gevaar kan schuilen. Ik vind het dan ook lastig om hier wat aan te doen. Misschien dat ze baat heeft bij een oudere merrie erbij als maatje (en dat is al niet makkelijk te realiseren), maar ik betwijfel of dit gaat helpen. Ze is echt ontzettend dominant tegenover andere paarden. Misschien ook wel uit onzekerheid.
Die eetbare takken zijn nog wel makkelijk te realiseren, ga ik naar kijken :)

Ik heb na de goede reacties hier in ieder geval wel even maagsupport besteld. Zitten net wat andere ingredienten in dan in Gastri comp, dus misschien maakt dat nog verschil.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 20:56

Even een update vanuit mij:

Vandaag scopie uitgevoerd, geen maagzweer. Wij zoeken dus nog even verder. Het kon maar net aan trouwens, ene neusgat paste het niet en andere lukte niet. Toch niet zo handig een kleine pony :p

marijkiiii

Berichten: 1026
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Overijssel

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-21 22:20

@Marit, heb nog even je verhaal teruggelezen. Is er al uitgesloten dat er zand in de darmen vastzit? Wel fijn in ieder geval dat het geen maagzweer is. Succes met verder zoeken!

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:20

marijkiiii schreef:
@Marit, heb nog even je verhaal teruggelezen. Is er al uitgesloten dat er zand in de darmen vastzit? Wel fijn in ieder geval dat het geen maagzweer is. Succes met verder zoeken!


Yes, buik röntgen is gemaakt en geen zand aangetroffen. Maandag krijg ik uitslag van uitgebreid bloed onderzoek.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:39

MaritB schreef:
marijkiiii schreef:
@Marit, heb nog even je verhaal teruggelezen. Is er al uitgesloten dat er zand in de darmen vastzit? Wel fijn in ieder geval dat het geen maagzweer is. Succes met verder zoeken!


Yes, buik röntgen is gemaakt en geen zand aangetroffen. Maandag krijg ik uitslag van uitgebreid bloed onderzoek.


Heb nog ff terug gelezen, geen schade aan de darmen door een oude bloedworm besmetting? Of nu nog last van wormen?

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 10:56

Waar ben je geweest Marit? Hebben ze nog tips gegeven wat het eventueel wel kan zijn?

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:20

Zeker en waren nog 3 opties te doen geloof ik. 1 daarvan en die koos de DA zelf ook, was uitgebreid bloed onderzoek. We kunnen daarbij zien of er eventueel nog een wormbesmetting is die we niet zien in de mest. Ook worden de ontsteking waarden hier gemeten, wellicht zit er een ontsteking in de darm..

Nu eet mijn pony ook wel eens mest, maar vooral als de merrie hengstig is en dan gebeurt het wel vaker, heb ik gelezen.

We kunnen ook nog de dikke darm gaan echoën. Dat had nu niet de prioriteit.

Zijn tanden zijn gedaan en daar was ook niets schokkends te vinden.

Het kan idd ook een schade zijn aan de darmwand door vroeger, wormbesmetting of geen/ondervoeding etc.

Dus we zoeken gelukkig niet alleen, samen een DA word alles bekeken en overwogen. Ik ben in Bodegraven geweest, de scopie was geen 475, wel met onderzoek erbij overigens en inmiddels liggen de kosten wel een stuk hoger met bloed en tanden en rontgen er bij :Y)

astrea

Berichten: 972
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:23

Hier ook een pony met een verdenking van een maagzweer.
Scopi afgeraden, alles laten onderzoeken bloed, mest, wormen, gebit. Chiropractor erbij geweest.
Merrie had ook last van haar hormonen, dus merrie support gegeven.
En maag support.
Pony heeft een aantal maand wat rust gehad beetje aan de hand gewerkt.
Werken aan respect tussen pony en amazone.
Nu weer een vriendelijke pony die weer plezier heeft in het werk wat weer rustig is opgepakt.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:24

Ik kan je al vertellen dat de buikecho 166 euro excl kost....
Maar jeetje, dat zal een zoektocht worden dan zeg. Sterkte en succes!

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:07

SilvanoN schreef:
Wie weet of je Phytonics gastri comp ( maag) mag/ kan combineren met Phytonics Gluco balance?
In beiden zit mariadistel, is dat een probleem?


Ik gebruikte het samen SilvanoN!
De Gastri Comp al behoorlijk lang en de Gluco Balance er ruim 2 weken naast gebruikt, omdat ze het gras op ging en ik ondersteuning wilde. Was in overleg met Erik Laarakker en leverde geen enkel probleem op.

Marsie2
Berichten: 151
Geregistreerd: 07-02-15

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 11:26

Ik kwam op YouTube dit filmpje tegen en vond hem wel interessant om te delen. Met deze technieken kan je een indicatie krijgen of je paard mogelijk een maagzweer heeft.

https://m.youtube.com/watch?v=wPHfW4dp5zk

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 12:51

Hetzelfde beeld krijg je bij pijn aan de schoft, dus je zal nog steeds moeten uitvinden welke van de twee het is.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 14:46

En daarnaast heeft mijn paard daar nooit op gereageerd… en die had bij de scopie vorig jaar toch echt zweren.
Je kunt dit simpelweg niet van buiten testen maar zult echt moeten scopen of behandelen. Ik vind dit soort dingen ook best tricky, want als ik deze test had gedaan had ik dus kunnen zeggen “ oh mijn paard heeft ze niet dus ik behandel niet”.

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:49

hoi!

mijn paard heeft al zn hele leven last van mestwateren, alleen is daar nooit wat aan gedaan door vorige eigenaren. wij hebben hem sinds een jaar en zijn dr gelijk mee aan de slag gegaan doormiddel van voeding en supplementen. met periodes had hij ook last van singelnijd. nu gelukkig al een hele lange tijd geen last van mestwateren :D wel nogsteeds last van singelnijd en sinds kort ook veel gapen/smakken dus volgende week gaat hij naar de kliniek voor een gastroscopie, voor de zekerheid. hopelijk krijgen we dan eindelijk meer zekerheid en kunnen we gericht behandelen.

we gaan een gastroscopie laten doen in bodegraven, iemand daar bekend mee op deze kliniek?

vierhoef
Berichten: 174
Geregistreerd: 08-08-20
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 21:56

vierhoef schreef:
hoi!

mijn paard heeft al zn hele leven last van mestwateren, alleen is daar nooit wat aan gedaan door vorige eigenaren. wij hebben hem sinds een jaar en zijn dr gelijk mee aan de slag gegaan doormiddel van voeding en supplementen. met periodes had hij ook last van singelnijd. nu gelukkig al een hele lange tijd geen last van mestwateren :D wel nogsteeds last van singelnijd en sinds kort ook veel gapen/smakken dus volgende week gaat hij naar de kliniek voor een gastroscopie, voor de zekerheid. hopelijk krijgen we dan eindelijk meer zekerheid en kunnen we gericht behandelen.

we gaan een gastroscopie laten doen in bodegraven, iemand daar bekend mee op deze kliniek?


hij heeft trouwens geen andere klachten van maagzweren zoals afvallen, luchtzuigen etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 22:05

Eve heeft daar een week gestaan en de scopie is uitgevoerd door Hanneke. Ik was erg tevreden over hun.

Overigens alleen lichte gaskoliek (wat eigenlijk alleen te herkennen was als je hem heel goed kent want hij at nog steeds top, hij keek alleen iets anders uit zijn ogen en kauwde soms iets langzamer) en heel soms gapen. Verder had hij geen klachten.

Ik vind het alleen jammer dat geen enkele kliniek echt nóg meer onderzoek doet naar de oorzaak omdat ik dankzij een tip hier nu via Facebook een hoop mensen heb gesproken uit de UK/USA die dus last hadden met voorjaarsgras, iets wat hier onbekend is.

MaritB

Berichten: 8626
Geregistreerd: 18-04-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-21 23:16

Wij hebben scopie ook bij de kliniek in Bodegraven laten uitvoeren. Ging goed is door Hanneke gedaan en t kon maar net aan (kleine pony)

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:30

Ik heb een stablepack abler over, iemand interesse?

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 18:53

Heeft er iemand ervaring met maagzweren die binnen een jaar voor de derde keer zijn teruggekomen? Zijn jullie uiteindelijk achter de oorzaak van de zweren gekomen?

Ik vrees dat mijn paard nu voor de derde keer maagzweren heeft. Ondanks vorige keren helemaal schoon te zijn verklaard na controle scopie. Maandag bel ik Utrecht weer. Maar dacht misschien hebben jullie ervaring hiermee.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 19:03

Vaak toch management, stress of voer of te weinig beweging

henshem
Berichten: 1129
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:07

Mijn inmiddels overleden ruim had ook heel vaak maagzweren. Sommige paarden zijn nu eenmaal supergevoelig op de maag. Het is een zoektocht naar wat voor jouw paard het beste werkt om het enigszins onder controle te kunnen houden.

wodant
Berichten: 735
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:14

Bedankt voor het meedenken. Zijn schema ziet er zo uit, mochten jullie een aanvulling hebben hoor ik het graag.

Van ongeveer 07.30 - 21.00 uur op de wei.
In de nacht op stal met onbeperkt onverpakt hooi.
Éen keer per dag 300gr Vitalbix Daily Complete gemixt met fibermix van Vitalbix. Hij kreeg ook Mastic als supplement, lijkt helaas geen verschil te maken.
Loopt ongeveer 5 á 6 keer in de week met veel afwisseling. (Longeren, buitenrit, dressuur en springen).

Zand in darmen is gecontroleerd, doormiddel van röntgen.

MarjanB

Berichten: 16439
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-21 22:22

Hoe is de samenstelling op de wei? Voelt ie zich veilig in de kudde? Ergens pijn in het lijf?